Jump to content

hjemmelaget hundefor


foxchase

Recommended Posts

har etter mye testing ikke blitt fornøyd med for til min lille jakt beagle. har derfor funnet ut at jeg skal lage mitt eget.

 

ingredienser:

 

proteinpulver fra fiskefor industri (ca 70% protein resten fett å tørrstoff)

matolje

eggeplomme

utgått kjøttdeig fra butikk

tran

kalk fra apoteket

 

Blandingsforholdet er jeg någet usikker på men tror dette kan bli et bra for.

 

Det jeg lurer på er om noen som har erfaring fra å lage for selv? mangler/stryke ingredienser? tror uansett at det blir bedre enn mye av dette butikk foret man får tak i.

 

på forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk jaktlykke :-) skal se etter annen fettkilde:-) flesk? Hår sent forespørsel på blokkfor. Så blir kanskje det og. Lager man eks. 20 kg og hunden spiser ca 150 gram om dagen. Har man ei stund for å si det slik. Men er vel kanskje ikke verdt det viss det viser seg at det er enkelt å skaffe blokkfor..

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Betale 235kr for en 20kg blokk. Bruker 200g og ca 100g tørfor. På ca 20kg hund. 300g under ekstrem aktivitet.

 

Betaler 400kr for 20kg høyenergi for. Så regbestykket blir da.

 

200gram av 20kg blokk gir 100 pors. =2.35kr

 

100gram tørfor av 20kg sekk. Gir 200 pors. = 2kr

 

Sum 4.35 pr foring. Dette syntes jeg er rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Lakseolje eller selolje kan godt tilsettes fôr for å gi bla. Omega3 fettsyrer.

Greit å kjøpe en 20kgs blokk,men fôrer man så lite som trådstarter så kan man like gjerne gå for 0,5 eller 1kgs pølser fra V&H eller Norwegian polar. Terriern min fôres endel mer enn de 150 gram og tror ikke fôringskostnadene på terriern er på mer enn 160 kr/mnd. på V&H

Mye mere reinslig med ferdig frosne pølser også :)

Link to comment
Share on other sites

Ja nå Har ikke jeg tenkt penger i dette. Tenker heller att bikkja løper 15km pr helg og noe midt i ukene så hunden fortjener det beste. Bikkja er 12, 5 kg så ligger vell på ca 150-200 gr våt kanskje 250-300 gr. Tørrfor. . Er ikke rare kostnaden på våtfor men er anskaffelsen som er ett problem. Men har sendt ut forespørsel..

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt, viktig at bikkja får det den trenger av vitaminer osv.

Kan forøvrig anbefale Norwegian Polar, som er langt mindre klissete enn Vom & Hundmat, men med minst like mye energi. Det er fullfor som ikke behøver tilleggsforing. Brukte det sjøl på Ares, men kutta det ut fordi fryseren min er så liten. Den gang kom det i tjuekilos frosne blokker som brekkes opp i kilosblokker. Nå er det visst i hendige pølser også ja. Det er utlevering i Mo i Rana forøvrig... Uten tvil det beste foret bikkja har hatt, flott pels og god ånde. Og veldig bra drivstoff for tøffe dager i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Betale 235kr for en 20kg blokk. Bruker 200g og ca 100g tørfor. På ca 20kg hund. 300g under ekstrem aktivitet.

Betaler 400kr for 20kg høyenergi for. Så regbestykket blir da.

200gram av 20kg blokk gir 100 pors. =2.35kr

100gram tørfor av 20kg sekk. Gir 200 pors. = 2kr

Sum 4.35 pr foring. Dette syntes jeg er rimelig.

Er detta vom og hundemat?

 

har gått over til vom og hundemat sjøl nå i råfor, foreløpig brukes labb som tørfor i tillegg.

 

 

Har gått i fra Norwegian polar og over på vom og hundemat nå, pga 3 hunder og forkostnaden pr hund har blitt bortimot halvert. 20kg NP koster 400,- og 20kg VoH kan jeg få for 260,- eller 5 stk for 1100,- Har en valp på foreløpige 10kg og ei tispe og en hanne på henholdshvis 22.5 og 23.7 kg. de to voksne får rundt 250g med råfor og ca 150-200g med tørfor. valpen får dobelte av de voksene i løpet av dagen.

Link to comment
Share on other sites

Alle dyrebutikker med respekt for seg selv fører lakseolje eller selolje.

Veterinærer selger ofte Dr.Baddaky sin og Tropehagen Zoo selger Imperial.

Mange selger Salmo Pet lakseolje.

Har testet de fleste men bruker nå Vom og hundemat sin selolje.

0,5 liter koster 150 kr og er en god invistering føler jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Ja skal sjekke i Bodø. Som sagt så er ikke pris noe jeg tenker på så lenge hunden får optimalt for. Men er det at frakt ikke må bli så dyrt da blir det dyrt. Kan kjøre etter i Bodø. Får kjøpt olje på fk butikken som er tran for hunder. Blir sikkert noe slikt..

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Forhandlere av Vom og hundemat i Norland fylke :)

 

Haugs Hundemat PER HELGESENS VEI 4 Bodø 8013

DOGGIE BJØRNØY Øyjord og Jordbruksveien 10 i Bodø BODØ 8130

Rema 1000 Sømnaveien 139 Brønnøysund 8900

Mo Dyr og Utstyr AS Fridtjof Nansens gate 18 Mo i Rana 8622

Huskies.NO DA v/Berit B. Megård Grønås Fauske 8200

Kennel Arctic Air Kim & Monica Thomassen Fagerlien 16 Mo i Rana 8610

Dyr og Hobby Torolv Kveldulvsons gt. 49 Sandnessjøen 8800

Harjos Zoo Roald Amundsensgate 13 Sortland 8300

Svolvær Dyr og Utstyr Svolvær 8300

Gerd O.Granås Liljeveien 11 Trofors 8680

Narvik Dyrebutikk Bolagsgata 20 Narvik

Link to comment
Share on other sites

takk for alle svar. Er vell greit når man skal jakte med eller bruke hund at di får rett mat. tenk hvis du selv skulle vært ei uke på jakt og levd på en kavring om dagen.. Nå setter jeg det veldig på spissen her da. men for min egen del så er det litt viktig at hunden restitueres fort da ho som oftest blir brukt doble dager i helgene.

 

Er noe bra mat i middag, men er utrolig mye dritt som ikke er bra + at MANGE ikke ALLE men mange hunder røyter hvis di ikke får en "stabil" matvei. hvertfall gjør min det og alle andre hunder jeg har hatt..

Link to comment
Share on other sites

90kr for 20kg vom og hundemat? Enten så er det du som lager det. Eller så er du ofte på besøk hos kona til han som lage det. Hehe. Nei ikke vet jeg. Dette er i troms. Brukte slakteavfall fra nortura før. Men det ble så vanskelig.

 

Til de som bruker labb. Er dere medlemmer i njff så får dere kjøpt sportman pride billig.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Ikke fra vom og hundemat nei. Dette er vom og innvoller malt opp og frosset i 20kg blokker. Produsert og godkjent av Mattilsynet av en annerkjent hundekjører.

 

Har redusert tørrfor mengden ned til 25% av normal rasjon. Dvs jeg forer 4 hunder, med forbruket av 1.

 

Når jeg da i tilleg får 50% rabatt på Eukanuba, er jeg rimelig fornøyd med forings utgiftene. :D

Link to comment
Share on other sites

Lurer bare på hvorfor du ikke får godt nok for..? Har selv ei sprek jaktBeagle av beste merke. Jeg forer med Royal Canin medium Adult, og nå på høsten går det i Energy 4300 pluss litt Energy Booster småposer under jakta. Hu er nesten i overkant sprek. Fin pels,lite og jevn fast avføring, og blid og glad. Hva mer kan man kreve? Syns tørrfor er veldig praktisk i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Bra fôr finner man som regel bare man prøver ut litt! Ingen hunder er like!

Har testet de fleste merker men av tørrfôr så har Eukanuba og Purina fungert best på mine hunder!

Ingen har kommet opp mot Vom og hundemat så derfor går det i dette nå!

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt ei bikkje så hadde den nokk neppe fått vom og hundemat på daglig basis. Har foret roial. Meget bra for.. Men om jeg skulle kun foret på tørrfor. Da hadde jeg brukt over 20kg i uka... Da snakker vi penger. slik som jeg forer i dag. Forer jeg mine 10. For ca 50kr dag.

Link to comment
Share on other sites

Noen spesiell grunn til det?

 

Nå kjøper jeg 200kg i slengen. Dette må fryses. Har egen box til dette. Dette må deles opp. Så må det jeg forer de neste 2 dagene tas opp.

Kjøper jeg det i 1kg eller 5kg da er det dobbel pris. Så med ei bikkje på 12.5kg.. Tørrfor av bra kvalitet

Link to comment
Share on other sites

Finnes ikke ett eneste tørrfôr på markedet som har sammen opptagligehtsprosent på proteiner og fett som rått fôr :)

En sekk tørrfôr som inneholder 25% fett kan stå i en varm butikk i ett år uten å harskne. Våtfôr holder 3-5 dager i kjøleskapet (naturlig fett uten konserveringsmidler) Noen som er i tvil om hvilket fett som da er best?

Link to comment
Share on other sites

Nei skjønner det. Men bare labb tørfor er vist ikke nokk. Har gitt henne tilskudd i 4 dager å mener jeg merker forskjell.. selv om jeg trener hjelper det ikke mye hvis jeg ikke får rett næring. Mye ligger i maten. Og slik er det nokk med bikkja og.. eller? !

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Av forskjellige grunner har jeg foret med "Remafôr" (Pedigree Pal) i sommer og høst, og har gjort noen interessante observasjoner. Bikkja er i stålkondis, har løpt bortimot 550 km i høst, noe som er ganske mye med kortfoting. Den lengste dagen har vært 9,5 timer med over fem mil på en dag, i høyt tempo (6 timer los). Han har også løpt 5-6 dager i strekk på dette drivstoffet. En gang i mellom har han fått litt V&H eller ei brødskive med leverpostei i tillegg, men sjelden. PP inneholder bare 21% protein og 13% fett. Bikkja er naturligvis ikke feit nå, men heller ikke mager. Han får 50% mer av dette nå i sesongen enn i båndtvangen. Pels, labber, jaktenergi osv er helt på topp, jamført med tidligere sesonger foret på Norwegian Polar, Royal Canine og Eukanuba "dynamitt".

Hvilke slutninger man skal trekke ut av dette får være opp til hver enkelt. Ares er forøvrig 5 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Pedegree er ikke et remafor. Da snakker vi landlord osv.. Klarer ikke få mine til og spise nokk av pedegree til.og holde vekta under trening. Konkuranse. Og sanking. Men så blir de trent på gjeting 5 dager i uka. De løper etter atv 1mil 3 ganger i uka. De går konkurranser. De er på fjelle og sanker 3uker i strekk. Hundene står fra midt desember til midt februar. Mulig pedegree hadde holdt da. Svigers sine gårdshuner spiser pedegree og er fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en doberman som ble fôret på Lonestar No soy i mange år. Mange som fortalte at det var ett drittfôr,men gamla fungerte mye bedre på det enn på Eukanuba,Hills eller Purina Pro Plan. Alle hunder er forskjellige så man må bare prøve seg frem!

 

Vi er endel som fôrer på V&H og har erfart at hundene må ned i fôrmengde i forhold til high performance tørrfôr for ikke å bli tjukke.

V&H har ett lavere fett og proteininnhold enn tørrfôret!

Det sier meg at hundene har høyere opptaglighet av fett/protein fra V&H enn fra tørrfôret :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...