Jump to content

Reinsdyrjakt Setesdal Austhei (Tokke)

torskri

Recommended Posts

Hei. 

Har fått kort på SA6. Er ukjent i området, utover det jeg har klart å lese meg til på kart, dyreposisjoner etc. 

Hadde håpet å komme i kontakt med noen som har jaktet i området og kan dele noen erfaringer. 

- Hvilke deler av terrenget anbefales? 

- Står det dyr helt øst i terrenget "uansett", eller er man avhengig av østavind over en lengre periode? Er det i så fall mest bukker/bukkeflokker? 

- Er det noe poeng å gå etter områdene hvor det står merkede dyr?  

- Hvilken inngangsport ville du valgt til terrenget? Her kan man gå inn både fra syd og nord

- Mengde jegere i terrenget? 

Eventuelt andre tips mottas gjerne. 

Alternativt send meg gjerne en PM:) 

På forhånd takk. 

Klarer ikkje å ta nøyaktig området som SA6 omfatter, antar du er langt nord. 

Mengde jegere er vel begrenset i august ettersom overgang historisk ikkje er tillatt før i september på Austhei. 

Om du er som eg antar langt i nordre del så er vær vind osv. av mindre betydning. Her er det for det meste spredde enkeltdyr type bukk og de bryr seg lite om vind. Beste tips er å setta av 3 dager i starten av jakta og kikke etter grasbukker. Deretter må du sette lit til påfyll. Bruk dei kanaler som finnas for å finne ut kvar større flokker befinner seg og vurder ut fra vinden kvar den mulig kan havne. Usikkerhet er at ein flokk som er støkka vil reise med vinden i ryggen... Det er nettopp dette som er "gleden" med områder der mange jakter. Du må ikkje bare knekke koden om kvar dyra kan reise, du må også vurdere om dine jaktkamerater snur eller vinkler trekka...
Tips til alle er å ligge rolig og observere etter skudd er løst mot ein flokk, ikkje hoppe opp og springe fram. Då er alle blåner målet for den flokken...

Skitt jakt! 

Hei Tussehaugen. 

Takk for svar og gode tips:) 

SA6 er området mellom Byrtedalen og Vendalen/Botnedalen. Grensen i Vest går da mot fylkesgrensen. Har derfor sett på områdene rundt Rautefjell, Kvannfjølli og Vendalsnutene/Brandsnutane som tre aktuelle "områder". Iht. sporingen står bukkene relativt "dønn" rundt Kvannfjølli (øst for) i juli. Derfor kanskje lurt å velge noe annet.. Men som du sier, overgangsordningen er ikke før 1.9 og SA6 er vel rundt 90.000 mål, så det er nok å gå på sånn sett.  

For en del år siden hadde jeg simle-kort på valdet nord for Byrtedalen.  SA 7 kanskje ?

Lokale jegre mente det var nyttesløst med simle kort før sent i jakta , da det bare var bukk fra jaktstart. 

"Pungsimle" kunne jo skytes mente de :-). Jeg så greit med små bukkeflokker i området  Byrtedalen,Brekkedalen, mot Skurevatn. 

Men jeg fant ingen Simle. 

torskri skrev (På 7.8.2024 den 12.33):

Hei Tussehaugen. 

Takk for svar og gode tips:) 

SA6 er området mellom Byrtedalen og ....

Her eg nok kjent ja🙂

Då hadde eg tatt turen til Gråsteinsnosi / Kvannfjølli. Dei turene eg har hatt der så har eg stort sett jakta rett nord for deg og gjerne heilt vest mot fylkesgrensa, då med god uttelling kvar gong. Du vil meget sannsynlig finne dyr tidleg i jakta inntil grasbukkane er skutt ut. Sjansen for å finne simle, kalv og ungdyr er liten. Enkelte år, seint i jakta sleng det opp større flokkar så langt nord som ditt område. Har aldri observert at dei trekker lengre nord.

Ulempa med dette området er at det ligger drøyt langt vekk frå allfarveg. For dei vestligste områda så lønner det seg å bruke anleggsveg tilhøyrande kraftverka i Setesdal. Det er veg opp frå Hovden til Auversvatn og Galten. Begge er stengt for allmennheten med bil men det er stor forskjell på å gå på ein veg vs i terrenget.

I år blir det ikkje dette området på meg, Hardangervidda venter🙂

Tusen takk. 

Kvannfjølli er et av de aktuelle fokusområdene. Kommer inn fra østsiden, så det er klart at det er et stykke vei å gå, men uansett overkommelig. Blir i fjellet opptil 5 dager i første omgang tenker jeg. Har du anelse om mulighetene rundt Rautefjell? Altså helt øst. 

Lykke til på Hardangervidda! 

torskri skrev (På 9.8.2024 den 8.01):

Rautefjell? Altså helt øst. 

Lykke til på Hardangervidda! 

Kjenner ikkje dei østlige deler så godt, har favorisert området heilt i vest ettersom det har gjedd gode resultater. Kjenner som sagt ikkje østlige områder men rautefjell ser for meg ut på kartet som eit område eg neppe hadde starta jakta i. Her kan eg absolutt ta grundig feil, det kan vere lokale dyr som tråkkar i området.

Når det gjelder Hardangervidda så er nok oddsen min dårligere enn for deg.  Nok ei gong er det kun lov å felle voksen bukk, noko som no er sjeldan sort...