Jump to content

MathiasH

Members
  • Content count

    793
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

29 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. MathiasH

    Styrketrening

    Det går nok helt fint å kjøre Stronglifts to dager i uka/syklus istedet for tre. Programmet er jo lagt opp for tre dager i uka/syklus - men hvis du gjennomfører de tre treningene i løpet av 8-10 dager så går det nok greit. Et program er jo ikke til for at man skal følge det helt slavisk. Det samme gjelder jo øvelsesutvalget og, hvis du synes øvelsene på for eksempel Stronglifts virker kompliserte og at du ikke vil gjennomføre de, så kan du jo bytte ut øvelsene med andre, lignende øvelser som du føler deg trygg på.
  2. MathiasH

    Styrketrening

    Vil også legge til at som ved "mathysteri" så finnes det også "treningsprogramhysteri". Et treningsprogram er selvfølgelig ikke essensielt for trening og progresjon. Kom deg på trening når du føler for det og tren det du føler for, fortrinnsvis hele kroppen hvis du ønsker å trene et par dager i uka
  3. MathiasH

    Styrketrening

    Hvis du ønsker å trene to ganger i uka vil jeg anbefale at du trene hele kroppen hver av disse økte. Det er godt mulig å få gode resultater ved fullkroppstrening to ganger i uka For eksempel går det fint an å følge Stronglifts to ganger i uka, men du kan selvfølgelig benytte deg av et annet fullkroppsprogram hvis du ikke synes Stronglifts virker som noe for deg. Baseøvelser er fine øvelser, men det er selvfølgelig ingenting galt i apparater heller. Kjør på For de mange så er det tiltak å komme seg på trening en dag i uka. Trådstarter ønsker å trene to ganger i uka, noe som etter min mening tyder på god nok motivasjon ut ifra de målene han ser for seg.
  4. MathiasH

    Styrketrening

    Ikke for å være kjip og kverulerende, men å trene bryst er jo selvfølgelig ikke totalt unødvendig og i det vanlige liv brukes brystmuskulaturen mer enn man aner, dog ikke i det man typisk tror brystmuskulaturens oppgave er. Brystmuskulaturen gjør så langt mer enn å kun presse armene i horisontalplan. Men ja, å gjøre det man selv ønsker er definitivt det viktigste for å holde motivasjonen oppe. Kosttilskudd er unødvendig og ZMA er overhyped.
  5. MathiasH

    Styrketrening

    Jeg også. Stronglifts er enkelt, rett på sak, og baserer seg i all hovedsak rundt større baseøvelser. Etter min mening passer Stronglifts temmelig godt for både nybegynnere og viderekomne, og er et fint program for både styrke og muskelvekst. Artig å se at de har fått en app, det hadde de ikke sist jeg brukte programmet, som for øvrig var en av mine bedre treningsperioder. Det er jo konge med en app som forteller deg hvor mye du skal løfte, hvor mye du kommer til å løfte i fremtiden osv. Motiverende! Til TS: Nå vet jeg ikke i hvor stor grad du plages med smerter den dag i dag, men som nevnt flere ganger i tråden; bygg deg gradvis opp i treninga, og hvis du føler at visse øvelser gir negativt utslag på smertene dine så anbefaler jeg å bytte øvelsen og heller benytte deg alternative øvelser med lik funksjon, men som ikke gir deg smerter. På denne måten trener du rundt smertene
  6. Ser den, skulle bare fortelle litt om den problematikken jeg støtte på, uten at det egentlig var særlig relevant for saken din
  7. Jeg er student og bor langt "hjemmefra". Har våpenskap på gutterommet, der jeg oppbevarte våpnene mine de første årene jeg studerte, med tillatelse fra politiet. Lovverket er tilpasset studenter slik at de ikke nødvendigvis trenger å oppbevare våpnene på sin egen hybel, mot at de oppbevares på i våpenskap et annet sted, da i all hovedsak hos familien. Slike tillatelser løper med ett år av gangen. Etterhvert som årene gikk begynte det lokale våpenkontoret å uttrykke misnøye med at jeg oppbevarte våpnene mine hos familien (som forøvrig er våpeneiere selv), spesielt med tanke på at mitt studieløp er minst 5 år. Jeg kan forstå at de var skeptiske, men jeg ble da satt i en situasjon der jeg ble "tvunget" til å kjøpe meg enda et våpenskap som jeg nå har i leiligheta mi i studiebyen. Hva skulle alternativet vært? At jeg skulle droppa ut av studiene for å flytte tilbake til våpnene mine? At jeg skulle velge studiested ut ifra en avstand der jeg kunne kjørt våpenskapet fra hjemstedet til studiebyen? ..burde våpeneiende studenter få ekstra stipend til kjøp av våpenskap? Når det er sagt så har jeg jo funnet ut i ettertid at jeg faktisk har behov for to skap...
  8. MathiasH

    Styrketrening

    Jeg har fulgt tråden Kritisk tenkning, den er bra. Vi har vel også såvidt diskutert litt i den Veganer-tråden, og vi er vel stort sett enige. Som du poengterer så er det svært uheldig at uvitenskapelige råd rundt kosthold florerer på Internett, og at disse blir ukritisk fulgt. Jeg anser det tryggest at man i all hovedsak følger helsemyndighetenes råd, da det er rimelig å anta at disse faktisk har peiling på hva de snakker om, og ikke har en nærmest konspiratorisk holdning overfor sine meningsmotstandere (slik anti-melk-drikkerne har overfor melkeindustrien for eksempel). I mens kan jeg informere om at 4 kg proteinpulver med 76% protein koster 477 kr hos Gymgrossisten - noe som blir ca 120 kr pr kg, eller 120 kr for 760 gram rent protein, noe som, hvis jeg har regnet rett, betyr 16 øre pr gram protein (og da har jeg rundet opp..) Jeg er ikke nødvendigvis noen forkjemper for proteinpulver, men det kommer ofte feilaktige påstander om at proteinpulver er dyrt sammenlignet med andre matvarer osv, så jeg ønsker å belyse hva som er "rett". Har man hodet litt på rett plass forstår man at det ikke anbefales å erstatte mat med proteinpulver, men jeg ser ingen problemer med å bruke proteinpulver som et tilskudd, så fremst den som inntar tilskuddet evner å se sine egne næringsbehov og ikke ukritisk bøtter nedpå i den tro at dette er noe magisk, for det er det jo ikke. Det er jo i all hovedsak et bearbeidet produkt av myse, som mange dyr fores med, så sånn sett er vel proteinpulver heller et næringskonsentrat enn kosttilskudd. Blir dyra store og sterke på "proteinpulver"? Ja Kan mennesker bli store og sterke på proteinpulver? Ja Er proteinpulver viktig for at mennesker skal bli store og sterke? Nei Hva er viktigst for at mennesker skal bli store og sterke? Trening
  9. MathiasH

    Styrketrening

    Kunne ikke vært mer enig. Trådstarter kan liksågreit allerede nå gjøre seg kjent med betegnelsen "Broscience", ettersom det også har kommet fram en del Broscience til og med i denne tråden her... Her kommer et par uoffisielle definisjoner på "broscience". Ganske hysterisk. "Broscience is the predominant brand of reasoning in bodybuilding circles where the anecdotal reports of jacked (godt trente) dudes are considered more credible than scientific research" "Anecdotal evidence presented as fact by unqualified, yet confident individuals in the bodybuilding community. Rampent within lifting forums and message boards, the information is usually based on hearsay with little to no scientific evidence to support the claims made by the individual. Examples can be limited to a single fram of mind: It worked for me, so it works the same way for everyone!"
  10. MathiasH

    Styrketrening

    Noen ganger får man inntrykk av at det nesten ikke er noe vits å trene med mindre kosten er på plass. Det viktigste er selvfølgelig å ha fokus på å trene, hvis målet er å trene. Joda, kosthold har noe å si, men slettes ikke så mye gitt at man spiser "normalt". Etterhvert som man blir mer og mer erfaren kan muligens kostholdet å ha mer å si enn i nybegynnerfasen. Å skulle starte på scratch med både trening og nytt kosthold kan fort bli litt massivt, så jeg mener derfor at å starte med gode treningsrutiner. Når rutinene er på plass får man kanskje litt bedre kapasitet til å fokusere mer på kosthold også.. Ikke la deg forvirre av alt du leser på internett, inkludert her på dette forumet. Kostholdet skal ikke være noe noe hokus pokus. Boka du har lånt inneholder en kostholdsdel, og der antar jeg at det beskrives et kosthold som "sjokkerende" nok stemmer relativt godt overens med hva helsemyndighetene anbefaler. Joda, av makronæringsstoffene (protein, karbohydrat og fett) har protein mest å si for muskelbygging. Vanligvis anbefales det ca 1,4-1,8 gram protein pr kg kroppsvekt (noen mener opp mot 2g pr kg) for en som trener relativt mye styrketrening (tenk ca minst tre ganger i uka). For deg på rundt 82 kg vil dette si mellom 115 til 150 gram protein per dag, men det er ikke nødvendig å være hysterisk rundt dette med proteininntak, spesielt ikke i starten. Å spise mer protein enn de anbefalte mengdene har sannsynligvis liten eller ingen effekt for økt muskelbygging. Hvilke proteinkilder du benytter deg har relativt lite å si, og hvis Jegermeistern påstår at brunost, prim og gomme er 10 ganger så billig pr gram protein enn proteinpulver, så tar han feil. Som Ladebenken sier så er baseøvelser kjekke og effektive greier hvis du ønsker å benytte deg av vektstang og frivekttrening, men dette står videre beskrevet i boka di. Til slutt vil jeg si; ikke kompliser trening og kosthold altfor mye. Det er et hav av (mis)informasjon der ute.
  11. MathiasH

    Styrketrening

    Joda, du svarte på spørsmålet mitt i form av at jeg får inntrykk av at du er mest interessert i å benytte deg av frivekter evt apparater Det finnes mange veier til rom, også i treningsverden. Mange sverger til slynger, andre til kettlebells, noen til yoga og så videre. Min personlige preferanse er at grunnleggende styrketrening bør baseres rundt vektstangen (evt frivekter hvis du har det tilgjengelig). Stort sett det meste av kroppen kan trenes med vektstangen - og viktigst av alt; det er lett å se progresjon i form av at man jo kan laste av og på vekter på vektstanga, noe som kan virke motiverende for videre trening. Personlig baserer jeg det meste av styrketreninga rundt vektstanga, men treninga suppleres av apparater, kettlebells, slynger o.l hvis jeg føler for det. Yoga blir det ikke så mye av Men som sagt, det finnes mange andre former for styrketrening, og den beste formen for styrketrening er selvfølgelig den du klarer å holde på med over tid. Angående boka du har lånt så tror jeg du har truffet blink. Etter min mening er Martin Norum en av de mest profesjonelle og reflekterte personene i norsk treningsbransje, samt at han begynner å bli veldig erfaren. I motsetning til mange andre personlige trenere så er han dessuten godt utdannet. Anbefaler deg også å sjekke ut nettsiden hans, mulig du finner noen interessante artikler der Tipper at boka vil kunne fungere godt for deg som er i nybegynnerfasen av treninga Finnes selvfølgelig mange bra folk på YouTube også innen treningsbransjen, men det gjelder som sagt å være kritisk. YouTube er dessuten utmerket for å lære seg tekniske utførelser av øvelser
  12. MathiasH

    Styrketrening

    Har du erfaring med styrketrening fra før av? Hvilke fasiliteter har du tilgjengelig for treninga? Hvilke styrketreningsmetoder foretrekker du, og hvilke styrketreningsmetoder ser du for deg at du klarer å benytte deg av over et lengre tidsspenn uten å bli lei? Etter å ha vært wannabe-styrkeløfter i en del år nå må jeg si at treningsbransjen er uoversiktlig, der gjerne en sterk type anbefaler ditt og datt, uten at det på noen måter kan forankres i vitenskapen, og gjerne boler han også. Mitt tips, spesielt for nybegynnere, er å være kritisk til de anbefalingene man får (som ved alt annet). Jovisst er det mange som definitivt har peiling, men det er så hinsides mange som ikke har det, og det er gjerne disse som skriker høyest om hva som funker, mirakel-treningsprogrammer og lignende.
  13. MathiasH

    Vurdering av KAHLES

    Jeg har en Kahles Helia Super som jeg antar stammer fra slutten av 60-tallet. Hva tenker dere om denne kontra dagens lav og mediumprisede optikk? Litt usikker på om jeg skal beholde eller selge den, hva kan en forvente å få for en slik kikkert?
  14. MathiasH

    Var virkelig dette nødvendig av DFS?

    I bunn og grunn synes jeg formålsparagrafen er fin nok som den er
  15. MathiasH

    Var virkelig dette nødvendig av DFS?

    Er det noen som vet hvordan formålsparagrafen(e) har sett ut opp gjennom tidene? Edit, fant det ut den tidligere selv: Fra 1911 til 2016: § 1-1: Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar. Vet ikke hva den lød før det.
×