Jump to content

Våpenfrakt på fly innenlands?


Jotomatic

Recommended Posts

Heter seg vel låsbar koffert, vital del skal pakkes utenom.

 

Hadde en tur til Alta på NM jaktfelt.

Da pakka jeg rifla i aluminiumskoffert, sluttstykke og ammo i bagen.

`Fra Gardermoen betalte jeg ikke noe ekstra, men fra Alta ble det en ekstrasum på 100 kr el noe sånt...

 

På kofferten min har jeg kodelås, men har vært borti at disse har blitt ødelagt før. Så jeg tapet godt med gaffatape over låsen og en runde rundt hele kofferten.

Skal du kjøpe egen koffert anbefaler jeg en som du kan låse med hengelås :-)

Link to comment
Share on other sites

Hyperjinta, har helt rett, låsbar koffert og vital del i innsjekket bagasje.

 

MEN, du må ringe til flyselskapet ditt minst 2-3 dager før avreise, og varsle om at du ønsker å medbringe våpen. Dette blir da sjekket inn som spesialbagasje. Ammo/vital del må pakkes i innsjekket bagasje (koffert/bag) Helst i original embalasje eller i bokser spesielt designet for ammo/kaliber.

 

Husk og møte opp i god tid, siden dette ikke er dagligdags på OSL, og de bruker ofte litt lenger tid på innsjekk.

 

Og husk, det er du som blir nektet insjekk/omborstigning hvis du har pakket feil, i tillegg har du dårlig/ingen mulighet til og rette på dette, og må bestille ny biltett.

 

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Bagasje/Bagasje2/Spesialbagasje/

 

Hilsen en som månedspendler mellom Kjevik og Hammerfest med pikk og pakk (hund og våpen)

Link to comment
Share on other sites

Som overnevnte svar; låsbar kolli og vital del i annen innsjekket bagaasje.

 

Reiser 4-6 ganger tur-retur oslo-kirkenes i året og har aldri hatt noe krøll. Jeg har aldri ringt på forhånd og sagt jeg medbringer våpen, og har aldri fått påpekt at det skal gjøres. I det hele har hele opplegget med våpen som spesialbagasje fungert smertefritt på både osl og kirkenes, uten noe ekstra tidsbruk, pes, kommentarer eller andre negativiteter.

Har heller aldri betalt gebyr på osl, men i kirkenes skal de ha noen kroner for spesialbagasje.

Link to comment
Share on other sites

@ Neon77

Jeg har erfart det samme, men og anbefale noen og gå mot rutinene, bare fordi det har gått greit for deg, er ikke lurt. Dette kan føre til frustrasjon og problemer for vedkommende.

 

Sakset fra siden jeg linket til.

 

"For å legge til spesialbagasje i en bestilling du allerede har gjort, gå inn på din bestilling ved å klikke på Mine bestillinger i menyen. Hvis din bestillingsreferanse består av seks bokstaver/tall, kan du dessverre kun bestille spesialbagasje via SAS Reisesenter.

 

For bestilling av spesialbagasje via vår Reisesenter, ring 05400."

 

Vet om flere som har blitt nektet insjekk pga av dette.

 

Ergo, ta kontakt med flyselskapet ditt, enten når du bestiller biletter, eller minst 2-3 dager før avreise.

Link to comment
Share on other sites

Dette varierar litt mellom flyselskapa, og reglar på dette kjem og går (mest kjem...).

 

Siste eg flaug med våpen var i november i fjor. Med Norwegian tur/retur Rygge-Værnes.

 

Trengte ikkje gje beskjed på førehand.

Eg brukar låsbar koffert som skal vere berekna på flyfrakt (ein Flambeau-sak i hard plastikk), men veit ikkje om det er krav til låsbar. Trur det er det.

Vital del og ammo i innsjekka baggasje. Ammo skal egentlig vere i (uopna?) originalemballasje. Du skal og gje beskjed kor mykje ammo du har sjekka inn (i vekt).

Våpen sendast som spesialbaggasje. Avgift på dette på 216 NOK per reise. (Tidlegare var det 100 kr).

 

Sjekk forøvrig Norwegian sine nettsider: http://www.norwegian.no/Nyttig-pa-reisen/Reisetjenester/Spesialbagasje/

 

Dette har alltid gått bra med meg. Dei var litt usikre på Rygge då dei nettopp hadde åpna der, og ikkje var vande med desse rutinene. På Værnes går dette som ein leik.

 

Eit lite aprpopos: legg merke til på nettsida, at det er eigen kategori for frakt av kontrabass... :D

Link to comment
Share on other sites

Eit anna godt råd: Teikn ein eigen våpenforsikring, eller utvid reiseforsikringa du har, om det er muleg. Standard reiseforsikringar vil ikkje dekke meir enn rundt 10.000 kroner dersom våpenkofferten din skulle kome bort. Og mange har vel verdiar i kofferten som langt overstiger den summen...

Link to comment
Share on other sites

 

Siste eg flaug med våpen var i november i fjor. Med Norwegian tur/retur Rygge-Værnes.

 

Trengte ikkje gje beskjed på førehand.

Eg brukar låsbar koffert som skal vere berekna på flyfrakt (ein Flambeau-sak i hard plastikk), men veit ikkje om det er krav til låsbar. Trur det er det.

 

Jeg fløy med våpen hos Norwegian i april i år. Det var ikke krav om låsbar koffert da, men jeg måtte gi beskjed på forhånd.

 

Disse reglene forandrer seg fort. Ring og sjekk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...