Jump to content

Valper utenfor ekteskap...


Truls

Recommended Posts

Har hatt uflaks. Nå sitter jeg med ei drektig russertispe og en storfornøyd laika. Men dette er valper jeg ikke vil ha. Trodde tispa var ferdig med løpetida da jeg lot de to hundene mine står sammen i hundegården igjen, men der har jeg tydligvis tatt feil. Nå har hun blitt tydelig rundere og pattene vokser.

 

Hvis ikke veterinæren kan avbryte, er jeg villig til å gi bort valpene. Begge foreldrene er rovdyrskarpe og jager som bare det, men det betyr jo ikke at valpene etter en blanding mellom disse to rasene vil gjøre det samme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hi fulgt me på forume ei go stunn utan å føl at æ ha så my æ villa sei, men no mått æ bærre......

 

Synes virkeli at dæm som omtale sæ sjøl som "rovdyrjægera" her på kammeret burd få ut fingern å sjå nærmar på det her.

Det heinne et æ sjer eiller høre om kvalpa som æ hi trua på, men vesst det bli nåkkå av det her kulle her, så e det nån som kjæm te å få sæ nån kanonhoinna!!!

- Tænk dåkk en laika "with some nose" som amerikaneran kaille det, som e så tætt i kjæftn, et dæm ikke sei "boo" førri hjørneteinnern træffi lårbeine te bjønn..... Æ annsjer det herre som alle tiders sjangse te å få te nå stort æ....

 

Prøvi ikke å påvirk dæ i nån som heilst rætning her Truls, men vesst det ikke ha vorri for at æ ha forskjellige hoinnprosjekt på gang fra før, så skoilla æ ha tatt heile det "eventuelle kulle" og betalt godt å!

 

Happy hunting....

Hans

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n:

Det har vel kanskje gått tre uker siden de kan ha hatt seg. Skal finne ut av dette når jeg snakker med veterinæren i morgen.

 

Norm:

Ja, det kan godt tenkes at dette kan bli gode rovdyrhunder. Men det er jo ingen garanti for at det ikke bare blir sofajegere, heller. Men for all del, hvis det blir valper, vil jeg helst at rovdyrjegere skal ha dem. De gis bort når de er gamle nok. Skal holde av en til deg, om du ombestemmer deg og finner ut at du har plass likevel. Det kan til og med tenkes at jeg beholder en sjøl :D

Link to comment
Share on other sites

Hi fulgt me på forume ei go stunn utan å føl at æ ha så my æ villa sei, men no mått æ bærre......

 

Synes virkeli at dæm som omtale sæ sjøl som "rovdyrjægera" her på kammeret burd få ut fingern å sjå nærmar på det her.

Det heinne et æ sjer eiller høre om kvalpa som æ hi trua på, men vesst det bli nåkkå av det her kulle her, så e det nån som kjæm te å få sæ nån kanonhoinna!!!

- Tænk dåkk en laika "with some nose" som amerikaneran kaille det, som e så tætt i kjæftn, et dæm ikke sei "boo" førri hjørneteinnern træffi lårbeine te bjønn..... Æ annsjer det herre som alle tiders sjangse te å få te nå stort æ....

 

Prøvi ikke å påvirk dæ i nån som heilst rætning her Truls, men vesst det ikke ha vorri for at æ ha forskjellige hoinnprosjekt på gang fra før, så skoilla æ ha tatt heile det "eventuelle kulle" og betalt godt å!

 

Happy hunting....

Hans

 

Altså nå skal jeg ikke skrike på meg en 6er i rettskrivning men.....Værsåsnill og oversett dette til leselig norsk? Står sikkert mye fint der bare man hadde forstått det :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager så meget Sauer200STR, skal prøve å oversette mitt innlegg. -Ikke for at det sto så mye fint der, men siden du spør.

 

"Jeg har fulgt med på dette forumet(kammeret.no) en stund uten å føle at jeg hadde så mye jeg ville si, men nå måtte jeg bare ta løvet fra munnen....

 

Jeg synes at de som omtaler seg som "rovdyrjegere" på kammeret, burde kjenne sin besøkelses tid nå. Fra tid til annen ser jeg, eller hører jeg om hvalpekull som jeg får litt tro på, men hvis det blir noe av dette kullet, så er jeg overbevist om at noen der ute kommer til å få noen fantastiske hunder!!!

- Tenk dere en laika, med litt nese(tar an kaldere spor enn normalt), som er så trang i sin losføring at det ikke kommer en lyd før hjørnetennene på hunden stopper mot lårbeinet på en bjørn....... Jeg anser dette som en virkelig stor mulighet for å få til noe som duger til jakt på store rovdyr.....

 

Prøver ikke på noen måte å påvirke deg i noen retning her Truls, men visst det ikke hadde vært for forskjellige hundeprosjekt jeg har gående fra før, så skulle jeg ha tatt hele det "eventuelle" kullet og betalt godt for det også."

 

- Håper dette hjelper alle som ikke forstod min førsteutgave.

 

Truls: Klart det ikke er alle hvalpene i et kull som blir til noe stort, men etter å ha lest noen resultater fra jaktprøver i den siste tiden, så er det sannelig ikke slik at alle renrasede hvalper med stamtavler tettskrevet som bibelsider, blir til superhelter de heller. - Og ja, jeg vet at det ikke bare er gener, men også mannen bak hunden som teller.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Jepp.

Var hos veterinæren i dag, som tok ultralyd. Det var bare å være forberedt på sjokk nummer to, og det fikk jeg da det viste seg at tispa sannsynligvis er fem uker på vei. Det er to uker lenger enn jeg regnet med. Dermed er drektighetstiden gått for langt til at det er aktuelt å medisinere frem en abort.

 

Med andre ord: Det blir valper.

 

Men jeg var fankern ikke forberedt på sjokk nummer tre. Veterinæren ble nemlig stående og granske ultralydbildene, og da jeg spurte om han kunne se hvor mange valper det lå an til, snudde han seg mot meg og gliste og sa at det så ut til å bli åtte-ni stykker!

 

Med andre ord: Det blir mange valper.

 

Jeg har allerede fått avsetning på én av dem. Naboen mistet akkurat en labradortispe han og kona var så glad i. De er et søtt eldre ektepar, gubben jakter og er mye ute. Så i går tilbød jeg ham et lite nurk fra flokken min, om det skulle bli noe. Han sa ja takk :mrgreen:

Så da sitter jeg igjen med kanskje åtte :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vet da rakkern, jeg. Faren funker jo veldig bra på elg, og er lovlig. Men mora er ikke lovlig, selv om hun gjerne jager en elg.

Men disse valpene blir jo hverken det ene eller det andre, og begge deler. Men i og med at de er halvveis lovlig, kan du jo bare bruke Frp-logikk og jakte elg med dem halve sesongen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal finne frem stamtavler og sånt i morgen. Bilder blir vanskelig, med mindre du godtar røntgenbilder, da :mrgreen: Men du mente kanskje bilder av foreldrene? Det blir i så fall uansett ganske villedende, for hvordan disse valpene kommer til å se ut, aner jeg ikke, men det blir NEPPE mye likt en av foreldrene.

 

Men faren, vestlaika, er blitt veldig bra på elg. Supertent på gaupe, og har loset bjørn. Ikke spesielt god på fugl, men det er vel min feil, antar jeg. Har skutt både rev og grevling for ham, han har til og med tatt rev selv.

 

Mora er russisk støver og bare to år gammel. Hun loser veldig fort, og så langt har hun loset både hare og rev. Og en del annet som jeg ikke har klart å definere. Og et par elg :| Hun strutter av jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

He he, ja nå er vi i gang her....

Er vel ingenting som sier noe om hvilke raser som er lovlig/ikke lovlig på elg og andre viltarter, det er vel: "Løs på drevet halsende", som ikke er lov på elg, bjørn og jerv. DVS: Hvis hunden din ikke loser(gir fra seg lyd) når dyret beveger seg raskere enn gangfart, så er de helt lovlige, uansett rase. - Kan muligens bli litt i overkant påhengelighet med denne koblingen, hvis elgen er urolig i små bygdeterreng, men hvis man jaktet på et større fjellterreng med lite elg, så kansje det ikke hadde vert så dumt....

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

De gangene støveren har jaget elg, har hun vært helt tyst på drevet. Men det kan jo tenkes at det skyldes at hun er såpass ung, og at hun blir løsere etterhvert. Det som er helt klart er at begge foreldrene loser som ville helsike når de har stilt eller tresatt viltet.

Men hvordan valpene blir, aner jeg ikke. Men med prisen tatt i betraktning - null - så gir jeg heller ingen garantier.

Forresten kan jeg tenke meg at dem som eventuelt vil ha en av disse skapningene betaler for vaksinasjonssprøyta.

Link to comment
Share on other sites

Truls....du må følge bedre med hva som skjer uti hundegården din :lol::lol::lol:

 

At hannbikkja har jumpa på litt kjapt tenker jeg gjerne, for jeg var på tlf med han som har faren hans når din hund ble unnfanga, og kommentarer som "å dæven, no voldtar'n kjerringa ja" på brei trøndersk ljoma igjennom høytaleren :wink:

 

Som jeg sa til deg på telefon forleden, så er det viktig å vise at dette er et uønska kull og ikke noe du har planlagt for å fylle lommeboka, for det er jaggu nok av dem som avler på alt av den grunn også.

 

Passe på å gi "ny-dama" som kommer ei sprøyte i tide, så slipper du løpetid og det slitet der.

Neste alternativ er to hundegårder.

 

Det blir mye gnål hjemme hos deg når hele den gjengen der romsterer rundt i kåken :lol:

Skal komme en tur å se på den fortausmixen der :D

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Ja, jeg lurer jaggu på hva dette blir for noe. Og jeg som planla å bygge ut hundegården i tide :roll:

Valpene kommer trolig allerede i første halvdel av september. Klart du må komme og se. Jeg skal finne frem ei pappkasse til deg jeg, sånn at du har noe å frakte en av hjerteknuserne i når du skal hjem igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Oh....oh..., forsiktig nå....

- Fare for at dette kullet kan skape flere tullinger som meg, som ikke vil bruke noe annet enn bastarder, tror jeg :wink:

Blir utrolig spennende å se hvordan både disse hundene og eierne vil utvikle seg :lol:

 

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Artig.

Når jeg slo på pc-en i dag, lå det enda et par meldinger der. Så langt er det fem som har ymtet frempå. Men ifølge veterinæren blir det åtte-ni valper, så det er bare for friskuser å melde seg for å prøve noe nytt.

Det eneste jeg kan tenke meg, bortsett fra at at hver enkelt kanskje bør betale for vaksinesprøytene selv, er at folk som får valper legger ut bilder og følger opp med stort og smått i denne tråden etterhvert som ting skjer. Kan jo bli festlig det.

Og en slik tråd kan jo brukes til å dele tips og råd mellom valpeeierne når hundene blir store nok til å bli jaget inn.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Jeg vil tro at du ikke bør har problemer med folk som vil ha valper Truls. Sett opp en (gratis) annonse så blir du nok nedringt! Den forrige hunden min fikk 7 valper av type mix, og alle var tinget på før de kom til. Jeg forlangte at de som skulle ha valp betalte for vetrinærutgifter etc. sånn at jeg ikke hadde noen økonomiske utlegg. (Tok dengangen 500,- pr valp.. Noen år siden nå!) Ser på Finn at blandingsvalper stadig selges til minimum et par tusen!

Flott at du 'oversatte' innlegget ditt Norm uten å klage! Ikke alle her som forstår dialekt og sms tekst! :)

Link to comment
Share on other sites

:oops: Mange muligheter der vil jeg tro.. Du har jo en mulighet her på kammeret! 8) Det finnes muligens en info-avis / by-avis i området du bor? Mange som har gratisannonser av de.. Ellers kommer du utrolig langt med et oppslag på nærmeste kjøpesenter / butikk!

Uansett så BØR du sette litt krav til de som vil ha en valp. At de betaler for vetrinærutgifter er vel en selfølge! Videre så bør du forsikre deg om at kjøper er seriøs og trenger valpen! (En blandingsvalp vet jo ikke at den er det, den tror at den er en helt normal valp! :wink:)

Kunne godt tenkt meg å kjøpe en av deg, men min nåværende hund får nok klare seg for meg!

Lykke til med valpene dine da, og vær så snill å legge ut bilder?

 

Mvh

Woff

Link to comment
Share on other sites

OK. Jeg forstår ikke hvorfor en slik blanding er interessant for deg, men folk har jo forskjellige preferanser. Men det jeg vet med sikkerhet, er at disse valpene hverken har schäfer- eller labradorblod i årene. Dette er 50/50 vestsibirsk laika og gontjaja russkaja.

Link to comment
Share on other sites

:) Hvis hunden ikke skal brukes i utstilling eller avl kan denne miksen bli perfekt som jakt / familiehund. Det er ingen garanti for at en renraset hund fungerer heller. (Jeg har selv en BorderCollie mix nr2 nå etter å måtte avlive en renraset hund. Flagret mange tusenlapper dengangen.. :( )
Link to comment
Share on other sites

OK. Jeg forstår ikke hvorfor en slik blanding er interessant for deg, men folk har jo forskjellige preferanser. Men det jeg vet med sikkerhet, er at disse valpene hverken har schäfer- eller labradorblod i årene. Dette er 50/50 vestsibirsk laika og gontjaja russkaja.

 

Ehh.. en blandig av skjæfer og Labrador er vestsibirsk laika og gontjaja russkaja..??

Det er en flott blanding av skjæfer og labb er en skjæfrador. Punktum!

Ehh.. er det et forsøk på å imponere eller er det mangel på kunnskap?

 

Hva med en østsibirsk laika? :lol::lol::lol:

Jeg vil ha en Norsk skjæfrador, ferdig med det!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det Truls? Fått avsetning på flere valper?

- Etter bjørnejakta ble det litt fristende å finne en stedfortreder eller ei som kan dele byrden for "gamlemor" i hundegården her...., ei som kan holde farten til amerikaneren....

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Norm, har du vært på bjørnejakt? Det vil jeg gjerne høre mer om. En annen kar her inne på Kammeret har en russerstøver som han felte bjørn for i los. Jeg tror ikke hunden engang hadde fylt et år. Det skjedde i fjor høst. Han hadde en tråd om det, med bilder og greier.

 

Jeg har vært borte fra pc-en ei uke - blant annet fordi jeg har brukt noen døgn alene i skogen med bikkjene. Slett ikke så verst :D

 

Russertispa eser ut som en ballong, eter som en hest og virker veldig fornøyd med seg selv. Regner med at valpene kommer snart. Men veterinæren var ikke helt sikker på hvor langt hun egentlig er på vei, og det er jo ikke jeg heller. Men med den kroppsformen hun har nå, håper jeg virkelig at valpene kommer snart :D

 

Når det skjer, skal jeg prøve å legge ut bilder.

 

Takk for tipset Melvin, det var en god ide å henvende seg til villsvinjegere. Robsoft, er det svenskenes svar på Kammeret?

 

Og forresten: Fozzy357, jeg tror vi må ha misforstått hverandre skikkelig. Jeg aner rett og slett ikke hva du snakker om, og det virker som det er 100 prosent gjensidig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En annen kar her inne på Kammeret har en russerstøver som han felte bjørn for i los. Jeg tror ikke hunden engang hadde fylt et år. Det skjedde i fjor høst.

- Hvis denne karen holder til noe nord for midten av landet, så har en god kompis av meg halvbroren til denne hunden du snakker om.

 

Jaktet de fire første dagene nordvest for Hoting. Hadde to småpene loser med mine to hunder, men for dårlig innsats fra oss jegerne og los inn på naboterreng gjorde av vi ble uten felling...

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

kan en slik hund brukes til elg mon tro.....

 

hm

 

Jeg har jakta elg med en halvstøver (halden x gråhund) i flere år, og den fungerer ok. Planlagt parring, men tanken var rovviltbikkje og ikke elghund... Sendte et skriv til DN vedr. lovligheten av dette pga noe murring i nabolaget, og fikk til svar at det var jegers ansvar å vurdere om hunden fungerte som drivende eller stillende (dvs om den driver med los, altså løs på drevet halsende).

 

Min har "aldri" loset når elgen har flytta på seg, kun ståloser. Med "aldri" mener jeg normalsituasjonen. Første slippet i andreperioden, spesielt om elgen er støkka, er ikke normalsituasjonen. Han henger forsåvidt heller aldri på mer enn 4-500m. Altså ubrukelig til alle praktiske formål i standard norsk elgterreng, men perfekt i lavlandet mellom veier, hus og åkerkanter.

 

Min utgave har litt for lite jaktlyst til å bli noe mer enn ok, han blir "lei" av elgen etterhvert utover jakta. Må være jævlig god til å lese bikkja for å forstå hva som skjer. Muligens noe individuelt... Svenskene bruker vel hundetypen ganske mye. Har også hatt revlos (og da "loser" kreaturet faktisk, men høres mest ut som en tyskterrier...) og skutt noen grevlinger i stålos for'n.

 

Men samtidig anbefaler jeg vel egentlig trådstarter om å være både selektiv og kynisk. Annonser valpene nå, ta opp bestillinger og vær beinhard når de blir født.

Link to comment
Share on other sites

Mange har meldt at de er interessert i å få gratis valp, men bare to har bekreftet at de er sikre. Nå er jeg nesten nødt til å be de interesserte til å bekrefte om de skal ha valp eller ikke. Jeg ser nemlig ingen annen utvei enn å tvinge meg selv til å være steinhard, slik Jibrag oppfordrer til over her.

Link to comment
Share on other sites

Skip: Jeg bor like utenfor Oslo.

 

Nå har jeg sendt ut PM til alle som har meldt sin interesse. Hittil er det fire som er sikre på at de vil ha en gratis valp. I tilegg er det to-tre som enten fremdeles teller på knappene eller som ikke har svart på min oppfordring om å gi tilbakemelding enten de vil ha valp eller ikke.

Tre av de fire som er sikre på at de vil ha ha valp, er rovdyrjegere fra Sverige. Bare én er fra Norge.

Link to comment
Share on other sites

Og dermed kom sjokk nummer fire. Tispa fødte ti - 10 - valper. Ikke åtte-ni, som veterinæren mente, og som var et sjokk i seg selv.

Syv av valpene var hannvalper, og de siste tre var tisper. En av hannvalpene døde, dermed sitter jeg igjen med seks hannvalper og tre tisper.

 

Valpene ble født 11.9. Eller "nine eleven", som amerikanerne pleier å si. Jeg er ateist, hadde jeg ikke visst bedre kunne jeg nesten trodd det var et omen. Fargene varierer fra gråsvart til mørkebrune. Det er selvsagt for tidlig å si noe særlig om utseendet, men om de beholder omtrentlig det utseendet de har nå, ser de ut til å få sabelhale etter moren, ikke krøll etter faren. Pelsen ser ut til å bli noe mellom glatthåret og strihåret. Alt i alt, en praktisk utgave som kanskje minner ikke så rent lite om plotthundene, bortsett fra at pelsen blir litt mer strihåret.

 

Jeg skal se om jeg får lagt inn bilder i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Kom igjen folkens!

Artig at du sier det om Plotter Truls, for jeg er villig til å vedde alt jeg har(selv om det ikke er mye), på at disse hundene kommer til å gruse alt de vi har sett av Plotter hittil, her i Scandinavia.

Hadde egentlig bestemt meg for å kontakte deg å si at jeg skulle ha en valp, men så ble det noe utvikling i mitt eget lille USA-bastard opplegg, så jeg tror jeg må prioritere det.

- men for å si det slik, du må ikke gå til det steg å avlive noen av disse, uten å si ifra til meg på forhånd.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...