Jump to content

Forester sin Co-Ax presse


Daywalker

Recommended Posts

Fordeler:

Solid

Utrolig raskt bytte av dier

Skifting av kalibere er 0 stress da man bare bruker store kjeften uansett.

Beste 1 stasjon jeg har prøvd.

veldig fin å prototype/teste ladninger og ting før det går i progressivt masseproduksjon

 

Dritt:

Prisen.. den er dyr.

Finne den på lager, vanskelig, stortsett utsolgt

Hettesettern er ... for spesielt intresserte, bare skrudde av hele greia.

Om du har expanderdie og vil helle krutt igjennom den må du dremle en liten trakt for at stengene ikke skal ta borti kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

Fordeler:

Solid

Utrolig raskt bytte av dier

Skifting av kalibere er 0 stress da man bare bruker store kjeften uansett.

Beste 1 stasjon jeg har prøvd.

veldig fin å prototype/teste ladninger og ting før det går i progressivt masseproduksjon

Dritt:

Prisen.. den er dyr.

Nåja, 3.000 for den beste pressa på markedet bør vel ikke velfødde nordmenn i oljerus sutre så mye over - .
Finne den på lager, vanskelig, stortsett utsolgt
Det må vel, i tilfelle, skyldes ett (eller begge?) av to forhold - enten er den så etterspurt at den går ut tvert - eller så er norske kremmere uinteressert i hva kundene vil ha.
Hettesettern er ... for spesielt intresserte, bare skrudde av hele greia.
Hetteisetteren på Co-Ax'en er den beste som er på markedet - man får satt hettene akkurat slik de skal settes. Min Co-Ax har riktignok vanlig hylseholder for tennhetteisetting - ikke den "sjøl-klemmende" som er på pressene i dag.

 

Utvekslingen er fantastisk - jeg bruker vanligvis ikke stangen med håndtaket, unntatt når jeg heilkalibrerer, men opererer pressa med labben på "bøyla".

 

Jeg har hatt pressa i over 35 år, og ladet et 6-sifret antall riflepatroner på den. Og den er fortsatt like god som ny (del de ca. kr. 1 - 2.000 den koster mer enn rimelige presser på levetida, så blir merutgiftene en kopp kaffe i året!).

 

Jeg har montert pressa ved siden av et vanlig Redding kruttmål. Jeg lader makelig 150 stk. 6,5x55 patroner i timen til Saueren, fra jeg tar boksen med tomhylser, til den samme boksen er fylt med nye presisjonspatroner.

 

Hva den ikke kan gjøre? Trekke kuler med vanlige kuletrekkere, pga. den automatiske hylseholderen. Så innimellom får Pacific O-pressa noen oppgaver.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Henger meg på i fanklubben. Bruker min i kombinasjon med en Lyman 1200DPS. Det går ikke like fort som på en Dillon, men det går fort nok til mitt behov, og den er en sann fryd å lade på. Momentet er så stort at jeg kan helpresse .300WSM-hylser med kun pekefingeren på håndtaket.

Og et par egenskaper som ikke har vært nevnt over: Kombinasjonen av den universale hylesholderen og det flytende opphenget for diene gjør den selvsentrerende. Dessuten har den en fiks løsning på oppsamling av utstøtte hetter - de faller ned gjennom et rør og ut i et glass som er skrudd på i bunnen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger! Skjønner at dette ikke er noe å lure på. Har hatt ladeutstyr sammen med noen kamerater frem til nå, men det blir litt mye styr fra tid til annen. Så da er jeg i ferd med å bygge sammen noe for meg selv. Er også ute etter ei elektronisk kruttvekt med dispenser så veldig åpen for forslag på dette også. :D

Link to comment
Share on other sites

I likhet med Jegermeistern har jeg hatt min Co-Ax siden 70 tallet, og den blir ikke skiftet ut.

Til småserie og uttesting av ladninger er den så mye mer fleksibel enn andre presser at det er en annen divisjon.

Jeg bruker ikke hetteisetteren, men har en RCBS benkmontert hetteisetter for strips, den er uovertruffen i hastighet og reproduserbarhet.

Elektronisk kruttdispenser leveres av flere, men ytelsen er mye det samme. Det er stadig nye modeller, og Lyman, RCBS eller Hornady fungerer greit. Hastigheten blir imidlertid lavere enn med kruttmål, og for litt større serier av treningsammunisjon i normalkalibre anbefaler jeg et kruttmål av god kvalitet. Det er nøyaktig nok, og du arbeider raskere.

Link to comment
Share on other sites

Det må vel, i tilfelle, skyldes ett (eller begge?) av to forhold - enten er den så etterspurt at den går ut tvert - eller så er norske kremmere uinteressert i hva kundene vil ha.

Eller den vedvarande panikktilstanden i USA kva gjeld ammunisjon og ladeutstyr sidan somme folk i fullt alvor trur dei er i den kristne endetida sidan dei har ein kenyansk antikrist-muslim i det kvite hus (og somme andre veit å profitera på panikken ved å kjøpa no og selga dyrare sidan).

 

Hva den ikke kan gjøre? Trekke kuler med vanlige kuletrekkere, pga. den automatiske hylseholderen. Så innimellom får Pacific O-pressa noen oppgaver.

Den klarar fint å trekka kuler, men det er fiklete grunna spennhandtaket til kuleuttrekkaren som kjem i vegen for pressearmen. Eg skaffa meg ein enkel Lee C-presse til slike kjappe småting.

 

Ein annan ting eg har undra meg over, er om ikkje det hadde vore sjenialt å bruka hetteisettaren på Co-ax-pressa til å pressa ut (swage) tennhettelommer på nita militære hylser, om ein fekk dreid seg eit stempel som går inn i lomma...kanskje ein til og med kunne ha fått tak i eit ferdig laga eit? Det må så klart vera fastskrudd. Men med den utvekslinga ein får på hetteisettaren hadde det vore eit perfekt alternativ til å kjøpa til dømes ein Dillon Super-swage.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den som min første presse av den grunn at eg ikkje gidder å kjøpe ei som blir bytta ut seinere. Blir nok på benken så lenge eg lever. Har og ei presse fra lee, denne kjøpte eg for å ha med på banen å bruke til kuleisetter :mrgreen:

 

Dette har jeg også gjort.

 

Co-Ax er det smarteste jeg har brukt penger på innen denne hobbyen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...