Jump to content

.22 magnum ammunisjon


Veivisaren

Recommended Posts

Er litt i samme situasjonen som deg mtp nybegynner og har også kjøpt meg en ny .22 wmr rifle.

Jeg valgte riktignok en savage.

 

Var å skøyt sist lørdag på banen, og etter å ha stillt inn kikkertsiktet begynnte skuddene å sammle seg i midten av sorten.

På mitt våpen samlet både CCI v-max og CCI maxi-mag likt.

 

Sistnevnte fikk jeg handlet for 1.-kr skuddet på XXL forleden, så veldig fornøyd med at disse gikk bra i min rifle. Har den i både hullspiss og helmantel.

Kanskje det kan være røverkjøp for deg også i en XXL i nærheten? Jeg oppdaget det ved å dra til butikken, det står ikke noe om at de selger .22 wmr på nett engang. i m

 

Skal skyte igjen imorgen, så er spennt på om de fremdeles samler slik jeg ønsker.

Link to comment
Share on other sites

He et spm til:)

 

Cci hp ammoen: når du skyter på rev med den, hvor vil en helst treffe?

 

Jeg tenker da på at er det kraft nok til å gå igjennom bogen vist den treffer bein?

Eller skyter en den bak bogen?

jeg har også 22wmr.bruker cci gamepoint. den går stort sett gjennom reven selvom du treffer bein. gamepointen skal være en mer dypt inntrengende patron enn hp.

Link to comment
Share on other sites

Fra en annen tråd der der CCI HP ble diskutert :D

 

Har nå fått testet CCI HP, og effekten har iallefall vært god. En hare og ei rype ble det på lørdag, tatt med wmr'en, og to med bestefars gamle enkeltløper. Haren ramlet som en sekk, mens rypa lå å kavet litt etterpå. Rypa ble skutt rett forfra, hadde ikke tid til å vente på at den skulle legge breisida til, da den åpenbart var på letten. Utgangshullet var vel som ei femkrone. Brystfileten har det nok gått bra med, men jeg blir nok ikke å skyte andre veien med denne ammoen. Inntil videre satser jeg på denne.

 

edit: lagt til bilde av utgang

DSC01173.JP

Link to comment
Share on other sites

winchester har en 40grains blyspiss og en likedan helmantel, disse har jeg fått god presisjon med i ei marlin 982(?) og en savage kombi(20-30mm) blyspissen oppfører seg også utmerket i vilt med hull i kronestørrelse bak både rype og tiur

 

edit: venter foresten på en cz455 nå :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

God Dag.

Jeg har en Winchester 9422M kjøpt på 70 tallet. Serieno.F312452.

Fikk aldri til pålitelig presisjon. Uansett ammunisjon. 

Vindavdrift?

Står i skapet i påvente av enda sykere priser.

Kultbørse?

Den er toppet med en Zeiss Diavari 1,5 - 4,5 x 18

OK, jeg har hørt at den, 22 WMR med 40 grs helmantel, legger rådyrbukken flat på opptil 60 m.

Gjennomskudd med expansjon på helmantelen, som egentlig bare er en forkobret blykule..

Når man treffer.

I rettferdighetens navn må der nevnes at jeg har skutt kobbe og skarv fra båt med denne børsa med dødelig resultat.

Kanskje fordi båter beveger seg...

Min mening: .22 Winchester Magnum Rimfire må være det relativt dyreste og mest unyttige kaliber

som i tillegg faller mellom to eller flere stoler. (.22lr, .22Hornet, .222/223 etc.)

Litt humor mellom linjene her....

Link to comment
Share on other sites

Jo, da.

Jeg er helt enig med meg selv.

Kort og butt kule, pga at den må fungere i et rørmagasin, (seietenning) dvs at den ballistiske koeffisienten (flyveevnen)

for kulen blir da veldig lav.Denne patronen var en gimmic fra Winchester/Olin.

Jeg var tenåring på 50 tallet, alt som smakte av Magnum solgte for de som hadde råd.

.308 Norma Magnum fex, som nu bare eksisterer hos entusiaster.

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, gammel skrev:

.308 Norma Magnum fex, som nu bare eksisterer hos entusiaster.

.308 Norma magnum er i motsetning til .22 magnum en meget velkonstruert patron. En av de beste 30 kaliber magnumene som eksisterer. Årsaken til at den forsvant har ingen årsak i ytelsen eller konstruksjonen men skyldes at Winchester lagde en 30 magnum som var "større" og som var Amerikansk. I dag dukker det opp konstruksjoner som er nesten lik 30 NM. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...