Jump to content

Leupold VX-R 3 (3-9x50) vs VX-Freedom (9-3x50)?

mkal

Recommended Posts

Hei,

Er det noen her som vet hva som er forskjellen på Leupold VX-R 3 (3-9x50) vs VX-Freedom (9-3x50) annet enn at freedom er erstatteren av VX-3? 

Er optikken lik, kvaliteten bedre/værre..?

På forhånd takk!

VX1, VX2, VX3…..Freedom er vel med visse modifikasjoner noe i gata mellom VX1 og VX2. Selv har jeg hatt VX2 (har et par tre enda), VX3, VX Freedom. Om jeg skal rangere disse: VX1, VX Freedom, VX2, VX3, …sikkert ikke alle som er enige - men min kjappe rangering. 

Edited by OptiBond FL

OptiBond FL skrev (1 time siden):

sikkert ikke alle som er enige

Ifølge Leupold er Freedom en noe forbedret VX-2, som igjen sånn ca tilsvarer VX-III (altså romertall 3). 

Jeg er muligens uenig, men jeg misliker utseendet på Freedom noe så innmari at det kan være derfor jeg synes glasset på VX-2 er bedre.

Kanskje denne infoen fra et annet forum summerer opp en del/ gir trådstarter noe mer info:

https://www.24hourcampfire.com/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/7499163/Re_Detailed_history_of_VX_Vari

https://riflescopesinfo.wordpress.com/2014/03/15/leupold-vx-1-vx-2-and-vx-3-what-is-the-difference/

(...litt usikker her på om det er ok å linke til andre forum - hvis ikke gi beskjed/ moderer så tar jeg den bort igjen. Har ingen kjennskap/ verifikasjon til disse linkede nettsidene - de kom opp ved et google søk).

Edited by OptiBond FL
  • Like 2

mkal skrev (2 timer siden):

Takk for svar! Okei, så dersom jeg kan velge og det er samme pris så ville du valgt en vx3 framfor freedom? Ser de ligger ute for ca det samme :

https://www.jaktogfriluft.no/jakt/optikk/kikkertsikter/leupold-vx-freedom-3-9x50-30mm-illum-firedot-twilight-hunter

https://www.kikkertsalg.no/produkt/leupold-vx-r-3-9x50/

Du skriver VX3, men er det VX-R du mener - som du også linker til??

Generelt: Leupold er «helt ok» kikkertsikter mekanisk byggekvalitet. Pluss for livstidsgaranti. Minus for «løst» okular (er det det det heter?). Minus for optisk kvalitet i forhold til pris-punkt - prisene har blitt noe stive de senere årene. Pluss for smekre og lette sikter. Minus for at VX-Freedom ikke har presise «klikk» på høyde/ sidejustering. 

Jeg har p.t. VX2 (eller VX-II) - husker ikke - 3-9x33 efr på salong. Kjempesikte til denne rifla. VX2 (eller Vx-II) -husker ikke - 4-12 x 40 AO på Sako Quad, VX2 (eller Vx-II) - husker ikke - 3-9x40. Helt OK tilte som kostet rundt 2000 da jeg kjøpte det. Har hatt VX3 (ganske sikker på at det var et VX3 og ikke et VX-III) fra ca. 2006 (ved nærmere gjennomgang) - 3,5-10 x 50 uten lys. Dette var optisk helt ok og skjøt en del hjort med dette på natta - funket til det, men mener det car dårligere i mørket enn tilsvarende europeisk kvalitetsoptikk. Har hatt VX-Freedom. Greit sikte det også - utenom upresise klikk. 

Alle Leupold jeg har hatt har vært 100 % pålitelige. 

• Thanks 1

Du får Swarovski Z3 i de ulike variantene for 10-12.000 fra USA/ Canada uten lys. Personlig tar jeg en slik any time uten lys selv til jakt i «svarte natta» enn Leupold med lys. Lette, smekre sikter. Muligens mer plunder om du trenger å benytte deg av garanti når en Swarovski er kjøpt fra andre siden av dammen, så den risikoen må event. beregnes inn i regnestykket. Men personlig: Heller Swarovski til rundt 12.000 en Leupold til 9(?)000 ish eller Zeiss V4 til 12.000 etc. 

• Like 3

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

Ifølge Leupold er Freedom en noe forbedret VX-2, som igjen sånn ca tilsvarer VX-III (altså romertall 3). 

Jeg er muligens uenig, men jeg misliker utseendet på Freedom noe så innmari at det kan være derfor jeg synes glasset på VX-2 er bedre.

Optisk synes jeg de er nokså 10:30 eller halv elleve. Har aldri tenkt på at den ene synes noe særlig bedre optisk enn den andre. Enig i at utseendet på Freedom er dårligere. VX2 har «knepp», Freedom har ikke - og virker for meg «billigere». 

Samtidig vil jeg si at en VX2 (…eller var det VX-II..) 3-9x33 EFR fremstår bedre optisk enn en tilsvarende 3-9x40 jeg har. Mulig der er litt innbyrdes (i seriene) variasjoner også. 

Edited by OptiBond FL

Leupold oppgraderte gjerne hver serie, hver gang de skiftet navnekonvensjon. VX-1 skal ha samme glass som VX-II, for eksempel. Fant denne, som dessverre ikke tar med VX-Freedom og de andre nye:

LEUPOLDCHART_zpse17cefa9.jpg

Jeg er ellers blitt altfor vant med Leupolds "eye box" og sliter med å like mye annet. Måtte videreselge både en Zeiss Conquest MC og en Meopta Meopro (OK, de 2 er nærmest identiske) fordi jeg ikke klarte å venne meg til å plassere øyet bak dem, og gikk tilbake til Leupold VX-2 og Redfield Revolution (som er en mellomting mellom VX-1 og VX-2).