Jump to content

50 cal Barret i feil hender


Svein Lerbrekk

Recommended Posts

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tikkat3 @ Du er så langt ute på landet med uttalelsen din, at du faktisk er inne igjen. Ingen, jeg gjentar ingen, her inne ønsker at kriminelle skal ha tilgang på noe somhelst av våpen. Innkludert sprettert. Det er rett og slett så selvsagt at man ikke tenker mer på det.

 

Diskusjonen ommhandler 50bmg forbudet, som hindrer den vanlige skyteintreserte ola dunk med GOD VANDEL. I å holde på med hobbyen sin. Forøvrigt er det skremmende lett for den som vet hvor og hvordan, å bemektige seg saftigt leketøy fra gutta i grått og grønt (er det ikke bra de fleste av oss, er gutter med god vandel :wink: ). Får jeg foreslå M72 som er en fin dørbanker? Kjære vene, vanlig nato går jo allerede tvert gjennom de fleste hus, selv skutt på 1000m. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Diskusjonen ommhandler 50bmg forbudet, som hindrer den vanlige skyteintreserte ola dunk med GOD VANDEL. I å holde på med hobbyen sin. Forøvrigt er det skremmende lett for den som vet hvor og hvordan, å bemektige seg saftigt leketøy fra gutta i grått og grønt (er det ikke bra de fleste av oss, er gutter med god vandel :wink: ). . :roll:

 

Kan noen gi svar på hvilket forbund og skyttergren dere mener dennne rifla er egnet og lovlig?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja til langholds bruk i ett forbund som forløpig ikke er godkjent (i prinsipp samme som i england).

 

Den taktiske kapasiteten du drar frem, er i stor grad avhengig av ikke sivil amo (og da i hovedsak MP amo), som har vært forbudt å ha i sin besittelse for sivile i mange år.

 

Hadde jeg vært kriminell med tanke på å ta ut politiet fra en fremrykkning, så holder en jaktrifle i 308w i lange baner.

Fordeler som betydlig høyere skuddtakt og en gjennomtrengningsevne som ikke en eneste normal bil kan stå i mot, samt beveglighet. teller langt mer enn overlegen gjennomtrengningsevne. En 7.62 Nato i motorblokka, stopper det meste (prøv og du skal se :D ), og da blir alt over, egentlig tilovers. Men det er klart, evnen til å spre skrekk er jo sikker fet med 50bmg. Men som sagt, det er ett svært spesielt scenario som skal til før den fordelen kommer i spill, og da helst med MP amo.

 

T.d tolker jeg D Toska dit hen at noe slikt hadde blitt tatt med om de hadde visst at der var isatt panser glass i ruten der de skulle inn. :?

Link to comment
Share on other sites

El Gringo, du er den absolutte liberalist 8)

Det vil jeg ikke si, men jeg prøver ihvertfall å skille kunstige problemstillinger fra virkelige.

Hvermannsen (som ikke utgjør en fare for rikets sikkerhet) får ikke skaffe seg 50 BMG.

Dette driter Skurkebilly (som er en fare for rikets sikkerhet) i.

Banditter og terrorister skaffer seg akkurat det de vil uten å søke, og det er der problemet ligger.

Å forby anskaffelse av våpen i et bestemt kaliber for vanlige, lovlydige borgere hjelper ikke det døyt på sikkerhetsnivået, ergo er dette et forbud for forbudets skyld og sikkert egnet til å få myndighetene til å fremstå som ansvarlige og handlekraftige.

Synd, men jeg tror dessverre at opinionen kjøper den.

Link to comment
Share on other sites

Hadde man i de fleste våpensjapper hatt ammunisjon og rifler av en slik art ville de blitt ranet, hadde man slike våpen hos private hadde de blitt stjålet eller ranet-> Økt tilgang ville spredd dette fra det man kaller egnede til uegnede miljø.

 

 

Det der er tullprat. Kriminelle vil ha pistoler, maskinpistoler og karabiner,altså letthåndterlige, lett skjulbare våpen, i kaliber det er enkelt å skaffe ammo til.

Snodig nok ser vi ingen innbruddsbølge rettet mot hjemmeene til norske skyttere selv om info om hvem de er, hva de har og hvor de bor er tilgjengelig med noen tastetrykk på nettet. Tvert imot, antallet tyveri av våpen fra private og forretninger har gått kraftig tilbake. Hvorfor det tror du? Jo, fordi det selvfølgelig er enklere å kjøpe eller leie et våpen av kontakter som har sine våpen fra private importkanaler elelr forsvartets lager(selv om slike tyverier omtrent har forsvunnet etetrhvert).

Link to comment
Share on other sites

Uzi var vel det heteste i 92 (sikkert p.g.a en eller annen film), en revolver i 44mag ble fallbydt for 4 bærumstiere (med 100 skudd). 22lr var minst like dyrt (pistol 5.5k revolver 2.5k). Men uzi og MP5 rula (10K-15K) sammen med glock (6K) og lignende 9mm våpen. På forespørsel om rifle, ble svaret. He hva ska ru me det a? Og så kom en det tilbud om en avsaget hagle på bordet (skarve 500kr siden til kompispris tro jeg det ble sagt).

 

Hvor passer da Barreten inn i opplegget? Sannheten er og var at den ikke passet inn, var vel derfor politiet fant den der den var tenker jeg. Mest sansynlig hadde den vel med tiden blitt eksportert ut av landet, til en eller annen østeuropeisk våpensamler.

 

Jeg er så lei av dårlige, ja direkte feilbegrunnede forbud. Skjønt forbudet mot å inneha MP amo har jeg faktisk forståelse for, der er det fornuft om 50bmg skal være tilgjengligt for sivilt eie.

Link to comment
Share on other sites

Kjære vene, vanlig nato går jo allerede tvert gjennom de fleste hus, selv skutt på 1000m.

Du må jo holde til i Astan, med denne byggestandarden.

7,62x51 penetrerer igjennom et hus på 1000m, ja hvis husene du henviser til er beduingammer.

 

Cal. 50 er forbudt ervervet i kongeriket pr. idag,men denne cal. .416 Barrett og andre som tilsvarer eller overgår cal. 50 er lovlige.

Så langholdskytterne bør kunne få tilfredstilt sine lyster uten våpen i cal. 50.

 

Cal. 50 er et vellegnet terrorvåpen selv med vanlig ball ammo.

Link to comment
Share on other sites

Cal. 50 er et vellegnet terrorvåpen selv med vanlig ball ammo.

 

 

men terrorister går ikke til Onkel og søker om å få kjøpe!!

 

Og påstanden om at det ville være så farlig om sivile kunne kjøpe .50 for det vil føre til at mange blir stålet og tilgangen for de kriminelle er også BS.

Det er snakk om ett så spesiellt våpen at antallet vil uansett ikke bli stort. Det er ikke andre enn helt spesiellt interesserte som bruker 60-150000 på ei rifle og utstyr. Og du kan være sikker på at hvis de bruker så mye penger så vil de gjøre sitt for at ingen skal få stjålet våpnet! Og det er heller ikke stort utvalg av våpen det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke bare Barretten i cal. 50 som er forbudt men alle våpen fra og med cal. 50 og oppover.

Det er mange rifler på markedet i dette kaliber som selges langt under 60 000.

Men argumentet ditt om at kriminelle ikke søker om og få erværve våpen er jo riktig.

Jeg er faktisk ikke enig i at kriminelle ikke ville hatt lettere tilgang hvis den var tilatt i privat eie.

Det må vel føres til at en vanlig kriminell vil se liten nytteverdi i et slikt våpen, men det er en drømm for terrorister.

Link to comment
Share on other sites

Her hadde jeg tenkt å skrive noe langt, og etter mitt syn, fornuftig.

 

Men det er fredag kveld. Og jeg blir så håpløst oppgitt over tenkemåten,

logikken, og resonneringen til enkelte brukere her inne at jeg ikke vil begi meg ut på det.

 

Ennå.

 

Chiefen, Fulmen, El Gringo og Cardinal har rett.

Resten av dere tar feil.

 

Tenk dere godt om, og dere vil forstå det selv.

 

Slutt å tenke subjektivt folkens.

Tenk objektivt.

 

TENK i det minste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er mange rifler på markedet i dette kaliber som selges langt under 60 000.

 

 

hvilke da? Har ikke sett så mange. (du kan se bort i fra alle produsert i USA)

 

 

Men du er enig i at det ikke ville vært noe stort problem om de få sivile som ville, skulle få kjøpe en?

Link to comment
Share on other sites

Det må vel føres til at en vanlig kriminell vil se liten nytteverdi i et slikt våpen, men det er en drømm for terrorister.

 

Tror at terrorister har bedre og større våte drømmer om store mengder ANFO (Kunstgjødsel fra Felleskjøpet og en tankbil med fyringsolje) og/eller TNT + noen esker spiker fra Byggmaker eller Biltema enn en 12.7 eller 3.

 

Denne ideen at Barrett o.l. i 12.7 er det perfekte terroristvåpen er en Hollywood myte som fikk innpass i Amerikansk Antivåpen debatt og fortjener ikke og spres videre.

Link to comment
Share on other sites

jeg har faktisk forståelse for at politiet ikke ønsker 50BMG våpen hos sivile.

akkurat som jeg har forståelse for at de ikke ønsker våpen som kan skyte helautomatisk ild.

det at jeg forstår det, kan jo komme av at jeg faktisk vet hvilke kapasiteter slike våpen har.

å ikke kom med den at de kriminelle eller terrorister ikke har kompetanse til å utnytte potensialet. å i hendene på en potensiell terrorist er dette et meget farlig våpen.

å det er ikke bare på film at ex-militære har kontakt med kriminelle og terrorister......

Link to comment
Share on other sites

jeg har faktisk forståelse for at politiet ikke ønsker 50BMG våpen hos sivile.

akkurat som jeg har forståelse for at de ikke ønsker våpen som kan skyte helautomatisk ild.

det at jeg forstår det, kan jo komme av at jeg faktisk vet hvilke kapasiteter slike våpen har.

å ikke kom med den at de kriminelle eller terrorister ikke har kompetanse til å utnytte potensialet. å i hendene på en potensiell terrorist er dette et meget farlig våpen.

å det er ikke bare på film at ex-militære har kontakt med kriminelle og terrorister......

 

Du mener altså at lekkasje av våpen fra sivile skyttere er et så stort problem at det våre aktiviteter skal pålegges begrensninger av den grunn?

Link to comment
Share on other sites

Du mener altså at lekkasje av våpen fra sivile skyttere er et så stort problem at det våre aktiviteter skal pålegges begrensninger av den grunn?

 

 

Jeg tolker det det til at han synes de skal forbys, pga at de kan en gang i fremtiden bli et problem. Man bør derfor forby dem av "føre-var" prinsippet...

Link to comment
Share on other sites

jeg sier at jeg har forståelse for at politiet ikke ønsker feks 50BMG, maskinpistoler og endel andre våpen blandt sivile.

har ikke sagt noe om hvor stor lekkasjen er. men kommer det mange slike våpen ut blandt sivile vil noen før eller siden lekke til kriminelle ,iljøer. om det kommer som følge av tyveri, eller andre grunner skal ikke jeg spekulere i.

Link to comment
Share on other sites

jeg sier at jeg har forståelse for at politiet ikke ønsker feks 50BMG, maskinpistoler og endel andre våpen blandt sivile.

har ikke sagt noe om hvor stor lekkasjen er. men kommer det mange slike våpen ut blandt sivile vil noen før eller siden lekke til kriminelle ,iljøer. om det kommer som følge av tyveri, eller andre grunner skal ikke jeg spekulere i.

 

 

BS. Kjøper ikke den.

"Mange?"

Det ville nok ikke bli solgt nok .50 til at "mange" vil lekke.

Link to comment
Share on other sites

jhar ikke sagt noe om hvor stor lekkasjen er. men kommer det mange slike våpen ut blandt sivile vil noen før eller siden lekke til kriminelle ,iljøer. om det kommer som følge av tyveri, eller andre grunner skal ikke jeg spekulere i.

 

 

Så hvorfor er ikke et slikt tap av håndvåpen et problem da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en påstått objektiv statestikk fra statene rett etter at 50bmg ble forbudt i noen stater, og den sa at dette kaliberet ikke var registrert i noen som helst kriminell aktivitet overhodet ifølge FBI, og en analyse av dette kaliberet kontra nato.308 viste at .50bmg var 5 ganger så "effektivt" hvis en skulle skyte ned et fly, hvis 50BMG var 100% efektivt så var .308 20% effektivt, skal se om jeg kan finne denne på pc.

Link to comment
Share on other sites

Så hvorfor er ikke et slikt tap av håndvåpen et problem da?

 

Hvor kommer disse våpnene som blir brukt til kriminelle handlinger fra? Vokser de på trær? Er det egne produsenter som bare lager gønnere til kriminelle? Eller er det kanskje slik at en kriminell`s gønner ofte en gang i tiden har vært en lovlydig borgers glede og stolthet?

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer disse våpnene som blir brukt til kriminelle handlinger fra? Vokser de på trær? Er det egne produsenter som bare lager gønnere til kriminelle? Eller er det kanskje slik at en kriminell`s gønner ofte en gang i tiden har vært en lovlydig borgers glede og stolthet?

Eller kanskje våpnene kommer fra land med en helt annen situasjon og et helt annet styresett enn siviliserte, vestlige ?

Verden er nok en smule større enn vår egen lille bakgård.

Det er nok ikke så mange i f.eks. Kabul som spør om kjøpeløyve om du vifter en neve dollarsedler foran nesene deres.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Jeg syns nå bare det er jo flott at vi her på kammeret har så god kunnskap om kriminelles våpenbehov og tankemåter :wink:

 

Ja, det hender jo at noen av oss ser nyheter og leser aviser(ikke vg/db) og slikt. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Cal. 50 er forbudt ervervet i kongeriket pr. idag,men denne cal. .416 Barrett og andre som tilsvarer eller overgår cal. 50 er lovlige. Så langholdskytterne bør kunne få tilfredstilt sine lyster uten våpen i cal. 50.

 

Uten gå OT - finnes det noen som har fått innvilget våpen i slike kaliber? (tenker da 460 Steyr, 416 Barrett eller 408 Chetac)

Link to comment
Share on other sites

jeg sier at jeg har forståelse for at politiet ikke ønsker feks 50BMG, maskinpistoler og endel andre våpen blandt sivile.

har ikke sagt noe om hvor stor lekkasjen er. men kommer det mange slike våpen ut blandt sivile vil noen før eller siden lekke til kriminelle ,iljøer. om det kommer som følge av tyveri, eller andre grunner skal ikke jeg spekulere i.

 

 

BS. Kjøper ikke den.

"Mange?"

Det ville nok ikke bli solgt nok .50 til at "mange" vil lekke.

sa ikek at mange ville lekke, men før eller siden lekker noen.

å om en lekker, å en person skyter gjennom statsministerens pansra bil me den, så er det nok til at det ikke kommer til å være gøy å være våpeneier etterpå.

 

men jeg har forståelse for at grensen må settes en plass.

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje våpnene kommer fra land med en helt annen situasjon og et helt annet styresett enn siviliserte, vestlige ?

Verden er nok en smule større enn vår egen lille bakgård.

Det er nok ikke så mange i f.eks. Kabul som spør om kjøpeløyve om du vifter en neve dollarsedler foran nesene deres.

Kanskje bra vi har et litt annerledes regelverk mtp våpen enn de har i kabul da?

 

Ja, det hender jo at noen av oss ser nyheter og leser aviser(ikke vg/db) og slikt. Anbefales!

Wow! - Touchè!

Link to comment
Share on other sites

jhar ikke sagt noe om hvor stor lekkasjen er. men kommer det mange slike våpen ut blandt sivile vil noen før eller siden lekke til kriminelle ,iljøer. om det kommer som følge av tyveri, eller andre grunner skal ikke jeg spekulere i.

 

 

Så hvorfor er ikke et slikt tap av håndvåpen et problem da?

jeg ser på all tap av våpen generelt som et problem.

 

håndvåpen (pistoler, revolvere, osv) er det flust av. men ingen av dem har same kapasitet som en "assault rifle" eller maskinpistol som kan gå på full auto , eller en børse i 50BMG.

 

leser jeg deg og flere rett når jeg forstår at det menes at "hvorfor skal det være begrensinger på hvordan type våpen man skal ha?"

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje våpnene kommer fra land med en helt annen situasjon og et helt annet styresett enn siviliserte, vestlige ?

Verden er nok en smule større enn vår egen lille bakgård.

Det er nok ikke så mange i f.eks. Kabul som spør om kjøpeløyve om du vifter en neve dollarsedler foran nesene deres.

Kanskje bra vi har et litt annerledes regelverk mtp våpen enn de har i kabul da?

Javisst er det bra, og regelverket er en god grunn til at et forbud mot 50 BMG ikke har noe som helst for seg all den tid at en må gjennom en søkeprosess her til lands.

Skurkebilly slipper uansett unna, ergo gjelper det ikke på noe som helst.

 

Edit: Glemte et "ikke".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sa ikek at mange ville lekke, men før eller siden lekker noen.

å om en lekker, å en person skyter gjennom statsministerens pansra bil me den, så er det nok til at det ikke kommer til å være gøy å være våpeneier etterpå.

 

men jeg har forståelse for at grensen må settes en plass.

 

Om noen skal utføre et attentat mot statsministeren vil det ganske sannsynligvis gjøres med et våpen. Blir det noe bedre å være våpeneier om de bruker en 308w? Nå vet ikke jeg noen ting om statsministeren og hans sikkerhetsopplegg, men jeg ser ikke for meg at eneste sjangsen å få inn ett skudd på han er fra et hustak 1000m+ unna gjennom den pansrede bilen hans.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis .50 skal være så farlig og ett slikt ønskevåpen for kriminelle:

 

I USA selges de i tusenvis. USA er ett større terrormål.

Kriminell bruk av .50 BMG er ikke ett stort problem.

hvordan kan de ha seg??

 

 

Høggern, så du har ikke noe problem med at POD forbyr ett kaliber de ikke liker, og som ikke noe samfunnsproblem.

Interessant.

Og når de forbyr .338 Lapua på samme grunnlag, så synes du et også er helt ok?

Link to comment
Share on other sites

oppfatter at det ar mange som er sure for at det er et forbud mot 50BMG?

hva er grunnen til det?

 

Det har kanskje noe med måten slikt bli innført på her til lands? Jeg og mener det skal være streng kontroll med hvem som får handle våpen av alle typer og at en steds må det være en grense, men den skal ikke bestemmes mer eller mindre i det skjulte hos POD.

Link to comment
Share on other sites

Vil jeg ha slike våpen i kriminelle hender, selvfølgelig ikke. Men det gjelder strengt tatt alt som er farligere enn en ertebørse uten at jeg vil forby alle våpen for å forhindre at de får tak i det.

 

Jeg trodde aldri jeg skulle være så nær på å skrive +1 så jeg sier meg heller 100% enig i det Fulmen sier her, dette er ’nøkkelen’ til at alle jegere og skytter interesserte skal gjennomskue media og sammfunnets/myndighetenes frykt for våpen og slutte med denne interne kranglingen!

Link to comment
Share on other sites

Cardinal skrev: (du kan se bort i fra alle produsert i USA)

 

Hvorfor?

 

 

Eksportforbud til sivile.

For å få tak i en må mottaker være Forsvarets logistikk org eller politiets materielltjeneste.

 

Siste tall jeg så om stjålne våpen var det på ca 100. og av de var vel 10-20 fra politi/Mil. Det av ca 1 mil våpen.

Så sjansen for at .50 skal bli stjålet er ikke stor.

Link to comment
Share on other sites

oppfatter at det ar mange som er sure for at det er et forbud mot 50BMG?

hva er grunnen til det? at de vil ha en, for å kunne skryte av at de har den største børsa i gata?

Det er presedensen i forbudet som i og for seg er problemet, ikke det faktum at jeg ikke kan kjøpe en 50x99 børse. Når et kaliber først kan bli forbudt (på meget tynt grunnlag) hva er neste steg?

Link to comment
Share on other sites

Høggern, så du har ikke noe problem med at POD forbyr ett kaliber de ikke liker, og som ikke noe samfunnsproblem.

Interessant.

Og når de forbyr .338 Lapua på samme grunnlag, så synes du et også er helt ok?

 

kan spekulere mye i hvorfor politiet forbyr 50BMG, sannsynligvis er det ikke bare patrondesignet, rekkevidde og gjennomslagskraft. det kan være at det er et kalier det finnes utrolig mye snaxy ammunisjon til.

er vel det eneste kaliberet det er et spesifikt forbud mot?

 

forresten tror jeg våpenlovgivningen forsåvidt er grei nok i norge. om du skyter pistol, kan du kjøpe slikt, om du skyter rifle, kan du kjøpe slikt, om du skyter praktisk får du tilogmed kjøpt slike våpen.

 

jeg tror at hadde vi ikke hatt strenge regler på bla hvem som får kjøpt våpen, og at det er behovsprøvd, hadde vel det vært enda vanskeligere å beholde våpen framover.

 

bare innse det, slike happeninger som i finland i vinter, fører fort til våpenforbud.........

 

men jeg forstår at folk ønsker seg en 50BMG, for det er sabla morsomt å skyte med.....

Link to comment
Share on other sites

Dette er altså den morsomste tråden jeg har lest på lenge. Tipper det humres litt rundt på kontorene til POD også.

 

Folkens, les artikkelen én gang til. Glem at politiet leter etter hasj. Tenk Dere at en MØR rifle forsvinner fra et transportfirma. Gir det diverse sjefer i politiet søvnløse netter? JA. Får saken høy prioritet? Ja. Har politiet tystere som helst ikke vil ha oppmerksomhet? Ja. Har politiet styrt informasjonen til journalisten? Ja.

 

Utviser enkelte brukerne av forumet en naivitet og fantasiløshet som nesten må kalles barnslig sjarmerende?

Link to comment
Share on other sites

focus.gif

 

Ja jeg vet det lett sklir over på forbudet og egnethet når denne krasjonen kommer opp i en tråd,men

her var det faktisk snakk om ett tyveri etterfulgt av et beslag.

 

Gjør og oppmerksom på:

Charter / Forumregler for kammeret.no

 

 

Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

- Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet for aggressive og aktive sammenhenger, som opprør, borgerkrig, styrting av regjeringer, leiesoldatvirksomhet, skyting mot andre mennesker osv. Unntaket her er skyte- og våpentekniske temaer innenfor forsvaret i Norge eller andre land, dog kun i de formene som både i våpenteknikk og utførelse har klare paralleller til tilsvarende norske sivile skyteformer og våpen.

Link to comment
Share on other sites

@Guttapåskauen

 

Ja må innrømme at jeg har smilt litt jeg også, når jeg har lest denne tråden.

 

(Det var da politiet aksjonerte mot en bolig i Lillestrøm sentrum på jakt etter narkotika at tjenestemennene oppdaget en stor koffert i entreen.)

 

Han kunne i det minste gjemt den under senga.

 

(Slik de tre tiltalte forklarte seg i tingretten er det mye som tyder på at våpenet har vært i hendene på godt organiserte kriminelle.)

 

Men var tilbakelevert pga en garanti sak?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Så hvorfor er ikke et slikt tap av håndvåpen et problem da?

 

Hvor kommer disse våpnene som blir brukt til kriminelle handlinger fra? Vokser de på trær? Er det egne produsenter som bare lager gønnere til kriminelle? Eller er det kanskje slik at en kriminell`s gønner ofte en gang i tiden har vært en lovlydig borgers glede og stolthet?

 

Hva med Storbritannia, der ble alle skarpe pistoler\revolvere forbudt og innlevert i '97, men etter dette så ahr anntallet og bruken blant kriminelle bare økt og økt. Du får det nye motevåpenet, ex-sovjetisk Makarov med patroner med stålkjerne som penetrerer vernevestene til onkel, kastet etter deg for ytterst få pund der borte.

 

De alle fleste våpen kriminelle bruker er smuglergods (blant annet ved NOKAS eller Postens Tellesentral ble det funnet 7.62X39 hylser ikke en kjeft hadde sett i landet noen gang før) og dette kommer fra for det meste ex-sovjet land på balkan og rundt omkring østersjøen. Enhver gründer med motorbåt kan jo seile fra Sverige til ørten baltiske land og lesse opp til ripa med AK- og ammokasser der for så og returnere til Sverige.

Link to comment
Share on other sites

oppfatter at det ar mange som er sure for at det er et forbud mot 50BMG?

hva er grunnen til det? at de vil ha en, for å kunne skryte av at de har den største børsa i gata?

Rent personlig driter jeg tynt og lenge i rifler i 50 BMG, og jeg har absolutt ingen ønsker om å eie en.

Det jeg sliter med er regler som er laget for å virke politisk korrekte uten å ha noen som helst virkning utenom å lage krøll for lovlydige våpeneiere.

Denne gangen var det 50 BMG som fikk svi, neste gang kanskje ditt eller mitt kaliber, din eller min type våpen.

Det at det ikke angår meg denne gangen gjør det ikke rett eller rettferdig.

Slike vedtak burde imidlertid virke skremmende på lovlydige våpeneiere som blir ofret på det politiske alteret for at det skal se ut som om politikerne og en viss etat tar grep i et eller annet trusselbilde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...