Jump to content

Bruk av rottefelle til fangst...


300en

Recommended Posts

Da var Røyskattfella ferdig, kan legge ut bilder og skrive om det imorra.

Et spørsmål, hvor finner jeg røyskatta? vet at jeg bør plassere den i steinrøys, med bekker og lignende..Er det mulig å bare sette ut fella en plass man ikke engang vet at det er mye røyskatt og få napp? Vis noen fra salten vet om plasser med mye røyskatt si ifra :D

Link to comment
Share on other sites

Mork: Grunnen er nok heller at det ikke er noe røyskatt der hvor jeg har satt de (var spor på det ene stedet, men den er blitt borte). Å bygge slike kasser er ikke noe problem. bare ha planker klare, og måle opp og sage. så borrer man hull og setter inn skruer. :)

 

2qi351l.jpg

 

 

 

Bygg kassa slik at det er ca 20 cm fra åpningen å til fella. Å lag inngangshullet høyt oppe, da er det mindre risiko for mus i fella. Når jeg setter ut kassa plasserer jeg den slik at fronten er fritt i lufta,ca 8 - 10 cm over bakken, enda en måte å unngå mus på 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet ikke om det er noen praktisk forskjell på om fella er festet (om ikke avtrekkeren er veldig hard), treverk og slagbøyle vil jo møtes hysteriskfort uansett... :wink:

 

Her har jeg enda 2 kasser klare for utsetting, og klarte denne gang å knipse noen bilder før de ble satt ut...

Som dere ser har jeg fagbrev i finsnekring...

2mrs761.jpg

Det er ikke bare jeg som ikke kan bruke et vinkeljern, gårdssaga som har vært i drift lager fjøler som ligner appelsinbåter. :roll:

 

2nk016x.jpg

Bakveggen er gjennomhullet for bedre vitring av åtet.

Forboring av skruehull gjør at man slipper oppsprekking

 

9unhag.jpg

Til en av mine kasser går det med:

145cm 6-tommers plank med 1" tykkelse (35cm til tak - 25cm*3 til gulv og sidevegger - 17,5cm*2 til fram- og bakvegg)

12 skruer på 4,2*45(omkring) senkehode med TORX

1 hengsel og medfølgende skruer

 

Innmaten: 6jgbgh.jpg

Her har jeg skrudd fast fella i bunnen.

 

 

Så noen spørsmål:

Er det noen som demper fargen fellene ved å gni de inn med stedegen jord og mold?

Kunne tenke meg en enklere kasseproduksjon enn denne.

Har lett etter plastrør men ennå ikke funnet rektangulære rør på 6" * 4". Da hadde man kun trengt endestykker... Noen som har ideer :?:

Link to comment
Share on other sites

Spenner du fella mens den er skrudd fast til bunn av kassa?

Ser for meg at det blir trangt og fiklete, kanskje like greit å skru fella fast til lokket og deretter snu hele greia opp ned.

Hullet må vel flyttes hvis du gjør det.

Da får du jo allverdens plass når du skal agne på nytt og spenne fella etter fangst, ikke minst når det er -10!!!

Link to comment
Share on other sites

Lunafella har til nå kun fanget mus, og jeg ble idag overraskende nok medlem av den eksklusive Rappklubben. "Schmeckk - Au SAT**"!! :mrgreen:

@ Dahls! Ja der fikk du svar på hvor lurt det er å skru fast fella nedi kassa :lol: !

Smekken kom av litt for tungt fastbundet åte (gamletypen felle med kun åteutløser), så jeg hadde muligens fått som fortjent uansett?

Det er ikke så vanskelig å spenne den nedi kassa, du kan gjøre det med ei hånd ettersom felle og kasse står i ro.

Med Luna er det best når jeg bikker kassa litt bakover sånn at trampplata legger seg over utløserpinnen av seg selv.

Plastkanne er påtenkt (jeg har lagt ut bilder i en annen tråd :wink: ); Spylervæskekanner får en jo i hundretalls på bensinstasjoner.

Omtrent rett størrelse, men blir en kvitt lukta? Frykter det blir lite fangst med disse.

Hvem selger billige, 5liters, jomfruelige og luktfrie plastkanner? Europris? Tips mottas med takk, og alt under 30kr er god knall.

Spekulerer litt på hvor snittet skal legges for å få inn og ut fella på en lettvint måte :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, den kom kjappere enn antatt :lol:

Kall det kalibrering av slagfjær :D

Kjøpte 5l kanner på byggmix for ca 1 år siden, husker ikke pris men det var ihvertfall under 50 lappen.

Visst var de jomfruelige men langt fra luktfrie!!! Lukter "innestengt" plastikk...

Mulig lukten forsvinner hvis man fyller kannene med eddik blandet med vann, lar det stå noen timer

for så og skylle grundig med vann.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Fellene til fangstmann er fine de. Men denne tråden handler om rottefeller. Derfor er det fort å misforstå når mink nevnes.

 

Et meget godt tips for en nybgynner er å lese kap 9 i forskrift om jakt felling og fangst. Du finner det til høyre i denne linken: http://www.dirnat.no/jakt/

Les grundig så får du vite mye om hvordan fangst skal utøves og hvilke feller du kan bruke. Er mange som burde lest den grundig....

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det her blir nok ett litt langt innlegg med mange bilder, men håper dere synes det er ok.

 

Jeg bruker også rottefeller til røyskattfangst, i "gamle dager" brukte jeg de åpent- men gikk etter hvert over til å bygge fellene inn. Det ble noen kjøttmeis, skjærer og nøtteskriker som bifangst, og det er ikke så hyggelig. Når jeg leser i disse trådene om innbygging av rottefeller- også i den amerikanske tråden det linkes til på side 1 her- så er det en ting jeg har gjort anderledes på mine bokser, og som jeg mener kan være verdt å nevne. Poenget med å bygge inn fella er jo å gjøre fella mest mulig utilgjengelig for annet enn røyskatt, og da må innganshullet til boksen være lite. 30-35 mm er nok, og bør ikke være over 40 mm. Utfordringen kan da bli å få ut frosne røyskatter av fella, hvis inngangen er bare ett trangt hull i enden. Jeg lager endestykkene (i alle fall fronten) av 6" golvpanel, som jeg splitter. Etter splitting (ikke midt på, men litt ut mot ene kanten) av ett langt bord bytter jeg bare plass på delene slik de ligger- og de kan da klikkes sammen. Mål ut riktig bredde (4") for hvert stykke, og bor innganshullene midt i "splitten" på hver del- dette gjøres lettest mens bordet er ukappet. Da får du endestykker som er slike at når jeg åpner boksen deles inngangshullet slik at frosne røyskatter lett kan tas ut.

 

Først en hjemmesnekra tegning:

felleboksdraw.jpg

 

Materialene som går med til en boks:

1 stk 30 cm langt 4" bord, bunn

1 stk 40 cm langt 4" bord, tak

2 stk 10 cm lamge stykker av 6" gulvpanel, endestykker

2 stk 17x30 cm 4 mm kryssfiner, sidevegger

SB1_4878.JPG

 

Bakenden, åpning med netting.

SB1_4880.JPG

 

Front, med inngang 35 mm

SB1_4881.JPG

 

Borddelene skrudd sammen, før sideveggene skrus til lokkdelen

SB1_4882.JPG

 

Da blir fronten slik

SB1_4883.JPG

 

Og bakenden slik, denne kan selvfølgelig snus for å få åpningen høyere- eller en kan også bruke ett vanlig 4" bord uten splitt her

SB1_4884.JPG

 

Med sideveggene skrudd fast til lokkdelen er boksen ferdig

SB1_4885.JPG

 

Når boksen åpnes ser det da slik ut

SB1_4886.JPG

 

Så kan en selvfølgelig legge takpapp og takrenner om en ønsker det :D

Link to comment
Share on other sites

Røyskatten finnes over alt i Norge, fra sør til nord, øst til vest- fra havet og helt opp i det høyeste høyfjell. Og på de fleste øyer langs kysten.

Men bestandene svinger veldig i takt med smågnagerbestandene.

 

Steinrøyser, kvisthauger, murer, gamle bordstabler, stikkrenner, uthus etc er steder røyskatten gjerne stikker innom. Og den liker gjerne litt ulendt og kronglete terreng, med mange ganger og gjemmesteder- men finnes også i kulturlandskap, tettbebyggelse etc.

 

Se etter spor i snøen, to og to på skrå parvis- danner rene perlekjedet i fint og jomfruelig nysnø :) . Hele sporsettet etter begge beina er ca 3-4 cm bredt, og oftest med 25-40 cm mellom.

Har du ikke snø å se etter spor i kan du bygge deg kasser med rottefelle i og se om du finner røyskatten på den måten- den er stort sett over alt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...