Jump to content

Grunneiers rettigheter i jaktlag? Føler meg grovt krenket

Recommended Posts

Posted

Hei, har litt problemer her med jaktlaget.

Eier et småbruk i lite jaktlag (som er del av felles viltlag for kommunen).

Eiendommen er på rundt 280 mål av totalt 5500 mål tellende areal for hjortevilt.

Huset har i lang tid stått tomt og kun vært benyttet som fritidsbolig, men jeg pusser for tiden opp og bor her i praksis allerede.

Vi har fellesjakt på Elg. Det går for så vidt helt fint.

Problemet oppstår når det i jaktlaget har vært tradisjon for "fellesjakt" på rådyr. Med det mener de at hvem som helst til en hver tid kan jakte på alle eiendommer i jaktlaget.

I praksis betyr det at det i tide og utide er folk i det private gårdstunet mitt. Folk som trasker rett inn i privat sfære rundt hus, og rett over innmark med største selvfølgelighet.

Et viktig moment her er at eiendommen i sin helhet ligger helt for seg selv, aller siste huset på en vei, ingen stier eller lignende over innmark, med motorvei i nord, vassdrag i Syd og kommunegrense i Øst.

Biler kommer luskende tidlig morgen og sent på natt for å se etter dyr. Min mor og søster syns dette er så ubehagelig at de ikke ønsker overnatte her alene.

Senest i går var det en luring her som sto med ladd våpen i tunet. Aldri møtt mennesket før. Han "gikk for en annen" grunneier, som ikke eier nok areal til ett dyr, og har sin eiendom på andre siden av motorveien.

Hos alle tilstøtende jaktlag er det åpenbart at kun grunneier jakter på sitt terreng.

Jeg var på jaktmøte og sa tydelig i fra om at det utenom fellesjakt på Elg overhodet ikke var ønsket folk i privat gårdstun ellers. Dette blir ikke respektert.

Hvilke rettigheter har jeg egentlig? Må jeg til jordskifteretten og i praksis sette jaktlaget under administrasjon, eller trekke eiendommen ut av jaktlaget?

Har virkelig jaktlag myndighet til at andre grunneiere kan sende vilkårlig mange tredjeparts personer på min eiendom når jeg har motsatt meg dette?

Posted

Jakt så nær hus er vel ikke lov heller? Tenker dette bør da folk forstå at du kan ikke stå i "hagen" til andre å jakte. Det telles vel som innmark og er ikke lov uten grunneiers tillatelse?

Posted

Fyren som var her i går.

Når jeg spurte "hvem er du for en" var han frekk og jævlig tilbake "hvem er DU for en da!?" - neei bare grunneier til gårdstun og innmark der du sto veiva med hagla der i sta.

Så ringte og klikka han som han jakta for på meg, etter jeg sendte en rolig melding for å sjekke:

"Jakter noen for deg? Var en fyr inne i XXX i dag som sa han gikk for deg (litt usikker på om jeg hørte rett).

Stemmer dette?"

De skal vel før øvrig ha skriftlig lapp, og også egentlig jakte sammen med grunneier når de er på annen manns grunn. Litt usikker på siste.

Uansett sagt nei til folk i tunet.

Posted
13 minutes ago, Rugerdud said:

Jakt så nær hus er vel ikke lov heller? Tenker dette bør da folk forstå at du kan ikke stå i "hagen" til andre å jakte. Det telles vel som innmark og er ikke lov uten grunneiers tillatelse?

Det jeg prøver finne ut at her.

Posted (edited)

Dette er jo noe man har vent seg til mens det ikke var bebodd. Ingen vet hva de har jaktet på der heller... Men jeg hadde bare ring til Politiet, hver gang. Bilnummer, til Politiet.

Du blir ikke populær, men det er du tydeligvis ikke uansett. Han der nye... 

Og, man jakter ikke sånn som han der, foran annen manns hus, uansett hvor mye jaktrett man evt. har.

K

Edited by M67
Posted (edited)

Der er ingenting som blir så varig som midlertidige løsninger. Her er det nok som M67 sier noe som ‘alltid’ har vært sånn. Du må nok sette foten kraftig ned, og tåle å ta kampen. 
Er skilt med jakt forbudt, overtredelser vil bli anmeldt?

Edited by Skaubjønn
Posted

Problemet er at jeg er del av et jaktlag, og de mener jo dette har de heelt rett til å vedta.

Så spørsmålet og konflikten er vel egentlig om jaktlaget kan lage alle mulige slags regler som gjør at jeg som grunneier ikke har noenting jeg skulle sagt om utøvelse av jakt på egen eiendom?

Har for øvrig allerede skutt bukken som fikk hos oss. Når går det bare et lite kje med bitteliten kalv på innmarka. 

Men folk som jakter for andre har jo ingen interesse i å la disse leve.

Fikk info fra jaktleder om at på min side av motorveien er kun 1 dyr skutt... 

Merkelig hvor de 8 øvrige dyrene jeg så i vår og sommer har fordufta da.

Posted (edited)

Det er grunneier som har enerett på jakt innenfor sin eiendom. Når man deltar i et jaktlag gir man fra seg noe av råderetten for å få en samlet kvote og effektiv jakt for å oppfylle kvotene som viltforvaltningen mener bør felles. Dette gjelder primært for hjort og elgjakt. For rådyrjakt og annen småviltjakt er det mindre vanlig. Som grunneier er det fullt mulig å ha sin eiendom med i felles elgjakt men ikke delta i felles jakt når det gjelder rådyr og småvilt. I dette tilfellet virker det som jaktlaget tar det som en selvfølge at det også er felles rådyrjakt uten at det er avtalefestet.

Uansett om man er med i et jaktlag er det ikke normalt at det jaktes på tunet til gårdsbruk uten tillatelse. Det er uoppdragent.

Om det har gått 8 dyr tidligere betyr ingenting, ville dyr flytter seg etter årstid og beiteforhold, de har ingen fast bopel.

Edited by Per-S
  • Like 1
Posted

Hos oss praktiseres det akkurat som @Per-S beskriver.

Vi har felles jakt på elg og hjort.

Rådyr, skogsfugl, bever etc praktiseres ved jakt på egen eiendom. 

Nå har vi en veldig bra tone i vårt jaktlag og om man spør om å surre litt rundt i terrenget til naboen for å kikke etter rådyr så får man neppe nei, men på den andre siden så er det heller ingen i vårt jaktlag som oppfører seg slik trådstarter her beskriver. Det er erfarne og godt oppdratte jegere som vet å oppføre seg og jakter med hodet, og ikke bare riflen/haglen. Å ha en "gjestejeger" som surrer rundt på tunet med hagle hadde aldri noen gang overhode forekommet hos oss.

Slik trådstarter fremstiller det så virker dette helt på trynet. Uansett om man "alltid har gjort det slik" så er det vel på plass å sette ned foten her synes jeg. Så får noen sutre litt da.

• Like 3
Posted
Per-S skrev (24 minutter siden):

Som grunneier er det fullt mulig å ha sin eiendom med i felles elgjakt men ikke delta i felles jakt når det gjelder rådyr og småvilt.

Sånn er det der jeg leier jakt. I Agder. 

Elg og hjort jakter man sammen - grunneierne, ungene deres, og de som leier jakt hos de ulike grunneierne, på alle eiendommene (men ikke i tunet - det er faktisk eksplisitt "forbudt" å skyte på innmark - men i år ble de enige om av "vi gidder ikke jakte mer nå" så den ene elgen ble skutt på innmarka, av grunneieren der, bare for å få kjøttet i fryseren..

Rådyr og småvilt jaktes enten av grunneierene på egen grunn, eller av de som leier, men da bare på grunnen til den grunneieren man leier av. Ingen blir sure om vi sveiver innom naboeiendommen, men man skyter ikke der. Unntaket er bever og rev - som bare skal skytes, uansett.

K

• Like 1
Posted

Problemet her er at en grunneier, TS, ikke blir respektert av de øvrige og hva gjør en da ? TS har antyda å melde seg ut, jordskifteretten...

politi er også nevnt i tråden. Ukjente biler kan stoppes med en bom, ellers er vel advokat et alternativ hvis TS ikke kommer til enighet med de andre. 

Posted

Meldte litt med jaktleder. Ender med  møte med her. Noen av dem som har vært så frekke å ta seg til rette har allerede vært på han og kjefta på at jeg setter foten ned for hensynsløs og respektløs innvasjon av privatlivet.

Følgende er siste:

"Påberoper seg fellesjakt? Skjønner ikke helt hva som menes med dette? Mener dere att dere ikke skal ha jakt på deres grunn? I vedtektene for XXXX jaktlag, så er det jo vedtatt att de som er med i jaktlaget kan jakte på hverandres eiendommer med noen unntak? Har fått en del hendvendelser om denne saken fra andre i jaktlaget. Jeg foreslår att Styret kan ta ett møte med dere for og se om vi kan få en løsning på dette, da det virker som dette er i ferd med og bli ett problem for både dere og en del andre i laget?"

Har ALDRI verken signert noe eller sett noe skriftlige regler her. Far og farfar har eid i 40 år. Slekta i 400 år før det. Ingen tinglyste rettigheter eller lignende. Sagt NEI på jaktmøte flere år på rad til fri ferdsel og "jakt" i innmark.

Posted
esyr skrev (1 time siden):

Har ALDRI verken signert noe eller sett noe skriftlige regler her.

Nei, men det eksisterer tydeligvis vedtekter, og de har du som grunneier krav på å se. Hvis det er noe du ikke kan leve med, bør du sende inn forslag til vedtektsendring til neste årsmøte (til våren). Om du ikke får gehør (slike endringer krever vanligvis 2/3 flertall) kan du så velge å gå ut av valdet. Men da blir det, grunnet lite arealet på din eiendom, ikke lenger noen mulighet for jakt på hjortevilt for ditt vedkommende.

Posted
53 minutes ago, Nybegynn3r said:

Hva gjør man fra og med 14 oktober når innmarka er frosset eller snølagt? Da kan jo alle ferdes der...

https://imgur.com/a/2Wc3VTI

Kommer ikke inn på dyrka mark her uten å gå rett inn i gårdstunet og langt innafor private sfære.

Posted
26 minutes ago, Sølvrev said:

Nei, men det eksisterer tydeligvis vedtekter, og de har du som grunneier krav på å se. Hvis det er noe du ikke kan leve med, bør du sende inn forslag til vedtektsendring til neste årsmøte (til våren). Om du ikke får gehør (slike endringer krever vanligvis 2/3 flertall) kan du så velge å gå ut av valdet. Men da blir det, grunnet lite arealet på din eiendom, ikke lenger noen mulighet for jakt på hjortevilt for ditt vedkommende.

Kommunen har p.t. 200 mål per rådyr. Videre er skogen her ekstra viktig habitat.

Posted
Nybegynn3r skrev (58 minutter siden):

Hva gjør man fra og med 14 oktober når innmarka er frosset eller snølagt? Da kan jo alle ferdes der...

Fri ferdsel har ingen sammenheng med jakt og jaktrett.

• Like 3
Posted
Rugerdud skrev (16 timer siden):

Hva folk bør forstå og hva som faktisk er lov er ikke det samme.

Posted
29 minutes ago, Sølvrev said:

Et jaktlag kan vel uansett ikke vedta hva de vil, spesielt ikke når det strider med lovverk.

Er ingen fri ferdsel i privat sfære. Og hvertfall ikke jakt rett oppi hus.

Posted

Fikk svar av kommunens Viltforvalter.

"Vi har ikke vedtekter evt. avtaler gjort av jaktlaget så med forbehold om det følger jo jaktretten til

eiendomsretten jfr. viltloven § 27. Det selv om man er medlem av vald og jaktlag. Grunneier kan iht.

viltloven § 28 overlate jaktretten til andre.

Når det gjelder ferdsel med ladd våpen så er det forbudt i utmark (også gårdstun og innmark) der andre

har jaktrett med mindre det skjer i lovlig ærend og våpenet bæres uladd jfr. viltloven § 45. Underforstått

så har man lov til å krysse eiendom der man ikke har jaktrett f. eks for å komme til egen grunn, men

våpen skal bæres uladd og man har selv bevisbyrden ved f. eks å ha sluttstykket i sekken.

Med forbehold om at dette ikke var en av kommunens fallviltjegere, som har utvida fullmakter til å opptre

med våpen på privat og offentlig grunn så fremstår dette som ugreit og i hvert fall noe vedkommende må

dokumentere et behov for og ha uladet våpen ved kontroll.

Det må være å oppfordre til å snakke med naboene og jaktrettshavere i området og igjen ta dette opp på

jaktmøte og gjøre klart hva som er avtalt og hva som ikke er greit.

Er det mistanke om direkte tjuvjakt og det fremsettes trusler så er jo det en sak for politiet og man må jo

kontakte dem i forhold til det.

Med hilsen

Ole Egil Andreassen

Viltforvalter"

De kan med andre ord dra til helvette.

Fikk også lister over tellende areal, og det var mye juks i forhold til gårdskart. 

Trekker jeg eiendommen ut mister laget rett på jakt av Hjort. (De kommer under minsteareal på 5000 mål).

Det er fremdeles råderett over egen eiendom i Norge heldigvis.

Posted (edited)
3 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Nå hopper du over den første setningen i svaret du har fått.

Dreide seg om jaktlagets tellende areal og andel av dette, og hvilke vedlegg som var sendt (liste med grunneiere). Gadd ikke sensurere Gnr./Bnr. på mobil.  Var ikke vesentlig for det andre.

Edited by esyr
Posted
esyr skrev (19 minutter siden):

Trekker jeg eiendommen ut mister laget rett på jakt av Hjort. (De kommer under minsteareal på 5000 mål).

Der tenker jeg du fikk utdelt en joker......

• Like 1
Posted (edited)
17 minutes ago, Bartemannen said:

Der tenker jeg du fikk utdelt en joker......

Fra avsnittet jeg utelot "Vedlagt er saksdokument fra 2018 da det var en gjennomgang av tellende areal for jaktlagene i Arendal

kommune fordelt på Gnr/Bnr. Det fremstår som dette gjelder fortsatt da totalt areal for XXXX jaktlag

på 5145 daa er det samme, som nå er registrert i hjorteviltregisteret. ... Her fremgår at Gnr (JEG)har et

tellende areal på 298 daa. 

I kommunens forskrift er 5000 mål minstearealet. Kommunen har felleskvote på hjort. Som 1/40 jaktlag har det blitt felt 3/6 dyr totalt i kommunen. De holder til langs kommunegrensen.

Dvs. på min side av motorvei beiter de omtrent bare hos meg. Enkelte på Jaktlaget hadde plaffa ned de tre siste som går der hadde de hatt sjans eller om de var like frekke som han andre fyren i tunet.

Edited by esyr
Posted
40 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Nå hopper du over den første setningen i svaret du har fått.

"Når flere eiendommer er slått sammen til et felles viltområde, kan de jaktberettigede ved flertallsvedtak etter tredje ledd fastsette regler om utøvelse av jakt, salg av jaktkort, gjennomføring av viltstelltiltak og fordeling av omkostninger og utbytte av jakten.

Vedtak etter tredje og fjerde ledd trenger godkjennelse av kommunen. Kommunens avgjørelse kan påklages til Direktoratet."

Ingenting er godkjent eller registrert hos kommunen. Da gjelder § 27.(grunneierens enerett til jakt og fangst).

Du skal være sikret for flertallstyranni.

40 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

https://lovdata.no/lov/1981-05-29-38/§37

Posted
14 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Så hvordan får dere jaktet elg da?

Tror en kaffe på trappa er lurt jeg..

Elgjakta er ikke noe problem.

Det foregår jo under ordnede forhold, på gitte datoer med kjente folk. Alle bruker WeHunt og det er postering med drev. Det har jeg ingenting i mot, og jaktlaget har til og med fått lov å parkere i tunet siden min skog er post-linje.

Rådyrjakt i tunet mitt hvor i praksis HVEM SOM HELST kan komme vasende for å ta seg til rette? Til ENHVER TID hele rådyrjakta frem til jul? Det hører jo ikke hjemme en plass. 

Spesielt ikke når det i tillegg kommer folk kjørende for å lyse etter dyr midt på natta inn i privat tun som ligger helt for seg selv.

• Like 2
Posted
Chiefen.v-2 skrev (4 timer siden):

Hva folk bør forstå og hva som faktisk er lov er ikke det samme.

Så jeg kan stille meg i hagen til naboen og skyte rådyr om jeg føler for det?

Posted (edited)

Det kommer jo helt an på hva som er avtalt når eiendommen gikk inn i valdet.

Om det ikke finnes en avtale og det er gitt beskjed om at det ikke skal jaktes på eiendommen er det rådet fra M67 som gjelder.

Edited by Chiefen.v-2
Posted (edited)
1 hour ago, BearBeer said:

@esyr har du fått vedtektene eller avtalene som regulerer viltområdet?

Jeg har ikke mottatt noenting annet enn muntlig synsing fra folk i jaktlaget. Ei heller min far eller farfar i løpet av snart 40 år. 

Viltforvaltninga i kommunen har ingenting.

Ingenting er tinglyst.

Driftsplan og bestandsplan fra kommunen og felles kommunalt viltlag regulerer ikke selve jakta.

Edited by esyr
Posted

Litt synsing og råd fra en liten grunneier et annet sted i landet.

Det å eie egen grunn, i eller utenfor et grunneiersamarbeid, er ofte en kime til konflikt. Nye grunneiere har ofte litt høye tanker om sin grunn og hva som er ok og ikke, og andre "gamle" grunneiere har ofte vendt seg til et system og praksis som ofte kan være litt på kanten. "Men slik har vi alltid gjort det". Og dette blir fort en evig runddans ettersom generasjonsskifter og eierskifter skjer. 

Med forbehold om at skrevne ord er vanskelig å tolke så får jeg en følelse av at TS har et ganske høyt aggresjonsnivå og kanskje også har opplevde det fra "motparten". Mitt soleklare første råd er at du prøver å ha en saklig og profesjonell tone med de andre involverte, uten å blande inn følelser eller la deg provosere.

Med så lite eget areal og et lite "viltlag" taper alle på trusler om, eller det å faktisk trekke ut areal fra samarbeidet. @Chiefen.v-2 hadde et godt forslag om å prøve å løse det over en kaffekopp.

Samtidig mener jeg at det ikke er akseptabelt med jakt på innmark og gårdstun som som det beskrives, men prøv å få en slutt på det over nevnte kaffekopp, ikke med Politi i første omgang.

Det du kaller et viltlag, er det et viltstellområde, en grunneier forening av flere i et viltstellområde eller en annen form for vald? Uansett skal det finnes vedtekter, og gjør det ikke det ville jeg prøvd med god siden til, å få med de andre på å få laget en bedre organisering med vedtekter. Jordskifteretten er nevnt over her, og der er det nok at en part reiser krav om sak for at de tar saken. Men det beste er om alle de berørte er enige om det så klart. Kanskje går det å få med flere av de rundt også?

Uansett, med egen erfaring fra området, så vend det andre kinnet til så lenge det er mulig, og lær deg å svelge kameler. Jeg har vært grunneier i snart 20 år, og opplever fortsatt samarbeidsproblemer i flere sammenhenger fordi vi på begge sider av en konflikt ikke klarte å holde følelser og stolthet i sjakk. Det kan være vanskelig, men hadde vi klart å holde hodet kaldt den gang så hadde både samarbeidet og hele bygda nytt godt av det. Det er noe med det at evig eies kun et dårlig rykte.

Det er mine tanker om saken i denne omgang, og med tidligere nevnte erfaring fra området så er jeg forberedt på å bli kraftig irettesatt 😉

• Like 8
  • Thanks 2
  • 2 weeks later...
Posted

Etter grunn avstått til motorvei viser det seg at jaktlaget er under minstegrensen for Hjort. Det har også ved feil tidligere blitt tatt med bebyggelse/ vei i tellende areal.

I følge viltforvaltninga kan vi likevel få dispensasjon for minstegrensen da tellende areal kan justeres med faktor 50%.

Dette selv om den markerte teigen på 80daa som har blitt tjuvjakta på i alle år tas med i grunnlaget. (Her har svigersønn av grunneier blitt med på fellesjakt for første gang i år, og tror hverken de eller jaktlaget har vært klar over dette.) Burde jo være opplagt å ha kontroll på hvor man skal jakte.

Venter ennå på møte med jaktlaget. Men trafikken inn i tunet har roet seg kraftig siste tiden.

Driften av laget bærer preg av skikkelig slurv. På tide med opprydding selv om det blir dårlig stemning med enkelte. Heldigvis ikke mennesker jeg må forholde meg til i hverdagen..

Der er også en del andre i jaktlaget som ønsker forandring. En annen grunneier har f.eks opparbeidet viltåker hvor det også går "leiemordere" (som jo ikke betaler eller informerer eller noe).

IMG_20241129_194127.jpg

Posted

Og skjønner jo folk har likt veeeldig godt å ta seg til rette her. Fryktelig enkelt og greit å gå inn i mitt tun og felle dyr på innmarka.

Bukken her felte jeg tidligere i høst på åkerholmen guttungen skyter mot...

Jeg har ingen behov for at fremmede som får for andre grunneiere med eiendom mange kilometer unna skal skyte rundt huset.

Screenshot_2024-11-29-19-57-32-42_1843fd3f74f49144123f76a000cd5e7e.jpg

Screenshot_2024-11-29-19-54-13-29_1843fd3f74f49144123f76a000cd5e7e.jpg

Screenshot_2024-11-29-19-53-25-60_1843fd3f74f49144123f76a000cd5e7e.jpg

Screenshot_2024-11-29-19-56-46-16_1843fd3f74f49144123f76a000cd5e7e.jpg

• Like 2
Posted

-Fem hjort (to bukker, to hind, en kalv).

-En elgokse. 

-Minst 15 rådyr.

Dette har jaktlaget felt så langt på under 5000 mål totalt. Kan fremdeles fritt skytes både hjort rådyr...

Nabovaldet har 400 mål per rådyr, og forbudt elgjakt i hele kommunen pga. sykdom og død blant kalv.

Siden kommunen har felleskvote på hjort meies alt som er ned. Skal ikke jakta sørge for god forvaltning egentlig?

Screenshot_2024-12-01-18-59-16-90_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Posted (edited)
esyr skrev (2 timer siden):

Siden kommunen har felleskvote på hjort meies alt som er ned. Skal ikke jakta sørge for god forvaltning egentlig?

Jeg har samme erfaring fra trøndelag. Rådyr og hjort er fritt vilt flere plasser. Fri kvote, eller kvote på flere dyr enn hva som finns i terrenget (typ 30-40 stk). Jegerne er ganske ineffektive, elgjakta kommer først osv. og ingen bruker termisk kikkertsikte såvidt jeg vet, så bestanden reguleres mer eller mindre naturlig ut i fra hvor mange dyr som er i området og om dyrene eksponerer seg i dagslyset på innmarka.

Elgen er dem mye strengere med.

Edited by Nybegynn3r
Trykkleif
Posted
esyr skrev (2 timer siden):

Det er vel vanlig med felleskvote på hjort i Agder? Den virker å "gå hvor den vil", og er helt forskjellige steder alt etter årstid. Mye mindre stedbunden enn rådyr og elg, og i tillegg mye vanskeligere å jakte på - eller iallefall er den det med de metodene man er vant til å bruke på rådyr og elg. 

Dette gjør at kvotene nesten aldri blir fylt, selv om det stedvis er nokså mye hjort, og bestanden øker stadig, til tross for det som virker som veldig store kvoter. 

K

Posted
4 hours ago, M67 said:

Det er vel vanlig med felleskvote på hjort i Agder? Den virker å "gå hvor den vil", og er helt forskjellige steder alt etter årstid. Mye mindre stedbunden enn rådyr og elg, og i tillegg mye vanskeligere å jakte på - eller iallefall er den det med de metodene man er vant til å bruke på rådyr og elg. 

Dette gjør at kvotene nesten aldri blir fylt, selv om det stedvis er nokså mye hjort, og bestanden øker stadig, til tross for det som virker som veldig store kvoter. 

K

Av samtlige hjort felt i kommunen så langt er det kun 4 jaktlag involvert. Av 38 lag. Vi har under 5000 av 180 000 mål tellende areal. I fjor ble det skutt i snitt ett dyr per 18 000 mål i kommunen.

Vi har tatt ut 5 dyr, og jaktlag nært oss også på samme kommunegrense har 3.

Så er det to jaktlag nær hverandre litt lengre innover i landet som har skutt hhv. 7 og 1 dyr.

Merkelig at bestanden skal være et så stort problem at alt MÅ skytes? For er i prinsippet rundt 40 dyr igjen på "felleskvoten" for 4 årig forvaltningsplan. Det sies også at den kommer vestfra, men vi er helt øst i kommunen. 

I dag tok vi jo hjort med vanlig posteringsjakt og bikkjedrev. Men er ikke like lett å ligge vente på dyr på innmarka siden de som regel bare går der midt på svarteste natta.

Posted
esyr skrev (12 timer siden):

Tror ikke du skal ha for store forhåpninger til kommmunal viltforvaltning. De følger slavisk prinsippet "enklest mulig ".

Posted (edited)

Norsk hjorte "forvaltning "er som følger kommunen overlater kvotesetting til storvaldene i storvaldene sitter grunneiere som gjerne vil leie ut dyr jakt og for å ikke lage uenigheter får alle fellingstillatelser. Enten de har dyr i terrenget eller ikke. Enkelt og greit. 

Edited by moviken
  • Like 2
Posted
esyr skrev (19 timer siden):

Av samtlige hjort felt i kommunen så langt er det kun 4 jaktlag involvert. Av 38 lag. Vi har under 5000 av 180 000 mål tellende areal. I fjor ble det skutt i snitt ett dyr per 18 000 mål i kommunen.

Nettopp

Hjort har ofte eit meire rutineprega bruk av utmarka enn det elgen har. Du beskriver her det som skjer i områder der bestanden ikkje har nådd det å bli meget stor, dyra bruker dei områder med det beste beitet samt nærhet til der hjorten trives best på dagleiet. Vi har det på akkurat samme måte i vårt storvald, det er i praksis nokre få jaktfelt som har mulighet til å felle hjort. Det tildeles felleingsløyver med mål om å "forvalte" og resultat er at avskyting går ned.  Hjorten får sjanse til å formere seg og antall dyr øker, "dårligere" beiteområder taes i bruk og kondisjonen på dyra går ned. Man havner i ein ond sirkel og forvaltning av hjorten er ute av kontroll. Ta ein prat med ein jeger i feks. Vats eller vindafjord, han vil oppfordre til hard avskyting for å holde bestanden nede. Beiteskader reduseres og kondisjon på dyra går opp.

Eg oppholder meg eindel i området der du har ditt terreng og går mykje turer med elghunden. Elgbestanden er betydelig redusert dei seinare år, det er sjeldent mellom markeing på overvær og spor der nede no. Om hjortebestanden øker så vil færre elg finne vegen tilbake.