Jump to content

Krav til våpenskap angående fastbolting.


Gunfreak

Recommended Posts

Hei!

 

Mener å ha hørt tidligere at dersom et våpenskap har en egenvekt på over 300kg, så er det ikke krav til fastbolting til gulv eller vegg.

 

Har også lest litt på nettsidene til "Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd", hvor det sto bl.a.:

 

"Sikkerhetsskap med vekt t.o.m. 300 kg. Skal ha hull/gjennomføringer som forutsettes for forankring i gulv og vegg.".

 

Så dersom jeg kaster penger ut av vinduet og kjøper et slikt tungt våpenskap, så slipper jeg å bore hull overalt? :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Mener å ha hørt tidligere at dersom et våpenskap har en egenvekt på over 300kg, så er det ikke krav til fastbolting til gulv eller vegg.

 

Har også lest litt på nettsidene til "Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd", hvor det sto bl.a.:

 

"Sikkerhetsskap med vekt t.o.m. 300 kg. Skal ha hull/gjennomføringer som forutsettes for forankring i gulv og vegg.".

 

Så dersom jeg kaster penger ut av vinduet og kjøper et slikt tungt våpenskap, så slipper jeg å bore hull overalt? :D

 

Ja, du slipper fastbolting om skapets egenvekt er over 300kg, og fabrikanten ikke foreskriver fastbolting i de medfølgende papirlapper. Godkjenningen forutsetter montering/oppstilling iht til produsentens anvisning.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Problemet er at i min nye leilighet, så er det mye gipsvegger. Vil tro at det ikke er veldig solid når en kjeltring kommer med verktøyet sitt?

Riktignok er det betonggulv her.

Samtidig ønsker jeg meg også et større skap enn det lille pistolskapet jeg har fra før, så da kunne det være en tanke om et verdiskap som holder nevnte krav.

 

Villreinjegeren!

Jeg vil tro at du og din kompis skal være rimelig kraftige for å bære med dere over 300kg PLUSS innhold! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Riktignok er det betonggulv her.

Da ser jeg ikke problemet ditt. Sett skap inntil vegg på egnet plass, merk av til hull i gulvet, hørselvern på og noen minutter med en slagdrill, gjør rent, sett skap tilbake på egnet plass, skru fast med ekspansjonsbolter i betonggulv.

 

Mer solid enn franske treskruer fra skapets "rygg" inn i stenderverk/trevegg eller for den sakens skyld franske treskruer ned i tregulv.

Link to comment
Share on other sites

Har sett følgende versjon, neppe godkjentg men skapet sitter minst likke fast som skruer i treverk;

 

Merk av omrisset av sakpet på betong-gulvet, smør et tynt og jevnt lag Tec-7 innen omrisset, sett skapet på plass, la herde.

Link to comment
Share on other sites

Har sett følgende versjon, neppe godkjentg men skapet sitter minst likke fast som skruer i treverk;

 

Merk av omrisset av sakpet på betong-gulvet, smør et tynt og jevnt lag Tec-7 innen omrisset, sett skapet på plass, la herde.

Vil ikke litt vugging føre til at jevningsmassen og skapet følger med.

Om en bolter det fast vil holdet sitte endel dypere ned i betongen.

 

Nå vet jo jeg selvfølgelig ikke hvordan ditt gulv ser ut, men når en river av limte ting så følger stort sett overflaten bare pent med :)

Link to comment
Share on other sites

Har sett følgende versjon, neppe godkjentg men skapet sitter minst likke fast som skruer i treverk;

 

Merk av omrisset av sakpet på betong-gulvet, smør et tynt og jevnt lag Tec-7 innen omrisset, sett skapet på plass, la herde.

Vil ikke litt vugging føre til at jevningsmassen og skapet følger med.

Om en bolter det fast vil holdet sitte endel dypere ned i betongen.

 

Nå vet jo jeg selvfølgelig ikke hvordan ditt gulv ser ut, men når en river av limte ting så følger stort sett overflaten bare pent med :)

 

 

Mitt skap er forsvarlig boltet. Men jeg tror faktisk en skal slite for å få løs det limte skapet, prøvde for artighets skyld å lime sammen to biter 4-kant rør med Sikaflex. En runde med fila på hvert rør, avfettet med tynner, smurte tynt lag sika og satte i press. Den limte flaten var kanskje 5x5cm men jeg måtte virkelig ta i for å klare å rive rørene fra hverandre.

Tipper et limt skap sitter minst like bra fast som et skrudd i sponplategulv.

Link to comment
Share on other sites

Alt som er boltet fast/sveist fast i skapet, der bolter etc ikke er tilgjenglige fra utsiden. Regnes med i egenvekten.

Jeg har bly liggende løst i skapet, og det er ikke godkjent (hyller etc som er ettermontert skal også legges til skapets vekt). Bolter jeg blyet fast er det godkjent vekt. En sokkel som er bygd etter kravet eller sterkere, kan brukes til å høyne skapets egenvekt, samt gjøre det betydligt mere stabilt. Dette er den løsningen jeg har bestemt meg for å gå for, for å komme over 300kg kravet.

 

p.s Jeg har ikke krav til skap i dag, så skapet er lovligt som det er for den som vil flisespikke. :wink:

Link to comment
Share on other sites

prøvde for artighets skyld å lime sammen to biter 4-kant rør med Sikaflex. En runde med fila på hvert rør, avfettet med tynner, smurte tynt lag sika og satte i press. Den limte flaten var kanskje 5x5cm men jeg måtte virkelig ta i for å klare å rive rørene fra hverandre.

Den testen er vel egentlig ikke sammenlignbar. Du limte sammen stål(?)rør som her veldig godt "hold i seg sjøl". Faren for å rive istykker røret er nok liten. Jeg tror det er mye større fare for å rive overflata -- eller enda verre, pussen -- av en muroverflate. Hvis materialet du limer til har for liten holdfasthet, hjelper det ikke om limfugen sitter som sveisa. Derfor tror ikke jeg at det er godt nok å sikaflexe skapet fast i golvet

 

Tilsvarende vil ikke to limte trebiter ryke i limfugen hvis den er riktig utført, det vil ryke i treverket like ved limfugen. To sammenskrudde trebiter vil være mer solid, siden skruene går lenger inn i treverket og holder det sammen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med liming er at det er så utrolig mange typer lim i markedet.

Så det kan ikke bare stå: bolter eller limt i forskriftene...

Det må ev spessifiseres i fasthetsklassse osv, krav til utføring osv

 

Er vel derfor det står som nå, klart og tydelig. Bolter / skruer

Samtidig som det er noe som (nesten) alle kan få til hjemme :D

Link to comment
Share on other sites

Da ser jeg ikke problemet ditt.

 

:) ....Problemet er egentlig bare at jeg kunne tenkt meg å slippe å lage hull i gulvet. Stygt med to bolter stikkende opp av gulvet den dagen jeg skal flytte herfra.

Men etter å ha sjekket priser på de aktuelle skapene, blir vel boring den enesten løsningen likevel. :D

Link to comment
Share on other sites

Stygt med to bolter stikkende opp av gulvet den dagen jeg skal flytte herfra.

Men etter å ha sjekket priser på de aktuelle skapene, blir vel boring den enesten løsningen likevel. :D

 

 

Bare å bora djupt nok da så slår du bare boltane nedi golvet den dagen du stikke derfrå, sålenge da ikkje e noko humbug, sånn som kablar og liknande i golvet. Men drit å lage hol i golvbelegg, parkett, elle liknande

Link to comment
Share on other sites

Men drit å lage hol i golvbelegg, parkett, elle liknande

 

Ja, er gulvbelegg inne på kottet der skapet skal stå. :?

Men idéen med å lage dypt nok hull, høres grei ut. Så får man sette i en slags propp når den tid kommer.

 

Men dette er som sagt et kott. Skal vel klare å overleve med et par hull. I stua har jeg fire ekspansjonsbolter i taket for å holde en projektor oppe! :D

Link to comment
Share on other sites

Dersom skapet skal stå i et kott så kan det vel ikke skade med 4 merker etter bolter i gulvet den gangen du skal flytte derfra. Men for all del, sjekk hva som er i gulvet før du borer. Ødelegger du et vannrør for vannbåren gulvvarme e.l. så blir det ihverfall dyrt.

 

Er det noen som vet om det stilles krav til boltene? Selv mor klarer å rive en 6mm eksp.-bolt ut av gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt noe om krav til bolter, men jeg har brukt franske treskruer i golv og vegg. 4 stk. 120 mm x 8 mm i golvet, og 3 stk. 50 mm x 8 mm i veggen.

 

Franske treskruer er det ihvertfall ingen som river ut av en solid vegg eller golv. Bank i veggen til du hører en massiv lyd. Der har du en stender. Ypperlig til å holde på skruer. Sponplater er ikke så ypperlig til skruer, men tviler på om noen klarer å rive ned et skap som har franske skruer i en sponplatevegg, så lenge skruene er spredt litt rundt. Og jeg har tjukt gammeldags tregulv, så dem i bunnen sitter også ganske godt.

 

Det med rør fra vannbåren varme er ihvertfall viktig å legge seg på minnet. Det kan bli trøbbel og dyrt, rimelig fort. He he he.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om det stilles krav til boltene? Selv mor klarer å rive en 6mm eksp.-bolt ut av gulvet.

 

 

Står i de papirene som følger med skapet hvilke og hvor mange bolter/skruer som skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Duun kjenner jeg ikke, men i mitt skap, så var det bare 4 høl i bunnen. De i bakveggen måtte jeg borre sjøl.

 

Er det ikke tilstrekkelig å kun bruke de 4 i bunn av skapet? Jeg tenker at om man skrur ned 4 stk 8x120 franske treskruer i bærebjelkene i gulvet, er det ikke nødvendig med noe mer i veggen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske lett å rive løst et tungt skap som bare er bolta i gulvet. tro meg, jeg har prøvd. Gulvet ga etter selv om tre av bolta hadde entra bærebjelker.

 

Hm. Ville trodd gulvbolting ville være tilstrekkelig. Skjønt, "tilstrekkelig" kan være så mangt. Er det fastboltet ihht FG-krav er vel det "tilstrekkelig nok", selv om man kan rive det løs... mener nå jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Si at jeg ikke hadde klikket meg inn på denne tråden, da ville jeg aldri vurdert å borre hull i skapet for å skru det fast - jeg ville antatt at å bolte fast kun i fabrikkens hull ville være tilstrekkelig. Jeg ville heller ikke begynt å teste om jeg kunne klare å rive løs skapet - er det ikke nettopp det vi har FG til å gjøre, å sørge for at dette blir testet?

 

Kjøper jeg et FG godkjent våpenskap, forventer jeg at det følger med instruksjoner hvordan det skal festes, og videre forventer jeg at jeg ikke trenger å gjøre endringer på skapet (som f.eks. å borre nye hull). Dersom boltelengde ikke er spesifisert, forventer jeg at selgeren skal kunne hvilke bolter som skal brukes - for å unngå at "synsing" er utslagsgivende for hvor godt våpnene er sikret.

 

Installerer jeg et FG-godkjent våpenskap på en FG-godkjent måte i et hus med installert FG-godkjent alarm og FG-godkjente sikkerhetslåser på alle dører, så mener jeg at jeg har gjort nok for å hindre at våpnene kommer på avveie.

Link to comment
Share on other sites

Da ser jeg ikke problemet ditt.

 

:) ....Problemet er egentlig bare at jeg kunne tenkt meg å slippe å lage hull i gulvet. Stygt med to bolter stikkende opp av gulvet den dagen jeg skal flytte herfra.

Men etter å ha sjekket priser på de aktuelle skapene, blir vel boring den enesten løsningen likevel. :D

Boltene skrur du jo inn fra skapet, blir jo bare to hull i gulvet. Som for øvrig er svært enkle å fylle igjen. Gjør ingenting om ekspansjonshylsen sitter igjen. Billig og enkel løsning. Eller bruk duo-max i gipsvegg. Skjær vekk halsen på hylsen og dytt resten inn i veggen og sparkle over den dagen du flytter. Og hvis noen kommer og river med seg skapet og hele gipsplata, skal du ha forsikringspenger til å fikse det! :-)

Link to comment
Share on other sites

Boltene skrur du jo inn fra skapet, blir jo bare to hull i gulvet. Som for øvrig er svært enkle å fylle igjen. Gjør ingenting om ekspansjonshylsen sitter igjen. Billig og enkel løsning. Eller bruk duo-max i gipsvegg. Skjær vekk halsen på hylsen og dytt resten inn i veggen og sparkle over den dagen du flytter. Og hvis noen kommer og river med seg skapet og hele gipsplata, skal du ha forsikringspenger til å fikse det! :-)

 

Er det så enkelt å få korrekt monterte ekspansjonsbolter opp av et betonggulv? Det var det ikke da jeg flyttet ut av min gamle leilighet tidligere i år. Heldigvis hadde jeg vært forutseende nok til å borre hullene litt dypere enn nødvendig, så det løste seg ved at jeg kappet den delen av boltene som stakk opp over parketten, slo resten ned i hullet og plugget med treplugger. Men ikke eff om det var mulig å dra opp boltene (og det er jo litt av poenget også da).

Link to comment
Share on other sites

spørsmål til våpenskap paragrafen.

står det at våpen eller vital del skal oppbevares i FG godkjent, eller hele våpenet?

 

Fra http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080711-0831.html § 83:

 

"Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap [...]"

hm så om jeg har et våpenskap som ikke er bolta fast. har våpen i det. men har sluttstykkene i et pengeskap (bank safe fra 70 tallet som sikkert veier 500-1000 kg) Så er jeg innafor loven ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Så sant som den safen har FG godkjenning eller bedre (noe den nok har), ja. Våpna kunne likegjerne stått i klesskapet når vital del er nedlåst, men klart det er en fordel at de er skikklig innelåst de også.

nja det pengeskapet ble brkt av postvesenet til å låse ned et tresifret antall tusenlapper inntil for ca 10 år siden, så den er nok mange ganger sikrere enn et våpenskap er....

Link to comment
Share on other sites

Riktignok er det betonggulv her.

Da ser jeg ikke problemet ditt. Sett skap inntil vegg på egnet plass, merk av til hull i gulvet, hørselvern på og noen minutter med en slagdrill, gjør rent, sett skap tilbake på egnet plass, skru fast med ekspansjonsbolter i betonggulv.

 

Mer solid enn franske treskruer fra skapets "rygg" inn i stenderverk/trevegg eller for den sakens skyld franske treskruer ned i tregulv.

 

så framt at det ikke er varmekabler i gulv....er det det,er ikke boring i betonggulv å anbefale :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

er skeptisk til å skru fast i parkettgulv. Tregulv "lever" og vil ha behov for å bevege seg når luftfukten endrer seg med årstidene..

Et tungt skap boltet fast gjennom parketten vil låse denne bevegelsen og parketten kan sprekke. er det ikke nok å skru skapet fast i veggen?

Link to comment
Share on other sites

er det ikke lov å "vekte" ned skapet fra la oss si 200 til 300 ? Jeg mener med bra blyvekter i gulvet (plater) så mister du ikke mye i volym,, kanske 15cm? :roll: spørs hvor stor flate du har ned i skapet.. Dette er lov i Sverige. Men vi har ikke så høy vektgrense som dere heller da ;)

Joda, det er det, men med visse restriksjoner i forhold til egenvekt kontra totalvekt (våpen etc er ikke med i vekten).

 

Alt som er boltet fast/sveist fast i skapet, der bolter etc ikke er tilgjenglige fra utsiden. Regnes med i egenvekten.

Jeg har bly liggende løst i skapet, og det er ikke godkjent (hyller etc som er ettermontert skal også legges til skapets vekt). Bolter jeg blyet fast er det godkjent vekt (man kan t.d bruke hullband til det). En sokkel som er bygd etter kravet eller sterkere, kan brukes til å høyne skapets egenvekt, samt gjøre det betydligt mere stabilt (og det er nok den beste løsningen. Dette er den løsningen jeg har bestemt meg for å gå for, for å komme over 300kg kravet. + at jeg nok kommer til å montere ett ekstra våpenskap på toppen av det andre (da blir det ikke så mange kiloene som trengs for å passere 300.0kg som er den norske FG grensen for skap som ikke trengs boltes fast).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...