Danielpåjakt Posted November 24 Posted November 24 Hei, jeg er på utkikk etter en første rifle og lurer litt på hva folk har å anbefale i prisklassen rundt 15-30 tusen? Tenker 308w er det mest sannsynlige da jeg har lyst til å skyte alt fra rein til fugl med den. Eventuelt har folk noe annet å anbefale? Litt viktig for meg at man ikke blir ruinert av å kjøpe skudd til rifla da jeg bare er en student:)
M67 Posted November 24 Posted November 24 Danielpåjakt skrev (21 minutter siden): Hei, jeg er på utkikk etter en første rifle og lurer litt på hva folk har å anbefale i prisklassen rundt 15-30 tusen? Tenker 308w er det mest sannsynlige da jeg har lyst til å skyte alt fra rein til fugl med den. Eventuelt har folk noe annet å anbefale? Litt viktig for meg at man ikke blir ruinert av å kjøpe skudd til rifla da jeg bare er en student:) Jeg bruker en Sako 85 til det du beskriver (untatt rein da, men det er "jakt på alt" - rifla mi. Kaliberet er 6.5x55, da det har en del mindre rekyl, og etter min mening bedre skyting. I tillegg er (god) treningsammo en hel del billiger (50%). Men det spiller mindre rolle, jeg kjøpte den brukt, og den var i 6.5x55. hadde nok kjøpt den i 308 og. Hovedpoenge mitt var lett og hendig, og kvalitet. Rifle til jakt er en stor smakssak, og mange her, inkl meg selv har mange rifler, og bruker den som passer best til akkurat den jakte man skal akkurat den dagen. Skulle jeg hatt ei eneste rifle i prisklassen du nevner, ville jeg sett på en Mauser M12, en Tikka T3, en Sako 85 eller 75 brukt - altså - faktisk - jeg ville bare kjøpt en 75 l85 brukt på Finn, uten noe mer tull. Om jeg ikke da fant en Pierce hos Lyngdal Jakt & Fiske, eller en Weatherby Mk. V et sted, eller eller eller. Det er så mange rifler, og jeg vil ha alle... Om du vil skyte mye, og for minst mulig penger, MÅ du ha 6.5x55. og finn deg et skytterlag så du kan få litt instruksjon, om du ikke kan skyte fra før. K 4
goosehuntarn Posted November 24 Posted November 24 Holder også en knapp på 6.5x55 pga billig treningsammo og mindre rekyl. Hva med en sauer 100 i 6.5x55 ? Grei pris å presis rifle. 1
gapahuk Posted November 25 Posted November 25 https://www.finn.no/381380074 Denne for eksempel, men forhandle en pris uten sikte. Bruk heller litt tid på Finn.no og let etter brukt kvalitetsoptikk
Stihl Crazy Posted November 25 Posted November 25 Det som er litt dumt med desse samt mauser m18 og m12 at ikkje løpet er skrudd inn i låsekassa men krympa/pressa, kan jo hende ein må skifta løp. Tikka har gjenga løp.
Olsenm Posted November 25 Posted November 25 Ja, eller denne da. https://www.finn.no/381930580 Her får du sako til tikka pris
Olesøn Posted November 25 Posted November 25 8 hours ago, Stihl Crazy said: Det som er litt dumt med desse samt mauser m18 og m12 at ikkje løpet er skrudd inn i låsekassa men krympa/pressa, kan jo hende ein må skifta løp. Tikka har gjenga løp. I praksis er dette med løpsbytte noe som kanskje kommer opp en gang etter flere år på banen. Min første rifle var en Sauer 202, den har jeg nå hatt i 25 år. Den 6,5x55-pipa som satt i den da er den jeg fortsatt ender opp med å bruke, sjøl om jeg har brukt tid og penger på andre piper kamret for andre patroner. 1
Ei tohi varjata Posted November 25 Posted November 25 99% av kundegruppa T3-M12-M18-101-o.l. bytter aldri pipe, så det er rimelig liten grunn til at produsenten skulle laga dem med enkelt pipebytte. Hilsen en som fortsatt har veldig lyst på en M03 Trail men er glad den ligger i en kundegruppe over mitt lønnsnivå Ole
M67 Posted November 25 Posted November 25 Stihl Crazy skrev (9 timer siden): Det som er litt dumt med desse samt mauser m18 og m12 at ikkje løpet er skrudd inn i låsekassa men krympa/pressa, kan jo hende ein må skifta løp. Tikka har gjenga løp. Hvor mange ganger har du vært nødt til å skifte pipe? Å kunne bytte pipe har noe for seg på rifler man konkurrerer og trener med. På jaktrifler har det knapt betydning. Dessstuen går det fint an å bytte pipe på dise riflene, man kan bare ikke skru den ut. K 2
Stihl Crazy Posted November 25 Posted November 25 Nei mest sannsynlig blir det aldri noko problem. Større fordel tikka er at det er meir ettermarkedsdelar.
Sølvrev Posted November 25 Posted November 25 (edited) Jeg tenker en rifle kamret for 6,5x55 med ikke alt for kort pipe er det beste valget for TS. Mauser M18 har vel pipelengde 55/56 cm og veier rundt 3 kg. Demovåpenet som @gapahuk linker til er sikkert et greit kjøp, men det er også andre som har gode tilbud på denne rifla: Mauser M18 Boltrifle 6,5x55 m/gjenger - Alvdal-Tynset Sport AS. Ja, lyddemper er kjekt å ha, men ikke et "must" i starten. Jeg ville heller lagt litt mer penger i optikken. Om du ikke er avhengig av å handle akkurat nå, så følg med på Finn og se om det ikke dukker opp interessante kjøp på bruktmarkedet. Det pleier å være ganske dødt nå i jaktsesongen, men blir mer fart på ettervinteren/våren. Ikke kjøp noe med "skamkappet pipe", sånn rundt 53-56 cm passer godt i 6,5x55. Og når du har funnet noen interessante kandidater kan du lenke til annonsen i denne tråden. Vi er mange her som vil hjelpe deg helt i mål. Edited November 25 by Sølvrev Presisering 2
Bartemannen Posted November 25 Posted November 25 https://www.beverensport.no/products/sauer-100-classic-xt
Danielpåjakt Posted November 25 Author Posted November 25 (edited) Takk for mange innholdsrike svar:) Situasjonen min er nemlig at per nå har jeg hverken hagle eller rifle. Men når storstipendet kommer i januar så hadde jeg tenkt å investere i rifle først. Tanken bak dette er nemlig at den kan man bruke på både toppjakt etter fugl og storvilt (spesielt rein jakter en i familien min mye og jeg vil bli med han og lære og skyte). Er det en «dum» ide å gå rett på rifle? Skjønner at mange begynner med hagla og så kjøper rifle til storvilt senere. Men per nå må jeg prioritere å kjøpe enten eller. Takk for svar! Edited November 25 by Danielpåjakt
Sølvrev Posted November 25 Posted November 25 Danielpåjakt skrev (1 minutt siden): Er det en «dum» ide å gå rett på rifle. Nei! 1
Casey Jones Posted November 25 Posted November 25 1 hour ago, Bartemannen said: https://www.beverensport.no/products/sauer-100-classic-xt Prismessig er denne ikke så fryktelig mye dyrere enn ei pipe fra f.eks Lothar Walter. Evt. billigere enn ei pipe fra Blaser. Jeg liker best gjenga piper selv, pga. muligheten til å sette inn hva som helst. Men for de fleste spiller det ingen rolle.
Olesøn Posted November 25 Posted November 25 2 hours ago, Danielpåjakt said: Er det en «dum» ide å gå rett på rifle. Jeg velger å tolke dette utsagnet som et spørsmål, tross manglende tegnsetting som gjør det til et (tsk tsk fra den ufaglærte norsklæreren). Hagle og rifle er to forskjellige ting etter min ringe mening. Du vil aldri kunne "bygge deg opp" til storviltjakt med ei hagle. Kjøp deg ei hagle til 1000 spenn på finn, bygg den opp med teip og skamklipte sitteunderlag som oss andre til den passer, og skyt lerduer, fugl og harer med den hvis du har lyst til det. Om du nå har kjøpt hagle eller ikke, ta de pengene du skal bruke på rifle, og del haugen i to. Den ene delen er til rifle, den andre er til optikk, hvis du ikke finner en pakkedeal. Utover det er en T3 bankers, selv om jeg ikke liker den ender jeg opp med å anbefale den hver gang. En 700 eller M70 eller en annen type Remchester funker også.
vux Posted November 25 Posted November 25 (edited) Stihl Crazy skrev (15 timer siden): Det som er litt dumt med desse samt mauser m18 og m12 at ikkje løpet er skrudd inn i låsekassa men krympa/pressa, kan jo hende ein må skifta løp. Tikka har gjenga løp. Mener M18 og Sauer 100 har skrudd pipe. M12 og Sauer 101 har presset. Til jaktrifle i 308w så spiller det ingen rolle hvordan den er montert sammen. Edited November 25 by vux
Skrueråmuttere Posted November 25 Posted November 25 Olesøn skrev (58 minutter siden): Den ene delen er til rifle, den andre er til optikk Hvis man er ung/ har unge øyne og skal primært jakte villrein, som @Danielpåjakt jo nevner, kommer man innmari langt med en Leupold til et par tusenlapper på Finn. 2
Casey Jones Posted November 25 Posted November 25 1 hour ago, Olesøn said: Om du nå har kjøpt hagle eller ikke, ta de pengene du skal bruke på rifle, og del haugen i to. Den ene delen er til rifle, den andre er til optikk, hvis du ikke finner en pakkedeal. Det er jo en gammel sannhet, men gjelder den nå lenger? Det finnes mye bra optikk til 5-6 lapper. Ei rifle til det samme er noe ræl. (Kanskje med unntak av enkelte usannsynlige tilbud hos XXL) Et eksempel: Meopta Optika 5 2-10x42 for 4300,- kr https://www.jaktdepotet.no/meopta-optika-5-2-10x42 Ei ok rifle koster 12-15 lapper elns. Optikk for samme pris er temmelig bra greier.
Olsenm Posted November 25 Posted November 25 Finnes det i det heletatt rifler å få kjøpt idag, som ikke duger til jakt? Ruger american og savage axis er vel våpen i billig "ræl" kategorien, men om du ikke får livet av dyret med de, tror jeg ikke det nytter å skylde på rifla. 2
Casey Jones Posted November 25 Posted November 25 Har det noen gang vært rifler å få som ikke duger til jakt? Bare jakta er enkel nok, viltet stort nok, avstanden kort nok osv.
Stihl Crazy Posted November 26 Posted November 26 (edited) KVA med brukte M55/M65? Men litt av problemet med mange brukte rifler på Finn er at dei skal ha så mykje for dei. Edited November 26 by Stihl Crazy 1
gapahuk Posted November 26 Posted November 26 (edited) Jeg er oppfostret på villreinjakt og kjøpte min første rifle mens jeg gikk på skolen. Det ble en Mauser M98 i original utførelse, med 30.06 løp. En helt ok Leupold på toppen. Rifla kostet 1000kr og kikkerten 3000kr. Det var en billig inngang til jakten og den fungerer helt fint til storvilt, men ikke førstevalget til toppjakt nei Det finnes ingen fasit her, men kjøper du en halvmoderne rifle til en billig penge og setter en helt ok kikkert på så er du berget. Når du er ferdig å studere kan du jo bytte til noe "bedre" om du ønsker. Jeg ville brukt lite penger på våpenet i din situasjon, og sørget for at jeg hadde nok til jaktkort, ammunisjon osv. Håper du finner noe som passer deg, og at du kommer deg på jakt Edited November 26 by gapahuk Skriveleif 2
Bartemannen Posted November 26 Posted November 26 Olsenm skrev (7 timer siden): Finnes det i det heletatt rifler å få kjøpt idag, som ikke duger til jakt? Ruger american og savage axis er vel våpen i billig "ræl" kategorien, men om du ikke får livet av dyret med de, tror jeg ikke det nytter å skylde på rifla. gapahuk skrev (7 minutter siden): Det finnes ingen fasit her, men kjøper du en halvmoderne rifle til en billig penge og setter en helt og kikkert på så er du berget. Når du er ferdig å studere kan du jo bytte til noe "bedre" om du ønsker. Det er et veldig godt poeng. En kompis av meg som er rimelig aktiv småviltjeger kjøpte for 2-3 år siden denne på Black Friday hos Jakt & Friluft slik at han hadde mulighet til å hive seg på storviltjakt også hvis anledningen bød seg. Jeg tror han gav rundt 8000 kr inkl demper som var et tilbud den gang, men fortsatt får du den for 8990 kr. https://www.jaktogfriluft.no/jakt/vapen/vapenpakker/savage-axis-ii-cal-308-mbushnell-3-9x40 Ligger en brukt på Finn også til 8000 kr med demper: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/376074437 Jeg har testet den på skytebanen en gang og spesielt AccuTriggeren imponerer. Riflen gikk veldig bra og det jeg kjenner til så har han skutt et par rådyr hvert fall med den. Du har også Ruger American som ble nevnt. Den får du får 8000 kr på XXL med Vortex kikkert: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=373420105 Har aldri teste den selv, men det er jo en rifle som selger i bøtter og spann over dammen. Jeg husker for flere år siden at jeg kom over denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=2QUjRRr5JsA Har også registrert flere ganger at den blir brukt i diverse av disse Alaska-programmene på Discovery channel ala Mountain Men, Alaska the last frontier etc. Når de skyter 600kg moose på avstander vi (de fleste av oss) aldri ville skutt på i Norge så tenker jeg den også gjør jobben sin. Begge disse kommer i diverse kaliber som 308, 3006, 6,5cm m.m. Nå er jeg på tynn is, men jeg tror ikke de kommer i 6,5x55 2
Stihl Crazy Posted November 26 Posted November 26 Trur ikkje det er så ofte dei blir tatt inn her i landet i 6,5 Creedmoor dessverre, helst .308 win.
Sølvrev Posted November 26 Posted November 26 (edited) Olsenm skrev (9 timer siden): Finnes det i det heletatt rifler å få kjøpt idag, som ikke duger til jakt? Ruger american og savage axis er vel våpen i billig "ræl" kategorien, men om du ikke får livet av dyret med de, tror jeg ikke det nytter å skylde på rifla. Nei, de aller fleste billigrifler duger godt nok til jakt. Som regel har de også tilstrekkelig presisjon, og det er oftest jegeren/skytteren som er den begrensende faktoren mht. tette samlinger. Men et hardt avtrekk med kryp/slep gjør det vanskeligere å skyte godt og reduserer skytegleden betydelig. (Tro meg, jeg har hatt to BRNO med originalavtrekk!). Nå kan jo slike avtrekk utbedres eller skiftes (børsemakerjobb), så da kommer dette som et tillegg til kjøpesummen. Ellers vil en litt rufsete boltgang og kranglete/bråkete sikring være irritasjonsmomenter, særlig på jakt. Upresis mating fra magasin likeså. Jeg mener derfor TS er best tjent med en ny eller pent brukt rifle type Mauser, Sauer, Tikka/Sako, Browning e.l. Edited November 26 by Sølvrev 1
Casey Jones Posted November 26 Posted November 26 Som student gikk jeg for ei Tikka 658 i 6,5x55, med en relativt billig liten Bushnell Trophy oppå. Nydelig rifle å skyte med. Rent avtekk, glatt boltgang, boksmagasin, god stokk, bra presisjon. Fungerer like bra ennå, i neste eiers hender. Jeg har sett mange fra samme tid med f.eks. Brno i .308W, som ikke var like godt fornøyd. De skjøt betydelig bedre da de seinere kjøpte Tikka T3, Sauer 202, Sako 75 o.l. Kikkerten brukte jeg mange år, både til jakt og konkuranse. Har skrudd mye opp og ned på den. Fungerer like fint ennå, 30+ år seinere. Selv om jeg etterhvert oppgraderte til en større Swaro, så var det Bushnell som ble med på elgjakt de fleste sesongene. Selv en billig kikkert som f.eks. Hawke er bra. Det er ingen vesentlig forskjell å skyte med kontra Swaroen. Så jeg må vel ut fra egen erfaring anbefale ei god rifle, nesten uansett. Og er budsjettet begrenset, kjøp billig optikk. Men TS har budsjett til begge deler. (15k- 30k) Noe å tenke på er å ta med en passe mengde ammunisjon i budsjettet. Selv 500 treningspatroner koster like mye som ei billigrifle.
Sølvrev Posted November 26 Posted November 26 Stihl Crazy skrev (1 time siden): Sånne billige riflepakkar er sjelden i 6,5x55. Nja, vet ikke det? Tikka T3x Lite Pakke M/ Leupold Schultz demper++ - Jakt & friluft
Casey Jones Posted November 26 Posted November 26 Her er den perfekte rifla for deg Stihl Crazy . Tikka 6,5x55 i kaliber .223 https://www.xxl.no/tikka-tikka-t3x-lite-6-5x55-gjenget-rifle-svart/p/1176287_1_Style?srsltid=AfmBOoof8LI6xIKvg0r4Ick2rVd2Kz_54G-4MAFa5be2HH5XJGRNCFHT Uansett, T3x i 6,5x55 ser ut til å gå for rundt 16 lapper. En Mepta på toppen, og vi er fremdeles under 20 lapper. Fra BMwear f.eks 1
Ei tohi varjata Posted November 26 Posted November 26 Slår et slag for Bergara B14. Etter Tikka T3 gikk fra 7790,- til 19 løk er den for min del ikke særlig folkelig lenger. MYE for pengene med Bergara! Ole 2
B686SP Posted November 26 Posted November 26 Ei tohi varjata skrev (2 timer siden): Slår et slag for Bergara B14. Etter Tikka T3 gikk fra 7790,- til 19 løk er den for min del ikke særlig folkelig lenger. MYE for pengene med Bergara! Ole Jeg har selv lurt mye på hva som skjedde med prisen på T3. 3x på 10 år er en frisk økning, en standard Sako skulle med samme økning ha kostet 60-70k nå. Solgte dem tidligere T3 under konseptet narkolangere driver med, første gangen er gratis?
Stihl Crazy Posted November 26 Posted November 26 Trur ikkje prisen er tre gonger, er jo litt vanskelig og samenlikna då men meir dobbelt så dyr vil eg seie utan og ha heilt oversikta.
B686SP Posted November 26 Posted November 26 Betalte 7 for min for 10-12 år siden, snaue 20 nå er nesten 3x. Man finner de dog sikkert billigere enn 20 hvis man leter litt
Skrueråmuttere Posted November 26 Posted November 26 Casey Jones skrev (3 timer siden): Tikka 6,5x55 i kaliber .223 Den der - altså akkurat den, samme side hos XXL - kostet 12 500 da jeg var i butikken for 2 uker siden. Er forresten i 6,5x55.
Daniel. Posted November 26 Posted November 26 B686SP skrev (58 minutter siden): Betalte 7 for min for 10-12 år siden, snaue 20 nå er nesten 3x. Man finner de dog sikkert billigere enn 20 hvis man leter litt Du må ikke sammenligne billigste før og dyreste nå. Men en Tikka har økt mye i pris, som alt annet. Blaser har vel hatt en frisk økning i pris site årene. 1
jeger63 Posted November 26 Posted November 26 https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/379171163?ci=2 god jakt
Stihl Crazy Posted November 26 Posted November 26 Sikkert bra rifla og sikte men skulle berre vore i 6,5, meinar eg då.
Danielpåjakt Posted November 26 Author Posted November 26 https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=338774147 Litt i dyreste slaget, men kunne dette vært et bra kjøp?
Ei tohi varjata Posted November 26 Posted November 26 Hadde nå virkelig ikke gitt 30 000 for en rimelig standard x-Bolt påskrudd en GRS-kolbe (de er kjent for å ha veldig grove grep og litt snåle vinkler, du bør virkelig prøve en i butikk før du kjøper over nett) og en småkjip Meostar. Ole 1
OptiBond FL Posted November 26 Posted November 26 (edited) Been there, student, ny som jeger, ny I forhold til utstyr etc. Hvor mye du vil bruke på utstyr må du selvsagt vurdere selv. Du spør om beste rifle i området 15 000 - 30 000. Mitt svar er Tikka T3 litt ss i 6,5 x 55 som du bør få til ca 18.000 kroner. Jeg har tre slike, kjøpt i perioden 2009 til 2022 (de 2 siste T3x i .308win og 30-06sprg, ellers like). Ikke kapp pipa. Bruk den som originalt 57 cm. På et tidspunkt kan du få den gjenget og montert lyddemper, men ikke noe du trenger med en gang. Skaff deg elektroniske hørselvern. Det trenger du uansett. Dette siktet funker til både reinsdyr, blinkskyting, jaktfelt og toppjakt. Noen vil mene det er for tungt, har for stor minste forstørrelse etc. men dette er et bra sikte som funker til mye. Eventuelt et Meopta eller tilsvarende til 5-6 tusen. https://www.xxl.no/zeiss-conquest-v4-4-16-x-44-ill-ret-60-kikkertsikte-svart/p/1177824_1_Style?vtid=WFpu2VEwDUmoLKeZAXx0DA&utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=NO_W47_26.11.24_Black-Week_M&eclub=s0KPCYO0hLQCx3bPuhP2XE-LzuEOngycrxcHEcuO9EQ8CJFlj4KgBHZfrXbb0MTIRoZMnAaFbUj8GLhlvTpnGtHmQUwIUDWuGTZkfDUDSZQhFv_PRpS-Meo6Ehqef4OrkLsawZ-8F8RKXFQhtrrzPsXYxM3Xx1TxdlclUWhGO8Gxdc5fwvI_D3UBxQAoNwNUXMSLsskMmsku8Reua2DWPA#product-description-section Edited November 26 by OptiBond FL
Danielpåjakt Posted November 26 Author Posted November 26 Takk for innsiktene:) Nytt spørsmål, er det noe spesielt man burde tenke på om man skal jakte på sted med mye regn (ålesund)? Jeg antar at pussing og vedlikehold er ekstra viktig mtp fukt osv., men er det noe mer man må tenke på i slike forhold?
M67 Posted November 26 Posted November 26 Rustfritt Plast Glassfiber Karbonfiber Masse olje Regntøy Sa jeg rustfritt? K 2
OptiBond FL Posted November 26 Posted November 26 Kjøpe SS (stain less = merk mindre = rustflekker mindre). Ruster dette også om en ikke passer på hele tiden (sies det - mine våpen har ikke korrodert...pusser de om klokka så er 03 på natta etter jakt og slakting...). Tikka T3 er lette våpen, gode å skyte med (synes jeg), gode avtrekk (ut av eska), presise (ut av eska), finnes mye aftermarket deler om du vil utvikle noe mer senere, men ikke nødvendig.
BearBeer Posted November 26 Posted November 26 Apropos rustfritt så finnes det vel løsninger som beskytter enda bedre enn ss? Jeg spør siden jeg aldri har vært plaga av rust, men heller ikke jakta der det regner hele tida. Har hatt våpen med ulike typer belegg og pussa lite. Har tikka noe ala denne https://www.wingevapen.no/product/browning-x-bolt-ultimate-ceracotet-eb-308/ foreksempel?
M67 Posted November 26 Posted November 26 OptiBond FL skrev (32 minutter siden): Ruster dette også om en ikke passer på hele tiden (sies det - mine våpen har ikke korrodert...pusser de om klokka så er 03 på natta etter jakt og slakting...). Jeg er ikke der, ikke med rustfritt, ... Kuler er grønne og blå, og QD-reimfestene nokså rusta, men ingenting på rifla. K
OptiBond FL Posted November 26 Posted November 26 (edited) ...men tar ikke sjansen på rust...og har heller ikke rust på noen av mine våpen - "blånerte" eller ss. Edited November 26 by OptiBond FL
Mysil Bergsprekken Posted November 27 Posted November 27 Angående rust og rustfrie børser. Har en ganske ny (kjøpt rett før årets jaktsesong) Tikka T3x i rustfritt. Den har blitt med i skogen 5-6 ganger i år, noen dager med regn (bor på en av de plassene det regner mest i landet, Bergen kan gå å legge seg) og den har allerede rust på løpet. Min første (og helt flett nye) børse rustet etter 3 ganger i skogen. Mildt sagt meget misfornøyd med rustbestandigheten på løpet. Blir nå tørket og omtrent dyppet i olje ette hver dag i skogen. Dette er en helt flett ny Tikka. Fader'n har en Ruger M77 MK2 med rustfritt løp; Denne har aldri og sjelden sett verken olje eller puss. Helt flott enda etter x antall skudd og dager i regn. Det er HELT klart forskjell på rustfritt og rustfritt. Noe å ta med seg videre. 1
Casey Jones Posted November 27 Posted November 27 Våpen trenger olje. Og får de det, så ruster de ikke. Men det er jo litt mer jobb. En boks WD40 og litt tørkepapir gjør livet enklere.
Mysil Bergsprekken Posted November 27 Posted November 27 Har dårlig erfaring med å bruke WD40 som ''lagringsolje'' på andre ting, så det bruker ikke jeg på børsa. Mulig andre har bedre suksess med det en jeg har hatt, men jeg har inntrykk av at det hjelper en liten stund, så virker det som om det fordamper, og rusten kommer. My 2-cents. Nå skal det sies når det gjelder Tikka'en vs Ruger'en, så er T3x glassblåst pipe på (mange porer i overflaten til stålet fukten kan bli liggende i), og på m77 en blank og glatt pipe.
Recommended Posts