Rammelerik Posted August 31 Share Posted August 31 Tenkte å kjøpe meg ei rifle til gåsejakt. Lurte bare på hvilke kaliber som er å foretrekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartemannen Posted August 31 Share Posted August 31 (edited) Absolutt hva du vil. Har skutt gås med 223, 6,5x55, 308, 5,6x52R og 3006. Akkurat nå foretrekker jeg 223, men det har like mye med oppsettet av rifla å gjøre som selve kaliberet. Edited August 31 by Bartemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 31 Share Posted August 31 Bartemannen skrev (8 minutter siden): Absolutt hva du vil. Har skutt gås med 223, 6,5x55, 308, 5,6x42R og 3006. Akkurat nå foretrekker jeg 223, men det har like mye med oppsettet av rifla å gjøre som selve kaliberet. Enig. Jeg tror jeg ville valgt enten 223Rem, 6mmBR eller 6.5x55, bare for å ha noe vanlig og kurant. Heller mot de to minste om det "til gåsejakt" spesifikt, og da ei litt tung rifle tror jeg. Men det spiller liten rolle. K 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted August 31 Share Posted August 31 Hva er 5,6x42R for noe spennende? Kanskje bare en tastebom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rammelerik Posted August 31 Author Share Posted August 31 Enn .17 HMR, er det noe å gå på gåsejakt med eller blir det for lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brubakken Posted August 31 Share Posted August 31 Jeg skyter mye med .17 hmr, rype, kråke, hare, rev, and og gås. På rev og gås er det bare akkurat godt nok, kansje egentlig ikke helt godt nok, skulle jeg ha kjøpt lita type "salongrifle" til gås så hadde jeg heller valgt .22 wmr (har det og) .17 hmr blir egentlig litt krampeaktig, når holdet nærmer seg 100 meter og lengre, blåser det skal du være god å regne sekundmeter og klikk/holde på siden av gåsa. Jeg foretrekker .222 eller 6mm ppc. Skal du ha ei rifle som er snop, enkel, kjedelig men god, kjøp .223, skal du ha samme med litt mer arbeid, kjøp noe med 6mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted August 31 Share Posted August 31 Har skutt litt gås med 17HMR men da skal den ikke være langt unna max 70-80m. Blir det lenge flyr den gjerne langt før den detter ned. Fåreklær 223 eller 6,5x55. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 31 Share Posted August 31 6.5x55 er jo aldri feil da. det er nok til alt, og har minst vindavdrift av nesten alt. Kvalitets "gåseammo" (130gr DL) er i tillegg billigere enn alt, og mer presis enn det meste. Diverse 6mm er kanskje mer "optimalt", men krever nok litt kompetanse for å få ut potensialet av. K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stihl Crazy Posted August 31 Share Posted August 31 Eg har skåte gås med hagla, salongrifla, 222 og 6,5x55. Skulle eg hatt reindyrka gåserifla så kanskje 223 dersom det ikkje bles altfor mykje. Ellers 6,5x55. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartemannen Posted August 31 Share Posted August 31 Stihl Crazy skrev (8 minutter siden): Eg har skåte gås med salongrifla Er det lov da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stihl Crazy Posted August 31 Share Posted August 31 Nei men eg gjorde det likavell, veit ikkje om eg viste det eingong. Er nokre år siå, var sånn eg begynte med jakt. Man tager hvad man haver, traff èin bra så fungerte det upåklagelig. Dei flata rett ut. Traff èin ikkje bra så fungerte det ikkje så bra heller. Fauk ut på sjøen. Krum kulebane var det og. Nei 223 hadde nok vore mykje betre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 31 Share Posted August 31 §15 i "utøvelsesforskriften": "Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare." En voksen hare er utvilsomt større enn ei gås, så jeg vil påstå at @Stihl Crazy har sitt på det tørre. Med rett skuddplassering av ei hullspisskule vil det være innafor alle regler og forskrifter (§19). Jeg har skutt noen tam-ender for mange år siden (som hadde rømt og ikke lot seg fange) med 22LR. Disse var vel så store som ei vill grågås, men på 60-70m var det helt uproblematisk å felle disse med CCI MiniMag. En annen ting er at ikke all jakt utøves i Norge, under norsk lovgiving. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartemannen Posted August 31 Share Posted August 31 (edited) M67 skrev (39 minutter siden): En voksen hare er utvilsomt større enn ei gås,@Stihl Crazy Tja. Jeg er ingen biolog og får basere meg på Wikipedia og leksikon i første runde. En voksen hare kan da bli 2,5-5 kg. En grågås inntil 4,5 kg. Close, men siden vi snakker inntil hare men ikke hare så man være sikker på at den virkelig er mindre. En canadagås kan bli inntil 7 kg så da er vel heller den utvilsomt større, og ikke haren? M67 skrev (39 minutter siden): En annen ting er at ikke all jakt utøves i Norge, under norsk lovgiving. Trådstarter har dog ikke spesifisert i hvilket land han skal jakte gås og søker kaliberråd til, men jeg tror av erfaring at over 99% av de som spør jaktrelaterte spørsmål her på kammeret og IKKE sier noe om land, referer til norsk jakt. Jeg setter en riksdaler på det. Edited August 31 by Bartemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 31 Share Posted August 31 Kanadagåsa er en en svær jævel, ingen tvil om det. Vanlige norske gjess, not so much. Ingen vil ha betenkeligheter med å bruke 22LR på ender derimot - men et par av andeartene overlapper grågåsa i størrelse... Uansett er det betydelig enklere å unngå diskusjon (med gåsa) og bare utslette den med 6.5x55. Det tåler den ikke... K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartemannen Posted August 31 Share Posted August 31 Bare for å legge 22lr vs gås død så kan man gå til fasiten - Jegerprøven. I avsnitt for salongrifle nevnes gjess spesifikt som å regnes som større enn hare. Og det står også den derfor er uaktuell for jakt med 22lr. Men 6;5x55 - absolutt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 31 Share Posted August 31 Har jegerprøveboka blitt forskrift nå? Det tror jeg vi skal passe oss grundig for å akseptere. Blant annet kan vi da ikke skyte rådyr på over 75m hold Det står jo også at det ikke er konkret definert, og da er det ikke opp til samme forfatter å definere det i setninga etter... Forskriften sier at man kan skyte vilt opp til hares størrelse, men ikke hare, altså vilt mindre enn hare. Ei kortnebbgås er mye mindre enn ei grågås, og i mitt hode utvilsomt mindre enn en hare, mens ei grågås normalt er nesten like stor som en hare, ei stor gås vil være større enn en liten hare. Selv ei stor kortnebbgås er ikke større enn selv en nokså liten hare. Kan vi så skyte kortnebbgås med 22LR og ikke grågås? Det skulle ikke forundre meg om DN/MD har presisert dette i et eller annet skriv, som da vil være nokså bindene - men synsing fra en jegerprøvebokforfatter, det definerer ikke hva som er lov og ikke. K 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted August 31 Share Posted August 31 Jeg har fått sør-hare, eller nazi-hare som lokalbefolkningen kaller den, på hytta i Østfold på grensen til Akershus. Denne haren er stor, opp til 7kg. Her fotografert fra terrassen på hytta: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kennethj Posted August 31 Share Posted August 31 Dette gjelder for jakt på kortnebbgås på Svalbard, hentet fra Sysselmannens nettsider og kanskje grunnlag for videre tolkning. På Svalbard jaktes en del kortnebbgås. Reglene: Ved jakt på kortnebbgås med rifle må det brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 294 joule (30 kgm) på 100 meter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted September 1 Share Posted September 1 (edited) M67 skrev (11 timer siden): Forskriften sier at man kan skyte vilt opp til hares størrelse, men ikke hare, altså vilt mindre enn hare. Dette er en upresis formulering som muligens henger igjen fra den gangen alt vilt som ikke var fredet hadde generell jakttid 21. aug.-23. des. Nå er det slik at alt vilt som ikke er oppført med egen jakttid(sramme) er fredet. Da er det mye enklere å spesifisere i forskriften hvilke konkrete arter det er tillatt å felle (og avlive) med .22 LR. Det burde vært gjort for lenge siden. Edited September 1 by Sølvrev Presisering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted September 1 Share Posted September 1 Kennethj skrev (8 timer siden): Ved jakt på kortnebbgås med rifle må det brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 294 joule (30 kgm) på 100 meter Det er jo litt interessant, i og med at det forbyr 17HMR også, ikke bare 22LR Sølvrev skrev (1 time siden): Det burde vært gjort for lenge siden. Utvilsomt. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kennethj Posted September 1 Share Posted September 1 24 minutes ago, M67 said: Det er jo litt interessant, i og med at det forbyr 17HMR også, ikke bare 22LR Ja, samtidig er det jo regler som gjelder spesifikt på Svalbard, men kanskje kan bør anse det som veiledende på fastlandet også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartemannen Posted September 1 Share Posted September 1 Sølvrev skrev (3 timer siden): Dette er en upresis formulering som muligens henger igjen fra den gangen alt vilt som ikke var fredet hadde generell jakttid 21. aug.-23. des. Nå er det slik at alt vilt som ikke er oppført med egen jakttid(sramme) er fredet. Da er det mye enklere å spesifisere i forskriften hvilke konkrete arter det er tillatt å felle (og avlive) med .22 LR. Det burde vært gjort for lenge siden. Det rare er at vi hadde det før i "Forskrift om våpen og ammunisjon til storvilt- og til småviltjakt, og skyteprøve for storviltjegere.", men den ble opphevet i 2002. Der stod det: "For jakt på gjess, storskarv, toppskarv, storfugl og orrfugl må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 294 joule (30 kgm) på 100 meters avstand." Det er vel identisk med det Sysselmannen på Svaldbard fortsatt skrev i siste oppdatering der i 2019 så det kan jo se ut som de holder igjen på denne utgåtte forskriften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted September 1 Share Posted September 1 Den forskriften gir iallefall en pekepinn på hva noen som har tenkt igjennom saken har ment. Og den kan vel være en veiledning ennå. Det er verd å merke seg at den utelukker alle randtenningspatronene untatt 22WSM. 22 Hornet blir i praksis det minste en kan bruke. 22 Hornet var en del i bruk før, men har forsvunnet. Personlig synes jeg at det er litt rart, men det kan ha sammenheng med utviklingen av avstandsmålere, apper og mer presise rifler som tillater skyting på lenger hold. Horneten rekker liksom ikke like langt som en 223Rem. K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stihl Crazy Posted September 1 Share Posted September 1 Sånn ca alt anna likt, kor mykje lengre rekk ei 22-250 i forhold til .223? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råtassens Mia Posted September 1 Share Posted September 1 Jeg bruker 7x33 Sako. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted September 1 Share Posted September 1 (edited) Stihl Crazy skrev (16 minutter siden): Sånn ca alt anna likt, kor mykje lengre rekk ei 22-250 i forhold til .223? Ikke mye, det er kulene som rekker, ikke bunnstemplet på hylsa. Tidligere rakk den mye lenger, enn 222Rem, siden man ikke hadde avstandsmålere. Men i dag, er kulefall kjent, og hastighet spiller mindre rolle. Så 223Rem har egentlig blitt mellomtingen som virker sammen med dagens hjelpemidler. K Edited September 1 by M67 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted September 1 Share Posted September 1 Bartemannen skrev (3 timer siden): Det rare er at vi hadde det før i "Forskrift om våpen og ammunisjon til storvilt- og til småviltjakt, og skyteprøve for storviltjegere.", men den ble opphevet i 2002. Der stod det: "For jakt på gjess, storskarv, toppskarv, storfugl og orrfugl må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 294 joule (30 kgm) på 100 meters avstand." Ja, husker den gamle forskriften. Men det stod flere detaljerte krav: - For jakt på hare må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 196 joule (20 kgm) på 100 meters avstand. - For jakt på rødrev, grevling og mårhund må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 490 joule (50 kgm) på 100 meters avstand. Mao, det var mange differensierte krav til ammunisjon for småvilt før vi kom opp til dagens 980 joule (100 kgm) for rådyr, bever og gaupe. Jeg er enig med @M67 i at de gamle kravene ga en pekepinn og "at noen må ha tenkt". Men er det egentlig slik vi vil ha det? Jeg tenker at for småviltjegere flest bør det være tilstrekkelig å få spesifisert hva .22 LR er lovlig til, og så får man som ansvarlig jeger velge sitt "verktøy" ut fra hensynet til sikker og human felling av øvrig småvilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nhd Posted September 1 Share Posted September 1 Før jeg visste bedre, skjøt jeg en del kortnebbgås med .22LR - både med kort og langvåpen. Det går bra både forfra og i flukt. Men opplevde flere ganger når jeg skjøt fra siden på sittende gås at jeg bare hørte klasket av kula i fjærdrakten, og så føy gåsa videre som om intet hadde skjedd. Jeg gikk derfor over til .22 WMR. Med den går det helt greit ut til ca 100m. Med en liten demper vekker en heller ingen sovende i nabolaget. Ønsker en noe lengre hold ville jeg valgt .223 eller 6,5x55. 6BR er sikkert minst like bra, men prisen på ammo er x 2,5-3. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kennethj Posted September 3 Share Posted September 3 On 9/1/2024 at 12:32 PM, Bartemannen said: Det rare er at vi hadde det før i "Forskrift om våpen og ammunisjon til storvilt- og til småviltjakt, og skyteprøve for storviltjegere.", men den ble opphevet i 2002. Der stod det: "For jakt på gjess, storskarv, toppskarv, storfugl og orrfugl må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 294 joule (30 kgm) på 100 meters avstand." Det er vel identisk med det Sysselmannen på Svaldbard fortsatt skrev i siste oppdatering der i 2019 så det kan jo se ut som de holder igjen på denne utgåtte forskriften. Greia er at den forskriften aldri har vært gjeldende på Svalbard, vi har egne forskrifter som regulerer jakt og fangst. Forskrift om høsting på Svalbard er det som gjelder her, og det er angitt i denne forskriften hva som gjelder av krav til ammo. Selv tenker jeg det er fint at det finnes såpass konkrete krav. https://lovdata.no/forskrift/2002-06-24-712/§28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted September 3 Share Posted September 3 I Sverige er et av kravene 40 gr for div store fuglearter, rev, hare osv. Dvs at 17 Rem og 204 Ruger ikke er tillatt, men det er 22 WMR. Så, det kan bli feil selv om man er detaljert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted September 3 Share Posted September 3 nhd skrev (På 1.9.2024 den 19.27): Før jeg visste bedre, skjøt jeg en del kortnebbgås med .22LR - både med kort og langvåpen. Det går bra både forfra og i flukt. Men opplevde flere ganger når jeg skjøt fra siden på sittende gås at jeg bare hørte klasket av kula i fjærdrakten, og så føy gåsa videre som om intet hadde skjedd. Jeg gikk derfor over til .22 WMR. Med den går det helt greit ut til ca 100m. Med en liten demper vekker en heller ingen sovende i nabolaget. Ønsker en noe lengre hold ville jeg valgt .223 eller 6,5x55. 6BR er sikkert minst like bra, men prisen på ammo er x 2,5-3. Salongpistol på flyvende gås? Høres dødsgøy ut! (Men ulovlig selvsagt) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
goosehuntarn Posted September 3 Share Posted September 3 (edited) 243 win eller 6.5x55 , kanskje lite fmj i 243 men norma jaktmatch samler godt i min sauer. Norma trainer i 6.5 Edited September 3 by goosehuntarn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rammelerik Posted September 3 Author Share Posted September 3 Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Jeg tror jeg går for ei hagle til å begynne med XD XD XD Men sånn on topic så ønsker jeg meg egentlig ei Tikka T3x .223 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartemannen Posted September 4 Share Posted September 4 Rammelerik skrev (8 timer siden): Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Jeg tror jeg går for ei hagle til å begynne med XD XD XD Men sånn on topic så ønsker jeg meg egentlig ei Tikka T3x .223 Vi jakter nok gås i forskjellig habitat for jeg har aldri hatt gjess på haglehold der jeg jakter. Ellers er det nettopp en Tikka T3x .223 jeg bruker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VDH Posted September 4 Share Posted September 4 12 hours ago, Bartemannen said: Vi jakter nok gås i forskjellig habitat for jeg har aldri hatt gjess på haglehold der jeg jakter. Ellers er det nettopp en Tikka T3x .223 jeg bruker. Ekspanderende eller helmantel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted September 4 Share Posted September 4 VDH skrev (5 minutter siden): Ekspanderende eller helmantel? Bruk ekspanderende ammunisjon. De kommer fryktelig langt på kort tid, og er gjerne vanskelige å finn når de krasjer i vegetasjon, eller på andre sida av elva eller noe sånt. K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts