Jump to content

Sportsmans pride hundefor, noen som har erfaring med foret


Snoalta

Recommended Posts

Det fôret er det mange som har gode erfaringer med har jeg hørt; selv er jeg blitt overbevist om at animalsk føde (ulvemat) er best for bikkjer. Har begynt å bruke Norwegian Polar Hundemat istedet for tørrfôr.

 

NP Hundemat er laget av veterinærkontrollerte slakteriprodukter, vom, struper, lunger, lever, kjøttavkutt og fett m.m. fordelt på storfe, sau og gris, også tilsatt mais, vitaminer og mineraler. Foret er fullverdig (helfor) og bikkja trenger ikke tilleggsfôring.

 

Tanken bak fôret er at hunder har best av å spise kjøtt. Allerede etter få dager merket jeg at avføringa til bikkja ble liten, svart og tørr, med andre ord klarer den ikke så veldig effektive hundemagen å ta opp fôret veldig bra.

 

At jeg med dette fôret kan fôre bikkja mi for 4-5 kroner dagen er heller ikke dumt! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har brukt høyenergiforet til Sportsmans pride til hunden min i ca 1 1/2 år nå. Er veldig godt fornøyd med foret. Hunden er glad i foret. Det virker som at foret gir de næringsstoffer som trengs til en aktiv hund. Kun ved høy aktivitet over flere dager samenhengende gir jeg litt tillegg som t.eks. vom. Tror strengt tatt at det ikke er nødvendig, men synes det er greit at hunden får litt ekstra godt før og etter at den har jobbet godt :) Kan nevne at hunden blir brukt som løshund fra 21 august og ut gaupejakta. Brukes mye til snørekjøring på ski i de deler av vinteren vi ikke jakter, og mange kløv og sykkelture under båndtvangen. Med andre ord: Foret gir tilstrekkelig energi til en hund med høyt aktivitetsnivå. Hunden er også blank og fin i pelsen. Foret gir en del avføring, men 1. minutt med "drittrydding" pr. dag, er mer enn nok til å holde hundegården fri for dritt. Så slik jeg ser det, så er ikke det noe problem. Konklusjonen er: Med mine erfaringer med min hund, så kan jeg anbefale foret på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å bruke Norwegian Polar Hundemat istedet for tørrfôr.

 

Vet du hvordan dette er i forhold til Vom våtforet? http://www.vomoghundemat.no/produktervaatfor.asp

 

Ser ut som Polar hundematen har endel mer kalorier, proteiner mm. pr. kg, dette vil vel være bedre enn Vom da?

Forskjellen er vel at Vom&Hundemat er rått,Norwegian er varmebehandlet/kokt.Jeg bruker litt V&H i tillegg til tørrforet pluss litt annen vom under jakta.Bruker Norske Appetitt,det er det tørrforet jeg har vært best fornøyd med.Har Prøvd Sportsman og ble ikke imponert..men her må en prøve selv,det som er bra for en hund,funker kanskje dårlig på en annen!Feilen med mange tørrfor,er at de har for lite fett til en hardt arbeidende hund,og de inneholder for mye korn og ris/mais.

Link to comment
Share on other sites

Vet du hvordan dette er i forhold til Vom våtforet? http://www.vomoghundemat.no/produktervaatfor.asp

Ser ut som Polar hundematen har endel mer kalorier, proteiner mm. pr. kg, dette vil vel være bedre enn Vom da?

Vom & Hundmat er veldig bra fôr, jeg har brukt det som tilleggsforing til tørrfôr ved behov. Men jeg synes Vom&Hundmat er klissete å holde på med, det renner blodsafter, lukter slakt osv, og har kortere holdbarhet i opptint tilstand. Og så koster det mer.

 

Som nevnt over her er NP Hundemat kokt, det har konsistens som kjøttpudding og lukter leverpostei. Og så holder det 8 dager i opptint tilstand i kjøleskapet.

 

NP Hundemat består vel av 30% protein og 45% fett. Jeg har nettopp begynt med NP sjøl, men støtter meg på en oppdretter som har brukt dette i 30 år. NP kom på markedet i 1975, og er stadig blitt forbedret.

 

Denne oppdretteren har heller aldri hatt problemer med tannstein på bikkjene med NP Hundemat; et av de fremste argumentene for tørrfôr.

 

500 gram pr dag holder til 30 kg hund, min er ca 15 kg og får 250 gram pr dag. Som du skjønner er det for tidlig for meg personlig å komme med synspunkter på langtidseffekter av dette foret etter så kort tids bruk, men det virker veldig lovende.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde Sportmans pride sommeren /høsten 2009. Dette var høyenergiforet.

Hundene var en hamiltonstøver og en jamthund som blir jakta forholdsvis mykje med ( 3- 4 dager i uka ) og som har grunntreningen inne før jakta starter.

 

Må si at eg/vi blei svært skuffa over foret ,da ingen av de nevnte hundene holdt på vekta.

Tidligere sesonger har jeg /vi brukt andre merker og da har hundene holdt formen bedre.

 

Så for våre hunder var Sportmanns Pride ikke godt nok...

Link to comment
Share on other sites

du må prøve foret på din hund. da alle hunder har ulikt opptak av næringstoffer. utnyttelses grad.

 

har prøvd "alle" tørrforr variantene på markedet. som er aktuelle for en fuglehund.

forer nå som "standard" med Royal Canine 4800, da min hund responderer veldig bra til dette foret. minste avføring i vekt i forhold til intak (ja, måtte veie skiten) og hunden går ikke ned i vekt under mye aktivitet.

 

prøv foret, gi det 2-3 måneder, eller lenger.

 

Det er ingen av "merke" forene som er direkte "dårlige".

 

kommer til å prøve Norwegian Polar sin mat, da dette virker interesant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...