Jump to content

50 cal Barret i feil hender


Svein Lerbrekk

Recommended Posts

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

du kan få ned ett helikopter med hva som helst av skytevåpen om du bare treffer rett. syns det er bra at de tar kriminelle som har ulovlige våpen, men å framstille denne riflen som den ultimate trussel er jeg ikke fan av. ett vært våpen er ikke farligere enn personen bak!

Link to comment
Share on other sites

Men personen bak blir enda farligere med ei slik rifle...

 

Egentlig ikke, sannsynligheten for at en norsk 'gangster' har kunnskapen til og bruke den skikkelig er vel lik eller mindre enn null. Bare ammoforsyningen ville vært nær umulig, hvor mange av de som har 12.7 fra før Rundskrivet handlet fabrikkammo?

 

Problemet her er at dette våpenet fremstilles som en IQ forsterker og genmanipulator som gir den som er i besittelse av den en slags 'Death Ray' sci-fi ting i hodet så de kan skyte ned satellitter med tankene, og vi vet alle her at det er mildt sagt politisk paranoia som stammer seg fra anti-våpen debatten i USA, og spesialt California som var de første til og komme med slike uttalelser og et forbud.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men alle skjønner at en håndholdt "artillerikanon" ikke gjør seg i hendene til denne gruppen mennesker. Det er jo virkelig et monster av et våpen, til vår begeistring - som vi også deler med samfunnets utskudd, dessverre. Denne kanonen har en nyhetsverdi fordi det er grunn til å stille spørsmål ved hva et slikt våpen har å gjøre i hendene til kriminelle. Det er ingen som hadde stilt spørsmål ved at kyndige hadde hatt den lovlig (om det nå kunne vært tilfelle her i landet).

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke den er stjålet fra Forsvaret VeTus :wink:

Er nok noe utenlandske greier..

 

Mulig du mente det som fleip, men leste du hele artikkelen?

Den ene, en 36-åring, hadde tidligere vært ansatt i et transportfirma som var blitt frastjålet et slikt gevær mens det var under frakt.

 

Mannen ble mistenkt for tyveriet og det ble innledet etterforskning mot ham, som imidlertid var resultatløs. Han sluttet kort etter i firmaet.

 

I Nedre Romerike tingrett forklarte 36-åringen at han hadde fått våpenet brakt hjem og påtatt seg å levere dette til en annen person.

Tror nok denne er stjålet fra forsvaret/heimevernet.. uten at det er relevant for saken.

Spørsmålet er om det var meningen å selge våpenet til noen andre som muligens hadde kunnskaper nok

til å kunne bruke det. ??

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg leser det slik: millitært "materiale" av ukjent opphav, er på avveie. "Heldigvis" dreier det seg ikke om hendige maskinvåpen (HK416), trinitrotoluene eller en eller annen form for RPG, men en mega rigg som er ubrukelig til de fleste formål (bare p.g.a. størrelsen). Får eieren av dette våpenet tak i store kvanta MP ammo er jeg mer bekymret for hva annet utstyr "supplyer'en" hans kan skaffe.

 

Jeg sier ikke at dette ikke er et alvorlig funn, men er som vanlig blåst ut av proposjoner av media.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

uansett så skulle de nok kunne utrette like så stor skade med en langt mer hendig sak som f.eks en rifle i 308/30.06

lettere å skaffe ammunisjon til ett slikt våpen også vil jeg tro. dette våpenet er så godt som ubrukelig for andre enn grov kaliber entusiaster.

Link to comment
Share on other sites

Er dere seriøse når dere påstår at samfunstrusselen er større med en rifle i 30-06 kontra en M82, vil påstå at aller fleste vil kunne betjene dette våpnet.

En annen ting er at de ikke vil kunne benytte seg av våpenets fulle potensiale opp mot 1200 - 1500m.

Kriminelle er i utgangspungtet vanlige mennesker som også kan ha en militærtjeneste i sin historie.

Ammo til et slikt våpen vil jeg ikke tro de rette personene vil ha noe problem med og fremskaffe både til trening og eventuelle andre stunts. Vil påstå at det er meget naivt og tro annet. Lærepengen bør være at forsvarets våpen i fremtiden transporteres etter gjeldende normer og retningslinjer,slik at slike ting ikke gjenntar seg.

Dette var ingen god reklame for firmaet.

Link to comment
Share on other sites

jeg sier ikke at det er en større trussel med en rifle i 30.06 men en like stor. dette våpenet er jo rett og slett ubrukelig pga sin størrelse og vekt. og en vanlig mann i gata klarer ikke å utnytte dette våpenet potensiale så de er like godt tjent med ett langt mindre og håndterlig våpen. det var jo en av grunnene til at det ble forbudt. angående å skaffe ammunisjon så er det jo soleklart at folk som klarer å skaffe slike våpen også klarer å skaffe ammunisjon. men du kan ikke nekte for at det langt er enklere å få i ammo i kaliber som er langt mer vanlig som 308 og 30.06

poenget er bare at dette er storm i ett vannglass når de sier i artikkelen at om politiet sto ovenfor kriminelle med dette våpenet vil de være hjelpesløse. det skal ikke mye til for å vippe norsk politi av pinnen. det å krisemaksimere småtteri det er de flinke til. de betegner jo og som sagt dette våpene som "monster rifle"

Link to comment
Share on other sites

kommer det klart fram at denne barreten stammer fra forsvaret? om den stammer fra forsvaret, hvordan i himmelens navn ble den frakta av et sivilt firma som tydelig ikke hadde kontroll på godset?

 

Dette blir synsing over ting som de fleste i denne tråden ikke aner noe om.

Men, når sivile våpengrossister får inn våpen fra utlandet kommer de gjerne via sivile speditører.

Det vil si at en uærlig sjel i spedisjonsfirmaet som kjører samme rute og leverer et x-antall våpen

til samme grossist over en lengre tidperiode muligens kan klare å stjele et våpen fra lasten.

Posten Norge håndterer haugevis av våpen hvert eneste år uten at så mange av dem blir stjålet, så det

må være at noen kjenner rutiner, firmaer eller lignende og vet at det finnes våpen i godset som transporteres.

 

Om akkurat dette våpenet var nytt, gammel, eid av forsvaret, hv eller en sivil våpengrossist eller smuglet inn fra utlandet er revnende likegyldig.

Det har havnet i sivile hender og er i så måte et ulovlig våpen.

Link to comment
Share on other sites

Du misforsto.

FØR våpnene kommer i forsvarets hender så blir de sendt fra en produsent og frem til en våpengrossist

via et spedisjonsfirma. I denne transporten kan det ha skjedd et tyveri.

Jeg tviler sterkt på at forsvaret sender sine våpen med posten eller DHL når de skal flyttes fra et sted til et annet.

 

Nå er det vel ganske gode rutiner på frakt av farlig gods, så at det skulle havne to kasser med MP-5 på vidvanke ser

på som meget urealistisk. Dessuten tviler jeg sterkt på at speditøren kjenner nøyaktig innehold i forsendelsen om

det er snakk om militært utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Synes heller ikke at det er revnende likegyldig hvem dette har blitt stjålet fra!

Er det stjålet fra Forsvaret har de svikt i rutinene.

Er det stjålet fra speditører har de svikt i rutinene.

Er det stjålet fra importøren har de svikt i rutinene.

Dette bør få følger for den som ikke har klart å hindre slikt i å skje.

Og, tro meg, hadde den kommet fra en privat våpeneier hadde det ihvertfall hat noe å si i øvrighetas øyne!

Derfor mener jeg det er MEGET vesentlig! Ikke minst straffen hva for de skyldige blir.

 

Vi private kan Staten regulere ihjel med alle slags latterlige rundskriv,

men mengden av tunge skyts som maskingevær og maskinpistoler kommer fra forsvaret og som smuglergods.

Og det er AG3, MP5, AK47 og slikt snadder de fleste kriminelle vil ha om en vanlig pistol/revolver blir for puslete.

De færreste trenger en M82. Men de kriminelle som innehar en slik, ulovlig/som tyvgods, bør straffes hardt!

Slik du og jeg ville blitt...

Link to comment
Share on other sites

de færreste trenger en M82A1.

men den børsa har vanvittige kapasiteter. praktisk skuddvidde på 1500m+ i de rette hender, en gjennomslagskraft som ehr helt vanvittig og enkelte ;) kan ha en skuddtakt som er ganske heftig og....

 

å jeg synes det definitivt ikke er irrelevant hvor den kommer fra. å derfor synes jeg det er rart at politiet enten ikke vil si hvor den stammer fra, eller ikke vet hvor den stammer fra. er det ikke nr på våpenet kansje?

 

enten er den smugla, eller så er den stjælt. å denne er vel stjælt.....

Link to comment
Share on other sites

Oki, no har eg ikkje dei inngåande kunnskaper og ferdigheiter med denne rifla som er so populært å pårope seg.

Men eg syns fortsatt det blir litt feil å seie at denne rifla i "ukyndige" hender ikkje er farlegare enn kva som helst anna våpen.

Greit nok at ein skal ha peiling for å treffe ein fotball på 1000 m i stiv kuling og tett tåke. Men ein trenge antakelegvis ikkje vere rakettforskar for å få Barrett'n til å spytte ut eit prosjektil. Og greier ein først det, so har det prosjektilet betrakteleg større skadepotensiale enn oryx'en min i 308. Det er vel det som er poenget med denne rifla.

 

Likevel syns eg fortsatt at artikkelen er krisemaksimert i ein del av sine utsagn.

 

Uansett; bra at onkel blå klarar å få tak i sånt, slik at det ikkje er på feil hender.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg hadde uttalt, noen jeg kunne funnet på, at ei rifle i 7,62Nato utgjør en større fare enn en .50cal

ville det vært fordi 7,62ammo "flyter Norge over av" mens 12,7 (.50) er vanskelig å få tak i for de aller fleste.

Kanskje det folk mener når de sier dette?

 

Jada, man kan jo bare stjele .50cal ammoen også.

Men tilgjengeligheten på ammo er et vesentlig poeng, mener jeg.

Og 12,7ammo er heldigvis ikke så lett å få tak i her i landet.

En Barrett M82 uten ammo er til og med for tung til å bruke som slagvåpen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men at politiet fikk denne bort fra gata er jo klapp klapp klapp til dem for flaksen dems.Dette er et våpen som ikke er noe redskap for kriminelle.

 

100% enig. Selv om enkelte byråkrater nok vil bruke episoden som bevis for at det var riktig og viktig å forby 50BMG for lovlydige eiere.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg hadde uttalt, noen jeg kunne funnet på, at ei rifle i 7,62Nato utgjør en større fare enn en .50cal

ville det vært fordi 7,62ammo "flyter Norge over av" mens 12,7 (.50) er vanskelig å få tak i for de aller fleste.

Kanskje det folk mener når de sier dette?

 

Jada, man kan jo bare stjele .50cal ammoen også.

Men tilgjengeligheten på ammo er et vesentlig poeng, mener jeg.

Og 12,7ammo er heldigvis ikke så lett å få tak i her i landet.

En Barrett M82 uten ammo er til og med for tung til å bruke som slagvåpen! :lol:

skal jeg følge retorikken der er en morakniv farligere enn noe våpen. for våpen trenger du ammo til. mens morakniven er farlig uten noe videre sermoni.............

 

klarer du skaffe en M82A1 klarer du sikkert skaffe litt skudd og..... om du virkelig vil.

Link to comment
Share on other sites

klarer du skaffe en M82A1 klarer du sikkert skaffe litt skudd og..... om du virkelig vil.

Ikke nødvendigvis logisk det. Denne har altså blitt stjålet under relativt spesielle omstendigheter (utro tjener på¨akkurat den bilen), Ikek gitt at ammo ble sendt i samme transport.

Link to comment
Share on other sites

Mange snodige reaksjoner på denne artikkelen, gitt. Begrepet "monsterrifle" er vel ganske uproblematisk, skulle jeg tro. At den er farligere enne en 30-06 er vel ganske innlysende også. Hva skulle ellers være hensikten med å konstruere den og produsere den? Ikke trenger man vel særlig teknisk insikt for å bruke den heller. Og sist - den er høyst brukbar for kriminelle. For få år siden ble svensk politi møtt med en sånn rifle som var montert på taket av en bil. Comprende?

 

At POD fjernet dette kaliberet fra listen for det som skal være alminnelig tilgjengelig for folk flest er veldig forståelig i mitt hode. Men at det er gøy å skyte med den, kan jeg godt tenke meg.

Link to comment
Share on other sites

skal jeg følge retorikken der er en morakniv farligere enn noe våpen. for våpen trenger du ammo til.

mens morakniven er farlig uten noe videre sermoni.............

 

Og statistisk sett er du nok inne på noe...

Kniv er fortsatt det foretrukne våpen blant småkriminelle og drapsmenn de fleste steder i verden.

Det være seg kniver generellt, ikke morakniv spesiellt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

At POD fjernet dette kaliberet fra listen for det som skal være alminnelig tilgjengelig for folk flest er veldig forståelig i mitt hode.

 

Vel, dersom denne er så eksepsjonellt farlig mener jeg, som tidligere nevnt, at dette må straffest spesiellt hardt!

Både de som ikke klarte ta vare på pakken og de som hadde våpenet.

Også bør der kanskje stilles enda strengere krav til Forsvarets oppbevaring av alle deres våpen.

Og de bør også kontrolleres for å se at kravene etterleves.

 

Alt for mange våpen kommer i krimminelles hender derfra...

Link to comment
Share on other sites

At POD fjernet dette kaliberet fra listen for det som skal være alminnelig tilgjengelig for folk flest er veldig forståelig i mitt hode.

Fordi ?

 

Nå skal jeg være forsiktig, men til jakt er det i hvert fall absolutt overkill. Men til skytesport vet jeg ikke. Problemet, slik jeg har forstått det, er det vel ingen skytegrener som benytter såpass grove kalibere?

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser det, må den som vil bruke grove greier på jakt gjerne gjøre det uten at jeg skal legge meg opp i det valget.

Praktisk er det ikke, men jeg ser ikke problemet for deg, meg eller resten av samfunnet.

Når det gjelder skytegrener, er vel 50 BMG er greit valg for langholdsskyting.

Ser m.a.o. ikke noen som helst grunn til et forbud mot sivilt innehav av våpen i nevnte kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder den taktiske fordel et slikt våpen gir kriminelle...

 

Vet du hva, en slik rifle gir ikke store taktiske fordelen med mindre en vet j*vlig godt hva en driver med, og det kan man ikke lese seg til her. Kriminelle trenger sjelden å skyte på pansrede kjøretøy eller treffe mål på over en kilometers hold, og legger en til våpenets størrelse, vekt og rekyl tror jeg ikke dette blir noen bestselger.

Vil jeg ha slike våpen i kriminelle hender, selvfølgelig ikke. Men det gjelder strengt tatt alt som er farligere enn en ertebørse uten at jeg vil forby alle våpen for å forhindre at de får tak i det.

Link to comment
Share on other sites

Ja av en eller annen grunn, så glemmer de at den som er lovlydig, ikke bruker noe somhelst på annen måte enn hva som er lov. Og siden en kriminell nettopp er en kriminell, fordi vedkommende gir blaffen i hva som er lov og rett...

 

Ja da har det virklig noe for seg å forby alt muligt som allerede er forbudt å bruke til noe kriminelt, en gang til. Ja slik at de lovlydige ikke "fristes"? til å bli kriminelle???

 

Logikken er klar som Missisippi (en elv som alltid har utmerket seg med sin finne farge). :roll:

 

I tillegg er slike våpen alt for stasjonære til å brukes i noe vanligt kriminelt scenario, og for den som vil ta ut t.d stoltenberg. Så vil jeg tro at noen som er intresert i slikt, allerede råder over både RPGer og det som værre er.

 

Vet ikke om man bør skrive slikt, men det burde ikke være nytt for noen så...

 

Skulle jeg absolutt ut på denslags jakt, onkel er redd for. Ville første bud være en lett, presis og anvendlig rifle i 308w eller 6.5x55. Kort sagt ett våpen som er egnet til sel eller topp jakt, da målet tilsvarer ett kobbe hode eller en liten tiur. Ja kansje aller helst en presis 22lr om holdet ble regnet som kort. og da forsvinner hele grunngivingen for 50bmg forbudet rett ut vinduet. Det forbudet har jo kun virkning på alle oss som allerede har betydligt mer egnet arteleri i skapet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er skremt av at noen her inne synes det er uproblematisk å ha slike våpen ute blandt vanlige folk, selv om jeg velger å tro at de utgjør en liten gruppe, selv om støynivået tilsier noe annet. Jeger og skyttermiljøet burde unisont applaudere at politiet fikk dette våpenet under kontroll igjen. Noe annet er å sende helt feil signaler. Jeg har skutt mye med dette våpenet i HV, og ser med gru på hva det mosaiske trossamfunn, den israelske ambasade, asylmottak ol kunne bli utsatt for om de rette grupperingene fikk tak i denne.

Link to comment
Share on other sites

Jeger og skyttermiljøet burde unisont applaudere at politiet fikk dette våpenet under kontroll igjen. Noe annet er å sende helt feil signaler.

 

Er det noen her inne som har sagt at politiet har gjort noe feil her?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...