Jump to content

Hei! Ny på Kammeret :) Systemvåpen eller ikke?

cin

Recommended Posts

Hei!

Jeg tar snart jegerprøve eksamen, og kommer til å kjøpe rifle etter det.

Jeg har lest mye på nettet, men får gjerne mer innspill om systemrifler.

Det er mest sannsynlig i vårt område at jeg skal jakte elg, rådyr, rødrev, og duer.

For duer brukes det hagle, men jeg må lete etter en rifle til jakt på små- og storvilt.

Blir det aktuelt for meg å bytte løp til forskjellige typer ammunisjon?

Jeg vet at mange kjøper rifle i .308, og at den funker for alt jeg skal jakte.

Men hva hvis jeg finner ut etter 1 eller 2 år at jeg vil prøve noe annet?

Det finnes sikkert flere som har tenkt på dette før meg.

Hører gjerne innspill og erfaringer :)

bardp skrev (3 minutter siden):

Som jeg ser det er et våpen en selv enkelt kan skifte løp i alltid en fordel. 

Det er ihvertfall aldri en ulempe. Samtidig er det veldig få våpen man ikke kan bytte pipe i, så jeg ser ikke helt spørsmålet. I mange (alle?) tilfeller er det både raskere og billigere å få en børsemaker til å tilpasse ei pipe til til en Rem700 eller en T3 - enn det er å bestille ei ny pipe i et annet kaliber til ei fancy systemrifle, fra en halvinteressert importør.

En ting man også skal tenke på før man begynner med systemgaleien er at man må skyte inn når man bytter (jada, ikke på Blaser når man har et sikte til hver pipe..) og man må altså ha tilgang til skytebane.

Derfor vil jeg påstå at sålenge man kan få tilpasset (og deretter bytte selv når en vil) piper til "alle" rifler, og det er såpass store fordeler med å ha ei "ferdig" rifle klar (om du nå vil jakte duer en dag, elg den andre, og rev den tredje) - så kjøpe hele rifler fram til du "butter" i taket på 8 rifler. Da kan du begynne å bytte piper på dem.

K

• Like 8

Mange takk for innspill og tipsene!

Jeg stiller jo spørsmålet fordi jeg har aldri jaktet før, så jeg vet ikke om man trenger å bytte pipe i den hele tatt.

Det du sier gir mening @M67. Jeg vil ikke kjøpe noe som jeg ikke skal ha bruk til.

cin skrev (1 time siden):

Det er mest sannsynlig i vårt område at jeg skal jakte elg, rådyr, rødrev, og duer.

.... men jeg må lete etter en rifle til jakt på små- og storvilt.....

Jeg vet at mange kjøper rifle i .308, og at den funker for alt jeg skal jakte.

Hei og velkommen til Kammeret!

Det aner meg at du er relativt ung (?) og har liten/ingen skyteerfaring, verken med rifle eller hagle. For det første, se etter brukte våpen på Finn eller hos forhandler, og glem systemvåpen nå i første omgang. Ja, .308 Win duger til alt du nevner, men jeg tror et våpen kamret for 6,5x55 kan være bedre egnet sånn helt i starten. Se etter en rifle av anerkjent merke (her på Kammeret svarer man gjerne Tikka, uansett hva spørsmålet er😉). Du trenger et våpen med "normal" pipelengde, sånn +/- 55 cm, et brukbart kikkertsikte med opp til 10-12 x forstørrelse, og en lett, liten lyddemper er kjekt å ha. Finner du noe som virker interessant står folk her inne i kø for å hjelpe deg videre.

Når du har fått litt skyteerfaring kan du vurdere et litt grovere kaliber hvis det blir mye elgjakt, og beholde 6,5x55 som reserve- og "all round"-våpen. Eller du kan selge den og kjøpe .223 Rem eller lignende som mer spesialisert småviltrifle om du vil ha noe mindre og lettere. Jeg har endt opp med to rifler i hhv. 6,5x55 og .30-06 som jeg er veldig godt fornøyd med. Sistnevnte er for øvrig et systemvåpen, men av grunner som nevnt av @M67 har jeg valgt å ha to separate våpen. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1

Den er grei. Takk for innspill du også, @Sølvrev

Jeg er kanskje ikke så ung som jeg la deg tenke ;) men takk.

Men jeg har liten/ingen skyteerfaring, det har du rett i.

Veldig uerfaren når det gjelder jakt, men gleder meg til å lære fra dere og andre!

Det er vel mye elg/rådyr jakt der jeg bor, mye posteringsjakt, så velger gjerne et kaliber som passer begge to.

Tror i hvert fall at jeg fikk svar på spørsmålet mitt, trenger vel ikke systemrifle på starten.

Med de prisene som er på piper i dag til de fleste systemvåpen. Så kan du jo kjøpe en veldig ok rifle i ønsket kaliber for summen av ei pipe.. med egnet kikkert ferdig innskutt... hater å si det men jeg selger unna systemriflene... kjøpte en Tikka T3x light i 6,5x55 i går.. den kostet det samme som jeg hadde måtte blø for et 6,5x55 pipe til min R8...

• Like 1

Ok, det var ikke min hensikt å starte en diskusjon om anseelsen av dyre våpen på skytebanen. Jeg stilte et oppriktig spørsmål og har heldigvis fått noen nyttige svar. Det siste jeg ønsker er å bli sett på som en nybegynner som bare kaster mye penger på en ny hobby. Derfor stiller jeg spørsmålet her, for å unngå noe slikt. Til de som har svart på mitt første spørsmål: takk!

Ikkje ta det så tungt! Trådar har det med å spore av! Trur ingen av dei siste kommentarane var retta mot deg. 

Over til tema. Eg har begge deler. Systemrifla er ei Remington 700 med muffeløysing montert av Rafdal. Kjempesystem, MEN eg ender med at det er løoet i 6XC som står montert. Har andre rifler for storviltjakt. Ville byrja med ei bra, brukt børse frå Finn i 6,5x55, 308 Win eller 30-06. Så ser du kva du treng vidare. Støtter ellers opp om forslaget om å ikkje kjøpe for lite våpenskap…

• Like 3

Jeg og mener du er best tjent med 6.5x55, pga ammo prisene. Eventuelt så kan du jo kjøpe en 223rem og ha enda billigere ammo, og kjøpe en billig mauser eller lignende for elgjakta. 

Eit bra forslag. Til jakt på elg og hjort på inntil 150 meter eller så trengs det ikkje noko veldigt dyrt og presist gevær. Det aller meste duger. Eg har faktisk vore inne på akkurat same tanken sjølv men eg har allerede eit gevær i 6,5x55 så då blir det vel at eg går for den ideen. Ellers er det mi erfaring at det er til småvilt èin er mest avhengig av presisjon, sjølv om presise gevær alltid er kjekt då, men litt avhengig av størelse på viltet og avstand så trur eg at set ho førsteskotet nokonlunde på same plass g samlar tre skot innforbi 4-5 cm så duge det til elg og hjort for gjennomsnittsjegaren.

Eg har fulgt litt med på Finn i det siste. Virkar som om utbudet er størst av .308 og 30-06 rifler færre 6,5x55 rifler og enda færre 223. Det siste er naturlig då det rett og slett er færre gevær i sistnevnte kaliber. Jaktogfriluft har ofta bra tilbod på Finn på både brukt og nytt, ellers er det èin god del uforholdsmessige dyre prisar der på brukte våpen.

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Jaktogfriluft har ofta bra tilbod på Finn på både brukt og nytt, ellers er det èin god del uforholdsmessige dyre prisar der på brukte våpen.

Ja, det er enkelte uforholdsmessige dyre våpen lagt ut til urealistisk høye priser både i firma- og privatannonser. Men det er her rådgivere på Kammeret kan vise sin kompetanse og styrke😉.

Edited by Sølvrev

Jeg har forsonet meg, for mange år siden, med at det er liten sammenheng mellom min våpeninteresse og våpnenes praktiske nytteverdi. Dyret kan ikke skytes mer dødt enn dødt, og gir bæng i hvilket våken kula kommer ut av. Det er for min egen del jeg handler slikt som dette

IMG_7083.jpeg

• Like 1

De fleste her inne er over gjennomsnittlig våpeninteresserte, og over årene resulterer det gjerne i at en har en rekke ulike våpen. Dette er den nyeste rifla her i huset.IMG_5066.JPEG.d413493201dbce49357e83eb42857c98.JPEG

Men man må begynne et sted, man begynner faktisk et sted enten man vil eller ikke... Min første egentlige jaktrifle var en Remington 700 i 30-06, med oljet trestokk. Den fungerte utmerket. Senere ble den solgt for å delfinansiere ei "bedre" og ihvertfall dyrere rifle - en S&L M97DL - og senere enn det igjen har jeg kjøpt - så unger og kone kan være med på jakt - en Remington 700 med oljet stokk, i 6.5x55.

Denne rifla er så "kjedelig" for en våpeninteressert, at jeg ikke engang har bilde av den. Men stokken er fin, og rifla er presis, og den fyller behovet "jeger, altmulig" helt perfekt. Man kan trene ubekymret med rekruttammo, uten for mye rekyl, og til en "grei" (billigere ann alt annet på denne siden av 22LR) pris, og man kan felle elg uproblematisk. Og rådyr, gås, rev... Gås er vel det eneste som er skutt med den til nå.

Rifla stod i hylla på J&F, brukt, og kosta 6000,- med kikkertmontasjer. På finn fant jeg et 1-6x24 VX(faen vett) sikte som jeg satte på. og skjøt inn, og det er innskutt ennå. Det virker. Og hele stasen kosta kanskje 12 000,- 

Bilder har jeg av et annet "utilty" bruktvåpen. en Sako Vixen - ikke noe storviltvåpen, men super småviltrifle - tilsvarende priser, på Finn. Begge er akkurat så presise som man pleier å hevde på nett, hull i hull ;)

IMG_7428.jpeg.8dcffa139f14dbd875236a7cbf830860.jpeg

IMG_7983.jpeg.0966d525bdc6e9c4ab53d7ecdadbec6b.jpeg

Poenget er, til nybegynneren, begynn et sted. Ikke gå all out og kjøp noe du tror, eller blir fortalt er fantastisk, bedre enn alt annet og gjør alt. Man kan ha flere rifler, og de trenger ikke å være dyre. Noen har jo nok penger, eller vilje til å bruke penger, men om en si, gir seg et budsjett på 50-60 000,- som du nok må ha for å få ei "topp" jaktrifle i butikken i dag (med topp sikte) så kan en kanskje få mer glede/ bruk, igjen for pengene - om en kjøper 2-3 rifler til hver sitt bruksområde. Da slipper en å komprimisse så mye, og en kan ha vidt forskjellige rifler - og og kona kan låne ei om hun vil være med.

Men start med ei - og etter min mening, ei basic, gjerne brukt rifle, i et kurant kaliber. Da taper du ikke så mye når/ hvis du ikke er fornøyd, og selger den, og det er veldig mye bra kvalitetsrifler på Finn, til hyggelige priser.

Og et kurant kaliber til en nybegynner på allround jakt - som tror han skal jakte alt, og også skal lære seg å skyte - det er i praksis enten 6.5x55 eller 308Win.

K

K

K

• Like 4
  • Thanks 1

21 hours ago, M67 said:

En ting man også skal tenke på før man begynner med systemgaleien er at man må skyte inn når man bytter (jada, ikke på Blaser når man har et sikte til hver pipe..) og man må altså ha tilgang til skytebane.

21 hours ago, cin said:

For duer brukes det hagle, men jeg må lete etter en rifle til jakt på små- og storvilt.

En rifle kan utmerket god brukes til alt, men det kan fort tenkes at du ikke vil bruke samme ammo (kulekonstruksjon) til alt. Til elg og rådyr bør du ha kontrolert ekspansjon, til rev skal du kanskje ha en varmintkule(?) og for småvilt vil du kanskje skyte med en helmantel el.l. Når du da skal ha alt dette i ei og samme rifle så må du kaskje skyte inn forskjellig ammo på et vis, som @M67 påpeker med "systemgaleien" (innskyting ved pipebytte). Det hele koker ned til er at du kanskje også bør tenke på hvilket sikte som kan fungere med tanke på flere "innskytinger", slik at du ikke må på skytebanen hver eneste gang du skal jakte med annen ammo. Hvilken rifle du velger betyr ikke så mye, men siktet bør du kanskje ha tenket litt gjennom hvordan du vil bruke. Etter mitt syn er det her de fleste kanskje trår feil i starten? @M67 har et godt poeng med å ha ei rifle klar til jakt til en hver tid som bare kan nappes ut av skapet klar til bruk.

Edited by Bly
  • Like 1

Bly skrev (51 minutter siden):

@M67 har et godt poeng med å ha ei rifle klar til jakt til en hver tid som bare kan nappes ut av skapet klar til bruk.

Noe det tok meg 40 år å finne ut av? Kanskje ikke helt men det er jaggu ikke langt ifra.

Men det står idag 3 rifler i skapene mine som jeg "aldri" rører siktene på. Det er den nevnte R700en og en Sako 85, begge er i 6.5x55, begge er innskutt på 200m med 120gr TTSX (i ca 850m/s) - og det vilt jeg ikke kan skyte (i Norge) med det vil jeg gjerne se.

Tynne piper treffer et annet sted med annen ammo - og selv om jeg burde ha kompetanse til det, så ORKER jeg ikke flere innskytinger til flere ammunisjonstyper, osv.. Den tredje er Vixen'en som er innskutt med 64gr Berger FB/65gr V-Max. 

Hvert år før jakta ca. så sjekker jeg treffpunkt, på papp. Og skyter 2-300 skudd i ulike posisjoner og "jaktlignende" situasjoner. Etter jakta blir de pussa og satt bort. Stokkene oljet. 

K

• Like 5
  • Thanks 1

M67 skrev (22 timer siden):

det er i praksis enten 6.5x55 eller 308Win.

Jeg er stort sett enig med M67, men her har han glemt 30-06. I dagens bruktmarked får en gode rifler i 30-06 til svært gunstige priser, og skal du jakte elg så er det ingen av de vanligste patronene som fungerer bedre enn 30-06 med en solid kule. Ulempen er at det som er utmerket til elg ikke nødvendigvis er særlig brukbart til mindre vilt. En rifle i 6,5 er bedre egnet for rådyr og rev. Skal du bruke skinnet på reven så velg en kule som ikke ekspanderer.

Når du har skutt inn elgriflen med jaktammunisjon så bruk locktite på alle skruer og så rører du ikke noe før jakten er over. Da har du alltid våpenet klart om noen skulle invitere deg md på en jakttur. Det som fungerer på elg fungerer også på hjort og rein om det blir aktuelt. Rifle til rådyr og rev krever andre kuler enn til elg, men skyt inn våpenet med den kulen du vil bruke mest og fest alle montasjeskruer med locktite. Om du vil bruke en annen kule til rev så prøv å finne en som har samme treffpunkt slik at du ikke behøver å stille på kikkertsiktet.

Om du nå lurer på om jeg anbefaler deg å kjøpe to rifler så er det korrekt. Da er du alltid klar. Handler du på bruktmarkedet så får du lett to gode rifler innenfor et stramt budsjett, det finnes gode tilbud på godt brukbare rifler. En 30-06 og en 6,5 er det jeg ville valgt, men om du finner en .223 eller tilsvarende så er det godt brukbart til rådyr og rev, og om en gås skulle forville seg fremfor deg så faller den også uten for mye kjøttødeleggelse. 

• Like 2

M67 skrev (7 timer siden):

Jammen sa jeg "ubetydelig kraftigere".

Jeg skrev at med samme kulevekt er rekylen ubetydelig større. Sammenligner du rekruttammo i 6,5 med hard ladd 180 gr jaktammo så er det om å sammenligne epler og bananer. Vi har normalt solgt Norma jaktmatch på banene og der er både .308 og 30-06 ladd med samme kule og har omtrent samme rekyl, men mer enn 6,5 med rekruttammo, men ikke så mye mer enn 6,5 jaktammunisjon.

Men uansett så har du rett i dine observasjoner om mange som plages med rekyl i jaktvåpen, men det er ikke patronene sin feil, det er feil valg av ammunisjon, enten av skytteren eller av de som selger ammunisjon. Årsaken til at det ligger mange utmerkede jaktvåpen til spottpris kan godt være det du skriver om mange som plages av rekylen.

Men det er dette som er mitt poeng, du kan kjøpe et topp jaktvåpen for nesten ingenting, og når du er klar over mulighetene med ulike kulevekter og rekyl så kjøper du ammunisjon med lette kuler til trening og en 150 gr kule til jaktbruk. Da har du penger til overs som du bruker til en 6,5 om du har lyst. Det er min løsning på trådstarters spørsmål. Da har han en storviltrifle klar i skapet om det blir en mulighet, og en rifle klar til rådyr og rev. En vinn-vinn situasjon.

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Dersom èin tar èin svemko magnum på ei 30-06 rifla vil eg tru mykje av rekylen forsvinne.

Det er helt korrekt, og setter du en effektiv demper på en 6,5x55 og lader med rekruttammunisjon blir det enda mindre😉. Nå er folk ganske forskjellige mht. å håndtere rekyl, men uansett er det mye lettere for nye/uerfarne skyttere å lære seg gode avtrekk når ikke rekylen er påtagelig. Min kjære, som startet sin skyte- og jakt-karriere i en alder av over 60, fikk mye trening med .22LR før vi gikk over til 6,5x55 med demper. Nå skyter hun med en dempet .308 Win, og det går bra. Vår og sommer trener vi mye med luftgevær på hytta, og der får vi virkelig erfare betydningen av gode avtrekk.

Men altså, TS har liten/ingen skyte-erfaring. Da er mitt (og flere andres) råd å begrense eller eliminere faktorer som kan bidra til "å innøve" feil i starten. Siden rekylvegring kan føre til dårlige avtrekk (jeg nappet/rykket i flere år med den gamle BRNO-en, til tross for at jeg hadde lært bedre fra barndommen), mener jeg at en dempet (og ikke alt for lett og kort) rifle kamret for 6,5x55 er det beste utgangspunktet.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
  • Thanks 1

Personlig synes jeg det best å bare plukke ei klar innskutt børse ut av skapet, uten å skru og "mekke".Om det så er for trening eller jakt.

Men ser fordelen med løpsbytte/systemrifle og har vært inne på tanken selv. Har ikke erfaring med det selv.

Så har derfor to rifler i storviltkaliber, begge i 308. Litt tilfeldig at det ble det, men to i samme kaliber er kjekt i forhold til treningsammo og jaktammo. Enkel logistikk. Gikk til innkjøp av ei reserverbørse etter kikkertsikte delvis løsna på jakt. Reservebørsa hadde ikke hjulpet meg da uansett, den hadde vært flere timer unna.

Prismessig kommer man vel gjerne billigere ut med to vanlige boltrifler enn ei systemrifle. Mye bra brukt å få kjøpt. Så bruk heller penga på jakt.

• Like 1
  • Thanks 1

Posted (edited)

Hvilke systemrifler anbefaler folk i dag da?

De som 'finnes' er:

Sauer 202
Sauer 404
Sauer 505

Blaser R8
Blaser R93

Schultz & Larsen Thunder Classic / Victory / Tactical
Strasser RS14
Røssler Titan

Merkel Helix
Sabatti Rover-serien -- må ikke forveksles med eldre Sabatti Rover som ikke er systemrifler.
...og Beretta BRX1.

Selv har jeg erfaring med Sauer 404, og liker sikkerheten i oppspenner, det eneste som trekker ned er vekt og forskjeller på bolt og låskasse og magasiner som gjør at noen magasiner ikke fungerer optimalt med noen rifler, og noen bolter ikke passer noen bolthoder optimalt.

Om vekt ikke er noe problem, så er Sauer 404 god -- og om vekt overhode ikke er noe problem, så er Sauer 505 også en grei mulighet.

Har også BRX1, men anbefaler Sauer 404 over BRX1 på grunn av avtrekket på BRX1 som følger halv-auto standard på både kryp og tiden det tar å løse ut skudd. Det påvirker meg negativt på stående og sittende skyting, men dog nær ubetydelig med støtte eller reim.

Edited by Red FR
Korrigerte modellnavnet på S&L etter tilbakemelding fra ATS under. Thunder er ikke en originalversjon.

Red FR skrev (2 minutter siden):

De som 'finnes' er:

Sauer 202
Sauer 404
Sauer 505

+ absolutt alle rifler med pipe gjenget i låskassen. Dvs. så godt som alle rifler. Alle Remington 700/ Rem-kloner, alt Sako, Tikka, Winchester...

Personlig liker jeg 202, 404, 505-serien, der er det mange fine rifler. Men ikke først og fremst fordi de er "system". Den mest vanlige, og mest ombyggbare, er og blir Rem 700.

K

• Like 1

Red FR skrev (1 time siden):

Hvilke systemrifler anbefaler folk i dag da?

Jeg vil anbefale Valmet 212 og 412. Her kan du velge mellom dobbeltrifle, hagle og kombi. 

En Valmet 212 i kombi og hagle er en meget god kombinasjon for all jakt sammen med ei rifle i en av de tre vanlige kalibrene. 

Med kombisettet i sekken på fjellrypejakt er du klar Ila et minutt om rypa er på litt hold. Vekten på pipesettet er også mye lavere enn en rifle. 

• Like 1

Red FR skrev (9 timer siden):

Har også BRX1, men anbefaler Sauer 404 over BRX1 på grunn av avtrekket på BRX1 som følger halv-auto standard på både kryp og tiden det tar å løse ut skudd. Det påvirker meg negativt på stående og sittende skyting, men dog nær ubetydelig med støtte eller reim.

Jeg testet for ca en måned siden en BRX på skytebanen. Jeg var faktisk positivt overrasket over avtrekket på akkurat den børsa.

Jeg vet ikke om han var heldig med akkurat sin rifle eller om han hadde gjort noe med avtrekket, men det var ikke noe å klage på for en jaktrifle. Jeg hadde fint kunne leve med en slik.

Posted (edited)
Red FR skrev (11 timer siden):

Schultz & Larsen Thunder

Det er vel Våpensmia sin S&L utgave og kanskje den minst solgte av S&L riflene.

Schultz & Larsen Classic DL, Victory og Tactical er navnene rett fra fabrikk, og de modellene det nok selges mest av. 

Thunder utgaven er vel omtrent identisk med en Victory. Jeg vet ikke helt hva som er forskjellen annet enn at Thunder kommer med KKC skjefte.

Edited by ATS
  • Like 1