Jump to content

Post bilder av din KUDU


Rino Hals

Recommended Posts

Opplevelsen betyr langt mer enn langehorn og x antall tommer, men oppfordrer alle som skulle være så heldig å skyte en trofee kudu til å måle/ registrere den. Trofee måling er et meget godt forvaltnings verktøy. Har trofee standarden økt i et omeråde over tid drives det mest sannsynlig god forvaltning i område, hvis det motsatte er tilfelle er nok forvaltninga mest sannsynlig feilslått.

 

I tillegg er trofee bøkene et verdifult bidrag til artsbeskrivelser, så vel som historisk, geografiske og biologiske data få andre kilder kan match'e.

 

Skitt Kudujakt!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer mine herrer med spennende jakt og flotte trofe.

@Rino, tror nok en slik opplevelse betyr så mye mer enn lange horn og x antall tommer.

 

Tusen tusen takk Arild. Det var hyggelige og sanne ord :)

 

Jeg skal gå totalt off topic ett øyeblikk fordi jeg nettopp fikk en gledens nyhet.

 

Det er sikker noen av dere som husker samt måtte leve med min frustrasjon angående ” de sorte natives” sitt krav om å få tilbake ”landet sitt”, nemlig Driefontein Game ranch.

 

Saken har stått på stedet hvil i lang lang tid, og det har vært svært irriterende og frustrerende å gå og vente.

 

Gleden var derfor stor når jeg i dag fikk beskjed om at saken mest sannsynlig ikke blir noe av, og at det i stedet ser det ut til at Driefontein blir slått sammen med en betydelig mye større naboeiendom som rommer B5 og et stooort antall dyr.

 

Med forbehold at dette går i orden så vil min lekegrind vokse og blir på litt over ETT HUNDRE KVADRATKILOMETER !!!

 

Jeg beklager at jeg blåser dette ut off topic, men jeg kan bare ikke noe for at humøret steg noen hakk…

 

Ha en utmerket kveld alle sammen 

Link to comment
Share on other sites

Min kudu falt etter to dagers intensiv jakt i 2011 hos Johann Veldsman i Namibia. http://shona-adventures.com/" target="_blank" .

Helt på tampen av dag to kom vi oss innpå den mens den beitet på ei tørr elveslette med høgt gras.

Fantastisk staselig dyr å jakte på, og en meget verdig motstander i bushen.

 

Den holdt akkurat til gullmedalje i henhold til NAPHA sine krav (51 tommer).

Namibia2106.jpg

 

På grunn av plass ble det kun skallemontasje, men et så vakkert dyr som kudu skulle naturligvis ha hatt bogmontasje.

Her har den selskap med en black wildebeest fra Namibia (NAPHA sølmedalje) og en blue wildebeest fra Sør Afrika (SCI bronse).

skaller001.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mange flotte trofeer..

 

Jeg får supplere med noen fler av mine pluss to som kunder har tatt..

 

23366_10151443221070429_1771450250_n.jpg

Ble tatt på sengen da bildet ble tatt. Derfor det litt forvirrede uttrykket i ansiktet :D

 

734558_10151439254990429_1995002774_n.jpg

Non trophy Kudu fra Driefontein.

 

148666_10151372986955429_362648908_n.jpg

Veldig bra Kudu fra Driefontein.

 

250811_10151015816390429_715906379_n.jpg

Ennå en pen Kudu fra Driefontein. Jegeren var ute etter Kudu over 67 tommer men da han fikk mulighet på denne slo han til.

Det ble en spennende jakt som pågikk i timer.

Oksen er ikke mer en snaut 52 tommer.

 

428142_10150737904330429_1825831641_n.jpg

Tar med denne Kuduen også på grunn av det artige trofeet. Den er 44 og 54 tommer

 

19581_10151496424100429_1259531103_n.jpg

Til slutt vil jeg ta med et bilde av en sprell levende Kudu som fortsatt lever i beste velgående. Jeg har forsøkt meg på den med kunder og alene uten hell.

Bildet ble tatt en dag jeg hadde en kunde som avslo den.

Jeg gråt nesten…

Link to comment
Share on other sites

 

Ennå en pen Kudu fra Driefontein. Jegeren var ute etter Kudu over 67 tommer men da han fikk mulighet på denne slo han til.

Oksen er ikke mer en snaut 52 tommer.

 

Var virkelig store tall her.. Vil tro at man må leite "en stund" etter kuduer på 67" pluss.. :winke1:

 

Å betegne en kudu som " ikke mer enn snaut 52" blir vel litt kravstort i mine ører..

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at en 52 tommer er et skikkelig trofe. Å spesifikt lete etter en på 67 pluss må da være for drøyt? Du mener sikkert 57? Ellers så har du en type jeger som må være enhvers ph's mareritt.... :lol:

Så for øvrig en figur på AH som var ute etter å kjøpe jakt på en hartebeest "top ten SCI" for bue, her om dagen. Da vet du at utmerkelsene, brystbankinga og gjensidig skulderklapping blant "gutta" har blitt hovedmålet med jakta.... :shock::lol:

 

ps. jeg hadde nok ikke betenkt meg på den flotte oksen du har bilde av der Rino! Utrolig majestetiske dyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

da81w.jpg

 

Her er min Kudu! Etter en intens jakt i bush og jungel (Kan skimtes i bakgrunnen), falt omsider denne med målene 50,5 tommer. Jakten var nervepirrende, med venting, smyging, og endelig skuddhold på 260 meter, med anlegg på et lite tre. The Grey Ghost lever virkelig opp til sitt rykte, og det virket nesten som om PH'en hadde fått los på sin "hvite hval", og det gikk på æren løs om ikke undertegnede fikk dette trofeet med i bagasjen.

 

Det ble en actionfylt jakt på påskutt dyr, (ikke ideelt, men slik går det i blant) med bikkjer, tracker og jeger. Av ingrediensene nevnes åling gjennom tornekratt, vassing i bekker og stormløping over stokk og sten. Selvsagt var solen på vei ned, og tiden var ikke på vår side.

 

Men, "Det vil helst gå godt", og det gjorde det heldigvis også denne gangen.

 

Skal bli stas å få den på veggen og kunne mimre om en unik jaktopplevelse i Eastern Cape!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 years later...
  • 3 weeks later...

Her er min Kudu fra 2014, skutt med bue. Reiser ned igjen i år til samme sted  utrolig bra og helt klart billigste trofepriser jeg har sett ; Kudu på bilde betalte jeg NOK 12.000.-  Denne måler 56,7/8" og er gulltrofeet, jeg er helt sikker på å ha sett større,  men ikke på skuddhold. Skjøt en "halvhønning" dvs han hadde bare begynnelsen på et horn. Typisk nok hadde han også bare en testikkel.

IMG_1497.jpg

IMG_2594.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...