Lypsyl Posted September 3 Share Posted September 3 Noen her som har erfaringer å dele fra dette kurset? Hva lærer man, hva lærer man ikke? Enkelt, vanskelig? Nyttig, unyttig? Jeg lurer også på om man med bestått kurs også er kvalifisert til å dømme vanlige banestevner eller dette kun gjelder feltstevner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted September 3 Share Posted September 3 Du blir ikke kvalifisert til å dømme ISSF-stevner (og heller ikke nasjonale banestevner om jeg husker rett). Forskjellen mellom dette kurset og det "vanlige" (som jeg innehar) er at feltdommerkurset er kun med feltreglementene og sånt. Feltreglementet er også vesentlig enklere enn ISSF, da sistnevnte har ganske mye mer omfattende materiale. Noe av tanken bak at de velger å ha et "enklere" kurs er at det er mer behov for personell i feltløypa og for å få flere folk med, så slipper de "banegreiene de ikke får bruk for". Dette var spesielt aktuelt når forbundet forsøkte å innføre "standplasslederne i feltløypa MÅ ha dommerlisens". Uansett om du skal være dommer, standplassleder eller ei i feltløypa, er det veldig nyttig å ha litt peiling som skytter også, så kan du krangle til deg at du har rett om det er tvil med dømming og sånt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lypsyl Posted September 3 Author Share Posted September 3 Tusen takk for utfyllende svar, @Rausheim Det hørtes helt perfekt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike79 Posted September 4 Share Posted September 4 Ta national dommerkurs, da kan du dømme vanlig bane samt felt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nhd Posted September 5 Share Posted September 5 Enig i at det er best å ta kurs for nasjonal dommer. Men... Før en tar det kurset, bør en være en erfaren baneskytter som har skutt alle de ulike øvelsene noen ganger. Jeg har arrangert kurs flere ganger, og strykprosenten er høy hos de som knapt har skutt andre baneøvelser enn hurtig og NAIS. Hvis en ikke umiddelbart vet at pistol 50m er fripistol, at 10m er luftpistol, og at finaler er noe en skyter i de olympiske øvelser, må en skaffe seg litt mer erfaring før en tar kurset. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PalSor Posted September 5 Share Posted September 5 @nhdVeldig enig med nhd. Det er en rekke små forskjeller i reglene som gjelder for de enkelte baneøvelsene, dette gjelder alt fra bekledning til hvordan en serie skal fullføres etter funksjonsfeil og det er lett å bli "forvirret" hvis man ikke har en klar oppfatning av hvilke øvelser de enkelte reglene gjelder. Forskjellen i omfanget av regelverket for feltdommer og nasjonal dommer er også lett å se hvis man ser på varigheten på kursene, feltdommerkurs kan gjennomføres på en kveld, nasjonalt dommerkurs går normalt fra fredag til søndag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lypsyl Posted Thursday at 06:57 PM Author Share Posted Thursday at 06:57 PM Takk for tilbakemeldingene, folkens. Det hadde sikkert vært best å ta nasjonalt dommerkurs, men det kurset skal ikke arrangeres i overskuelig fortid. Feltdommerkurset er nå i november. Det ser ut som det i hvertfall har noe teori, så den kan vel fungere som et slags grunnlag for det nasjonale dommerkurset. I tillegg får jeg mer kunnskap om feltdømming. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts