Jump to content

NJFF dolker medlemmene i ryggen nok en gang


El Gringo

Recommended Posts

Denne gangen har de gått sammen med ekstremister som Naturvernforbundet i et felles opprop for å protestere mot en oppmyking av regelverket om motorisert ferdsel: http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Jeg nekter å tro at majoriteten av medlemsmassen er interessert i at deres medlemsskap, ergo deres stemme, misbrukes på denne måten.

 

Jeg vil oppfordre de medlemmene som er for lokal selvråderett og for å få motorisert ferdsel inn i ordnede former der det er hensiktsmessig, til å sende en mail til NJFF med sin mening om saken.

Adressen er njff@njff.no

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 378
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vil oppfordre de medlemmene som er for lokal selvråderett og for å få motorisert ferdsel inn i ordnede former der det er hensiktsmessig, til å sende en mail til NJFF med sin mening om saken.

Adressen er njff@njff.no

 

Enig, sendte mail i dag tidlig da jeg satte morgenkaffen i halsen... Ble noe slik: Jeg ber om at NJFF redegjør offentlig hvordan oppropet er forankret i organisasjonen. Har det vært kjørt høringsrunde, i såfall når og med hvilken konklusjon?

Og avsluttet med: Dersom dette ikke er forankret i organisasjonen bør NJFF vurdere å trekke sin deltagelse i oppropet.

 

Medlemskapet henger i en tynn tråd for tiden... Men tror, enn så lenge, det er bedre å være med å påvirke innenfra enn å ha null påvirkning utenfra. Det finnes vell i dag ikke et reelt alternativ? Generelt synes det som om organisasjonen blir mer og mer styrt fra toppen og nedover, ikke motsatt slik det bør være.

 

Problemet er her, etter mitt syn, at forankringen ned på lokalt nivå mangler.

Link to comment
Share on other sites

Fjellet skal ikke være en plass for rånere.

Helt enig. Derfor trenger vi et fornuftig regelverk, ikke det fanatiske vi har i dag, og som ikke funker.

 

Nøyaktig hva er det som er så galt? Jeg leste igjennom artikkelen, men hva er det dette vil hindre en gjennomsnitts NJFF medlem å gjøre?

Man vil ikke ha friheten til rekreasjonskjøring, isfiske, tur etc. dersom man ønsker det i de kommunene som har et område som egner seg og der kommunens innbyggere ønsker det det i kraft av sin stemme til lokalpolitikerne.

I de kommunene de ikke ønsker sånt, og/eller der det ikke vil egne seg, må det være opp til kommunen å si nei.

Det er lokaldemokrati.

Kanskje det gjennomsnittlige NJFF-medlemmet liker lokal selvråderett ?

Liker ikke det gjennomsnittlige medlemmet det, er det bare å la sentralpolitikerne bestemme alt for dem.

Det gjør de i Kina også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si at jeg er hverken for eller imot, MEN, er det noen som har hørt noe om dette på lokal-lags nivå ? Er det diskutert/tatt opp som sak ? Sjefene på Hvalstad kan vell ikke uten videre bestemme at "sånn er det" uten at medlemene skal bli hørt ?

 

Nå sitter jeg i styret i et lokal lag, men dette har aldri vært tatt opp hos oss ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si at jeg er hverken for eller imot, MEN, er det noen som har hørt noe om dette på lokal-lags nivå ? Er det diskutert/tatt opp som sak ? Sjefene på Hvalstad kan vell ikke uten videre bestemme at "sånn er det" uten at medlemene skal bli hørt ?

 

Nå sitter jeg i styret i et lokal lag, men dette har aldri vært tatt opp hos oss ivertfall.

 

 

Dette ligger nedfelt som landsmøtevedtak i NJFF og har vært ute på høring.

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67197

Link to comment
Share on other sites

Dette ligger nedfelt som landsmøtevedtak i NJFF og har vært ute på høring.

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67197

 

Der står det blandt annet:

Det bør være opp til kommunene selv å avgjøre om etablerte isfiskeløyper eller andre etablerte løyper for kjøring på snødekt mark, skal videreføres som en del av den kommunale motorferdselsplanen.

 

Det må ha falt bort en plass... Eller kanskje noe Naturvernforbundet ikke kunne skrive under på? Forøvrig er vedtaket fra 2007... Mange år med skuterspor som har rent i havet siden da :winke1:

 

Ønsker er at det på kommunalt nivå skal være muligheter å legge dette bedre tilrette enn i dag, men selvsagt med en restriktiv ramme. Det er ikke fri bruk av snøskuter man snakker om, men å få kjøre til hytta uten å må ha med 4 eksemplar av papirer og dispensasjoner, eller der forholdene ligger til rette for det ha et løypenett/isfiskeløyper etc.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si at jeg er hverken for eller imot, MEN, er det noen som har hørt noe om dette på lokal-lags nivå ? Er det diskutert/tatt opp som sak ? Sjefene på Hvalstad kan vell ikke uten videre bestemme at "sånn er det" uten at medlemene skal bli hørt ?

Nå sitter jeg i styret i et lokal lag, men dette har aldri vært tatt opp hos oss ivertfall.

Dette ligger nedfelt som landsmøtevedtak i NJFF og har vært ute på høring.

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67197

Dette var nok før min tid i styret. Men da blir overskriften på denne tråden litt på bærtur ???

Link to comment
Share on other sites

Nei, det blir den ikke.

Les bl.a. innlegget til chrrusaa litt lengre opp.

Her "tilpasser" man noe som har vært ute på høring for en god del år siden til dagens "virkelighet" for at det skal være spiselig for ekstremistene, ergo slett ikke noe medlemmene har villet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet her er vel at ein del trur at ein med denne oppmjuking av lovverket så er det fritt fram for snøscooterkøyring i utmark. Ser ein på ulike forum så er dette veldig tydelig. Mange tilhengarane trur at no kan dei endeleg få boltre seg fritt i naturen, og motstandarane trur det samme og er imot av den grunn.

 

Når nokon blir sure for at NJFF går mot oppmjukinga av lovverket så bør ein hugse på at NJFF ikkje er ein motorsportorganisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Njff er på bærtur hær, de burde heller støttet opp om å få etablerte løyper og frikjøringsområder. Slik det er nå er det samme faen hvor vi kjører, straffen blir den samme, OM de får tak i oss ;) Ikke noe i fjellet tar skade av at jeg kommer opp fjellsia på bakrulla i løs snø. Vi har tross alt lenger sesong for snøscooter en for motorsykkel hær.

Link to comment
Share on other sites

bra sagt:

Høyres Linda Hofstad Helleland, en av forslagsfremmerne, mener Naturvernforbundet bommer med sin bekymring rundt en eventuell ny skuterlov.

 

- Hvis de representerer flertallet av det norske folk, som de har hevdet, burde de være glade for at lokalpolitikere får bestemme - de vil jo da følge Naturvernforbundets interesser, sier hun til VG og fortsetter:

 

- Det er store forskjeller i Kommune-Norge. Det er ikke opp til den urbane nikkersadelen å bestemme hvordan folk i distriktet skal bruke fritida si. Vi skal ikke gå på bekostning av naturinteresser eller skifolkets behov for ro og fred i naturen, heller tvert i mot, sier Hofstad Helleland.

Link to comment
Share on other sites

Bra av NJFF!

 

Scooter'ne brukes også ofte i forbindelse med jakt. Lovlig kjøring strekkes så langt det går, og ofte lengre enn det, i forhold til hva de egentlig kan bruke scooteren til. Etter mitt syn er det alt for enkelt å skaffe seg kjøretillatelser, og misbruke disse i forbindelse med jakt. Friere kjøring vil uten tvil føre til mere ulovligheter. Ønsker meg strengere regler.

Link to comment
Share on other sites

Ole-Johan, den uttalelsen der er fullstendig feil.

En tidligere regjering innførte for noen år siden en forsøksordning i enkelte kommuner der det var opp til kommunene selv å definere områder som skulle kunne benyttes til motorisert ferdsel i utmark.

Ikke alle kommuner definerte slike områder, noe som også er greit.

Forsøksordningen utløp egentlig i 2005, men har blitt videreført i påvente av en endelig ny lov på grunn av at erfaringene i den enkelte kommune er veldig positive.

Ulovlig kjøring er betraktelig minimert i de aktuelle kommunene.

Foreslår at en leser Energi- og Miljøkomiteen på Stortingets egen oppsummering ang. saken: http://www.stortinget.no/no/Saker-og-pu ... 011-264/2/

 

 

Jakt fra snøscooter vil neppe bli et større problem ved en oppmyking av regelverket, snarere tvertimot.

Er det tilstrekkelig med folk ute i terrenget, vil det neppe være så attraktivt å jakte ulovlig.

Dessuten er dette allerede forbudt og har ingenting med motorferdselloven å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel på sin plass å minne scoter motsdanerne om att f,eks røde kors i mange fjell kommuner er prisgitt frivillige som stiller med egen scoter ved lete aksjoner etter bortkommne. Mange av de hadde nok i dag ligget i kiste hadde det ikke hvert for de frivillige som stiller med privat utstyr og god lokkalkunnskap om fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Motorisert ferdsel har ingenting på fjellet å gjøre! Hvis man er så jævla lat at man må kjøre snøscooter atv osv, kan man like godt være hjemme. NJFF gjør bare jobben sin her.
Vel, min er faktisk laget for bruk i fjellet og i løssnø, så da har den jo faktisk noe der å gjøre. Samme som skiene mine og snowboardet mitt, forskjellige opplevelser alle tre. Merkelig hvordan folk som klart ikke vet hva det er snakk om kan ha så bastante meninger i akkurat denne saken. Det virker som om enten så går man på ski eller så kjører man scooter. Vel etter en topptur kan jeg godt slenge meg på sofaen et par timer etter middag, så gå ut å dra i snora å mollkose meg på RMK'n resten av kvelden, for å så kansje ta en lokkerunde etter mikkel :winke1:

 

Det er plass nok til alle i fjellet, med avsatte ommråder for ferdsel med snøscooter ville man ikke få problemet med villmanskjøring over alt.

Slik jeg ser det hadde det vært bedre med lovlige ommråde avsatt til frikjøring og øket bøtesats for ulovlig kjøring. Dærsom det hadde vært en straffeordning slik at man mistet friommrådene ved mye ulovlig kjøring i en "region", vil selvjustisen innad i scootermiljøet kjapt satt en stopper for de som drev med slikt. Dermed får man en vinn vinn situasjon, man får bedre kontroll med at det brukes lovlige kjøretøy ( Støymåling og sikkerhet), at de som kjører har nødvendige sertifikater og man blir kvitt problemet med at det er snøscootere "overalt" i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Vel, min er faktisk laget for bruk i fjellet og i løssnø, så da har den jo faktisk noe der å gjøre.

:lol:

Så de som kjører f.eks Arctic Trucks Toyotar bør få kjøre med de i terrenget og folk som har standardutgaver skal ha forbud?

Er det ikke farlig å kjøre skuter når man har pemanete skylapper?

Link to comment
Share on other sites

Vel, min er faktisk laget for bruk i fjellet og i løssnø, så da har den jo faktisk noe der å gjøre.

:lol:

Så de som kjører f.eks Arctic Trucks Toyotar bør få kjøre med de i terrenget og folk som har standardutgaver skal ha forbud?

Er det ikke farlig å kjøre skuter når man har pemanete skylapper?

Ja klart, der det er lagt til rette for det. Uansett er det en annen sak, de skadene som blir i terenget etter en slik farkost er jo av en klasse.

 

Med crosshjelm og briller blir det jo litt skylapper, men hittil har det gått tålig bra. Men takk for omtanken :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingenting som hindrer kommunen/fylket i å opprette egne områder for lekekjøring med scooter nå?

Joda, ellers hadde det ikke vært noen vits i den tidligere nevnte forsøksordningen.

Dessuten er det ikke snakk om lekekjøring.

Rekreasjonskjøring er det korrekte ordet selv om man er motstander.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser at det er ingen som har nevnt fedme problemet vi har i Norge. Mer motorisert ferdsel hjelper ikke akkurat på.... Det er like sikkert som at døe høns ikke legger egg.
Man holder seg ikke akkurat feit når man kjører snøscooter. Man kan jo greit snu dette argumentet. Hadde det ikke vært bra om de som ikke finner seg til rette i andre treningsformer og dermed ikke får den rette motivasjonen, kunne kjørt snøscooter å fått god trim på den måten om det var det som skulle til for å aktivere de :)
Link to comment
Share on other sites

Endel av svarene her bekrefter godt den typisk norske tanken, "det jeg ikke liker eller driver med trenger/skal heller ingen andre drive med".

 

Dette gjenspeiles overalt i samfunnet og derfor sitter jegere og skyttere i situasjonen de er i idag med forslag om div. forbud.

 

Dette vil aldri forandre seg hvis man ikke snart ser lenger enn sin egen nesetipp og blir tolerante overfor andres ønsker og interesser og tillater andre å drive med ting som er totalt uinteressant for en selv.

 

Hva er egentlig problemet sålenge det ikke er til skade, hinder eller ulempe for andre.

Link to comment
Share on other sites

Man holder seg ikke akkurat feit når man kjører snøscooter. Man kan jo greit snu dette argumentet. Hadde det ikke vært bra om de som ikke finner seg til rette i andre treningsformer og dermed ikke får den rette motivasjonen, kunne kjørt snøscooter å fått god trim på den måten om det var det som skulle til for å aktivere de :)
Hvis noen ikke fant seg til rette i noen av treningsformene som finnes, men kun kjørt snøscooter, ja da kan de like godt forbli inaktiv for da må det jo være noe galt en eller annen plass. Og er det virkelig god trim å kjøre snøscooter??

 

Er svenskene feitere enn nordmenn ?

Der borte får de lov til å kjøre scooter.

Det jeg sa var hvertfall fakta, det du sier vet du ikke noe om.

 

Det som er irriterende er i f.eks. påsken når man går på lange skiturer, gjerne 8-10 timer, og skal bestige et stort fjell f.eks. Og når man har kommet skikkelig langt og føler at man virkelig har jobbet hardt for å komme hit og har en virkelig fantastisk opplevelse, ja da plutselig fyker det en fjott på snøscooter forbi og ødelegger hele opplevelsen.

 

Andre ting som er plagsomt er at snøscooterkjørerne ofte kjører i fine fjellsider med mye fin puddersnø og etterlater seg masse spor som etterhvert blir steinharde. Når man da har kommet til toppen av fjellet og skal kjøre ned ødelegger disse sporene rett og slett, det blir hakkete og jævlig der du egentlig skulle danset ned fjellsiden i pudderet.

 

Skjønner ikke scooterkjørerne at de ødelegger disse fine opplevelsene der det egentlig skal være uberørt natur?? Man får ikke den samme mestringsfølelsen når man har bestiget et majestetisk fjell på 1000 m+ og plutselig på toppen finner man en haug med scooterspor....

Link to comment
Share on other sites

Aarvak, så det du sier er at hele Norges 385186 km2 skal være reservert skiløpere om vinteren. Dere vil ha alt selv og vil ikke dele med noen...

 

Jeg kan ikke forstå at det ikke skal være mulig for kommunene selv og feks designere ett område som lovlig for skuterkjøring. og vil en skiløper absolutt inn i det området så får dem tolerere en snøskuter. Eller evt benytte seg av et område uten skuterløyper. Og kommunene vil nok aldri gi skuterene størsteparten av tilgjengelig areal så skiløpere vil alltid ha masse plass.

Men erfaringsmessig er ikke det nok for dem. De vil ha alt....

Link to comment
Share on other sites

Det som er irriterende er i f.eks. påsken når man går på lange skiturer, gjerne 8-10 timer, og skal bestige et stort fjell f.eks. Og når man har kommet skikkelig langt og føler at man virkelig har jobbet hardt for å komme hit og har en virkelig fantastisk opplevelse, ja da plutselig fyker det en fjott på snøscooter forbi og ødelegger hele opplevelsen.

 

Andre ting som er plagsomt er at snøscooterkjørerne ofte kjører i fine fjellsider med mye fin puddersnø og etterlater seg masse spor som etterhvert blir steinharde. Når man da har kommet til toppen av fjellet og skal kjøre ned ødelegger disse sporene rett og slett, det blir hakkete og jævlig der du egentlig skulle danset ned fjellsiden i pudderet.

 

Skjønner ikke scooterkjørerne at de ødelegger disse fine opplevelsene der det egentlig skal være uberørt natur?? Man får ikke den samme mestringsfølelsen når man har bestiget et majestetisk fjell på 1000 m+ og plutselig på toppen finner man en haug med scooterspor....

Så ditt ønske om mestringsfølelse er grunn nok til å forby snøscooterkjøring? Seriøst?

Link to comment
Share on other sites

De fleste her inne er vel våpeneiere og hvis noen burde se verdien i frihet under ansvar så må det da være oss? At ikke lokaldemokratiet skal få bestemme slik selv er for meg underlig men ikke så underlig som at mange folk her inne mener at det bør være sånn...

 

Ps; jeg bor i by.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen ikke fant seg til rette i noen av treningsformene som finnes, men kun kjørt snøscooter, ja da kan de like godt forbli inaktiv for da må det jo være noe galt en eller annen plass. Og er det virkelig god trim å kjøre snøscooter??

 

Dette er den vanligste missoppfatningen fra folk som ikke vet va det er snakk om. Snøscooterkjøring er GOD trim. Få ting som "ødelegger" meg så mye som 3 - 4 timer med å tøyle 220 kg alu og plast som helst har et intenst ønske om å kaste meg av, mens jeg gjør det jeg kan for å overbevise den om at Newton ikke hadde peiling på hva han snakket om :smile:

 

Btw: Under det jeg antar blir min beste fjellrypejakt noensinne, hadde jeg til tider selskap av tre snøscootere som drev high marking. Hverken reinflokken nederst i dalen eller fjellrypa jeg sneik meg innpå lenger opp gjorde noe særlig notis av de. Helt greit for meg at de var med snøscooter på mitt jaktområde :wink: hadde de derimot vært på jakt :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen ikke fant seg til rette i noen av treningsformene som finnes, men kun kjørt snøscooter, ja da kan de like godt forbli inaktiv for da må det jo være noe galt en eller annen plass. Og er det virkelig god trim å kjøre snøscooter??

 

Prøv og lån/ lei en scooter en dag, kjør aktivt(ikke sitte rolig på setet og putre) du blir åverasket over hvilke, og hvor mye muskler du bruker.

 

I dare you!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...