Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Har prøvd å undersøke litt, men finner ikke noe fullgodt svar på det så da spør jeg likevel:

 

Er det noen som vet hvordan det er med å bruke et vanlig standardløp i f.eks. 17HMR i en CZ455 Varmint? Tenker å ha et 22lr varmintløp i varminten men mulighet for å sette på en lett 17HMR pipe. Er dette mulig ift. innfestning og løpskanal?

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn, med en CZ 452-2E i 22wmr, byggeår 1997 ( kjøpt fra Dusty ).

 

normal_DSCN3728.JPG

 

Har byttet kikkert til Leupold VXII 3-9x40 og påmontert den lav.

Avtrekk er Timney fra før.

Endret bakre festepunkt for låskasse ( til Sako-like style ).

Har beddet låskassen.

Har ikke presisjon-testet den ennå, men i verste fall så er det bare spørsmål om ny kroning.

 

Tenker å bruke den på duer, ender, trost. Ja, - kanskje rev også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oppdaget i dag at pipa på min CZ 455 american ikke var frittliggende i det hele tatt, så her var det frem med pussepapiret. Men et par ting:

1) Hvor mye klaring liker folk å ha mellom løp og treverket? Jeg har nå ca 1 mm hele veien rundt.

2) Hvor langt bak er det hensiktsmessig å pusse? Er vel ikke noe poeng i at innerste det av løpet er frittliggende?

 

 

Har en varmint 455 i 22mag. Den la seg litt på etterhvert. Fikk full bedding på den, så nå går den bra igjen, bruker rws sp, samler best i min. Samlingen på bildet er skutt i benk, 5 skudd serie på vindstille dag, 100m, etter bedding. Samling før var ca 25 mm. Kjøpte en leupold vx-r 3-9x50med lyspunkt og atecdemper. Kjøpte det på Jakt og Friluft, og de har fiksa den fint til for meg, veldig fornøyd med den, hendig rifle. De bedda den og for meg.

Liker å ha ca 1-2 mm klaring, da går det an å få noe olje inn også uten å demontere.

 

 

 

 

bilde0193.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å undersøke litt, men finner ikke noe fullgodt svar på det så da spør jeg likevel:

 

Er det noen som vet hvordan det er med å bruke et vanlig standardløp i f.eks. 17HMR i en CZ455 Varmint? Tenker å ha et 22lr varmintløp i varminten men mulighet for å sette på en lett 17HMR pipe. Er dette mulig ift. innfestning og løpskanal?

 

Prøver til enda en gang og ber om hjelp til å finne ut av dette. Er det mulig å bruke et ekstra vanlig standardløp selv om en kjøper en rifle i varmint-utførelse? Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Snopte meg et .22lr løp idag til min 455 idag, veldig fornøyd, spesielt med hvor enkelt det var å bytte. Første gangen jeg byttet og det var gjort på rundt 5 minutt fra jeg begynte å demontere til det var klart igjen. Etterpå var det ut å prøve litt, kan bare skyte på rundt 20-25m utenfor huset, men fikk nå prøvd litt :) Litt justering på kikkertsiktet og etter 10-12 skudd skjøt jeg 8-9ere på luftgeværblink, ikke så imponerende på det korte holdet men likevel ;)

Link to comment
Share on other sites

Sitter å skriver søknad nå!

Kommer til å gå for en CZ 455 THUMBHOLE (varmint) i .17 HMR, og søker på alle tre kalibrene samtidig. Kommer til å skaffe .22 LR etterhvert, mens .22 WMR eventuelltkan komme til dersom jeg finner et behov, eller bare for å gjøre samlinga komplett.

 

Kommer til å kjøpe en pakke bestående av rifla i .17 HMR, ase ultra demper og gamo 3-9x40 kikkert. Har god tro på at dette holder i massevis for meg til å begynne med.

 

Har lest gjennom hele tråden her nå, og plukket opp et par tips hva rifla angår. Et trigger kit fra yodave kommer til å bli bestilt dersom jeg føler at det trengs, samt at jeg kommer til å sjekke hvor frittliggende pipa faktisk er. Kommer dog ikke til å pusse noe på stokken dersom rifla samler bra som den er.. Don't fix it if it ain't broken!

 

Jeg lurer på hva det er som følger med rifla når jeg kjøper den? Reim? pussesett? Hvis dette ikke følger med, har noen tips? Tenker også å gå til anskaffelse av en to-fot og trenger råd.

 

I tillegg må jeg ha våpenskap, da jeg går ut i fra at dette vil bli krevd dokumentert.. Ble nok dyrere enn først antatt dette her, men det ser da ut til at jeg får meldt meg inn i klubben om ikke lenge..!

 

PS:Litt overrasket over å se så få thumbhole egentlig

Link to comment
Share on other sites

Følger ikke med noe som helst egentlig.. Reim, pussesett osv må kjøpes inn separat. Men dette finner du billig på ebay! :)

 

At thumbhole ikke er så pop er vel bare Litt gammel vane hos folk? Jeg har thumbhole på en howa, og dette er den rifla jeg skyter tetteste samlinger med. Eneste abret med thumbhole må jo være i forhold til fluktskudd...

Link to comment
Share on other sites

Cz er legendariske rifler. Ta med en til leirbålet i afrika og PH`ene nikker med respekt. Du skyter ikke ut en CZ. Du skyter den inn, de blir bare bedre og bedre med årene. Litt stive i starten, men etter et par tusen ladegrep glir de som smør. De er litt slarkete med vilje for å ha litt marginer om det kommer noen støvkorn inn. Skuddet skal avgårde 8)

Link to comment
Share on other sites

Da kom jeg meg med i denne klubben jeg og :)

 

Fikk fin pakke i posten igår. CZ 455, .22

Må si jeg ble positivt overrasket over avtrekket,

meget lett rett ut av boksen :)

Sluttstykket er hardt som f, men får bare bruke den mye og slite den til :)

Treffsikkerhet kan jeg ikke si noe på enda, det blåste jo som he** idag :P

men epler og div annet morro forsvant ihvertfall :)

Bare å vente i spenning på at 17hmr løpet kommer etterhvert nå.

 

normal_cz455.gif

 

Leke kofferten ser nå sånn ut :)

ungene er ihvertfall fornøyd,

en til hver av de og far forvist til å fylle magasin :roll:

 

normal_leke_koffert.gif

Link to comment
Share on other sites

Fikk hentet rifla i går!

CZ 455 Thumbhole (med varmint-løp) i .17hmr.

Kappet løp fra 525mm til 480mm (19") for lettere handtering/bedre balanse samt høyere hastighet.

Gjenget opp og montert en ASE UTRA (SL 5 tror jeg..) lyddemper.

På toppen sitter en GAMO 3-9x40.

 

20121005_190745.jpg

 

Gjorde ett forsøk på å skyte den inn i dag. Gikk vel med 4x3 skudd før jeg nærmet meg midten, og fikk testa både v-max, tnt og gamepoint. Lå på et jorde på 100m uten hverken reim eller tofot. Tatt i betrakting at jeg ikke har skutt siden jeg var i forsvaret i '05, syns jeg jaggu meg at en samling på fem skudd innen 15mm er helt okei! ;)

 

20121006_152952.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser flere kapper løpet på randtenningsriflene her inne, og har et spørsmål som helt sikkert har blitt besvart før;

 

Er det egentlig slik at hastigheten ØKER når en kapper løpet på slike kalibre? Pga. lite krutt som brenner opp svært tidlig? Isåfall hvor tidlig? 40,45,50 cm løp?

Link to comment
Share on other sites

Ser flere kapper løpet på randtenningsriflene her inne, og har et spørsmål som helt sikkert har blitt besvart før;

 

Er det egentlig slik at hastigheten ØKER når en kapper løpet på slike kalibre? Pga. lite krutt som brenner opp svært tidlig? Isåfall hvor tidlig? 40,45,50 cm løp?

 

Ikke min forskning, så kan ikke gå god for noe av det, men det ser jo ut til at han her har funnet en tendens.. Dette gjelder riktignok .17hmr

 

17bbl.png

 

Lånt herifra: http://www.varmintal.com/17hmr.htm

Link to comment
Share on other sites

ja har bytta til yodave avtrekk. men er det da letta fjera aller kryphylsen? har misstanke på kryphylse, får bytte den til en annen farge en dag. satser på at det blir bra da.

 

5/100 var noe slikt jeg opplevde også ja.

 

og så skulle hevarmen vært litt større, få lettere tak i den ved hurtige ladinger.

Link to comment
Share on other sites

Skal oppgradere min egen CZ, og venter enda på deler. Rifla er inne til gjenging, A-tec cmm4.

 

Q20qx.jpg

 

Stokk ankom fra Boyds idag, kjapp levering og god service! Rett over tusenlappen ferdig levert og tollet.

kHp9m.jpg

 

Bestilte også en montasje på ebay, kosta vel rundt 40 dollar alt i alt :)

cK077.jpg

 

Har også en 20 MOA skinne fra kinneys på veg, og en Falcon Menace FFP 4-14x44 Mrad kommer så snart alt er klarert i Uk. Avstandsmåler kom også fra ebay, så nå håper jeg på å strekke holdene litt med salongen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har er noen bilder av min CZ 455

Stokken er flunkende ny, og den har jeg laget selv, ble ferdig idag.

Etter at stokken ble ferdig har jeg fått skutt ei skjære, som satt å spiste på nøtteskrika jeg skjøt med min Brno mod. 2 (orginalt, strøkent og presist våpen ifra 1964 :D )

 

Treslag er beiset bjørk:)

 

PB081671.JPG

 

PB081663.JPG

 

PB081643.JPG

 

PB081635.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...