Jump to content

Mulig å erverve rifle hvis man er under 18 år?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

Mulig å erverve rifle hvis man er under 18 år?

 

Ja, det er mulig.

 

[quote name="Forskrift om skytevåpen' date=' våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

"]§ 10. Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

 

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her.

 

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

 

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

 

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd.

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som man kan lese i utdraget fra våpenforskriften som er linket til over, så må man ikke ha fullmakt fra skytterlaget, men man må deriomt ha en ANBEFALING.

 

Alternativt bestått jegerprøven.

 

Vil ikke kalle Bjørn S's innlegg reinspikka tull, kanskje heller litt slurvent tilskåret fornuft....

Link to comment
Share on other sites

Guest fredrf3110

Hvis jeg har forstått dette rett, så kan man med bestått jegerprøve og en alder som er 16 eller oppover skaffe seg jaktrifle(308, 30 06, 223 osv.)?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått dette rett, så kan man med bestått jegerprøve og en alder som er 16 eller oppover skaffe seg jaktrifle(308, 30 06, 223 osv.)?

 

Svaret er JA, dersom du oppfller krav til vandel, edruelighet, får lov av dine foresatte og har en person over 18 år (som selv har lov til å ha våpen) som kan oppbevare våpnet til du fyller 18 år. Erklæring fra denne personen, samt en av dine foresatte må vedlegges søknaden.

Link to comment
Share on other sites

ikke noe problem og erverve rifle/hagle når man er under 16 år. dette har jeg selv gjort.

ble medlem i den lokale skytterklubben. og tok jegerprøven når jeg var 15år.

 

jeg leverte inn våpensøknadden, medlemskortet og bevis på bestått jegerprøve til mannen på våpen kontoret. en uke før jeg fylte år. og så heldig jeg var at når 16års dagen kom. så lå det en godkjent søknad i posten.

 

for en dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...