Jump to content

Coal barns ttsx

Recommended Posts

Rugerdud skrev (16 minutter siden):

Plasserer du kula dypere enn tabellen du har brukt, vil trykket stige. Om du allerede ligger på/over max kan du havne lagt over.

"langt" over havner er du ikke. 4mm i 6.5x55 betyr nokså lite. Det er mye verre om man lager patronen for lang, og ender opp uten friflukt. Men trykket vil bli noe høyere, og du vil få noe høyere fart. I teorien. Om det er nok til å måle er usikkert.
Om du er i tvil kan du jo prøve med ei lavere ladning, men det er etter min mening liten vits.

K

• Thanks 1

Overtrykk grunnet avkortning ift oppgitt patronlengde er særlig et fenomen med lavkapasitetspatroner med dritraske krutt (typ pistolpatroner). I vanlige riflepatroner har ikke jeg opplevd det som problematisk.

Det er 6.5 Creedmoor  det er snakk om vil prøve om presisjon blir bedre om eg sette kula dypere  har brukket vv sin tabell med n555 krutt den gir opp 70.8 coal om eg huska rett men men jeg står i riflinga på69 mm  di eg har laga nå er 68  og det går men kønne tenkt med enda litt dypere 

Rugerdud skrev (4 minutter siden):

Står ikke hva han lader, hva med 4mm i 222 rem? Betyr ikke det noe heller?

Ingen under 70 som lader 222Rem, og de kan alt uansett ;)   

Nå skriver jeg 6.5x55 nokså tydelig, så det er nå en ting. Men klart jeg er litt kjapp med å anta at alle som spør om noe skyter 6.5x55.

4mm er mer i Creedmoor enn i x55, men fremdeles ikke allverden, jeg har iallefall sjonglert opp og ned mellom 70 og 75mm i 260Rem uten å merke noe utover vanlig variasjon. Måler du mye, og kjører statistikk, så får du høyere hastighet jo med du trykker kula nedi. I flaskehals riflepatroner, litt.

K

• Like 1

Rugerdud skrev (33 minutter siden):

hva med 4mm i 222 rem?

Nå lader jeg .222 Rem med mye rart (til tross for at jeg er under 70 🙂), men faktisk ikke så mye med mantlede kuler oppunder max. 

.222 Rem er en fornuftig, vakker patron med ordentlig hylsehals. Kammergeometrien er slik, at hylsehalsen vanligvis dekker bæreflaten mer eller mindre ved vanlige patronlengder og kulevekter. En 4mm forkortning er derfor ikke så relevant (hylsemunningen ligger ute ved ogivalen) men jeg tror ikke det ville gi praktisk viktig trykkstigning. 

9mm parabellum er en annen sak.

• Like 1