Jump to content

.510 Whisper


vims

Recommended Posts

No finst det iallefall 5 forsjellige 510 Førland patroner. Han har eksprementert i lange tider og eg meinar han no har funnet noke av de beste løysningane. Eg har sjølv 2 av desse patronene og kan ikkje få rost dei nokk. Eg har ei av dei kortasete patronene hans som er perfekt i subsonic og går hol i hol på 120m, kan ikkje bli bedre. Med kuler som ekspanderer i subsonic, går hjorten iallefall rett ned. So har eg den lengste patrona hans, som fyrer av ei 470gr homogen kule i 2600f pr sek (Har ikkje testa kor langt opp eg kan gå enda, regna me ein god del meir.), og ei 600gr woodleigh kule i 2200f pr sek. Er heller ikkje sikker på kor mykje lenger eg kan gå på denne. Brukte denne i afrika no til å legge ned fleire store dyr.

 

Om du er ute etter subsonic 510 patron, so anbefaller eg 510 Førland på det sterkaste..

Link to comment
Share on other sites

No finst det iallefall 5 forsjellige 510 Førland patroner. Han har eksprementert i lange tider og eg meinar han no har funnet noke av de beste løysningane. Eg har sjølv 2 av desse patronene og kan ikkje få rost dei nokk. Eg har ei av dei kortasete patronene hans som er perfekt i subsonic og går hol i hol på 120m, kan ikkje bli bedre. Med kuler som ekspanderer i subsonic, går hjorten iallefall rett ned. So har eg den lengste patrona hans, som fyrer av ei 470gr homogen kule i 2600f pr sek (Har ikkje testa kor langt opp eg kan gå enda, regna me ein god del meir.), og ei 600gr woodleigh kule i 2200f pr sek. Er heller ikkje sikker på kor mykje lenger eg kan gå på denne. Brukte denne i afrika no til å legge ned fleire store dyr.

 

Om du er ute etter subsonic 510 patron, so anbefaller eg 510 Førland på det sterkaste..

 

Hvor fikk du tak i diesett :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er en del ting du bør vurdere i prosessen frem mot en endelig beslutning:

 

* Hvor mye penger skal du legge i prosjektet? Dess større kaliber, desto dyrere

* Hva skal du bruke den til? Du kan jakte storvilt lovlig med subsoniske ladninger i 510Whisper og andre, tilsvarende patroner. Til annet vilt finnes andre, rimeligere alternativer

* Du MÅ lade selv, og du må preparere egne hylser - de finnes ikke ferdige

* Forholdsvis kostbare ladekomponenter i 500-kaliberet. Du sparer mye om du støper kuler selv

 

Skulle jeg hatt et eneste våpen for en ren sub-patron og ikke behøvde det på storviljtjakt, ville jeg valgt et annet kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Det er en del ting du bør vurdere i prosessen frem mot en endelig beslutning:

 

* Hvor mye penger skal du legge i prosjektet? Dess større kaliber, desto dyrere

* Hva skal du bruke den til? Du kan jakte storvilt lovlig med subsoniske ladninger i 510Whisper og andre, tilsvarende patroner. Til annet vilt finnes andre, rimeligere alternativer

* Du MÅ lade selv, og du må preparere egne hylser - de finnes ikke ferdige

* Forholdsvis kostbare ladekomponenter i 500-kaliberet. Du sparer mye om du støper kuler selv

 

Skulle jeg hatt et eneste våpen for en ren sub-patron og ikke behøvde det på storviljtjakt, ville jeg valgt et annet kaliber.

 

 

Er klar over det kommer til å bli dyrt, rifla er jo en engangs kostad.

Den må vere godkjent til storvilt.

Ladekompnenter er sjølvsakt dyre, 20kr hylsa og sikkert 30-35kr for ekspanderande kuler, krutt og hette er nok ca like dyrt som ei vanlig jakt patron.

Har sett prosessen for å preparere hylser som førland bruker, det var en lang prosess, men det er kun nor dei er ny da.

 

Setter stor pris på deres erfaringer og kunskaper. og kom gjerne med flere gode råd, og ting som er verdt å tenke over.

Link to comment
Share on other sites

No finst det iallefall 5 forsjellige 510 Førland patroner. Han har eksprementert i lange tider og eg meinar han no har funnet noke av de beste løysningane. Eg har sjølv 2 av desse patronene og kan ikkje få rost dei nokk. Eg har ei av dei kortasete patronene hans som er perfekt i subsonic og går hol i hol på 120m, kan ikkje bli bedre. Med kuler som ekspanderer i subsonic, går hjorten iallefall rett ned. So har eg den lengste patrona hans, som fyrer av ei 470gr homogen kule i 2600f pr sek (Har ikkje testa kor langt opp eg kan gå enda, regna me ein god del meir.), og ei 600gr woodleigh kule i 2200f pr sek. Er heller ikkje sikker på kor mykje lenger eg kan gå på denne. Brukte denne i afrika no til å legge ned fleire store dyr.

 

Om du er ute etter subsonic 510 patron, so anbefaller eg 510 Førland på det sterkaste..

 

Hvor fikk du tak i diesett :?:

 

 

Førland skaffer diesett!! Ikke så altfor dyrt heller!

Link to comment
Share on other sites

hvem kan kamre et løp i 510 førland?

hvor mange ganger kan man bruke hylsene nor det er sub ladniger? (blir ikkje det mindre slitasje?)

har en enorm havelyst på sub-børse.

 

 

Øyvind Førland og Rafdal våpen kamrer løp med denne patrona.

 

Har hylse som eg minst har brukt 20 ganger uten tegn til slitasje. Enda ikke klart å ødelegge en hylse.

Det som er fint er at hylsene er så jevne, og når eg kronograferer en ladning, får eg ca 1-3m i sekundet forsjell på hastighetene og det er ikke mye...

 

Løp å kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Et 500 sub prosjekt trenger ikke koste skjorta og heller ikke være så vanskelig å lade. Se på Starlinehylsa til .50 Alaskan, (kan brukes uten noensomhelst bearbeiding og har ideelt subvolum for tyngre kuler) og se for deg et billig enkeltskuddsvåpen ala TC Encore som en børsemaker lager løp til. Lee selger billig dieset. Da blir plutselig ikke drømmen helt uoppnåelig lengre.

 

Jeg ber til børsemakerguden hver kveld og håper å få min i hus nå i løpet av forsommer'n.

8)

 

PS: whisper - ikke wisper forøvrig...

Link to comment
Share on other sites

På rifle siden er det bare 12,7x99 som er forbudt. Nå har de endelig kommet etter på håndvåpen siden også, slik at pistol/revolver over .455 ikke skal innvilges (unntak for svartkrutt)

Og takk og lov for det... det vil jo som kjent hindre et stort antal lovbrudd og kriminelle handlinger an mass...

du føler deg vel tryggere nå? :roll:

Link to comment
Share on other sites

du føler deg vel tryggere nå? :roll:

 

Huff, ja. 500en er farlig, ekstrem gjennomtrengning, (hø!) i tillegg er det jo en grusom skuddtakt man får med en 500, et skudd i sekundet?, mot 5-6 noenlunde innsiktede med en 9 mm. Men 500 S&W vil definitivt være et bra alternativ for sub ammo i rifle. I tillegg kan hylsene brukes til 12,17 x 44 rb, men ikke ta feil ladning der!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Til dere som planlegger dette, hvordan får dere det godkjent av politiet?

 

Er vel bare 12,7 x 99 eller .50 BMG som er spesifikt forbudt av POD? (om det var det du tenkte på da :? )

 

Igår kom avslaget på søknaden .500 A-Square som jeg har hatt inne i 7-8mnd.

Begrunnelse: Banene som finnes er ikke godkjent for det kaliberet. "Godkjent for kaliber UNDER 12,7mm" :roll::roll:

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Igår kom avslaget på søknaden .500 A-Square som jeg har hatt inne i 7-8mnd.

Begrunnelse: Banene som finnes er ikke godkjent for det kaliberet. "Godkjent for kaliber UNDER 12,7mm" :roll::roll:

 

Forslag?

Bare tull å få avslag på dette kalibret selvfølgelig.

Det er et direkte resultat grunnet reglementet til DFS. Men det var vel ikke våpen til baneskyting du søkte på?

 

Det finnes baner utenom DFS. Disse har ikke samme reglementet og har derfor ikke den dustete kal.50 regelen.

Dessuten er det ingen som nekter deg å ta jegerprøven på en DFS bane hvis du kommer med en 500A-Square eller endatil grøvre kaliber..

 

Her må det skilles på jaktkaliber og rent bane-langholdsvåpen!

Link to comment
Share on other sites

Igår kom avslaget på søknaden .500 A-Square som jeg har hatt inne i 7-8mnd.

Begrunnelse: Banene som finnes er ikke godkjent for det kaliberet. "Godkjent for kaliber UNDER 12,7mm" :roll::roll:

 

Forslag?

Bare tull å få avslag på dette kalibret selvfølgelig.

Det er et direkte resultat grunnet reglementet til DFS. Men det var vel ikke våpen til baneskyting du søkte på?

 

Det finnes baner utenom DFS. Disse har ikke samme reglementet og har derfor ikke den dustete kal.50 regelen.

Dessuten er det ingen som nekter deg å ta jegerprøven på en DFS bane hvis du kommer med en 500A-Square eller endatil grøvre kaliber..

 

Her må det skilles på jaktkaliber og rent bane-langholdsvåpen!

 

Er et rent jaktvåpen det er snakk om ja.

Noen som vet om noen baner som jeg 100% sikkert har lov å skyte opp på?

Trenger litt fakta og komme med til anken...

Link to comment
Share on other sites

Her må det skilles på jaktkaliber og rent bane-langholdsvåpen!

 

 

Hvorfor det?

 

 

Ellers viser dette at det er all grunn til å være skeptisk til den nye forskriften, tipper vi får servert en max kulediameter i den. Tror jeg tør vedde at alt over .458" rett og slett blir fy i annet en svartkruttkaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 6 years later...

Jeg er villig til å gjette at prosentvise avvik i kruttmengde gir tilsvarende prosentvise avvik i hastighet. Om dette stemmer, følger det at jo lavere ned i hastighet man kommer med samme kruttmengder, jo lavere vil absoluttverdien på hastighetsavviket bli ved samme prosentvise avvik. Det samme burde være overførbart til avvik som følge av andre faktorer. Om man måler kulene med 0,001 grams nøyaktighet, vil et maksimalt avvik gi større utslag i en kule som veier 0,003 gram enn en som veier 3000 gram.

 

Slik sett burde en kule i stort kaliber med lav hastighet ha god egenpresisjon, men muligens også mer ømfintlighet for vind.

Link to comment
Share on other sites

Må tydeligvis lære meg å lese.. :-)

Men det kan være stor forskjell på hva en leser av på en kronograf og hva som er reell ES.

Hvis vi tar høyde for en moa presisjon på 500 meter. Dvs ca 145 mm og en ES på 3m/s vil det bli en total høydespredningen på 295 mm.

ES på 1 m/s utgjør 50 mm på 500 meter.

 

Regner med det er noen her inne med litt praktisk erfaring rundt dette.

 

EDIT: For ordens skyld. Dette er med 750 grain A-Max G1 BC 1.05 utgangshastighet på 320m/s.

Omtrent samme vindavdrift som .338 300 scenar ( utgangshastighet 825m/s ) på 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Grunnen til at de blir brukt du tenker på?

 

Det er nok fordi de er dedikerte magnumbørser med sluttstykke og låskasse tilpasset dette samt at det er kurant pris på de.

Andre som også blir brukt av samme grunn er Brno ZKK 602 magnum mener jeg å ha lest. (som trolig er forgjengeren til CZ550?)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen ja.

Hva pleier coal'n å ligge på?

Cz 550 (brno 602) har fort plass til lengder på 95-97.

De jeg har sett ihvertfall....

Sluttstykke/støtbunn kan jeg forstå. Men gir denne patronen i energi/trykk som ikke en feks 375 gir? Tenker da spesielt hvis man skyter sub....

Link to comment
Share on other sites

Nå står jeg ikke med et dilemma om hvilket kaliber å velge ;)

Men heller hvilken/hvilke kasse®.

Men coal vil nok kunne forandre seg litt om man skal kunne benytte kulevekter fra 600-950grs hvis jeg har forstått spekteret(?)

 

Men da vil det si her at de fleste langekasse funker fint til patronen, det bare er godset på sluttstykke som avgjør.. ? =D

Link to comment
Share on other sites

En forutsetning for å holde på med dette må vel være at man liker å pusle litt med hylsene sine.

Ved å bruke 338LM hylser som utgangspunkt så er jo tilgangen ganske kurant.

 

Litt avhengig av hvilken kule man velger så kan en bruke kasser som klarer en coal på 85mm, som tidligere nevnt.

 

Diameter på støtbunn er selvsagt avgjørende og 338LM er 14,93mm over hekken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...