Loddfåvne Posted October 26 Share Posted October 26 Hva er de virkelig gode alternativene til konkurranse innendørs i DFS kikkertklassen? For å kunne vurderes må kikkertsikte ha parallellaksejustering ned til 15 m, mindre enn 1/4 MOA klikk, godt glass, et rent og muligens opplyst retikkel. Mange faller ut på første punkt. Meopta har Optika 5 og 6 men jeg kjenner ikke til så mange andre gode alternativer. Forslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted October 26 Share Posted October 26 Loddfåvne skrev (16 minutter siden): opplyst retikkel Hva skal du med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartemannen Posted October 27 Share Posted October 27 Vortex Crossfire serien har parallellaksejustering med til 9,1 m, 1/4 MOA klikk og flere enkle retrikkel. lys aner jeg ikke, men hva skal du med det til dette bruket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davy Posted October 27 Share Posted October 27 I denne tråden er det en post med oversikt over kikkertsikter som har parallaksejustering fra 10 yards. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted October 27 Author Share Posted October 27 9 hours ago, bardp said: Hva skal du med det? Skyter med en Meopta Optika 5 3-15x44 med fin retikkel, type 4C, i dag. Det kan være anstrengende å se retikkelet mot svart, passe belyst gummi enkelte ganger og på enkelte baner. Vet andre bruker opplyst senterdot. Kan bli vel så relevant når det skal skytes omgang. Glasset er greit men jeg får en liten halo effekt, type fettete melkeglass, av skivelyset. Det er en god kikkert og det funker, men kikkertklassen er en kniving om det siste poenget eller sentrumen. Kanskje spesielt innendørs. Innimellom så funderer jeg da på hva som finnes av alternativer og hva andre skyter med. Takk for forslag så langt. Tar gjerne i mot flere. Har faktisk gravd opp den lista over "amerikanske alternativ". Litt usikker på om alt er et steg opp i mitt tilfelle samt tilgjengelighet og erfaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted October 27 Share Posted October 27 Har prøvd litt både inne og ute med en slik billig kinakikkert på sauer 200 STR og det fungerte faktisk veldig greit. https://www.norma.as/hawke/107219/hawke-sidewinder-30sf-belyst-retikkel-30mm-sidefokus Men nå er jo disse skivene en skyter på ikke spesielt gott egnet for kikkertsikte. Særlig når en skyter inne på optiske skiver hvor det ikke er annet en et sort hull i svarten. Fant ut at om jeg skjøt en 6er rett opp på første prøveskudd og deretter brukte det kulehullet og sikte mot ble det langt enklere. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted Sunday at 10:25 AM Share Posted Sunday at 10:25 AM For meg har den perfekte kikkerten til 15m-skyting blitt denne her, Jeg tror den er genial til all skyting på rund skive. SimaLux KK50. De er så billige (ca3000NOK, mindre enn et diopter, og halvparten av et par skytebriller) at jeg kjøpte to... Jeg skal selge minst den ene, om noen er interessert. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted Sunday at 10:43 AM Share Posted Sunday at 10:43 AM bardp skrev (2 timer siden): - billig kinakikkert - https://www.norma.as/hawke/107219/hawke-sidewinder-30sf-belyst-retikkel-30mm-sidefokus "Billig kinakikkert" - til 9 store? Hva koster da "dyrt" kina-ræl? Jeg har "innebygde fugler" (grå stær) og "ruklete" netthinne etter store blødninger, på sikteøyet, og prøvde en virkelig kina-kikkert, for å se om jeg så noe som helst. I kombinasjon med skytterbrillene er det greit, jeg skjøt 2 x 249 fredag, på det ene stevnet var det en fordømt 9,9 som gjorde at jeg ikke kom likt med vinneren av kikkertklassen på siste LS inne. Kikkerten jeg brukte fikk du for under 100 dollar på Ebay (jeg tror den har gått ut av produksjon). https://www.amazon.com/Tasco-Target-Varmit-6-24x42mmx-40mm/dp/B000GEY6L4 Optisk sett er denne helt OK (nummeret før eller etter cola-flaske), for å skyte på ei svart skive på 15 meter (har skutt 100 med 10 innertiere på 100 m med den også). Problemet med skiverskyting og kikkertsikte er at man enten må sikte i kanten av svarten ("rullende"), eller på måfå inne i alt det svarte (jeg ønsker meg tilbake til de gamle papp-skivene!). En sirkulær retikkel, omtrent som et hullkorn, slik som @M67 viser, er nok det beste. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cz_glen Posted Sunday at 11:03 AM Share Posted Sunday at 11:03 AM Tror lys i krysset for å holde sentrert og og 1/8 MOA tårn for å finsikte kan fungere bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted Sunday at 11:35 AM Share Posted Sunday at 11:35 AM M67 skrev (1 time siden): SimaLux KK50. Hadde jo vært moro å prøvd Er det innafor å skyte en 6er for så å sikte på kulehullet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted Sunday at 12:04 PM Share Posted Sunday at 12:04 PM 1983 skrev (26 minutter siden): Er det innafor å skyte en 6er for så å sikte på kulehullet? Sånn rent bortsett fra at du må ut i 5-eren for å finne kvit skive, er det vel ingenting som forbyr det. Min personlige og rent subjektive mening er at det er usportslig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casey Jones Posted Sunday at 02:28 PM Share Posted Sunday at 02:28 PM 3 hours ago, Jegermeistern said: "Billig kinakikkert" - til 9 store? Hva koster da "dyrt" kina-ræl? Samme tenkte jeg da jeg så prisen. Nå har vi riktignok høy inflasjon og elendig kronekurs, men lell. Jeg ga 10.500,- for en 6-24x50 Swarowski ny. Begynner å bli skummelt mange år siden 3 hours ago, Jegermeistern said: Problemet med skiverskyting og kikkertsikte er at man enten må sikte i kanten av svarten ("rullende"), eller på måfå inne i alt det svarte (jeg ønsker meg tilbake til de gamle papp-skivene!). En sirkulær retikkel, omtrent som et hullkorn, slik som @M67 viser, er nok det beste. Det er skivene som er problemet, ikke siktemidlene. Kikkerter har svart kryss, på tide at skivene følger etter. Benchrest-skiver er ganske fine å sikte på med kikkert. Hvit firkant med sort ramme. Diopteret kan du sette borte i hylla, ved siden av telefaksen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted Sunday at 03:38 PM Share Posted Sunday at 03:38 PM Jegermeistern skrev (3 timer siden): Sånn rent bortsett fra at du må ut i 5-eren for å finne kvit skive, er det vel ingenting som forbyr det. Min personlige og rent subjektive mening er at det er usportslig. Kan ikke fatte hva som er usportslig med det. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted Sunday at 03:40 PM Share Posted Sunday at 03:40 PM (edited) Casey Jones skrev (1 time siden): Diopteret kan du sette borte i hylla, ved siden av telefaksen Ja når en mer enn god nok kikkert koster < 1/3 av prisen for et diopter og et par skytebriller, så blir det raskt litt merkelig å tviholde på det. K Edited Sunday at 03:41 PM by M67 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted Sunday at 04:16 PM Share Posted Sunday at 04:16 PM M67 skrev (30 minutter siden): Kan ikke fatte hva som er usportslig med det. K Jeg mener man skal konkurrere slik som arrangøren legger opp til. Å lage sitt eget siktepunkt blir omtrent som om man kunne skifte ut sin egen 1/8-figur med en 1/3-figur på et felthold. Casey Jones skrev (1 time siden): Benchrest-skiver er ganske fine å sikte på med kikkert. Et lite hvitt felt et-eller-annet sted i 8-eren, ville man antakelig ikke sett i et diopter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartemannen Posted Sunday at 05:06 PM Share Posted Sunday at 05:06 PM (edited) Jegermeistern skrev (50 minutter siden): Jeg mener man skal konkurrere slik som arrangøren legger opp til. Å lage sitt eget siktepunkt blir omtrent som om man kunne skifte ut sin egen 1/8-figur med en 1/3-figur på et felthold. Så da «jukser» omtrent alle i pistol banestevner innenfor NSF hvor majoriteten stiller siktene rullende under svarten? Edited Sunday at 05:07 PM by Bartemannen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted Sunday at 06:35 PM Share Posted Sunday at 06:35 PM Nei de skyter på rullende blink. Det er no annet enn å ødelegge sikteblinken for å få et kunstig referansepunkt 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted Sunday at 06:36 PM Share Posted Sunday at 06:36 PM (edited) Bartemannen skrev (1 time siden): Så da «jukser» omtrent alle i pistol banestevner innenfor NSF hvor majoriteten stiller siktene rullende under svarten? Les hva jeg skriver lenger oppe: Jegermeistern skrev (7 timer siden): Problemet med skiverskyting og kikkertsikte er at man enten må sikte i kanten av svarten ("rullende"), Edit.: @høggern slo meg med 1/10 sek. Edited Sunday at 06:37 PM by Jegermeistern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted Sunday at 06:39 PM Share Posted Sunday at 06:39 PM Det er da bare tull at man må sikte i kanten av skiva. Ute sikter jeg alltid midt i, og har da skutt 250 mange ganger. Eneste grunnen til at man "bommer" er stort sett om det er vind, eller rene "uhell". Inne er det vanskeligere, men jeg for min del klarer ikke å finne den store forskjellen på å sikte i midten, eller i kanten. Jeg skyter bedre når jeg sikter i midten - og - til alle som vil endre på skiva - det er litt som å ville endre på målet i fotball fordi man ikke treffer det... Det faktisk det som er konkurransen, å treffe midt i skiva, og da må man sikte på den blinken som er. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted Sunday at 06:59 PM Share Posted Sunday at 06:59 PM M67 skrev (17 minutter siden): Jeg skyter bedre når jeg sikter i midten - Jeg har også prøvd mange sikter, og mange måter å sikte på, men med vanlig siktekors er det hvertfall enklest å sikte midt i. Nierne skyldes nok skytteren, uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted Sunday at 07:11 PM Author Share Posted Sunday at 07:11 PM (edited) Tilbøyelig til å være enig med M67. Ute så er det såpass mye fuktig luft mellom kikkert og skiva at retikkel står i kontrast mot en gråere skive. Inne er det mindre kontrast og litt mer anstrengende. Har alltid siktet sentrert. Utendørs har jeg en Swarovski Z6 2,5-15x44 så jeg er på jakt etter en ren innendørs kikkert. Summerer foreløpig "toppkandidatene" slik: 1: Simalux 4-12x44AO KK50 +sikte ring, 1/8 moa, så billig at det bare må prøves -parallellaksejustering 50m? 2:Meopta Optika 6 3-15x44 +stødig optikk, opplyst dot, 1/4moa, parallellaksejustering til 9 m. -dyrest Edited Sunday at 07:11 PM by Loddfåvne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wintel Posted Monday at 05:05 AM Share Posted Monday at 05:05 AM Ta en titt på Helix: https://skytterlinken.no/element-optics-helix-6-24x50-ffpelement-optics-6-24x50-sfp2 FFP, MIL/MIL og parallaxe fra 9 yards. Vi har denne på skytterlagets CZ 452, med tilt på skinna kan vi også strekke holdene utendørs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boble Posted Monday at 06:45 AM Share Posted Monday at 06:45 AM 20 hours ago, M67 said: For meg har den perfekte kikkerten til 15m-skyting blitt denne her, Med så lite luft imellom svarten og ringen så kommer nierne fort på slutten av grunnlaget... Ellers fin kikkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted Monday at 08:08 AM Share Posted Monday at 08:08 AM boble skrev (1 time siden): Med så lite luft imellom svarten og ringen så kommer nierne fort på slutten av grunnlaget... Ellers fin kikkert. Halve poenget, eller mer, er jo at det er stillbart... Du kan ha så mye, eller så lite luft du bare vil. En erfaring jeg har gjort etter noen hundre skudd, er at jeg skyter bedre med lite luft mellom, med denne kikkerten en med diopter. Med diopter må jeg ha masse hvitt rundt, bruker 4.4 eller 4.6 hullkorn til vanlig. Mens på bildet her ser du hva jeg fant "optimalt" med kikkert. Forskjellen er jo (bildet viser det ikke) er jo at både hull og svart er kniv skarpe med kikkert - og jeg ihvertfall, har ikke all "ulla" både på innsiden av kornet og utsiden av svarten, som jeg har i et diopter. Det eer mulig noen kan se hullkorn OG svart skarp i diopter, men jeg kan det ikke. Skyter "helt OK" (for mitt treningsnivå) uansett, men det kommer jo en og annen siktefeil ja. Kikkerten tar ikke vekk alle siktefeil, men den gir deg en større sjangse til å unngå dem. At man kan stille "hullkornet" mens man skyter er både en fordel og en ulempe egentlig, det blir alt for mye prøving. K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted Monday at 09:24 AM Share Posted Monday at 09:24 AM Ca genialt; er det noen i Norge som selger disse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted Monday at 09:27 AM Share Posted Monday at 09:27 AM (edited) 23 hours ago, M67 said: For meg har den perfekte kikkerten til 15m-skyting blitt denne her, Jeg tror den er genial til all skyting på rund skive. SimaLux KK50. Den var så billig at jeg umiddelbart ble skeptisk. https://www.haugbergskytterservice.no/produkt/simalux-4-12x44ao-kk50m/?srsltid=AfmBOoqOTmQThVamIljppZ-G9Ar5KOZrhIBcs7gQ0iw6xr1T7n4-Jw1J 2500,. ferdig med ringer til 11 mm Hva er det som ikke er bra med den? Siden den har retikkel i 2.bildplan, skifter den treffpunkt ved zoming? Stopper parallaksen på 15 m eller går den lengre ned? Hvordan ser siktebildet ut på 15 meter? Du burde laga en "test tråd" med pluss og minus.. Edited Monday at 09:29 AM by Bly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted Monday at 09:41 AM Share Posted Monday at 09:41 AM Bly skrev (4 minutter siden): Den var så billig at jeg umiddelbart ble skeptisk. Enig, men samtidig, "hva har jeg å tape" Jeg tror Haugberg sitter med en gammel pris, det ser ut som en tidligere versjon på bildene deres. Det fins også en dyrere verson med 30mm rør. Den virker "uforskammet skarp" til prisen, men jeg har jo bare siktet på runde svarte skiver. Det ER litt "flyt" av farger mellom hullkorn og svart om en stiller til svært lite hvitt, men ikke mye. Om den skifter treffpunkt ved zooming? Det er jo en typisk feil med billige sikter, og det vil jo variere fra sikte til sikte. Den jeg har prøvd endrer ihvertfall treffpunkt mindre enn jeg gjør mens jeg bytter magasin - men har jo heller ikke zoomet fra 4 til 12 i en serie. Om den gjør det, så er det nesten ikke et problem heller. K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sharpshooter Posted Tuesday at 10:38 PM Share Posted Tuesday at 10:38 PM Skyter med en Kahles K1050 MOAK Paralaxe justering ned til 8m gjør tørrtrening på stua enkelt å greit. 1/8 moa klikk er ingen ulempe. Mekanisk dønn stabilt Bruker samme sikte til jakt, DFS, Benchrest, F-Class etc.. John-A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted Tuesday at 10:53 PM Share Posted Tuesday at 10:53 PM Var en tur med Sauer 200 STR med kina kikkert på 100m banen i dag. Dette er skutt med 6,5x55. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted Wednesday at 07:42 AM Share Posted Wednesday at 07:42 AM Banka inn 4 stevner (Sørlandskula) mandag og tirsdag. Vil si KK50en fungerer veldig bra. Måtte finne rett forstørrelse å skyte på, og det ser ut til for meg, å være rundt 6x - da er det så lite hvitt rundt, at en ser godt om en er ute av tieren eller ikke. Klikkene på denne er mye mindre definerte enn på diopteret, og når en må stille 8-10 knepp fra bane til bane så blir en litt i tvil første gang, men det gikk greit, de er "riktige". Ser ikke ut som treffpunkt endrer seg ved zooming heller. Men det triller ut poeng allikevel, er nok ikke helt på @Sharpshooter -nivå. K 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts