Jump to content

6.55 eller .308


beech5

Recommended Posts

Hei Hei!

 

Da har jeg og endelig tatt besluttningen å kjøpe meg en rifle. Jeg står mellom to kaliber størrelser. Hva bør jeg velge; 6.55 eller .308?

Jeg har tenkt å jakte opp til rein/hjort størrelse. Har et par kamerater, noen elsker 6.55 noen .308. Hva er "pro and cons" for de to kaliberstørrelsene?

 

Og bare for å skyte inn, hva med 7mm Rem Mag?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

hmm. Sånn på rappen kan jeg liste opp følgende mer eller mindre kvalifiserte synsinger

308Win

+ Kort kasse, presis, mange gode jaktkuler og treningsammo, lett tilgang til ferdigrulla, større høl

- litt dårlig BC ved langlanghold,

 

6,5x55

+presis, kuler med god BC, gode kuler (både jakt og match), god tilgang til ferdigrulla

-minste kaliber godkjent til storvilt i norge, kan være litt kleint i gitte situasjoner, mindre høl

 

Så til en en generell betraktning. Ikke se deg blind på om det er 6,5 eller 308win. De gjør jobben begge to. Men finn heller rifla du virkelig virkelig vil ha. Den som får "vil-ha-tarmen" til å rykke i kjøpeglede. Så ta stilling til kaliberet. Kaliberet på rifla betyr egentlig ikke så mye, det lager ett hull i dyret slik at det dør. Nei mitt råd er å finne godrifla først og så bekymre deg over kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Funger da de, trening, billig ammo til 6,5, har du tilgang på nato, gratis til 308. Jeg lader selv og er veldig fornøyd med 30-06 som yter noe mere, som kjøpe ammo er den et lite hakk dyrere.

 

7mmRM er flatt skytende og krever som 6,5 lengre løp for å gi ordentlig futt, noe nær idell til hjort og rein ville jeg tror, ammo prisen blir nok noe høyere enda. Brenner en del mere krutt enn de 3 andre og med mye skyting blir nok løpet litt rasker slitt, men en flott patron helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ufattelig mye og lese om slike tråder der noen spør slik,

men kanskje ikke enkelt å sortere i alt. Man har flere slike tråder i det siste.

 

Begge kalibere gjør den jobben du tenker på. Enkelt og greit. Man kan ikke si at det ene er mere egnet eller det andre. Det er smak og behag.

 

308 gir deg litt mere marginer, og har noen detaljer som kan gi deg kortere låskasse og slike ting, men det er ikke dermed sagt at det skal vere mere riktigt en 6.5x55.

 

Det er mye bedre og se på hva børse du kan få fatt i og hva du har lyst på. Ikke alle amerikanske rifler lages i 6.5x55 f.eks. Blir jo helt feil vist du bestemmer deg for 6.5 for å så finne ut at det merket du vil kjøpe ikke finnes.

 

Sett opp en tabell med anslagsenergi på 100m for dem enkelte kalibere og sammelign ut fra det. Da ser du at 6.5 ligger lavest, så 308 noe kraftigere og 7mm Rem Magnum er vel kraftigere en 30-06. Prøv kulebane generatoren på Norma sine sider og du ser sånn ca hvordan kulebanene er.

 

Så kan du spørre hvorfor du skal kjøpe en dyr 7mm når du kan få en billig 308 eller 30-06 patron vist du skal opp i dem energi nivåene.

 

Begynner du derimot og skal kappe løp, sette på dempere og slike ting så kan det hende du skal velge noe som gir litt mere marginer for å kompensere for tapet ved å kappe løp.

 

Det er like mange meninger som det er folk og rifler. Det er ingen klar fasit. Det er du som må analysere bruksområdet og hva du vil komme til å gjøre på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Det er 3 fine kalibre du nevner, og feil blir det ikke uansett hvilke du velger. Har sjøl 6,5x55 og 7 mm rem mag. 308 har jeg også skutt mye med. Hvilken du velger av 6,5x55 og 308 er vel strengt tatt hipp som happ, men selv har jeg en forkjærlighet for 6,5x55. Prisen på treningsamo blir ofte nevnt, og i 6,5x55 får du billig og bra treningsamo. Mange har bedre erfaringer med nato-amo en meg, men jeg synes ihvertfall ikke den kan måle seg med div skytterlagsamo i 6,5x55 som tross alt er ladet for konkurranse.

 

Siden elg ikke står på lista di er også 7 mm Rem Mag ett ypperlig valg, missforstå meg rett, 7 mm er fin på elg og, men da med 175 grs kuler, noe som fører med seg litt rekyl. På rein/hjort/rådyr derimot kan du bruke lettere kuler, noe som gjør 7 mm riktig behagelig å skyte med, omtrent som de andre kalibrene du nevner. Kulebanen er såpass flat at det kan ha praktisk betydning, noe mange andre sikkert vil protestere på, men på reinsjakt har jeg hatt glede av den flate kulebane mer enn 1 gang.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hei!

 

Da har jeg og endelig tatt besluttningen å kjøpe meg en rifle. Jeg står mellom to kaliber størrelser. Hva bør jeg velge; 6.55 eller .308?

 

 

Jeg har akkuratt vært gjennom samme prosess for å skaffe rifle til hjortejakt (+ alt annet jeg kan komme til å peke på), og har konkludert med at jeg helst vil ha .308win. Tankerekken har vært:

 

-- Ville ha tilgang på billig ammo, derfor 6.5x55, 308win eller 30-06. Nevnte alle 3 på våpensøknaden, så jeg slapp ta noen avgjørelse før rifle var pekt ut.

 

-- 30-06 har mye mer rekyl enn .308win, og så vidt jeg kunne se ikke ha noen relevante fordeler, så den falt fort langt ned på ønskelisten.

 

-- 6.5x55 er lovlig, men .308 er bedre egnet om jeg noen gang skal jakte elg

 

-- kanskje skal jeg senere ha en småviltrifle, og da synes jeg det er greit å holde seg i ytterkantene... En storvilt og en småvilt-rifle, i stedet for 2 midt-i-mellom-rifler. Er vel uansett ingenting 6.5 kan brukes til, som ikke og .308win kan brukes til.

 

-- skulle en noengang finne på å reise utenlands på jakt, gjetter jeg på at kanskje .308win er mer tilgjengelig ammo, enn 6.5x55

 

-- .308win har mer rekyl enn 6.5x55, men jeg tror jeg skal tåle rekylen av .308win

 

-- kortere løp på .308win-rifler. Visstnok bra om en skal ha på lyddemper

 

men i grunnen synes jeg det var ganske åpent mellom 6.5x55 og .308win, og det blir/ble nok tilgjengelige rifler på bruktmarkedet som avgjør/avgjorde.

Link to comment
Share on other sites

Supert! Virkelige bra svar!!

Tror jeg heller litt mot .308, men ble litt nyskerrig på 7mmRM ?

 

Er det ammo betraktlig dyrere? Og er 7mmRM kraftigere eller svakere enn .308? Og er distansen den samme..

 

Og ja, skal montere lyddemper på den riflen jeg velger..

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering, hansen deluxe

 

ammoen er endel dyrere i 7mmRM og det er mere å velge i hvis du velger 308, av ferdig ammo altså. men hvis du lader selv er det mye og velge i 7mmRM også.

 

og hvis du skal montere demper, så er 308 et kaliber som trives bedre med korte løp enn 7mmRM. fordelen med og kappe løp for å montere demper er jo at det blir bedre balanse i børsa, og den blir hendigere :)

Link to comment
Share on other sites

7rem mag er nok vesentlig dyrere å kjøpe ferdigladet ammo til ja. Hvis du lader selv, blir prisen mer lik. 7RemMag har kraftigere rekryl en 6,5 og 308, men med demper jevner nok det seg ut også. Men ikke se deg blind på kuletabeller og flinke selgere som skryter hvor mye mer flattskytende det ene er, kontra det andre. På jakt spiller det ingen rolle. Leste ett eller annet sted at brorparten av norsk elg er skutt på avstander under 100 meter, og uavhengig om det står 6,5x55, 308win, eller 359ultrasuperimprovedmagnum på våpenkortet, så tør jeg å slenge frem følgende påstand. Om du er skutt inn på 100m, eller enda bedre, innskutt en tomme over på 100 meter, så kan du holde "midt i" ut til 200 meter. Elgen spør uansett ikke om våpenkort.

Mitt råd er som jeg nevnte ovenfor. Finn deg en rifle du virkelig liker i 6,5 eller 308, kjøp deg en god nok kikkert, og bruk resten av pengene dine på ammo. Skyt så mye du kan, i feltmessige stillinger. Var det ikke Jørund Lien som sa så klokt "vis meg haugen din med tomhylser, så skal jeg si deg hvor god skytter du er"

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og endelig tatt besluttningen å kjøpe meg en rifle.

Da er du altså nybegynner og skal kanskje tom. lære deg å skyte med rifle? Om det er tilfelle skal du holde deg langt unna 7mm RM og alt annet som ikke er .308, 6.5x55, 30-06 (og .223.) Du lader kanskej ikke selv ennå, og da skal du også ha de nevnte kalibere. Nevnte jeg .22LR?

7mm er dyr og den har nok endel rekyl og, men verst er at disse kruttørste kalibrene tenderer til å ha et ubehagelig smell/munningsblåst i tillegg, som ikke akkurat er forenlig med å lære seg å skyte, demper sier du, men da er miragen der etter 3 skudd istf. 10-20 som med .308en, Miragetrekk - så demper og løp kan være rødglødende inni...?

Du kan godt ha råd til kjøpeammo i i 7mm RM, men jeg garanterer at du vil trene mer om du kan kjøpe GOD treningsammo til godt under tieren pr. smell, som du kan i 6.5x55.

 

Se deg om etter rifler i de tre kaliberene jeg nevnte først og kjøp den du liker best. Eller bare gjør som Mildot sier, det er nok det enkleste, beste og billigste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

så det ble hevdet lenger oppi tråden at .30-06 har mye mer rekyl enn .308.

dette må jeg si meg sterkt uenig i, men det er bare min personlige mening.

 

dette blir din første rifle sier du.

ligg unna alt som heter magnum, det har du overhodet ikke bruk for.

min første sentertente rifle var en .30-06, etterhvert ble den byttet ut(ca 1,5 år siden) til fordel for enn .300 Weatherby Magnum.

flattskytende magnum var tingen, standardpatroner var jo for gamlinger.

når jeg endelig får solgt driten, så blir det en CZ i .30-06 på meg.

 

lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Super!

Da blir det nok en .308. Takk for supre svar!

Snusa litt på remington 700 series.. Blir nok en av de riflene der.

 

Enten Remington 700 SPS, Remington 700 SPS Tactical Eller XCR

 

Remington er vel bra begynner rifler..

Har Italiensk hagle, så blir Amerikansk Rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Mildot oppsumerte greit, skal man ha demper. Så passer 308w best, men det går fint med demper både på 30-06 og 6.5x55. Det er bare at løpene blir endel lengre (bør i hvertfall være det) enn på 308w, og det gir fort dårlig balanse med demper.

 

Angående rekyl i 30-06, er den utrustet med demper. Så er dette ganske så uintresangt. Og lader man selv, så kan man bestemme selv, hvor hardt man vil ladde amoen.

 

Altså eneste grunn til at 30-06 gir mer rekyl enn 308w, er at man normalt bruker litt tyngre kule i 30-06 (180gr kontra 150-165gr i 308w), samt at man kan trykke på litt mer hastighet med den større hylsen. Men samtidigt er gjerne en 30-06 litt tyngre (lengre løp, lengre låskasse), og dette tar bort litt av rekylen.

 

Den beste patronen er nok 6.5x55, men den blir normalt en smule fremtung med demper (men mangler da bortimot totalt rekyl, ikke at den har så mye fra før).

 

Jeg tenker heller som så, bruk, og med / uten demper. Skal den bæres og jaktes der en er beveglig, samt ha demper. Da er 308w ett naturligt valg, ellers, så er det fritt frem.

Link to comment
Share on other sites

Min 1. seriøse rifle var 6.5x55. Den fikk jeg av foreldra mine på min 16 års dag i 1990. Jeg har den enda, og jeg kommer alltid til å ha 6.5x55 resten av mitt liv. Ifjor så fikk jeg montert lyddemper, kappa da løpet fra 62 til 55 cm. og jeg fikk satt på en 2.5-10x50 lyssterk og god kikkert.

 

Ved å kappe den de få cm. så er jeg antageligvis ganske nære ved å ikke klare storviltkravet. Ikke det at jeg trur elgen klager, for den er dau uansett, men ifølge loven, så kan jeg slite. 6.5x55 er veldig følsom for løpslengde pga. lang hylse. 308 har kortere hylse, og litt mer futt så der kan du kappe til 47 cm. og enda ha god klaring mtp. storviltkravet.

 

308 med lyddemper sparker nesten ikke, så rekyl er ikke noe å tenke på. 6.5x55 med demper er som å skyte med en 22 omtrent. Utrolig god å skyte med.

 

Det du må se på er hvilke jaktformer du skal bruke rifla til. Skal du jakte alt under elg, så er jo 6.5x55 perfekt. Skal du jakte elg, så er jo 308 perfekt. Sjøl så har jeg en 30-06 til evt. elgjakt, hvis noen hadde invitert meg med på det.

 

Da jeg har 30-06'n min helt oppe og går mtp. kikkert og demper(demper har jeg, men ikke kikkert), så blir nok 6.5x55'n min kappa til godt under 50 cm., for da blir den bare brukt til rådyr og fugl.

 

6.5x55 er en kaliber man har råd til å trene og kose seg med. Og øvelse gjør mester, uansett om du trener med en 6.5 så blir du også bedre med andre kalibre. Det ligger mer i fingra og i kroppen, jo mer du skyter.

 

Ønsker deg lykke til med valget, og jeg vil også si at en 7 mm er heller ingen dårlig kaliber. En kompis av meg har det, og han er kjempefornøyd. Lade sjøl, og du kan få kjempeladninger som går perfekt på lange hold.....lange hold er til skiver og ikke vilt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at du har valgt 308, og det er et godt valg - gratulerer!

 

3006 gir mer fart på tyngre kuler om du lader selv. Den farten har du stort sett ikke bruk for.

6,5 X 55 har nok bedre langholdsegenskaper mht flyving, jf laange hold i gamle dagers DFS (600 meter), men det er vel ikke det som er bruksområdet.

 

308 er ofte presis, lettskutt, passe hastigheter til å gi fine slakt, fungerer bra med kort pipe og er således ideell til lyddemper (der man gjerne kutter pipen for å bevare hendigheten til riflen), og ikke minst så får enkelte heldiggriser tak i billig (gratis) nato ammo, slik at de kan trene (nesten) gratis (påstår de, selv om de fleste skyter toppen 50 skudd i året - misunnelig? neida :mrgreen: )

 

Jeg har alle tre, og noen magnumbrødre.. 308en (en tikka supersporter) blir ofte med på bøjakt og er vel den i samlingen som gir best presisjon. 6,5en er og god (ombygd M67), men jeg synes den gir litt liten sårkanal. så skulle jeg begynt på nytt, så hadde jeg nok begynt med 308. tror jeg. (3006 (begynte med tikka M65, og har den ennå) er egentlig like bra og den begynte jeg med sist, men den gir ikke like ofte så god presisjon)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...