Jump to content

type trær man kan røke med

pål martin

Recommended Posts

hei jeg har en kompis som lurte på om jeg ville ha blodlønn til røking og da lurer jeg på om det blir noe godt? er det noen som har prøvd ?? selv bruker jeg bøk eller eple. ps det er varmrøking jeg driver med 

Jeg har aldri prøvd lønn, men du får opp mange treff på "maple wood" om du googler.

Selv har jeg bare prøvd bøk, eple, or og eik. Den lokale eika ga for stram røyksmak. Or er best til fisk. Bøk er det jeg bruker mest.

Siden dette egentlig skal være en primitiv form for matlaging, så er det mange som mener man skal bruke det man får tak i lokalt, og ikke ved som er fraktet verden rundt.

Skal sjekke hva som står i boka til Angela, nestegang jeg er på hytta. Dette er en svært god bok, bare synd hun ikke fikk mer hjelp med norsken, slik at man ikke trenger å gjøre etterforskning for å få tak i det man trenger. Det amerikanerene kaller "butcher paper" heter ikke slakterpapir på norsk.

https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/mat-og-drikke/mat-fra-andre-land/helt-texas

(dessuten det som renner av kjøtt når man steker i heter sjy, ikke juice. Sjy kommer av det franske ordet som uttales sjy, men staves "jus".)

I Helge Hagens verk "Røyk og rak, tørk og grav" anbefales trevirke av bøk, eik, bjørk og or, samt poppel og lønn. I USA brukes mye hickory. Ved fra nåletrær anbefales ikke. Jeg har selv erfaring fra kaldrøking av ørret med einerbar. Det gikk ganske radig, men vi var omhyggelige med å passe på at det ikke ble åpne flammer.

@M67s forslag virker interessant, da man kan ha en liten sideavgrening fra hovedkanalen og ta seg et magadrag inni mellom. Så blir røykeprosessen mer morsom! Men et stort aber er at bruk av cannabis forstyrrer tidspersepsjonen, slik at prosessen kan fortone seg som ulidelig lang😉.

Edited by Sølvrev

Stihl Crazy skrev (7 minutter siden):

Noko som er veldig bra er dersom du har èin skikkeleg glohaug for så og hiva på masse flis. Ligg og ryke ganske så lenge.

Nei, dette er ikke bra.

Når man varmrøyker, så skal det faktisk være så lite røyk som mulig.

Er vel bare å prøve å smake om det er noe særlig. Eple og kirsebær er bra på svin blant annet, eik og mesquite er bra på storfe f.eks. Jeg har brukt pecan litt i det siste og har syns det har vært bra til det meste. Litt som mesquite, men mildere. Jeg bruker riktig nok pellets.

• 2 weeks later...