Jump to content

Swaro Z8i 1.7-13.3x42mm kontra Zeiss V8 1.8-14x50mm

Balle Clorin

Recommended Posts

Heisann!

Er for tiden i tenkefasen rundt nytt kikkertsikte og har vel i bunn og grunn kommet fram til at det står mellom Swaro Z8i 1.7-13.3x42mm og Zeiss V8 1.8-14x50mm. Til info så er jeg i starten av 30-årene og oppgraderer fra et V4 3-12x56mm. Har en EL 8.5 håndkikkert, og det er natt og dag når jeg skifter mellom siktet og håndkikkerten som er mye av motivasjonen for oppgraderingen. Siktet er ment som et rent jaktsikte og i kategorien "all rounder" til den grad man kan snakke om det. Skal innom en butikk til uken som forhåpentligvis har begge to så jeg kan få sammenlignet, så hittil er det meste av vurderinger gjort på papiret. Håper derfor på gode tips og innspill fra andre her som kanskje har erfaringer med disse og eventuelt tilsvarende sikter.

I utgangspunktet er nok Swarovski mer tiltalende da det er både lettere og kan monteres lavere, men samtidig er jeg litt usikker på om 42mm er nok. Hvis jeg har forstått det rett - er det slik at pupillen vil være varierende ut ifra hvilken forstørrelse man har skrudd til uavhengig av hva som er maks? Altså, ved f.eks 6x som vanligvis er det høyeste jeg bruker så er pupillen 7mm (42/6)? I så fall så er det vel slik at det man får ekstra med 50mm (og forsåvidt 56mm) bare er "bortkastet" med mindre man skal benytte seg av høyere forstørrelse. For min del er det i all hovedsak rein og elg som skal jaktes, men det vil også bli noe hjort. Vil gjerne ha muligheten til å bruke siktet utover kvelden, men samtidig er jeg ikke der at jeg absolutt må presse ut de siste minuttene. Til den grad jeg har forstått optikken så er det i teorien lite som tilsier at 42mm ikke skal kunne brukes i samme situasjon som f.eks en Zeiss HT 56mm forutsatt at man er innafor på forstørrelsen. Nå er det så klart litt mer nyansert enn dette, da lysgjennomtrenging og coatinger spiller inn.

Blir litt sånn tenke høyt her nå, men på en såpass investering er det kjekt å få innspill fra de med mer erfaring. Hvis jeg er helt på bærtur i tankegangen her så settes det stor pris på om noen peker meg i riktig retning, eventuelt bare deler egne synspunkter.

Pupillen er jo normalt sett linsestørrelse delt på forstørrelsen så den vi jo variere etter hva du setter forstørrelsen til.

Jeg har Z8i 2-16x50 som jeg bruker mye og er veldig fornøyd med, men den er jo litt stor og tung om en skal gå mye. Så til elgjakta bruker jeg en Z6I 1,7-10x42 også det en kjempebra kikkert. Begge har BT slik at jeg kan stille opp og ned på avstanden.

Hva man velger blir jo en smakssak så ikke leg og komme med noen bastante råd her.

Balle Clorin skrev (4 timer siden):

Har en EL 8.5 håndkikkert, og det er natt og dag når jeg skifter mellom siktet og håndkikkerten som er mye av motivasjonen for oppgraderingen.

Forventer du å finne et kikkertsikte som er tilsvarende optisk som en håndkikkert?

bardp skrev (På 20.9.2024 den 17.04):

Pupillen er jo normalt sett linsestørrelse delt på forstørrelsen så den vi jo variere etter hva du setter forstørrelsen til.

Jeg har Z8i 2-16x50 som jeg bruker mye og er veldig fornøyd med, men den er jo litt stor og tung om en skal gå mye. Så til elgjakta bruker jeg en Z6I 1,7-10x42 også det en kjempebra kikkert. Begge har BT slik at jeg kan stille opp og ned på avstanden.

Hva man velger blir jo en smakssak så ikke leg og komme med noen bastante råd her.

Supert, takk skal du ha! Da har jeg tenkt noenlunde rett mtp pupillen og forstørrelse. Som sagt så er jeg som oftest på 6x og nedover, og skal da i teorien ha "makset" pupillen uansett for min del.

Polardego skrev (På 20.9.2024 den 17.40):

Men, vil forslagene være en oppgradering hvis hensikten er å få et sikte som er bedre i skumringen/mørket?

Mulig jeg var litt uklar i det originale innlegget, ble en viss grad av ordsalat og høyttenkning fra min side. Hensikten er ikke å ha et nytt sikte som er bedre i skumringen, men vil gjerne at det gjør jobben godt nok. Er ikke den som tviholder på det siste månelyset for å få til et mulig skudd midt på natten, det er jeg for redd for sene ettersøk til å gjøre. Så som nevnt ovenfor burde 42mm på 6x være nok. Så er det vel også slik at glass og coating etc i Z8i og V8 er noe kvassere enn en V4, så totalt sett vil det vel ikke være mye dårligere.

amatør skrev (På 20.9.2024 den 18.48):

Forventer du å finne et kikkertsikte som er tilsvarende optisk som en håndkikkert?

Nei, jeg skjønner at det blir en vanskelig (om ikke umulig) oppgave. Det er mer det at når jeg sammenligner de to så er det såpass stor forskjell at jeg ser at riflekikkerten har mye å gå på.

Balle Clorin skrev (2 timer siden):

Det er mer det at når jeg sammenligner de to så er det såpass stor forskjell at jeg ser at riflekikkerten har mye å gå på.

Det er en god start å legge merke til dette. Håndkikkerter er alltid bedre enn kikkertsikter.

Det er ikke sikkert du opplever at du får bedre bilde om du bytter ut det siktet du har med de to du vurderer. Større zoomområde gjør at optikken normalt blir dårligere, ikke bedre. De beste bilde du kan få med kikkertsikter er i de som har fast forstørrelse.

Men større zoomområde gir deg mer fleksibilitet.

Balle Clorin skrev (På 20.9.2024 den 14.37):

Altså, ved f.eks 6x som vanligvis er det høyeste jeg bruker

Om du ikke bruker mer en 6x, som også etter min mening er nok til det meste av jakt, så får du lettere og billigere sikte om du velger en 1,5-6x42. Let etter et Zeiss Diavari V (Victory) eller en Zeiss HT i bruktmarkedet. 

• Like 1

amatør skrev (17 timer siden):

Håndkikkerter er alltid bedre enn kikkertsikter.

Litt OT, men er ikke det en sannhet med visse modifikasjoner? Jeg brukte en Zeiss HT 3-12x56 og en Zeiss Conquest HD 10x42 på skumringsjakt, men synes jeg ser best i kikkertsiktet. Har derfor droppa å ta med håndkikkerten ..

Sølvrev skrev (På 25.9.2024 den 15.04):

Og jeg synes det alltid er fint å ha med en god håndkikkert, i tilfelle man skal verifisere om det er dyr eller menneske man aner konturene av😉.

Helt enig. Er en uting å bruke kikkertsiktet på børsa for generell observasjon.