Jump to content

Importere Blaser K95


Roe

Recommended Posts

Forsøker å skaffe meg en Blaser K95. Intet å finne på bruktmarkedet og Norma har skrudd prisene på disse modellene sykt opp samtidig som leveringstida er lang. Må derfor skaffe børsa fra utlandet, men en sjekker det siste halmstrået (kammeret) før jeg bestiller:

 

Noen som har en å selge eller vet om en som står på ei hylle et sted i Norge?

Noen som kan anbefale en utenlandsk eksportør som har Blaser K95 på hylla?

 

Har funnet 3 stk med rett kolbe i utlandet som kan leveres umiddelbart, dog ikke med rand patron så vil lete litt til...

Link to comment
Share on other sites

En liten digresjon siden du driver med langholdsskyting.

 

For en 10-15 år siden "testet" vi stridsevne hos en skarpskytter/"sniper" bevepnet med ei tung bolt skarpskytterrifle kontra en med AG3 og en Blaser Kipplauf i 7x65R i sekken :-) Totalvekt på begge kombinasjonene var omtrent det samme. Kipplaufen holdt følge med 7,62Nato skarpskytterrifla på alle avstander vi testet. (max 700m). At strids/overlevingsevnen og effektiviteten til mannen med AG3 var større var ingen som var med på dette i tvil om..

 

Nå er det bare å sette opp geværmann 4 med en HK416 og en Blaser K95 i 6,5x65R. Noe for Afghanistan :-)

Link to comment
Share on other sites

Jarles Jakt og Våpen på Kongsberg har en Blaser K95 Lux på lager. Den er i kaliber 7x65R og har grad 5 stokk. Meget pen børse med mørkt treverk. Hils fra Ståle så får du en grei pris på denne.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for tips. Ser ut som tyske Frankonia har det desidert korteste strået - for en lux på lager ca kr 15.000 mindre en Norma ferdig inn til Norge.

 

For de som skulle være interessert står det noen lux'er med rett kolbe i Storbritannia som selges for 28' (minus 19% moms) og en på New Zealand som går for 27' (minus 12% moms).

Link to comment
Share on other sites

Kan du oppdatere oss om hvorvidt importprosessen går smertefritt, hvis du importerer fra Tyskland ?

Med slike prisforskjeller er det veldig fristende å importere selv ja. Jeg vurderer selv en K95 på litt sikt. Kommer da til å gå for en mod. Stutzen med helstokk og kortere pipe. http://www.blaser.de/K-95-Stutzen-Black ... .html?&L=1

Meget pene og hendige våpen.

Link to comment
Share on other sites

...har det desidert korteste strået ..

Er det fordi de trakk det korteste strået, de har det?

 

Crap! Sov nok litt der! :D

 

Importprosessen burde gå helt smertefritt da Frankonia har egen eksportavdeling og reglene for eksport innen EU og enkelte unntaksland (deriblandt Norge) er superenkle om jeg har forstått de rett - basically sender de bare i posten til nærmeste tollsted og du selv må fikse papirarbeidet/kjøpetillatelsen når du henter rifla. Sluttbruker-erklæring var ikke nødvendig for kjøp under €5000.

 

En Blaser K95 er skrekkelig mye billigere når man tar den inn fra Tyskland/ Danmark. En Standard vil koste rundt 19000 kr ferdig inn i Norge mot 32000 kr Norma-pris. I tillegg er lovet leveringstid 1/3 av det Norma tilbyr... :roll:

 

Raudnakke har vel nylig importert fra Tyskland og kan nok gi en fyldig beskrivelse?

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke har vel nylig importert fra Tyskland og kan nok gi en fyldig beskrivelse?

 

Klart jeg kan....

 

Start med å søke på børsa på vanlig måte, men påfør merknadsfeltet: Valid for import to Norway/Gultig fur Import.

 

Få Tante blå til å ta en kopi som hun rettkjenner med stempel og signatur.

 

Send denne kopien til selger...

 

Selger tar kopien med til lokal Waffenamt og får på basis av denne utstedt eksporttillatelse.

Dette tar Waffenamt ca. 20 Euro for, men det kan hende selger tar seg litt betalt og...

På denne eksporttillatelsen skal Personausweisnummer brukes. Vi Nordmenn har jo som kjent ikke denslags, så gjør selger oppmerksom på at personnummeret fra Ervervstillatelsen skal brukes der...

 

Selger pakker børsa og sender den til din hjemmeadresse. Deusche Post er rimelig og raskt. Be selger pakke kopi av faktura, ervervstillatelse og eksporttillatelse i den plastlomma på UTSIDEN av pakken som fraktdokumenter vanligvis kommer i. Pakkesporingsnr.(Sendungsverfolgungsnummer) er veldig fint fordi du både kan følge børsa og ha en referanse ovenfor Posten her i Norge videre i prosessen.

Det er også lurt å be selger om kopier av alle dokumenter "per Brief".

 

Alle varer som kommer med post kommer til Gardemoen før de kjøres ned til Alnabru for tollbehandling. Er du av den utålmodige typen, har du allerede sendt original ervervstillatelse til:

Postens Godssenter/Dok

Alfasetveien 24

0001 Oslo

 

Da håper jeg at du har merket den med det Tyske pakkesporingsnummeret og lagt ved en beskjed om å oppbevare den til sendingen kommer inn til fortolling :mrgreen:

 

Hvis du ikke har sendt den, vil du etter et par dager få et brev om å sende dem ervervstillatelsen. Når de så har denne, vil de fylle ut selgeropplysningene på bakgrunn av den Tyske eksporttillatelsen, rive av Tante Blå sine eksemplarer og sende dem til henne. Samtidig sender de børsa og blålappen til ditt postkontor, der du omsider kan få den i hende mot å betale Mva. samt 207,- til Posten for fortollingen.

 

Litt senere kommer våpenkortet i posten fra Tante Blå.

 

Du kan se min importsak inklusiv utskrifter fra pakkesporingen på de siste sidene av Kammerdrillingen-tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=215410#p215410

 

Edit: Her er utskrift av hele saksgangen fra Deutsche Post/DHL:

 

Datum/Uhrzeit Status Beschreibung

15.04.09 14:54 Sendung in Filiale/Agentur eingeliefert Der Kunde hat die Sendung in der Filiale/Agentur eingeliefert.

15.04.09 19:11 Einlieferungs-Paketzentrum Die Auslands-Sendung wurde im Einlieferungs-Paketzentrum bearbeitet

17.04.09 00:46 Internationale Paketstation Die Auslandssendung wurde in der Internationalen Paketstation bearbeitet.

17.04.09 00:51 Sendung ist in Transport ins Zielland aufgenommen Sendung ist in Transport ins Zielland aufgenommen

20.04.09 05:20 Sendung wurde dem Zoll im Zielland übergeben Sendung wurde dem Zoll im Zielland übergeben

20.04.09 05:20 Sendung ist im Zielland eingetroffen Sendung ist im Zielland eingetroffen

22.04.09 12:48 Sendung hat das Gateway im Zielland verlassen Sendung hat das Gateway im Zielland verlassen

24.04.09 08:59 Erfolgloser Zustellversuch (Empfänger wurde nicht angetroffen) Erfolgloser Zustellversuch (Empfänger wurde nicht angetroffen)

27.04.09 09:08 Sendung wurde erfolgreich zugestellt Sendung wurde erfolgreich zugestellt

 

Pakken ble sendt ettermiddagen den 15/4 og ble forsøkt levert på døra hos meg morgenen den 24/4 mens jeg var i Lisboa. I dette tisrommet ligger en helg i Hamburg og to dager i Oslo fordi selger hadde pakket fakturaen nni pakka i stedet for utenpå....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg takket være Niak holdt litt i en K95 med krum kolbe og kaffeskjelven hånd. Syntes krummingen var svært moderat og børsa passet i grunnen ganske godt. Utvalget rifler i utlandet ble brått veldig stort når jeg ikke trenger rett kolbe.

 

Har bestilt en Blaser K95 standard i 7x57r og prisen havner nok en god del tusen under Norma prisforlangende, alt inkludert.

(Til sammenlikning tar Norma kr 41.000 for en luksus og denne koster da vitterligen ikke mer enn 27-30.000 andre steder. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg var så dum at jeg klikket meg inn på frankonia.de, og så prisene de hadde på f.eks K&K SLB 2000 Target

 

http://www.frankonia.de/239112/131049/productdetail.html?pagingSize=16&sortOption=performance&page=0&displayType=gallery&articleNumber=134841&navCategoryId=6748

 

999 Euro?

 

Da telefonerer jeg imorgen tidlig, und bestillen einen grossen kanon!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er det en tysker som har forsøkt seg på en liten frekkas! :lol:

 

Jeg har ingen planer om å betale 19% overpris på produktet...

 

Nå skal jeg hjem til den tyske ordboka mi, og komponere et utsøkt svar... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for link Skaubjønn! Hm... noen spesiell grunn til navnet? Skaubjønn er vel noe man helst ikke vil ha..? :lol:

Selv har jeg fått NZ litt vel under huden, så navnet sa seg selv.

 

Jeg var ganske god på tysk B-språk en gang i tiden, om jeg skal si det selv, men det er utrolig hva man klarer å glemme over disse 14 årene... :roll:

 

Var på et jobbintervju for 6 år siden, hvor tysk var noe som var en fordel å kunne, og da dro vi selvfølgelig noen gloser der og da. Det var vel mest for å sjekke at jeg ikke hadde skrytt for mye i avkryssingen på nivå på fremmedspråkene tenker jeg.... Det gikk tålelig bra for min del, og en av intervjuerne sa at jeg bare skulle droppe å tenke for mye på gramatikk og snakke i vei - det funket visst helt fint sa han! :lol:

 

Regner med at det samme gjelder til en viss grad også skriftlig. Vil de skjønne så skjønner de nok hva man vil frem til! Det et stort sett bare i Oslo folk sier Hæ om man snakker f.eks. dialekt... Her kommer man lenger med Kebabnorsk! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hehe, jeg tok Skaubjønn nicket i storhetstiden til salige Sluttstykke, og siden har det fulgt meg. Jeg var på en rådyrjakt det året jeg meldte meg inn, og hadde 36 slått bare på rumpa... sikkert derfor jeg tok det nicket.

 

NZ er et av de stedene jeg aldri har vært, skulle gjerne tatt med børsa dit. Har sett noen gode reportasjer derfra, blant annet en minneverdig av Roe såvidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

Kiwi..jeg må ta et lite forbehold på mitt tidligere utsagn.. Det gjelder ved salg av nye våpen..

 

Ved salg av brukte våpen i kommisjon, er det bare provisjonen som er momspliktig..og følgelig mulig å få momsen trukket fra på ved eksport..

 

Sånn bare for ordens skyld :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått et meget bra tilbud hos www.triebel.de :D

 

Nå venter jeg stadig på at Merkel skal få lest e-posten fra meg, og oppgitt riflestigning på 6,5x57R løpet....

 

Det er merkelig at salgsleddet ikke holder mer rede på sånt? Det er jo vesentlig for hvilke kulevekter man kan forvente suksess med.

 

Nå har jeg til gode å høre om ei overstabilisert kule, så hvorfor sørger de ikke bare for å ha litt ekstra snurr...? Dyrere/tregere å lage slike piper? Man kan begynne å lure..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...