Jump to content

460 Weatherby mag.


d-sle

Recommended Posts

Leste for noen år siden en bok med tittel Døden i det høye gresset. Noe av det artigste og samtidig det mere dramatiske jeg har lest når temaet gjelder jakt i Afrika. Forfatteren tror jeg hette John Capistick. Riflen som ga han mest juling var en Weatherby i 460 Weatherby mag.

Har ikke hørt så mye om dette kaliberet men har skjønt at den var ganske enerådende ang ytelser inntil senere tid. Var vel 600 kaliber som tok over tronen.

Er 460 Weatherby Magnum still going strong eller er den skyvd mere vekk i løpet av årene.

Hvis noen har skutt med dette kaliberet hadde det vært artigt å hørt hvordan det føles-)

Forøvrig var hans verste situasjon å spore såret Leopard i høyt gress. Ingen forvarsel før dyret satt i ryggen-)

Link to comment
Share on other sites

Boken du leste var skrevet av Peter Hathaway Capstick.

Han var en ganske så omdiskutert person, men det lar jeg ligge her.

Når det gjelder 460Wby, er dette ikke noe å grue seg for.

Rekylen er hard, men ikke slik den ofte blir fremstilt.

Det er ingen problemer å skyte godt med en 460Wby, og XXL kan skaffe deg en slik.

Ligger tid til annen en 460Wby på finn, så det er bare løp og kjøp! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid en Weaterby 460 med pendelton dekikker brems,en slik som er integrert i pipa og har 60 små luftehull..Jeg skaut mye med min,mest med støpte 550gr blykuler og N19.Husker ett av problemet med denne var å få dosert 120gr krutt bak en 500gr kule.Løsningen ble å dumpe 60+60 grain krutt da kruttmålet ikke var stort nokk.Jeg er ganske stor og kraftig ,men etter en tur på banen med 30 skudd måtte jeg gi meg og dra heim å kaste opp :mrgreen: .Var rett og slett for mye av det gode.Punch drunk!!

Solgte hele herligheten og jakter nå elg med en stusslig liten Winchester M70 i 416 Rem mag.

Link to comment
Share on other sites

Hei ja-)

Må innrømme jeg likte denne boken pga blanding av humor og dramatikk-))

Elefanter som spiser seg fulle på gjæra mangofrukt osv-) Kunne virkelig tenkt meg å skutt med dette kaliberet, men tror jeg holder meg til 30-06-))

Ikke mulig å få prøve dette kaliberet oppi Jotunheimens forgård uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så dum å lånte bort boken "Døden i det høye gresset" den er borte. Uansett forfatteren hadde en fargerik fortellerevne som få. Når det gjelder 460en så glemmer jeg ikke en tidligere bekjent som hadde en slik børse i dette eksotiske kaliberet. Det var en ung gutt i tidlig 20 årene tidlig på 80 tallet en gang, da var slike ting mer uvanlig enn i dag. Til tross for sin unge alder med et voksent kaliber visste han godt hva han holdt på med. Han fortalte om en forvilet situasjon på skytebanen til det Frivillige Skyttervesen, en eldre gubbe som hadde vokst opp med Krag og 6,5 gjennom et langt liv ville for død og liv teste 460en. Litt motvillig ga han etter for gubben. Gubben la seg godt til rette og siktet inn, gutten/eieren protesterte på skytestilingen. Han insiterte på at gubben burde stå eller sitte første gangen. Gubben sendte ham et arogant seniorblikk tilbake og understreket at han hadde holdt på med skyting lenge før han gutten var født. Dermed smalt det fra liggende skytestilling, gubben lå lenge uten å røre seg, til slutt reiste han seg uten å åpne sluttstykket og ynket seg rett til bilen og forsvant. Etter dette ble eieren av børsa mer kritisk til å la andre prøve. Han ville heller ikke latt gubben prøve hvis kikkerten var påmontert, da kunne det gått verre.

normal_Wedby_.JPG

Helt til venstre en vanlig 7,62x51 Nato.

#1. 460Wby. -#2. 416Wby. - #3. 378Wby - #4. 340Wby. - #5. 30-378Wby. - #6. 300Wby. #7. 7mm.Wby. - #8. 270Wby. - #9. 6,5-300Wby. #10. 257Wby. #11. 240Wby. #12. 224Wby.

 

I kveld gikk jeg litt amok i patronsamlingen min, det ble en del bilder.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å bli forelsket i grove kalibre, romantisere og drømme litt...

 

I det store og hele koker det ned til om du kan håndtere rifla, om du blir fortrolig med våpenet. Alle har en grense for hvor mye rekyl de kan ta før det går utover skytingen. Denne grensa er veldig individuell, og kan være alt fra 30-06 til 500 Jeffery..

 

Det er lett å se når man har trådt over grensa; dårlige avtrekk, stiv skytestilling, napping og urolig siktebilde/sikting.

 

Jeg bygget meg en 460 Guns&Ammo midt på 90-tallet; 500grs kule i 2350 fps(kronografert), i praksis vil dette si bare 20-30 m/s bak Weatherby. Stor stas på skytebanen, men etter et par skudd kom nappingen og morroa forsvant..

Jeg ladet fort noen reduserte ladninger med 405grs Remingtonkule(for 45/70) i ca 2200 fps, og med de kunne jeg skyte 5-6cm femskuddsgrupper på 100 meter med et 5x kikkertsikte.

 

Nå har jeg bygget om børsa(en ZKK 602) til 404 Jeffery, som sender ei 400grs kule ut i nettopp 2250 fps.

Dette er MIN rekylgrense, og det kan være greit å teste ut så kraftige saker som 460 Weath. før man går til innkjøp av ei børse det ikke er så lett å skyte godt med ;)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Svar til Mauser 69:

Helt riktig, det er mange som har gått på en bokstavelig smell, mye govt til salgs som er lite brukt. Jo grovere du satser på jo mer bør du ofte trene også. Ikke alle hundeførere er like imponert over skytterens kalibervalg. Dårlig skudd under jakt er uansett et dårlig skudd/treff.

Link to comment
Share on other sites

Har et 25 år gammelt arr på neseryggen forårsaket av en feilplassert Tasco på en mauser cal 308. Andre skuddet under min første oppskyting til storviltprøven-) hadde en 460 forårsaket dette hadde jeg sikkert mistet luktesansen for godt.

Nei det er viktig å føle seg komfortabel med rekyl. men byr anledningen seg vil jeg nok prøve dette og andre grovere kalibre.

375 HH ligger i planene i vår så fort skytebanen er klar for fight.. Til låns vel og merke-)

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er forskjellig fra person til person, men jeg tåler litt uten å skryte. Jeg er en pusling på snaue under 70kg. jeg har skutt med 458 Win.mag. sittende og stående. Det var overkommelig og kontrollerbart. Det samme var 9,3x64 og 375HH. .30-378Wby har jeg også skutt litt med.

Ingen av overnevnte børser hadde brems (pysetut) eller lyddemper. På ett år (i fjor) skjøt jeg 750 skudd med min 45-70Govt. for å komme i form til krevende jakt på trange poster. Ellers har det gått mye i 7mm.Rem.Mag. som jeg sammenligner nermere 30-06. Når jeg kan, kan andre også mener jeg, det handler mye om å skyte mye og og være mentalt innstilt. Jeg vil ikke skyte liggende i T-skjorte og 400 grains kuler med 45-70. 460Wby går sikkert greit med en jakke og genser under.

 

Jeg savner humoren til Peter H. Capstick i boka "Døden i det høye gresset", hva var det han skrev om angripende elefant?: Monsteret kom i stor fart med utslåtte viftende ører, og det er som å høre et kirkeorgel med alle knottene inne! :lol:

Den enkelte bør vel vurdere raskt om man har et alvorlig problem eller en utfordring... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt med .460wm men har derimot skutt noen skudd med 416wm og 577 t rex og synes 416 wm er i overkant av det jeg vil utsette meg for dersom kikkert er montert på vanlig måte . 577 t rex er ikke like kjapp i rekylen , men bevaremegvel for noen krefter . Et andreskudd ville ikke kommet raskt nok fra meg i alle fall . Eieren av børsene derimot synes å skyte godt med dem 8)

Link to comment
Share on other sites

Han forklarte hvertfall hvor grundig elefanten er når den først har bestemt seg for å denge ihel en person. Først kveiler den snabelen rundt vedkommende og dunker offeret mot et tre, deretter tråkker den restene langt ned i jorden.

Ang 460 så tømte han et helt magasin mot en bøffel som angrep. Bøffelen stupte noen få meter fra ham totalt skutt i stykker. Han sporet leopard i så tett bush att det var som å stirre ned i ei gryte ertesuppe-)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil ei slik kule oppføre seg ved treff på en elgokse tro? Dette er vel ganske solide saker så vil det bli full ekspansjon eller vil den blåse igjennom uten å gjøre mere av seg enn en jevn sårkanal gjennom dyret?

Blir litt hypotetisk dette men dog!!

Link to comment
Share on other sites

Heisan! Har hatt et.460 Weatherby prosjekt siden 2009. Børsemaker Ragnar Hansen har gjort jobben. Sist fikk jeg montert en McMillan stokk. Løpet er kortere en det du får fra Weatherby og uten rekylbrems. Kaliberet krever at de fleste av oss må ha litt mengdetrening hvert år for å være helt komfortabel under skytingen

normal_Mcmillan_Web1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg bare må ha en slik. Om det så blir bare for å skyte noen skudd og så selge.

Så kan man krysse det av på " to do listen" :roll:

 

en stående vits: :D

 

Wby 460 magnum selges med 19 skudd, pent brukt

 

Mener faktisk å ha sett tilsvarende annonse, men da med 416 weatherby.

Link to comment
Share on other sites

Elgokse skutt med .460 Weath-prosjekt

Skjøt denne fine elgoksen gjennom begge lungene rett over hjertet med en 485 grs. Rhino solid shank. Det var en god treff. Men utrolig nok sprang den lenger enn noen av de elgene jeg har skutt med 6,5x55 og .375 Ruger. Det hadde jeg ikke forventet :wink::-)

Link to comment
Share on other sites

Flott okse, grattis!

Det er morsomt å lese det du skriver. En gang leste jeg om en i Våpenjournalen om en som skrev om mer hastighet og større kulevekt, kuler osv. Det ble skrevet om at elgen datt i smellen og vedkommende skytter søkte etter mer trøkk. Han fikk til svar: Hvor dau vil du ha den?

 

Konklusjenen er som du er inne på: jeg vil si det som de fleste: Et dårlig skudd er et dårlig skudd/treff uansett hvilket kaliber du bruker, det samme gjelder også et godt treff.

Samtidig må vi heller ikke glemme at vanskelige vinkler og litt dårlig treff øker marginene med valg av heftigere kaliber, uten at sistnevnte skal brukes som margin ved skudd. Farlig vilt i Afrika blir uansett et annet tema enn elg. Mestrer man krevende kaliber og rekyl er det ikke noen ulempe på elgjakt. Det handler om å mestre en 6,5 og en 460 og oppover....

Link to comment
Share on other sites

En annen observasjon var at ei elgku som var skutt med ei 150gr oryx kule i kaliber 6.5x55 under samme jakt, samme dag hadde vesentlig mer kjøttødeleggelse og blodutredelser i bogen. De fleste er kanskje av den oppfatning at en .460 Weatherby magnum ødelegger mye kjøtt. Men mengden ødelagt kjøtt har vel mer med kulevalg, om kulen har treft grove knokler og om prosjektilet har høy hastighet. Mye kan sies om kalibervalg, skuddeffekt og kjøttødeleggelse. Likevel er lite gitt på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 months later...
Ikke mulig å få prøve dette kaliberet oppi Jotunheimens forgård uansett.

Hvorfor ikke??

 

Har selv en Weatherby i 460 stående i skapet, og selvsagt i orginal Weatherby mark V kasse!

Artig rifle å skyte med, men man merker at det er noe puddinger som ligger i kassa, hehe

Men er ikke uhåndterlig, selv er eg nokså spinkelt bygd og underkant av 70 kg, men takler rekylen relativt bra.

Men om man ligger å treningsskyter med den, så må man legge inn noen pauser iblant!

Men favoritt børsa er 340 Magnum`n 8)

Link to comment
Share on other sites

artig å se at nyskjerrigheten rundt 460'n fremdeles finnes. Undres på om de ikke var fra deg, deer killer jeg kjøpte den jeg har?

 

ifølge de som vet så innmari mye bedre en deg selv så er dette i beste fall tull, i værste fall er mann både idiot og diverse andre lite flaterende utsagn jeg har fått høre.

 

Nok om det, etter å ha lest forskjellig jakthistorier, artikler opp og i mente, var "havesyken" såpass framtredende at jeg fant det nødvendig med lange forklaringer for madamen på våpenkontoret om hvorfor man bare MÅTTE ha såpass med slagkraft,,, til slutt ble hun lei og sendte papirene i retur med "godkjent" stemplet inn.

 

En finn.no annonse dukket opp, penger, papir og børse byttet hjemsted og så var mann en lykkelig eier av wby 460.

 

Så ble det testing! Telefonkataloger er mangelvare så her ble det oljefat med vann som ble testmedium, 500gn Swift A-Frame fra 50m viste muskler.

Trykket rev falsen på toppen rett av, baksiden hadde en revne på størrelse med halve fathøyden. Kula lå igjen i bunnen av fatet med perfekt form,mellom2 og 3 cm i dia.

 

Stående og sittende er rekylen helt greit håndterbar. Den er "lang og seig" på en måte.

Den "lange" biten bør man tenke igjennom innen fingeren klemmer til rundt avtrekkeren, selv om jeg har kikkert med lang øyeavstand bør hodets plassering være så langt bak som mulig!

Hvis ikke blir nærkontakten svært ubehagelig.

 

 

Liggende vil jeg si at dette kaliberet er jævlig, kraftig bloduttredelse i skuldra, kvalme og hodepine, jeg tror rett og slett det er skadelig for ryggen! Nevnte jeg dobbelsyn?

 

Lyden, smellen fra denne er i klasse for seg selv. Det smeller noe så jævlig!!

 

Men ellers så er det et kjempevåpen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo du handla den av meg Hayabusa.

Husker en skyteseanse på langholdsbanen en vårkveld da jeg skaut 30stk 500gr fullada Hornady Rn kuler med den. Måtte kaste opp utpå kvelden, mest sansynlig hjernerystelse. Det var ikke moro å skyte på ei lang stund etter den kvelden. Solgte den da jeg følte jeg måtte sjekke om at alle plombene fortsatt var på plass etter å ha skutt med 460,n. Husker jeg ikke klarte å dumpe nok krutt for en patron (120gr)med mitt Hornady kruttmål. Løsningen ble 2x60 gr i hver hylse.

Kjøpte meg en Winchester 416 Rem mag og det er akkurat passe medesin for hardskutte rådyr :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fan, jeg fikk lyst på en sånn :? Bare jeg kunne finne en unnskyldning. Får man tunge kuler med høy BC til den?

 

K ( :roll: )

 

Barnes har noen 500gn, bc rundt .500 mener jeg,,, kanskje ikke allverden men.....

Hadde du tenkt på en slik til langhold M67? I såfall et veldig spennende prosjekt :)

Link to comment
Share on other sites

Sakser litt gammel info om min 460Wby. Denne riflen setter de fleste kuler under 1" @100m.

 

Her er gruppene jeg fikk med 460'n og 405grs Remington.

Ladningen var 115grs VV N-150, Fed215 og patronlengde 90.0mm

Gir 2695fps.

Skjøt tre grupper på 100meter i vind og lett snødrev, her ser det ut til at jeg har funnet en god kombinasjon mellom kule og krutt.

 

Samling på 27,5mm

normal_275.JPG

Samling på 13,4mm

normal_134.JPG

Samling på 12,5mm

normal_125.JPG

Link to comment
Share on other sites

normal_134.JPG

Presis nok til det meste den der.

 

Er noen nice kuler ned på her

http://lehighbullets.com/products.asp?cat=30

 

Hadde du tenkt på en slik til langhold M67? I såfall et veldig spennende prosjek

Tanken er vel tenkt, men derfra - ja, du vet. Det er i overkant sært og dyrt - men samtidig mye enklere enn diverse WTF-magnum-wildcat, som kanskje EN til har... Ser for meg ei langholdsrifle, med et melkespann til lyddemper, og gonger som viser at de skjer noe :roll:

Rekyl kan da umulig være noe problem, kulene er jo bare dobbelt så tunge som 338-kuler :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her er gruppene jeg fikk med 460'n og 405grs Remington.

Ladningen var 115grs VV N-150, Fed215 og patronlengde 90.0mm

Gir 2695fps.

 

 

 

nB; å jage ei 405grs kule lagd for 45/70 opp i 2700 f/s syns jeg ikke er en god ide..

Denne kula er lagd for hastigheter under 2000 f/s. Man risikerer at blyet farer ut av mantelen, at kulea deler seg opp osv..

 

I min 460 G&A brukte jeg samme kula med N130 og litt dacron ladd til ca 1900 f/s. Presisjonen var rundt 25mm.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Er .460 egnet for blykuler?

Definitivt. Ser en på ekspansjonsforholdet (hylsevolum delt på løpstverrsnitt) havner 460 i omtrent samme klasse som 308W. Med tunge kuler burde det være helt uproblematisk.

 

Som langholdspatron tror jeg at en fort vil slite med lav hastighet på kuler med god nok BC. Det er riktignok en stor plugg av en patron, men den hever seg ikke voldsomt nok over klassiske potetkastere når en ser litt nøyere etter.

Link to comment
Share on other sites

klassiske potetkastere

Sånn sett, så er vel den kraftigste langholdspatronen i vanlig bruk - også en "potetkaster"? Ser en bort fra langløpede customrifler, så ligger folks 338LM rifler under 800m/s med 300gr kuler. En 460 bør klare 800m/s med 500gr, og da har en med kula jeg linka

37509d1407794314-458-high-bc-bullets-image.jpg

 

samme ballistikk, eller vel det, som en 338LM - og tett på dobbelt så mye "whack". Og det liker vi 8)

 

K

Link to comment
Share on other sites

NB; å jage ei 405grs kule lagd for 45/70 opp i 2700 f/s syns jeg ikke er en god ide..

Denne kula er lagd for hastigheter under 2000 f/s. Man risikerer at blyet farer ut av mantelen, at kulea deler seg opp osv..

 

I min 460 G&A brukte jeg samme kula med N130 og litt dacron ladd til ca 1900 f/s. Presisjonen var rundt 25mm.

 

Jeg har skutt 5-6 hundre av disse uten problemer. Om kulen ikke holder er det ikke noe problem siden den kun brukes til skyting på bane. Men, frem til nå har alle nådd frem til pappen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...