Jump to content

lyddemper til ruger 10 22


magnalf

Recommended Posts

Tommen

Prisen var så vidt jeg husker den samme for inn- og utvendige gjenger.

Jeg tror de bare skrur en adapter i demperen.

Sirhitalot

Det er en Swarowski tripod med oljedempet videohode fra Gitzo som jeg

har til fugleteleskopet.

Myk og nydelig i bevegelser,stø nok i masser til trost, duer og ender.

Med hurtigplate smokker du børsa på plass på 2 sekunder. :D

 

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Har ein 10/22 som eg har fått montert heildempar på (kompetent børsemakar). Resultat: Heilt ubrukeleg presisjon (10 cm på 15 meter) med slengarar i aust og vest. Børsemakaren har sett over børsa på ny og m.a. kruna løpet på nytt. Ingen forbetring.

Lurer på å kaste heile skiten og kjøpe nytt løp (UTEN heildemping). Nokon som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til disse 10/22 så mener jeg at det bare er Targetutgaven som funker, når du monterer demper på den blir den så stille som man kan forvente at en halvauto blir. Har selv en slik i targetutgave og er meget godt fornøyd med den, har sikker skutt snart 10000 skudd med den uten noe problem. den er litt tung å drasse på men men....

mye morro for penga :D

Link to comment
Share on other sites

Bosnes : Prøv alt som er å få tak i av forskjellige ammo typer.

Funker den ikke med noen av disse, så klag på jobben, og krev at den blir gjort på nytt.

Så sant sjåføren (deg) gjør sitt da selvsagt. Ingen vits i å klage på jobben dersom du skyter like dårlig med alle halvautomater.

Link to comment
Share on other sites

Har ein 10/22 som eg har fått montert heildempar på (kompetent børsemakar). Resultat: Heilt ubrukeleg presisjon (10 cm på 15 meter) med slengarar i aust og vest. Børsemakaren har sett over børsa på ny og m.a. kruna løpet på nytt. Ingen forbetring.

Lurer på å kaste heile skiten og kjøpe nytt løp (UTEN heildemping). Nokon som har tips?

 

Problemet ser ut til å vere at kulene ikkje blir stabilisert. Kulene blir "kasta" og kjem halvvegs på tvert på blinken (avlange hol). Og dei kan kome opp til 10 centimeter frå siktepunktet på 15 meter avstand. Geværet i annlegg.

Og børsemakaren har som sagt gjort jobben to gongar og kruna løpet på nytt.

 

Til glenn: nei, eg er ikkje så dårleg til å skyte...

Link to comment
Share on other sites

Problemet ser ut til å vere at kulene ikkje blir stabilisert. Kulene blir "kasta" og kjem halvvegs på tvert på blinken (avlange hol).

 

Jeg hadde gjettet på at kula tar borti noe i våpenet. Har du hatt opp og sett om det ligger igjen noe bly inne i demperen? Så dårlig går ingen våpen, så det er nok noe feil fra børsemakeren sin side regner jeg med.

Men har du forsøkt forskjellige ammo typer? Har hørt at disse heldempede sakene kan være litt tricky, og at de bla ikke alltid går noe særlig med høyhastighets ammo spesiellt. Noen påstår sågar at dette ikke skal benyttes, men jeg kan ikke se noen grunn til dette, dersom ammoen går godt i børsa.

Men det er jo forskjell fra børse til børse, og man må teste hva som funker.

 

Men mitt første tips er å åpne demperen og se om kula har tatt borti noe.

Link to comment
Share on other sites

første jeg tenkte her var at første skudd har satt seg fast i demperen, og alle resterende skuddene slår inni deler av denne kulen på vei ut. kanskje derfor de slår skjeivt. eller att det rett og slett ikke er spor i løpet lenger som får kula til å spinne om sin egen akse.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det ikke skal benyttes høyhastighetsammo i heldempere er at endel av baflene er av polymer, og de vil bli fort slitt og ødelagt ved belastningen høyhastighetsammoen gir.

 

Dvs. at alms standard .22lr dempere heller ikke taaler hoyhastighetsammo da? disse har ogsaa plast bafler. jeg betviler denne teorien noe, men det er meg.

Link to comment
Share on other sites

10/22 er riktignok følsom på ammo, men så galt som dette skal det ikke være.

Prøv uten demper.

Blir det bra så er demperen feil montert.

Blir det ikke bedre, er det noe galt med løpet.

Importøren skal i såfall gi deg et nytt.

Du skal ha dette fikset uten omkostninger okke som.

Tar forbehold om at demperen sitter godt fastskrudd.

"Nøkkelhull" på 15 meter er helt uakseptabelt.

Jeg gjetter på feil montering av demper.

Min 10/22 går best med billigste Lapua (500 skudd på blikkboks) og Eley "kråke"

Federal går i hytt og pine, men aldri nøkkelhull.Her er det noe helt galt.

Løpet kan selvsagt være et feilprodusert som har sluppet gjennom.

Uansett: Dette er helt vilt.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det ikke skal benyttes høyhastighetsammo i heldempere er at endel av baflene er av polymer, og de vil bli fort slitt og ødelagt ved belastningen høyhastighetsammoen gir.

 

Dvs. at alms standard .22lr dempere heller ikke taaler hoyhastighetsammo da? disse har ogsaa plast bafler. jeg betviler denne teorien noe, men det er meg.

 

Riktig, har selv alms standard demper, og børsemakeren som monterte den på alm presiserte at baflene ble slitt med høyhastighetsammo. Hvis du ennå er skeptisk så er det jo bare å ringe dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har eg forska litt på dette og resultatet kan kanskje ha interesse:

Eg hadde før ein Ruger 10/22 som samla ok med standard ammo med blykuler, men overhode ikkje med høyhastighetsammo som CCI Stinger etc. Så fekk eg montert heildempar av ein kompetent børsemakar. Resultat: ubrukeleg med standardammo. "Kasta" kulene allereie på 25 meter (ovale kulehol med spredning på 20-40 cm på 25 meter. Men med høghastighetsammo går den no bra, og med CCI Stinger meget bra. Har ikkje fått testa på lenger avstandar enn 25 meter enno. Men å montere heildempar vart altså ting heilt forandra..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde samme problemet med min 10/22. Fant ut at den innvendige gjengen på det inderste røret var satt i skjevt (innsatsgjenger som blir presset inn i røret) Fikk dette fikset og alt ok etter på.

Du kan se det når du skrur på det første røret om hele røret sveier opp og ned når du skur det innpå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...