Jump to content

Kan løpet kappes? Sauer 202


Prasmus

Recommended Posts

Jeg har en Sauer 202 Elegance i kaliber 7mm Rem Mag. Et nydelig våpen som jeg er veldig glad i.

 

I fjor satte jeg på den en Hausken titanium demper. Av to årsaker: For å verne ørene mine, og for å få dempet rekyl/ta bort munningsflammen. (Lettere å se treff/skuddreaksjon)

 

Jeg er fortsatt glad i børsa mi. MEN. Nå tar jeg ofte med meg en kortløpet Sako i 308win med aimpoint på post, og lar Saueren bli igjen hjemme. Egentlig er Sakoen hundebørsa mi...

Hvorfor har jeg begynnt å svike 'grombørsa' mi? Jo, den er blitt lang og tung.

Bedre å skyte med, men verre å bruke i skogen.

Skudd stående er helt utelukket (sykt framtung), og skytestaven har blitt Sauerens beste venn.

Derfor: Er det mulig å kappe løpet på 202'n? Vil demperen da fortsatt passe? Vil den fortsatt samle like bra? Vil kanskje tilogmed balansen i børsa igjen bli bedre?

Hva sier dere eksperter her inne?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan du kappe pipa, og du vil få forbedret balanse og normalt sett like god prsisjon. 7mm rem. mag. er dog en av de kreasjonene som virkelig trenger lang pipe for å utnytte fartspotensialet sitt. Hva var grunnen til at valgte dette kaliberet i utgangspunktet?

 

På generellt grunnlag er kan man si at slike "overboore" hylser, som 7mm'ern er, trenger all den pipelengden de kan få, for å rettferdiggjøre at de brenner 15gr. mer krutt.

 

hvis du f.eks kapper pipa på 50 cm, vil du i praksis sitte igjen med en magnum som ikke gjør noe mer enn den gode, gamle 7x57, annet enn å smelle og spytte ild.

 

Dette er noe man bør tenke nøye over før man kjøper disse magnumene, og antageligvis en god del av grunnen til at de ikke er allverdens populære lenger, nå etter at ldydemperene har kommet for fullt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker søkefunksjonen (som ofte er svært prippen, gå i tilfelle via Google), vil du finne ørten tråder om løpskapping her inne. Så temaet er vel grundig debattert.

 

Som "Stec" sier, kapper du løpet, mister du hastighet - mest med kalibre som foretrekker langsomtbrennende krutt.

 

"Eksospotte" eller ikke på våpen? Jeg har jo noen synspunkter på det:

 

I "Gamle Dager" (TM) var pipelengden vanligvis 60 cm for standardkalibre, 66 cm for magnum. Da smalt det godt, ja. Men så kom "trenden" med lette våpen, og den enkleste måten å spare vekt på, var å korte ned pipa. "Standarden" gikk to tommer ned (55/60 cm), "superlette" våpen ble enda kortere. Ikke lenge etter kom "lyddemper-moten". "Tilfeldig? Neppe!", sier "Sture Hansen" i "Hallo i uken". Og jeg er litt enig med han.

 

Ved den gamle pipelengden smalt det stygt, og lydtrykket, ved et skudd eller to, var like under skadegrensen. Men for hver cm en kappet pipa, kom skadegrensen nærmere - og en kunne overskride den, med varig hørselskade som resultat.

 

Så realitetene er blitt følgende: Moten med "lette og korte våpen" medførte mer risiko for hørselsskade, som gjorde at en måtte montere lyddemper, som gjorde at våpnet ble både lengre og tyngre enn før "lett og kort" kom på moten! Snakk om et skritt fram, og to tilbake!

 

Joda, lyddemper er kjekt, på våpen en skyter mye med, og kanskje nødvendig på grovmagnumer, for å redusere rekylen, så ikke børsa feller jegeren samtidig som viltet. Men for en normal "stubbejeger" vil jeg mene at de nye, gode og lette aktive hørselverna er en like god løsning - og da har en dessuten ekstra forsterkning, så en kan høre hvordan harepus tramper, når han kommer forbi posten!

Link to comment
Share on other sites

og antageligvis en god del av grunnen til at de ikke er allverdens populære lenger, nå etter at ldydemperene har kommet for fullt

Grunnen til at "magnum" ikke er like populært som det var en stund tror jeg er at jegere har oppdaget at dyra ikke døde noe mer med disse. Man har tilgang til mer informasjon også ikke bare "våpenblad-hype".

En grunn til er vel at "flattskytende" har mistet mesteparten av poenget iom. utbredelsen av laser avstandsmålere. Om elgen står på 200m så er det nå et fett om du skyter 7mm RM eller 9.3x57, det var det ikke før.

 

At lyddempere ikke har noe for seg er jeg veldig uenig med deg i Jegermeister, men det er kaliberavhengig. i min 6.5-284 (med 65cm løp) er det helt forferdelig hårreisende uaktuelt å skyte uten hørselvern på, til nød på elgjakt - der en kanskje skal skyte ett skudd. Med demper er det ubehagelig, men ikke mer enn at en kan skyte et par skudd om en vil.

.223 er litt forskjellig, den smeller så det er ordentlig vondt uten demper (50cm løp), med demper smeller den nesten ikke i det hele tatt. På jakt hvor det går noen skudd har det stor betydning, også for omgivelsenes oppfatning av hva som foregår.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ved den gamle pipelengden smalt det stygt, og lydtrykket, ved et skudd eller to, var like under skadegrensen.

Påstanden om at det var under skadegrensen må jeg stille meg tvilende til, siden "hele" forrige generasjon i slekta har fått tinnitus - av å jakte med nettopp standardkalibre i gamle rifler med lange piper.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet ble valgt av min svigerfar, (fikk børsa av han da jeg gifta meg. Fin gave). Han mener 7mm rem mag er et superbra kaliber. Handlet mye om balistikk og flat kulebane ja.

Registerer at mange her inne ikke akkurat digger rem mag, men nå er det nå en gang sånn at børsa mi har dette kaliberet.

Jeg liker børsa, den går godt og jeg har skutt mange elg/rein/rådyr med den.

 

Jeg er en forholdsvis erfaren jeger, men lite bevandret i mye av den terminologien dere våpengutta bruker. Er jaktfrik, ikke våpen og kuler/kruttfrik. Ergo, bruk gjerne teskje når dere forklarer meg ting :wink: (Ikke misforstå. Er sjeleglad for at andre er det, sånn at jeg kan lære).

 

Men altså, jeg henta fram målebåndet her i stad, og fant ut at Hauskendemperen bygger 15 cm på børsa. Med 'thermos' er løpet 79 cm langt.. Faen meg som en flaggstang jeg driver og vaier med i skogen! Derav behovet for en viss stussing av løpet.

Men konsekvensen av løp-kapping (hvis jeg skjønte dere rett) er altså at 'magnum-effekten' blir borte?

Ergo, blir den fine flate kulebanen straks mer kuv?

7x57 sier meg lite, men kjenner omtrent kulebanene til 30-06 og 308w.

Vil en børsemaker kunne fortelle meg nokså presist hvor mye lavere kulehastighet jeg får per kutta centimeter løp? Og dermed også kunne si meg noe om kulebanen?

 

Som dere skjønner, er jeg en praktiker og ingen teoretiker. Jeg kjøper, går på skytebanen, liker eller liker ikke(da må det i så fall justeres), og dermed er det ut i skogen på jakt.

Link to comment
Share on other sites

At lyddempere ikke har noe for seg er jeg veldig uenig med deg i Jegermeister

Jeg mener så absolutt de har noe for seg, særlig på våpen man benytter i "sosiale" forbindelser, dvs. når man er to eller flere sammen. Lydtrykket mot øret ditt blir like stort eller større fra naboskytterne, og skal en koseskyte, diskutere kalibre og ladning etc., er lyddempere en avgjort trivselsfaktor.

 

De eneste skudd jeg evt. måtte avgi uten demper eller hørselvern, må være når jeg er driver med udempet våpen på elgjakt (sannsynlighetene for skuddsjanser i ei relativt tett drivkjede er så små at jeg ikke alltid bruker aktiv-hørselvern da). Ved baneskyting bruker jeg de beste hørselvernene + gode propper. Jeg er helt på linje med deg i at vi som skyter over gjennomsnittet, ikke må ta noen sjanser med hørselen. Jeg tenker med gru tilbake på førstegangstjenesten, tusenvis av skudd med Garand med noen små plastpropper i ørene, øvelser der en "støtte sammen med FI", og alle plaffet løs med rødfis rundt ørene på hverandre etc.

 

Det er de "gjennomsnittlige" jegerne jeg lurer på om ikke like gjerne kunne bruke aktive hørselvern. Det er rimeligere enn å montere demper, og man har en teknisk remedie mindre på våpnet som kan bli skjevt/skadet.

 

Påstanden om at det var under skadegrensen må jeg stille meg tvilende til, siden "hele" forrige generasjon i slekta har fått tinnitus - av å jakte med nettopp standardkalibre i gamle rifler med lange piper.

HÆÆÆÆ???? Snakk høyere, jeg hører bare sus! :D

 

Når jeg nevnte standardkalibre, var det fordi disse kalibrene normalt skal brenne opp såpass mye av kruttet at det ikke skal gi mye smell og munningsflamme. Det minner meg om ei historie fra Nils Kvale (i boka "Om krutt og børser"?):

 

Noe av det første Kvale gjorde på Norma, var å lade et gammelmodig kaliber med en mer egnet kruttsort. Han oppnådde 100 m/s mer hastighet innen normal trykkstandard, og reduserte smellet og munningsflammen vesentlig. Men jegerne ville ikke ha denne patronen - den kunne jo ikke duge på elg, når det ikke ble skikkelig dunder og brak når en skjøt!

Link to comment
Share on other sites

Vil en børsemaker kunne fortelle meg nokså presist hvor mye lavere kulehastighet jeg får per kutta centimeter løp? Og dermed også kunne si meg noe om kulebanen?

Jeg er ikke børsemaker, men våger meg frampå likevel (med bakgrunn bl.a. fra de overnevnte ørten trådene om temaet): Med et magnumkaliber som 7 mm RM taper du ca (4 - ) 5 m/s for hver cm du kapper pipa. Så korter du en langløpet 7 mm RM (66 cm) ned til de lovlige 40 cm, mister du ca. 130 m/s - og får så mye smell og flamme at du må ha en meget god lyddemper!

 

Som "M67" nevnte - på praktisk jakt har noen m/s fra eller til ingen betydning - og for de av oss som måtte ha interesse av å skyte på avstander over jegerprøvebokas anbefalinger, vil en rimelig laser-måler være et bedre hjelpemiddel enn fantasifulle MaxiGigaHyper-Magnumer.

 

EDIT.: Kulebanen finner du lettest i et ballistikkprogram, f.eks. PCB. Forskjellen i kulebane (flyvehøyde) ut til 150 m med ei vanlig jaktkule vil ikke bli nevneverdig om du reduserer utgangshastigheten med f. eks. 75 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kapper pipa fra 66cm til 50cm., som etter min mening er høvelig lengde på pipa hvis du skal sette på demper, så mister du ca. 70ms.

 

Eksempelet er med 150 gr. Nosler Partition og Norma Mrp.

 

Ergo, så kunne du nesten ha brukt den gamle, ærverdige 7x57 eller 280 rem. og fått samme kulehastighet, men mye mindre rekyl, smell og mirage (varmeflimmer) pga. at disse brenner 20 gr. mindre krutt.

 

På 200 meter, så utgjør hastighetstapet ditt ca. 2,5 cm. forskjell på kulebana.

 

Jeg er innehaver av gjennomprøvde dataprogramer som kan kalkulere dette, så dette er ikke noe jerg tar fra løse lufta, hvis du lurer.

 

Spør mer,- det er slik du lærer!

Link to comment
Share on other sites

Utrolig imponert over kunnskapsnivået deres gutta. Bøyer meg i støvet.

Hvis jeg gjør et nytt forsøk på å oppsummere det dere skriver:

 

Jeg kan kutte løpet med 15 cm (ned til ca 50cm) UTEN at dette får særlig betydning i praksis på elgjakta.

Jeg vil miste 2,5 cm på 200m, et hold jeg for øvrig svært sjelden i det hele tatt vurderer å skyte.

Fortsatt vil vel da balistikken være bedre enn 30-06 og 308 vel?

 

Forresten:

Med lavere kulehastighet vil vel gjerne også prosjektilet ekspandere seinere, og dermed være mer effektfult på elgen?

(Har lest skepsis mot 7mm mot grove elgbein, seinest for kort tid siden i jeger hund og våpen. Skjønt, dem har dævva for meg ja)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg så skaff deg heller ei ny børse med ett kaliber som passer til korte piper, som f.eks .308 Win.

Når man har anskaffet en 7 mm Rem så er jo mye av poenget å få en frisk hastighet. Bruk heller den børsa som den er ment å være.

Om du ikke har råd til en ny men føler at du sitter med ei børse du egentlig ikke kan fordra så selg driten å få noe som passer deg.

Hadde jeg hatt råd hadde jeg gjerne kjøpt børsa di. (med lang intakt pipe) :-)

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med nevnte kaliber, men 202´n min i 6.5x55 har akuratt fått seg et baneløp på 45 cm lengde. Skal frese ut litt metall så det blir flutet og gjenge opp til demper. Da blir vekta 4.99 kilo :)

 

Hjemmeladd Oryx greier storviltkravet, men da er vi oppe i maks ladning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg befinner meg i en tilsvarende situasjon med en 7mmRM Sako Finnbear med 62cm løp og noen ører som har blitt mer og mer følsomme så nå er det slutt på udempete smell. Jeg har kommet frem til følgende:

- Jeg skrur en lett liten A-Tec demper på rifla, men beholder løpslengden slik den er for å utnytte kaliberet. Vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke en rifle med 75 cm løp, men da får jeg bruke hørselvern og skyte uten demper.

- I tillegg kommer jeg til å kjøpe en kort hendig rifle til bruk i skogen i et kaliber som er tilpasset kort løp og som jeg også setter en lett liten demper på feks 9,3.

 

På den måten blir 7mm langholdsrifla med eller uten demper og den andre den primære rifla for jakt på typisk elgjakt-hold.

 

Jeg har eletroniske ørepropper som virker OK og bruker dem på fuglejakt. I år brukte jeg en propp i venstre øret på posteringsjakt da det uten tvil er dette øret som er mest utsatt ved smell fra eget våpen og med radioproppen i det høyere hjelper det ganske mye. Jeg har teleslynge til proppene, men synes det blir vel mye stæsj så jeg foretrekker vanlig radiopropp.

 

Så dette blir nok sannsynligvis min løsning på problemet.

Link to comment
Share on other sites

blant annet "Høggern" hadde målt at lyddemperen til en viss grad oppveide for hastighetstapet ved kapping av pipa, så jeg ville ikke ha vært så veldig bekymret for hastighetstap

Målt verdier her er 1-3m/s økt hastighet med demper, en 7mmRM gir opp endel mer enn det om du kapper løpet 10-15cm... noe som ofrer 60-80m/s i 7mmRM. Påstanden kan igrunnen trygt kalles endeløst tøv og pølsevev, kun egnet til å starte en ny myte. En annen ting er at selv 50m/s hastighetstap ikke er det helt store om en har 900m/s til å begynne med?

 

Springer,

Jeg ser at f.eks en Swift Scirocco i 62cm 7mmRM løp vil kunne få omtrent 950m/s. I 50cm vil du få ca 900m/s.

"Langholdsegenskapene", dvs. vindavdrift og kulefall er BEDRE (særlig er vindavdrift for Oryxen større allerede ved 250m enn du vil like å høre) for denne kombinasjonen (50cm og Swift Scirocco) enn for Oryx i 62cm løp...

 

70 grains krutt er 70 grains krutt og 95% av det brenner før kula passerer 30cm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Kan jeg kutte løpet med 15 cm (ned til ca 50cm) UTEN at dette får særlig betydning i praksis på elgjakta?

Jeg vil miste 2,5 cm på 200m, et hold jeg for øvrig svært sjelden i det hele tatt vurderer å skyte.

Fortsatt vil vel da balistikken være bedre enn 30-06 og 308 vel?

Forresten:

Med lavere kulehastighet vil vel gjerne også prosjektilet ekspandere seinere, og dermed være mer effektfullt på elgen?

(Har lest skepsis mot 7mm mot grove elgbein, seinest for kort tid siden i jeger hund og våpen. Skjønt, dem har dævva for meg ja)

 

Hallo? Beklager å mase, men er det noen som kan hjelpe trådstarter med disse spørsmålene...? :wink:

 

Salg av børsa er uaktuelt. Får ikke gildere børse. Men aktivt hørselvern tilpasset ørene KAN være det. (Det er bare at da må det foregå i dypeste hemmelighet. Kjærringa blir tullete at av jeg svir av så mange lapper på utstyr. Skjønner ikke det :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er bare å kappe, du vil tape noe hastighet, men elgen vil neppe kjenne noen forskjell. Du vil få en praktfull munningsflamme med tilhørende smell uten demper. Alternatift som du selv foreslår er elektroniske hørselvern og beholde løpet å det er ingen dårlig løsning å muligens det rette hvist du vil beholde egenskapene i 7mm Rem mag, og billigere.

Link to comment
Share on other sites

kapper du løpet 15 cm får det resultater.

du kan fort miste 30-60 msek utgangshastighet.

om dette er en forskjell i praksis er du selv den beste til å svare på.

Videre får det innvirkning på muningsflammen (den blir sannsynligvis praktfull) og på smellet som blir høyere og "nærmere", om du ikke monterer demper(demperen svelger ofte mye av munningsflammen).

 

hvor mye mer kula vil falle på 200m kommer litt an på hvor mye hastighet du taper.

om du får bedre balistikk enn 30-06 kommer også an på hvilken 30-06 patron du sammenligner med, samt hvordan patron/hastighet du selv har ;)

 

om målet er flatest mulig kulebane, eller å ha mye bedre balistikk enn 30-06 så er ikke kapping av løp vegen å gå ;)

Link to comment
Share on other sites

Kapp løpet!! Du er jeger, ikke 1000m konkurranse skytter. Om du får 900 eller 800ms hastighet på børsa di spiller ikke noen som helst slags rolle. Jeg har korte og lange våpen i 308 og 375HH. I praksis merker jeg ikke noen verdens ting. BORTSETT fra at jeg i 98% av tilfellene tar med meg de korte på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...