matentusiast Posted September 2 Share Posted September 2 Hei. Kan jeg bruke villeple som røkeflis ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted September 2 Share Posted September 2 (edited) Helge Hagen anbefaler i sin bok "Røyk og rak, tørk og grav" flis fra bøk, eik, bjørk og or, samt poppel og lønn. Einerbar går også bra (det har jeg selv brukt til fisk). En ukjent kilde anbefaler tresorter som older, bøk, epletre, eik, einer og bjørk. Vil du teste flis fra villeple går det jo an å forsøke i liten skala først.... Her er for øvrig en annen tråd om røyking: Edited September 2 by Sølvrev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 2 Share Posted September 2 Her er en annen tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matentusiast Posted September 2 Author Share Posted September 2 Takk for tilbake meldingene, jeg fikk lest noen gode råd! Jeg får vel prøve å røyke ett par makrell i første omgang. Jeg antok at siden villepler ikke er egnet til å spises med tanke på bitter smak så ville slutt resultatet etter røyking bli noe bittert. Skal testes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsenm Posted September 3 Share Posted September 3 Epletre fungerer fint, men usikker på hvordan det er med fisk. Med svin er det supert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 3 Share Posted September 3 Eple er greit til varmrøyking av fisk, men det beste mann finner i Norge er gråor. Tviler sterkt på at den røkte maten blir mer bitter av å bruke ved fra villeple kontra trær med spiselige epler. Det går an å bruke bjørk også, men da må barken fjernes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffery Posted September 3 Share Posted September 3 Amerikanerne røyker da en del med eple, i hvert fall. Mye "applesmoked" bacon, over der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted September 3 Share Posted September 3 amatør skrev (8 timer siden): et beste mann finner i Norge er gråor. Smak og behag det da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts