Jump to content

Er 17.HMR brukbart for jakt på småvilt som skal spises?


Kriss94

Recommended Posts

Har ei hagle, og hadde tenkt på å gå til anskaffelse av en 17.HMR. hørte stort sett at de bare sprenger viltet uten at kuletype har noen særlig betydning.. hvis dette er riktig, er en 22WMR bedre da?? Det kommer i allefall ikke på på tale å bare skyte vilt i hodet bare fordi den er svært presis!

Link to comment
Share on other sites

Ja, .17 HMR er brukbart ,og etter min mening noe av det aller beste til smått småvilt som skal spises. Meget brukbart til større småvilt også.

 

Husk på en ting, treffer du store bein osv i nesten hva som helst, så vil det fragmentere å lage stygge slakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva du skal jakte på, men jeg jakter due.

Det mysser jo av duer, så da kan man velge seg ut en.

 

VEnter til den står rett mot meg, prikker den ut midt i, mellom overgang hals bryst. JEg sitter på en liten høyde, og skyter dua langsmed.

 

Da kan jeg benytte hva som helst av ammo, men i utgangspunktet benytter jeg helmantel.

Knall.kaliber til ditt bruk!

Link to comment
Share on other sites

er ganske god til å skyte med rifle så egen evne er nok ikke problemet, men kula som skal være dødelig derimo

Lag høl i gåsa, på rett sted, så dør den tidsnok - uansett kule, pil, strikkepinne, hva du vil. Huller i vitale organer ER og blir dødelig. Etter en del fugl skutt/påskutt ila 30 år - evnen til å treffe på rett sted er så og si den eneste faktoren som avgjør om påskutt vilt dør eller ikke.

LAngt viktigere enn kaliber, er at en trener, og har noe som går greit å trene med. Slik at en kan komme opp mot påstanden din over.

 

Subsonic .22LR, som vel er det mest puslete som er lov å jakte med her til lands, dreper alt lovlig vilt helt uproblematisk ved gode treff. Uansett hold, og det gjør alt annet jeg har sett.

 

Ellers må jeg få si at overdreven selvtillit nok er den alt overveiende årsak til dårlige skudd mot vilt. Å tenke "dette er lett", "jeg er så jævlig god", er en nesten sikker måte å bomme på.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Pappa kjøpte et luftgevær når jeg var 13 år, nå treffer jek stort sett innertier når jeg er med på banen og skyter med 30-06 en hans, har skutt MYE og det er nok grunnen... egen evne er ikke opphavet til usikkerheten;-) men takk for svarene, veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det uansett er lettere å treffe godt på bane. Jeg har hatt noen uforståelige bommer den siste tiden som trolig skyldes for dårlig anlegg. Frykten for at rypen skal stikke av gjør at jeg ikke er grundig nok før skuddet går.

 

Jeg har klart å skjule 5 skudd bak et kronestykke med Quaden, men likevel bommet på en rype på som satt 60 meter unna :?

Link to comment
Share on other sites

Sistnevnte innlegg kan jeg skrive under på. Det er MYE vanskeligere å skyte på vilt enn på en blink. På bane har man stødig og godt anlegg, god tid og ikke noe press, mens på jakt når eksempelvis rypene tripper urolige foran deg på 100m, så banker hjertet ekstra raskt pga gåing og spenning. I tillegg er det som regel ikke godt anlegg å få, og det er vel heller sjelden jevnt og flatt. Siste skuddet mitt forrige helg, satt jeg krøket i en ur og skjøt skrått oppover. Måtte sitte der i 3-4 minutter å gjenvinne pusten før jeg kunne tenke på å skyte. Skyter man før man har roet seg ned og har kontroll, bommer man, og da kan man like gjerne la være å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Siden 17.HMR har en så liten kule, hvor langt kan man drøye holdet på feks.Orrfugl og noe større som gås? og hva med kråke? er ganske god til å skyte med rifle så egen evne er nok ikke problemet, men kula som skal være dødelig derimot....

 

Ja, er enig der, har bommet på en del kråker og ravn med høy puls etter spennende sniking :(

 

Var det kula eller egen evne som svikta? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har du fått bestemt deg om du skal skaffe deg 17hmr?

 

Har selv en CZ452 Varmint. Synes den er fantastisk. Har den med i Quick Release sekken på støkkjakta.

Har aldri skutt mer fugl enn jeg har fått gjort med den rifla. Enda dette er første sesongen med den.

 

Bruker CCI Gamepoint 20gr.

Får gjennomskyting på både tiur og røy. Utgangshullet er som et kronestykke. Har skutt jerpe på kort hold, og den er også spisende.

 

Men med CCI V-max 17 gr derimot, bare filler av skjære, skrike og sånt. Har ikke prøvd den på matvilt. Jeg har ikke prøvd helmantel på vilt.

 

Har testet 'CCI Gamepoint 20gr', 'CCI helmantel 17 gr' og 'CCI V-Max 17 gr' på 75 meters hold. Alle gir 3-skuddsamliger som dekkes av et kronestykke. Samlingene av disse patronene ligger ca 1-2 cm fra hverandre.

Man kan altså bruke disse om hverandre uten å tenke på innskyting.

 

Anbefaler altså kaliberet. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke testet Quad, men jeg er vil tro at CZ, Quad og andre vil gjøre jobben nogenlunde like godt.

 

Skal man jakte, som er min hensikt med den, er presisjonen mer enn god nok på alle 17hmr rifler jeg har sett på nettet.

 

Liker at Varmintversjonen til CZ er kort og fin å ha i sekken mens jeg går støkkjakt med hagla. Pluss for pris og solid utførelse også.

 

Ser trådstarter lurer på drepeeffekten.

Alt vilt jeg har felt har falt i skuddet, eller i løpet av det neste sekundet. Selv kanadagås, tiur, rev og grevling. De fleste er skutt på 60-90 meter.

Link to comment
Share on other sites

Quad Synth er en god del lettere en CZ Varmint, hvis det er noe du vektlegger. Tror Quad veier 2,6kg, Varmint 3,2kg. (arrester meg om jeg tar feil). Quad er dog dyrere. Kjempevåpen begge to. Jeg har selv Varmint idet jeg liker tyngde og stabilitet under skudd på små mål. Og jeg er kjempefornøyd med rifla. Men det er meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Dere er sikkert klar over det så jeg bare nevner det raskt som en forskjell mellom CZ og Sako.

Quad har utbyttbare piper slik at en raskt kan skifte kaliber mellom 17 Mach 2 og 22 LR, 17 HMR og 22 WMR.

For egen del hadde kalibervalget blitt vanskelig, ei pipe i 22LR er en selvfølge, men så er det 17 HMR eller 22 WMR da.... :) Aller helst alle tre kanskje.

17 Mach 2 hadde jeg glatt droppet.

Link to comment
Share on other sites

Fmj fyker igjennom sikkert 4-5 ryper vis den ikke treffer bein, ikke å anbefale. Har skutt en rype med fmj, den datt ved treff og rullet 20 meter ned en slak bakke, røyste seg og fløy. Dette var et godt treff, skudd fra 50 meter gjennom maskinrommet.Så treffet i kikkerten mener jeg!

 

Den rypa fikk nok en mindre human død :( Fmj til .17 hmr er etter min mening ikke vits å kjøpe engang med mindre man skal sjekke inntregningsevne i abiotiske faktorer..Eller skyte kjøttmeiser i en nødsituasjon der du trenger mat :lol: . Bruker ikke fmj til blinkskyting engang, får best pressisjon med v-max :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

oki

 

Ingen andre som har forsøkt? Jeg får vel testet dette når jula er over og sola atter skinner på fjellene. Jeg har fått låne en slik Sako i 17 HMR for å teste selv. Men jeg er redd det blir puslette saker, tror nok jeg må satse på en god gammel Hornet for å få nok effekt.

 

Men dette med billig ammo og det å slippe å lade liker jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...