Jump to content

Optisk problem


358 Win

Recommended Posts

Jeg har ca -1 på begge øyne og bruker briller på jakt. På en av riflene har jeg et fluoriserene rødt forsikte. Når jeg bruker briller blir dette så "ullent" og svært at jeg har stoer problemer med å bruke det. Det jeg har gjort til nå er å ha brillene litt ned på nesa og så sikte over disse når jeg skyter men da ser jeg dyra dårlig, men forsiktet er da helt rundt og klart. Er dette noe som kan løses med proggressive briller eller linser?

Link to comment
Share on other sites

Det er slik synet fungerer, du kan bare se skarpt på en avstand av gangen. Enten er øyet innstilt på målet eller på siktet. Justerer du slik at du er ser begge noenlunde korrekt vil dybdeskarpheten normalt være slik at begge oppfattes som skarp. Derfor er en skytebrille normalt justert slik at synet blir -0,25, da ser du som regel både blink og siktet OK. Etter som du blir eldre får du problem med å adaptere, og da er det viktig å velge briller som lar deg se både sikte og målet samtidig. Et baksikte skal være uklart, du skal fokusere på frontsiktet, og da vil du normalt se målet tilstrekkelig skarpt.

En operasjon vil gjøre det samme som en brille, korrigere for brytningsfeil. En operasjon kan også redusere nattsynet.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at progressive briller eller linser vil løse det problemet du beskriver.

Har selv progressive briller jeg bruker til daglig, og de er ikke gode når jeg skal skyte.

 

Foreslår likevel at du snakker med en optiker om linser.

Jeg bruker linser når jeg skyter (hagle eller rifle).

Ble en ny opplevelse for meg å gå over til disse.

( Treffprosenten på leirduebanen økte, og jeg slipper dugg og regn på glassene bla.)

For gammel til å bruke åpne sikter på rifla da :| , så der er det Zeissen som duger for meg.

 

Jeg må ha med en lesebrille til kartlesing o.l på jakta men det opplever jeg som problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...