Jump to content

Har noen testet Remington Wingmaster HD hagleskudd?


Melk

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg kjøpte meg 2 esker med Remington Wingmaster HD Hagleskudd i dag.

Prisen var 390 kr for 10 stk på XXL. (elsker alternativ ammo!) :evil:

 

Nok om prisen.... Er det noen som har testet disse skuddene?

Setter kjempestor pris på tilbakemelding!

 

Fikk forreste vite at dette var noe nytt fra Remington som skulle være veldig bra, og meget likt bly.

 

Eske.jpg

 

Patron.jpg

 

 

Her er forresten det som står om den på pakka.

IMG_3256.jpg

 

PS.

1 1/4 OZ, ikke si det er litt over 28 gram! (fant det ut nå forresten)

Bruker ikke 28 grams på skogsfugl!

Herregud, da må jeg bytte de....

 

Mvh

 

Melk

Link to comment
Share on other sites

Tja...har da skutt noen sånne.. De skyter normalt temmelig tett, så prøv gjerne et par skudd på ei skive. Sånn bare for å få et visst inntrykk.

Det er harde hagl med høyere egenvekt enn bly, så til skogsfugl hadde du sikkert klart deg lenge med hagl nr 6 faktisk.

Men hva lurte du egentlig på? Sånn bortsett fra om noen har prøvd de? :wink:

Link to comment
Share on other sites

En kompis skal innom J&F og kjøpe meg 50 stk til drillingen for bruk på revejakt. Jeg har ikke skutt med Wingmaster , men derimot skutt endel med Hevishot. WM er jo arvtageren til HS. HS skyter meget trangt og har gjennomslagskraft på lange hold som overstiger alt annet jeg har prøvet.

 

Jeg har skutt rev på hold litt lengre enn det jeg tør skrive her , men aldri skadeskutt med HS. Men på korte hold , dvs under 20-25m , er de bortimot ubrukelige etter min mening grunnet lite spredning.

Link to comment
Share on other sites

skulle være veldig bra, og meget likt bly.

???

 

Bak på pakken står det "nearly as soft as steel". De er hardere enn stål, og MYE hardere enn bly. De samler haglene mer enn blypatroner og du må ha børse/choker som tåler stålhagl.

 

:lol::lol:

 

Jeg måtte le litt.. Så den jeg også.... hørtes nesten litt dumt ut.... ;)

 

Men sikkert super ammo. ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er dritbra ammo! Har testa endel skudd på skive, og kjenner noen som har testa disse mye. En klar forbedring i forhold til blyhagl. Men de skyter TRANGT! Bortsett fra det er vel ulempene prisen, og at disse haglene er verre for sagbrukenes sagblader enn stålhagl.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da bytter jeg ikke disse skuddene alikevell.

Jeg leste litt i en annen tråd her : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=25377&p=281867#p281867

Litt usikker på om kanskje det er snakk om samme ammo?

 

Men et lite spørsmål....

Hva står "HD" for?

 

I tråden jeg linket til snakket de om HS og HD.

HS, står dette for Heavy shoot?

såfall, hva står HD for da?

Link to comment
Share on other sites

Nok om prisen.... Er det noen som har testet disse skuddene?

Setter kjempestor pris på tilbakemelding!

 

Har bare testet en pakke mot poppere, og det så ut som om popperene var "sandblåst" etterpå. Virkningen på fugl eller annet villt har jeg ingen erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

 

Men et lite spørsmål....

Hva står "HD" for?

 

 

 

Dette har jo pågått noen år nå. Har du ikke fått med deg det, ligger ud langt bak!

HD står for High Definision. Du får høyoppløselige skuddbilder, og lyden er av en annen dimensjon!

Har du betalt våpenkort-avgifta, er du Good-2-Go!

Bare husk at hagla må være HD-Ready, men du får best utnytte av patronene med Full HD!

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet disse skuddene selv, og jeg må si jeg er svært imponert!

 

Beste skudda jeg har brukt på lenge.

Men til en pris av 39 per smell!... Tja.. nesten verdt det fordet.

 

Anbefales hvis du driter penger :lol:

 

PS. jeg driter ikke penger ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøpte en pakke 70mm nr 4 på xxl i stad. 33kr stk.

 

Skjøt noen skudd og sammenlignet med Nittedals tungsten matrix nr 3 og rotweil weidmansheil nr 3 (Pb82).

 

Wingmaster HD plystret gjennom et 1" bord på 20 meter, de to andre gjorde det ikke.

Dekningen var ok, litt mindre tett en tungsten matrix, men 80 hagl innenfor 30cm sirkel på 20m med imp cyl blir bra til rådyr ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har testet og sammenlignet skuddbilde og inntrengning med Hevi-Shot?

 

Fikk godtrua på Wingmaster!

10% større egenvekt enn bly - og en utgangshastighet på 442m/s :twisted:

Dette er jo bedre enn gode gamledagers Norma Nikkel Ekspress bly i 410m/s i 12/70!

Jaaah, om man bare klarer å se bort fra:

- hardhet på linje med diamant.

- prisen som bare er ca 500-600% dyrere.

- våpenslitasje eller kostnad ved kjøp av nytt våpen som tåler høyere trykk.

- rikosjettfaren som truer helsa til bikkje, seg selv og jaktkompiser (i den rekkefølgen?)

- redusert skogverdi pga livsfarlig tømmerhogst og ødelagte blad på sagbrukene...

glemte jeg noe?

 

Ellers; Helt KONGE denne nye ammo'n! :?:cry:

 

Hmm - Wingmaster skal i alle fall ha stort + for å sørge for human avliving, til forskjell fra enkelte andre miljøvennlige alternativer!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hei!

 

Tar denne tråden opp igjen da jeg ikke finner noen steder som selger denne patronen lenger.

Jeg ser at noen få steder selger disse i 12/70 1325 fps.

 

Finnes ikke disse lenger i 12/70 og 12/76 1450 fps?

 

Hvor finner jeg de??! please please :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel markedets kanskje råeste patron, og det er ikke positivt ment. Har prøvd de på skive både i 12 og 20. I choker fra ren cyl til modified. På normale haglehold, som for meg er 15- snaue 30 meter, er de helt ubrukelig på matvilt syns nå jeg. Folk sier de er gode til lange hold....greit nok at patronen er det, men de færreste er gode med hagla på bevegelig vilt på 45-55 meter..

Så i påvente av at blyet blir lovlig igjen, er Rio Venatum min favoritt til haglejakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Tar denne tråden opp igjen da jeg ikke finner noen steder som selger denne patronen lenger.

Jeg ser at noen få steder selger disse i 12/70 1325 fps.

 

Finnes ikke disse lenger i 12/70 og 12/76 1450 fps?

 

Hvor finner jeg de??! please please :)

jakt og friluft har i alle varianter...

Link to comment
Share on other sites

Noen med erfaring / synspunkter til bruk i brekkvåpen i kaliber 20?

Tenker da på stålgodkjente våpen.

 

Eksempelvis på Blaser sin D99 som jo har halv trangborring.

Blir dette for trangt for disse patrona eller kan man få en ok sverm/dekning også på hold under 20 meter?

Link to comment
Share on other sites

Jakter med WM i min D99 med 1/2 choke , de er virkelig effektiv på lange hold må jeg si. Men bortimot ubrukelig på hold under 20m grunnet dårlig spredning. Dette er nok ikke hovedsaklig pga chokene men heller oppbyggningen av patronen , de skyter temmelig trangt i åpne choker også.

 

Men i min D99 sitter det 2 WM i kammerene når støveren driver rev , går reven under bakken blir de erstattet med noe annet som sprer bedre på korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt HS og Wingmaster i min Merkel 96k i kal. 20 siden patronene kom. Kan ikke skjønne at de skal slite noe mere enn stål. Trykket er det samme og haglene er vel ikke noe hardere en stål. Blir begernset hvor mange skudd som blir brukt på jakta så har ikke merket noe slitasje på børsa mi. Selv om bly blir lovlig igjen vil jeg fortsette å bruke wingmaster til jakt på rådyr. Mye bedre enn bly etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt disse på gåsa med godt held, syns de faktisk har bedre drepevne på lit langt hold(30mtr) en bly hadde, på

korte hold skytter de lit for trangt kanskje så åpne choker er et must. Ulempen med disse er veldig harde hagl så

jeg har godt over på winchester xtended som har noe mykere hagl en wingmaster, ellers skal vel den nye fiochi tundra

12,5 ha veldig myke hagl.

Link to comment
Share on other sites

Wingmaster HD:

 

Jeg ser at den kommer i størrelse 4 og 6 og i 32 og 28 grams ladning i kaliber 20, og begge ladningene har lik oppgitt utgangshastighet.

 

Noen som har en formening om 28 grams ladning da har lavere trykk (antar jeg?) og om denne derfor kan sees som tryggere i en drilling med loddedeløp? (halv og kvart trangborring)

 

-Eller er det sånn at trykket ikke påvirker noe her og det er haglenes hardhet som betyr alt uansett om der er 28 eller 32 gram som skal ut gjennom choken?

Link to comment
Share on other sites

Lurer å litt på dette med Remington Wingmaster HD skudd i drilling/kombi med loddet løp. Vil ikke trykket fra en 7x57R være høyere en fra en slik haglepatron?

I såfall vil det jo ikke ha noe å si for loddingen, da ville den jo gått opp etter eks antall rifleskudd også..

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har en formening om bruken av 20/70 kontra 20/76?

 

Lurer på om den lettere ladningen er "snillere" mot ett våpen med loddede løp?

 

Utgangshastigheten er lik, men vektforskjellen er 28 mot 32 gram haggel.

Jeg forstår at trykket er høyere i en 32-grams med lik hastighet, men det er snakk om ett nytt våpen.

 

Det jeg grubler på er altså i forhold til loddingen og choker?

(kvart og halv borring)

 

Takker:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

utrolig fin patron :) kjøpte selv en drøss nå nylig (25kr. skuddet på xxl) i 12/89. 49grams ladning. smeller som pokker :D

 

planen er rev og rådyr. hørt om folk som har skutt rådyr på opp mot 70m, med 12/76, US4. Tror ikke jeg hadde prøvd det men.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Løfter opp igjen denne.

 

Skulle gjerne hatt noen sysnpunkter i forhold til hvor skadelig slike patroner faktisk er for en drilling?

Haglene ligger jo i en plastkopp som går helt opp - således burde jo løpet være relativt beskyttet innvendig?

 

Siden 70 og 76 har samme oppgitte hastighet, men 76 har en større mengde hagel, burde den kanskje innebære en større belastning?

 

Synspunkter og erfaringer mottas med stor takk.

Ønsker å benytte det mest effektive som kan skaffes når jeg skal ut etter rådyr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Løfter opp igjen denne.

 

Skulle gjerne hatt noen sysnpunkter i forhold til hvor skadelig slike patroner faktisk er for en drilling?

Haglene ligger jo i en plastkopp som går helt opp - således burde jo løpet være relativt beskyttet innvendig?

 

Siden 70 og 76 har samme oppgitte hastighet, men 76 har en større mengde hagel, burde den kanskje innebære en større belastning?

 

Synspunkter og erfaringer mottas med stor takk.

Ønsker å benytte det mest effektive som kan skaffes når jeg skal ut etter rådyr :wink:

 

 

Jeg ville ringt en børsemaker , og fått bekreftet dette her av en fagmann :D

Link to comment
Share on other sites

Siste utg av Jakt tester Wingmaster str 6 , og skriver at under 25 meters hold på skogsfugl betyr istykkerskyting av kjøtt og fugl.

Det er sant at patronen samler mye og gir lite spredning uansett choke , men jeg kan ikke si jeg har merket det SÅ ille?

Bruker selv str6 på tiur og røy , og fått det meste fint spisbart. Eneste jeg kan si , er at med WM er det bom eller fall på fuglen.

Noe med spredningen og antall hagl i sentersverm antar jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte en pakke med disse til revejakt også... Har til gode å avfyre en ennå, men begynner nå å bli usikker mtp historier om sprengte choker osv.. Har noen andre avfyrt en slik patron i en nyere baikal o/u? Jeg kjøpte baikalen min i sommer og har ikke hatt noe som helst å utsette på den, men så har jeg bare skutt ca 500 lerduepatroner med den enda...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...