Cz_glen Posted September 1 Share Posted September 1 Hva slags multiverktøy kan man regne med er lovlig å gå rundt med? Er Leatherman greit hvis man tar ut kniven? Fins det kniver som er godkjente? Fikk lov å ha med neglefil på flyet så lenge den ikke hadde spiss. Og har hørt om spesielle sakser er lov som man ikke kan stikke seg på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Röda_Lacket Posted September 1 Share Posted September 1 Walther GMT150 er et multiverktøy som du kan ta med i situasjoner der sveitserkniv er lovlig. For eksempel på reise til enkelte land. Multiverktøy uten kniv er det mange eksempler på, også fra fabrikk. Om de er lovlig kommer an på andre verktøy også. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Foldbare sikkerhetssakser / veskesakser er det mange eksempler på. Vil tro at en del av dem er innenfor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigamundsen Posted September 1 Share Posted September 1 Meiner Avinor har regler som tilseier at du kan ha med ein kniv med blad under 6 cm og som ikkje kan "låsast". Då fell vel dei fleste større Leatherman'ene vekk. Har reist ein del med ein av dei mindre Victorinoxane, ein model som heiter Midnight Manager. Her er knivbladet under 6cm. Har spurt personale som jobber i sikkerhetskontrollen fleire gonger om denne er OK. Fått beskjede om at det var greit alle gongane. Men om utanlandske flyplassar/flyselskap har dei samme reglane, skal eg ikkje utale meg om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skrueråmuttere Posted September 1 Share Posted September 1 stigamundsen skrev (19 minutter siden): Meiner Avinor har regler som tilseier at du kan ha med ein kniv med blad under 6 cm og som ikkje kan "låsast". Det er helt korrekt, kniver og sakser med bladlengde under 6 cm er listet som "tilllatt" både i innsjekket bagasje og i håndbagasje. Men - og dette er et stort men - de har også denne perlen av en formulering: "Sikkerhetskontrolløren har myndighet til å stanse gjenstander han/hun vurderer at kan true sikkerheten om bord, selv om gjenstanden står oppført som tillatt" (min utheving). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErlingElev Posted September 2 Share Posted September 2 Jeg har flydd i mange år med Leatherman micra i håndbagasjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jjrckd Posted September 3 Share Posted September 3 Pussig nok så er det enklere å finne en kniv som er lovlig på fly enn det er å finne en som er lovlig på byen. De fleste politidistrikter har nulltoleranse såfremt en ikke har skjellig grunn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffery Posted September 3 Share Posted September 3 Kniver som er lovlig på fly, er forbudt på flyplassen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cz_glen Posted September 4 Author Share Posted September 4 Er sånn kniv tillatt? https://www.witre.no/no/wno/sikkerhetskniv-secumax-320-martor-a755448 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cz_glen Posted September 4 Author Share Posted September 4 Hva deler synes dere er greiest å ha på multiverktøy? Ser at enkelte youtubere har løse miniverktøy. Da kan de ta med seg saksen på flyet selv om de tar tannpirkeren, eller omvendt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigamundsen Posted September 4 Share Posted September 4 For min del så er det ei lita lommelykt eg bruker mest. No går eg ikkje vanligvis med multiverktøy på meg, men har som oftast ein liten kniv tilgjengelig. Og denne lommelykta. Har gitt litt opp å finne eit mulitverktøy som passer meg. Så har laga meg eit lite verktøysett som eg har med meg når eg trur eg treng det. Putte dette inn i eit heimelaga lærveske. Dette inneholder: Lommelykt. Den minste Knipex-tanga. Ei lita miniskralle med 12 bits og Victorinox sitt Swiss Card. Her er det saks, penn, nål, forstørrelsesglass, fil, tannpirker og kanskje pinsett? Med dette sette er eg ganske godt dekka. Einaste eg har tenkt mangler er ein måte å knipe over streng med. Får sjå kva eg finn på der. Og det eg FAKTISK treng mest oftast er eit lite par lesebriller Har funne ein produsent som lager ei brille du berre klip fast på nasen. Denne lagras i eit lite veldig flatt plastfutteral som eg har limt bakpå telefonen. Thinoptics for dei som lurer. Fungerer betre en ein skulle tru. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted September 4 Share Posted September 4 En er jo helt overlatt til vekter eller politis tolkning; på flyplass er en 5cm lommekniv (uten bladlås) OK for en vekter og verboten hos en annen. "På byen" har jeg inntrykk av at alt vest for tannpirker blir slått ned på ved "knivkontroll" på kveld/natt. På dagtid er det ikke et problem for oss normale mennesker å ha en lopmmekniv, multitool eller annet "småverktøy" på oss. Løsningener jo åpenbar, læ være å ha med sånt på fly og "på byen". Hv a skal du med det? Fikse flydassen eller tappekrana på puben?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cz_glen Posted September 4 Author Share Posted September 4 Litt av greia med multiverktøy er at det er kjekt å ha i tilfelle du trenger ordne noe uforutsett. Tviler på at jeg ville fikset dolokket på puben, men kanskje i leiligheten til svogeren. Løst dørhåndtak på jobben. Batteriklemme på bilen. Fantasien setter grenser. Med byen tenkte jeg ikke ravfyllapå nattklubb eller bar, men hvordan en dag utvikler seg kan jo være litt tilfeldig. En vanlig dag går eller kjører jeg til jobb for eksempel. Men kanskje jeg går og hører på et foredrag etter arbeidstid før jeg går hjem. Plutselig kan jeg bli spurt om å ta en øl med en professor eller kollega etterpå. Da er det kjedelig å takke nei fordi du var så dum å ha et verktøy i lomma. Så da lurer jeg jo litt på hva som både er kjekt å ha, men som gir minst mulig trøbbel. Lommelykt er sikkert det mest nyttige, men har jo en ganske ok på mobilen Deretter er kanskje kniv mest nyttig, men har ikke lyst å havne i problemer. Selv på dagtid er jeg skeptisk til å gå med selv et tamt multierktøy uten kniv eller med pinglekniv @stigamundsen hadde en bra liste. Selv tror jeg et lite bitssett og noen små pipenøkler hadde vært supert å ha til diverse fiks. En stor skiftenøkkel derimot blir fort tolket som et slagvåpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts