Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

Hvor har dere kjøpt deres Astro?

Dagens dollarkurs tiltaler handel.

 

Noen kreative sjeler som har løst antenneproblemet? Så og leste litt om dette på SL, men med dagens SL-diagnose, kan det være greit med litt "risikospredning" på denne flotte informasjonen...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

var en kar på sl som hadde teleskopantenner til hånd delen tilsalgs.. skulle gjerne vært i kontakt med denne mannen. finnes du her? :)

 

vil også bygge om min astro til å passe i halsbånd.. hvor kan jeg få tak i "vinkel kobling" og antennepisk som passer?

ser diverse nettsider selger en slik antenneløsning til ca 70dollar,men antar det bli rimeligere å kjøpe delene å mekke dette selv..

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg blir tilgitt for å kuppe denne tråden med et lite spørsmål ang. Astro.

 

Mottakerenheten kommer som kjent med USB-kabel for å laste opp kart osv, men er det noen som vet om det lar seg gjøre å bruke denne tilkoblet en PC for å vise kart og den firbentes posisjon på denne? Vet ikke om GPS'n i det hele tatt overfører disse signalene via USB-porten, men det er kanskje noen som har forsket litt på det?

 

Hvis ikke, finnes det andre mottakere som kan gjøre samme jobben, tilkoblet til PC?

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg blir tilgitt for å kuppe denne tråden med et lite spørsmål ang. Astro.

 

Mottakerenheten kommer som kjent med USB-kabel for å laste opp kart osv, men er det noen som vet om det lar seg gjøre å bruke denne tilkoblet en PC for å vise kart og den firbentes posisjon på denne? Vet ikke om GPS'n i det hele tatt overfører disse signalene via USB-porten, men det er kanskje noen som har forsket litt på det?

 

Hvis ikke, finnes det andre mottakere som kan gjøre samme jobben, tilkoblet til PC?

 

Det fungerer fint med en vanlig 60CSx så det burde være muligheter. Hent programmet nRoute fra Garmin.com, dette er et program som er laget til dette formålet med de vanlige modellene fra Garmin. Det hender at jeg bruker dette i bilen når vi kjører dekningstester før sambandsoppdrag, det gir en veldig god oversikt i forhold til å bare bruke skjermen på 60CSx. Skal se om jeg får testet med Astro i kveld.

 

John A

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til dette med typegodkjenning, men som stor fan av Garmin ønsker jeg å støtte virksomheten med å donere et beløp de kan gjøre nytte av. Å kjøpe en Astro er en fin måte å gjøre det på, da jeg synes donasjonsbeviset er et godt eksempel på Garmins innovativitet.

 

Dingsen skal selvfølgelig ikke brukes - kun henge til pynt sammen med andre trofeer...

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg blir tilgitt for å kuppe denne tråden med et lite spørsmål ang. Astro.

 

Mottakerenheten kommer som kjent med USB-kabel for å laste opp kart osv, men er det noen som vet om det lar seg gjøre å bruke denne tilkoblet en PC for å vise kart og den firbentes posisjon på denne? Vet ikke om GPS'n i det hele tatt overfører disse signalene via USB-porten, men det er kanskje noen som har forsket litt på det?

 

Hvis ikke, finnes det andre mottakere som kan gjøre samme jobben, tilkoblet til PC?

 

Det fungerer fint med en vanlig 60CSx så det burde være muligheter. Hent programmet nRoute fra Garmin.com, dette er et program som er laget til dette formålet med de vanlige modellene fra Garmin. Det hender at jeg bruker dette i bilen når vi kjører dekningstester før sambandsoppdrag, det gir en veldig god oversikt i forhold til å bare bruke skjermen på 60CSx. Skal se om jeg får testet med Astro i kveld.

 

John A

Glimrende - spent på å høre resultatet :D

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt har NSB?Oslo Sporveier klaget inn Astroen til PTT og fått medhold.

Det er derfor innført importforbud mot denne...

 

Men det er bare et rykte jeg hørte tidligere, så kanskje ta det med en klype salt til det kommer noe mer håndfast.

Link to comment
Share on other sites

Glimrende - spent på å høre resultatet :D

Astro virker fint som GPS for nRoute, men jeg fikk ikke inn sporet (vimset rundt her jeg) fra DC 20.

Mistenkte det :(

 

Gad vite om det er noen som helst måte å få dette gjort på? Om det hadde gått ann å plukket opp signalene fra DC20'n uten å ha Garmin sin GPS? Så skal det selvsagt også behandles på riktig måte i PC'en, så det er en liten jobb som må gjøres, men det ville forundre meg om ingen har fiklet litt med det...

 

Får lete videre - takker for tilbakemeldingen uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt har NSB?Oslo Sporveier klaget inn Astroen til PTT og fått medhold.

Det er derfor innført importforbud mot denne...

 

Men det er bare et rykte jeg hørte tidligere, så kanskje ta det med en klype salt til det kommer noe mer håndfast.

 

Jeg skal ikke si hverken eller jeg, men er det noe Garmin Astro har hatt nok av, så er det rykter. :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette er min modifisering av DC 20 som er benevnelsen på hundedelen av Garmin Astro,

 

Nå har mange andre gjort like gode og bedre løsninger enn dette senere, men dette er altså hvordan jeg har fått meg et halsbånd som fungerer bra.

 

Deleliste:

 

SMA han/hun vinkel fra hongkongsuperseller på ebay, Kr 110,- for 6 stk. inkl. frakt.

 

Kabelstump med SMA kontakter han/hun fra Permo, Kr. 200,

(Nå lager Permo en ferdig kabel med vinkel)

 

Lang (ca 36 Cm) fleksibel antenne fra Permo, Kr. 195,-

 

Noen strips.

 

Vulketape og vanlig elektrotape.

delerastrosc0.jpg

 

 

Vinkel og kabel montert, pass på å holde i vinkelen ved tiltrekking av mutter for å unngå belastning på antennefestet. Vulketape forsegler kontakten, pass på å strekke tapen ved legging.

mod0ey1.jpg

 

 

Legg vulketapen tett ned mot DC 20, da vil den rulle seg ned i gropa rundt antennefestet og bli som en pakning.mod1iy3.jpg

 

 

Antenne monteres i andre enden av kabelen og tettes med vulketape, jeg har vulketapet hele kabelen også.

Så legges vanlig elektrotape for å holde kabel på plass og for å unngå at kvist og andre ting kan komme i mellom kabelen og DC 20.mod2vm4.jpg

 

 

Nederste delen av antennen er tapet til halsbåndet. Oppover har jeg valgt å lage ekstra hull i halsbåndet og feste med strips for at det skal bli litt fleksibelt. Pass på å legge kabelen på den siden som bryteren ikke er...mod3qc9.jpg

 

Dette oppsettet har greid hele elgjakta 2007 uten feil eller synlige skader. Rekkevidde? Alt etter terrenget, men bedre enn å ha antenna hengende under halsen på hunden.

Link to comment
Share on other sites

Flott beskrivelse John A :D
Takker.

 

Den ombygningen som John A beskriver fungerer utmeket på litt høyere hunder. Jeg og ett par til har testet lik ombygning av hundedelen, og brukt den på flere drevere, og det har ikke vært noen suksses. Vinkelkontakter, ledninger, anntenner, kretskort og jeg vet ikke hva, har blitt ødelagt på mine hundedeler.
Kan tenke meg at det får juling på små hunder ja, dette passer nok best for de litt større.

På en NEG er jo hele greia nesten borte i ragget så den er godt beskyttet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt klart et alternativ.

Jeg hadde nok ikke mekket noe sjøl hvis denne hadde vært tilgjengelig i fjor.

 

Ser også ut til at man har snudd hele sendedelen i halsbåndet for ikke å ha antennekontakten mot bakken.

Det gir også en gevinst for satellittmottaket for med min løsning så peker antennen til GPS rett mot bakken.

 

John A

Link to comment
Share on other sites

Dette er min løsning som fungerer perfekt. Kjøpte vinkelkontakt men når jeg skulle stramme den til røyk antennefestet på DC20. Måtte lodde antenneledningen rett på printkortet. Snudde senderen så GPS antenna peker opp. La på krympestrømpe. Denne løsningen er veldig solid, har over 40 slipp med drever og ikke gjort no annet enn å lade :D

 

kambildeua0.jpg

Link to comment
Share on other sites

...at jordplanet i peileren blir liggende over gpsantennen og dette forstyrrer gps signalene. Dette problemet kan fjernes med å legge ett eksternt jordplan ut av siden på peileren, slik du ser på f.eks tracker halsbånd. Dette fører også til bedre rekkevidde.

 

(det er iallefall sånn jeg har forstått det, fra de som har greie på det)

 

Du ak eller de som har greie på det :wink: : Kan du forklare hva dette med jordplan og eksternt jordplan betyr?

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt innstikk i Garmins verden, hvordan forandrer man "update rate" på astroen? den står vel default på 5 sek men hvis man senker hastigheten øker vel batterikapasiteten? Noen som vet?

 

Du går inn i menyen på halsbåndet.

Jeg husker ikke helt veien akkurat nå....

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt innstikk i Garmins verden, hvordan forandrer man "update rate" på astroen? den står vel default på 5 sek men hvis man senker hastigheten øker vel batterikapasiteten? Noen som vet?

 

Gå til hundens infoside --> Trykk Menu --> Velg Change Comm. Settings, du må ha DC 20/hunden ganske nær.

 

Og ja, batterikapasiteten øker men den blir ikke doblet om du øker intervallet til 10 sek.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, ikke prøvd å flytte kartdata over fra dc20 enda.. da skjønner jeg mere. Bare å plugge inn håndholdt eneheten via usb og slå på dc20 for å få kontakt? for deretter å gjøre innstillingene. Har jeg skjønt rett?

 

Hvis det er svaret mitt om oppdateringsfrekvensen du mener så: Nei.

 

Dette utfører du med Astro'n. Det er beskrevet på side 10-11 i manualen

 

http://www8.garmin.com/manuals/Astro_OwnersManual.pdf

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, ikke prøvd å flytte kartdata over fra dc20 enda.. da skjønner jeg mere. Bare å plugge inn håndholdt eneheten via usb og slå på dc20 for å få kontakt? for deretter å gjøre innstillingene. Har jeg skjønt rett?

 

Hvis det er svaret mitt om oppdateringsfrekvensen du mener så: Nei.

 

Dette utfører du med Astro'n. Det er beskrevet på side 10-11 i manualen

 

http://www8.garmin.com/manuals/Astro_OwnersManual.pdf

 

aaaa.. takker! jeg leste det i manualen nå, men må på ett eller annet vis ha oversett det i papirversjonen, den leste jeg på sengekanten. Kanskje ble jeg kraftig forstyrret der.... :D

Link to comment
Share on other sites

aaaa.. takker! jeg leste det i manualen nå, men må på ett eller annet vis ha oversett det i papirversjonen, den leste jeg på sengekanten. Kanskje ble jeg kraftig forstyrret der.... :D
Ingen årsak.

 

Hvis det er action på sengekanten så har du handlet helt korrekt... Kast manualen f***ivold og spør heller på forumet!

Link to comment
Share on other sites

Heh e.. ja tror jeg valgte rett gitt:-) Noen som har erfaringer med diverse jaktformer, hare, gaupe, elg, katter og ku når det gjelder hvilken oppdateringsfrekvens som passer best?5 sek? 10 sek? eller 30 sek? sist nevnt er vel i lengste laget, det kan gå fort i svingen og det ryker fort noen 100 m på 30 sek.. Noen?

Link to comment
Share on other sites

Høsten 2007 gav oss den erfaringen at 10 sek. er passe på elgjakt, det er begrenset hvor langt en elghund kan nå på 10 sek kontra 5 sek, 30 sek. har vi dog ikke prøvd men det kan jo være et alternativ hvis en har en "fylkesjager", da er det jo greit å ha litt strøm å gå på.

 

MEN: Våre erfaringer er at vi lett kan avskjære hunden hvis det drar ut, vi kan jo se sporet og med kjennskap til terrenget så er det lett å se hvor det bærer.

Link to comment
Share on other sites

Fylkesjager :lol: he he... nei skjønner. Kommer vel kanskje litt an på hundetype?, jeg har en russer og har kun fått testet på 2 hareloser siden det ikke er så lenge siden instrumentet kom i hus.(nå er det jo ikke lov å slippe hunden lengere :oops: )

Så jeg kan ikke konkludere, men kan si at fy f... det går fort unna av og til. så 30 sek er vel kanskje ikke så aktuellt for denne hunden... får ikke sove om natten når jeg tenker på hvilke muligheter vi har til høsten. Kan si med 100% sikkerhet at vi mistet ei gaupe i vinter pga av manglende utstyr, jeg var 60 sek for seint på post på grunn av at vi var usikker på retningen hunden tok.... lite moro, men ny sjangse kommer.

Link to comment
Share on other sites

Russisk støver? Av den flekkete typen, eller den skikkelige typen? :wink:

 

He he kaster jeg stein i glasshus hvis jeg sier den skikkelige typen? skal ikke selge skinne før det er skutt men han tegner gode kvaliteter alt, og kun 10 mnd gammel. Hatt flere reveloser og en haug med hareloser (skutt hare for han og...) så jeg gleder meg virkelig til høsten... bare å se til å få unna sommeren :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...