Jump to content

Huggormbitt


Knotkaill

Recommended Posts

Her er noen bilder av Max etter bistikk i nesen og huggormbitt i halsen:

 

2viqcrk.jpg

 

29e24hd.jpg

 

30mvoeq.jpg

 

 

Vanligvis ser han slik ut:

 

im0wtv.jpg

 

wqv5ee.jpg

 

 

 

Han taklet bistikket i nesen ganske bra, men møtte sin overmann da han hoppet ut i noe lyng for å sjekke hva som beveget seg der.

 

Ble helt slapp og våt av svette i hele pelsen, så det bar rett til dyrlegen.

 

Fikk smertestillende og motgift samt en penicillinkur.

 

Er nå noen dager siden det skjedde og hevelsene i fjeset er så smått på vei ned.

 

Selv om den nye looken er ganske morsom så satser jeg på at utseendet vil normaliseres etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Det var et vakkert skåret hode,ønskelig noe smalere snuteparti :wink:

 

Max er en tøffing,han fikk iallefall lært den harde veien,dette gjør han nok ikke mere !

 

Hadde en finsk spets en gang i tiden,som fikk los på en huggorm,fikk lokket hunden unna hunden et stykke, før det fikk gjort noen skade !

 

Fredet javel,men må si som Wiggo Ree sa på et tv program for en stund siden,at han var glad han hadde flyttet fra Østerdalen,for der ble unga opplært til å drepe alt de så,spiselig eller ikke spiselig.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det er noe poeng med prednisolon tabletter. Hører forskjellig om disse...

 

Fant dette på hjemmesida til Smådyrakutten Lillestrøm Dyreklinikk:

 

Bitt av huggorm kan føre til en alvorlig forgiftning på hund og katt. Giften kan føre til sjokkutvikling og kollaps i akuttstadiet og senskader som nyre- og leversvikt, anemi (blodmangel) og skader på hjertemuskelen.

 

Hunder blir oftest bitt i hode/nese/hals, mens katter oftest blir bitt i en labb. Hevelser i hoderegionen kan klemme sammen luftveiene. Om hunden eller katten din har blitt bitt i hoderegionen kan man i akuttstadiet gi prednisolontabletter for å dempe denne hevelsen. NB! Prednisolon tabletter er ingen motgift, men kan hjelpe akutt for å dempe hevelser.

 

Bittskader i labbene gir størst forgiftningsfare! Et dyr som har fått prednisolon vil føle seg veldig pigg og bevege seg mer. Det er derfor ekstremt viktig at man som dyreeier ikke tror at dyret er friskt og ikke trenger akutthjelp!

 

Førstehjelp ved hoggormsbitt:

 

1. Om bitt i hode/nese/hals gi prednisolon tablett(er) 1-2mg/kg. (Snakk med oss om hvilken mengde din hund/katt skal ha) Om bitt i et ben eller annen plass på kroppen kan man avvente med medisiner. Hold dyret i strikt ro!

 

2. Bær hunden, eller gå i rolig tempo til bilen.

 

3. Oppsøk dyrlege akutt.

 

Man bør følge opp hunder og katter bitt av huggorm med jevnlige kontroller hos dyrlege.

10 - 20% av huggormsbitte hunder sliter med senskader, 2 - 5 % av hund og katt bitt av huggorm dør!

 

 

 

Det viktigste er å holde dyret i strikt ro og komme seg raskt til dyrlege. Der må hunden/katten få væskebehandling og medisiner som demper sjokkutviklingen, samt reduserer risiko for senskader. Er man langt til skogs må man helst bære dyret til bilen, eller gå i et veldig rolig tempo.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å sjå at bikkja klarte seg.

 

Når det gjelder å slå i hjel huggorm, so er det i dei aller, aller fleste tilfeller ei ulovlig handling.

Derfor er det ikkje ønskeleg med oppfordringar til å gjere dette, og heller ikkje ønskeleg at folk bekrefter at dei gjer det.

Jfr forumreglementet

Mvh VestlandsJeger

En hoggorm er ikke mer fredet en ei rotte :wink:

§ 3. Det er forbudt å fange, jage, drepe, eller skade fredet vilt. Dersom det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom, er det tillatt å avlive smågnagere og krypdyr. Forbudet etter § 24 og § 25 gjelder ikke slik avliving.
Link to comment
Share on other sites

[....]En hoggorm er ikke mer fredet en ei rotte :wink:
[...]

 

Tror du skal lete lenge etter en hoggorm det er nødvendig å drepe for å unnga skde på person eller eiendom. Aldri vært borte i hoggorm som har ødelagt eiendom (nei, krypespor i gresset teller ikke :roll: ) og med mindre den ligger på stuegulvet ditt vil det være betydelig mer hensiktsmessig å gå en liten omvei (hoggormen er ganske treg, så 2-3 meter omvei burde holde). Holder man ønsketenkningen unna når man tolker lover går det så meget bedre....

Link to comment
Share on other sites

Huggormen er fredet. Og dermed er det forbudt å avlive dem. Jeg beklager om mitt ironiske innlegg der jeg spilte på videlgens sigantur ble misforstått.

Men det er uansett grunn til å spørre hvorfor huggormen er fredet. Den er vel ikke akkurat truet?

Link to comment
Share on other sites

Fant denne utenfor huset. Puttet den opp i et stort "norgesglass", men fant ut at den var fredet. Så nå slapp jeg den selfølgelig ut igjen i hagen sånn at alle barna i nabolaget kan få se og leke med et fredet dyr. Den er visstnok ikke så farlig heller står det på nettet :roll:

 

20tplom.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal lete lenge etter en hoggorm det er nødvendig å drepe for å unnga skde på person eller eiendom. Holder man ønsketenkningen unna når man tolker lover går det så meget bedre....

Du kan komme hjem til meg og lete.

Om det ligger en tre fire hoggorm og soler seg i eller på utsiden av hundegården skal jeg ikke bry meg?

Er ikke hunden min,nettopp min eiendom?

Eller neste gang det ligger en hoggorn i sandkassa kan jeg jo være trygg på at dattera mi på 2 år holder god avstand?

 

Grunnet til at huggormen er fredet er ikke at den er utryddingstruet p.t., men dersom det hadde vært lov å drepe den, fritt frem, vil den antagelig blitt truet raskt. Så du kan se på det som fredning på en forebyggende/bevarende måte.

Grunnen til at hoggormen er fredet er at det ikke er åpnet for jakt på den.

 

Nå er jeg over gjennomsnittet opptatt av alt som kryper på buken i norsk natur, og avliver langt fra alle hoggormer jeg kommer over. Men er de i umiddelbar nærhet av mitt hus, hage eller ungenes lekeplass.......

Link to comment
Share on other sites

Hoggormen er vel ikkje akkurat utryddingstrua, men den har sikkert ein kategori på raudlista, vil eg tru.

Det er vel mest pga speilvendingsprinsippet at den ikkje er lov å ta livet av sånn heilt utan videre, i likhet med alle (?) andre vertebratar.

So er det vel sånn etterkvart at det bør vere ei årsak bak det for å kunne få ta livet av dyr. Når det gjelder hoggormen so er den lite aktuell som mat, skinn etc. Den har liten forvaltningsmessig betydning å regulere. Og den er ikkje å rekne som eit skadedyr utanom dei situasjonar som allereie er heimla i den paragrafen i viltlova som er referert til tidlegare i tråden.

 

Motivasjonen for å ta livet av ein orm i skauen er derfor stort sett kun begrunna i ei meir eller mindre realistisk frykt for det huggormbitt. (Der er vel få dyr kor det er so lite samsvar mellom frykt og skadepotensiale som hos huggormen, men sånn er det no eingang med reptiler...)

 

Eg trur uansett ikkje vi klarar å utrydde huggormen, sjølv om det skulle vere lov å slå i hjel dei ein såg.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er mye orm som kryper rundt huset så er det like effektivt å kverke de som å pisse i buksa når du fryser!

Tar ikke lang tid før nye ormer er på plass om du ikke fjerner grunnen til at de liker seg på tomta di :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har jeg huggorm på eiendommen min så putter jeg den i en isboks med lokk og kjører den fanden ivoll inn i ødemarka å slipper den løs der..

 

Liker heller ikke å ha de i nærheten av hundene eller ungene selv om mine unger ikke er så tjukke i hodet at de leker med en, ser de en så kommer de løpende å sier ifra om at nå er det fangst og kjøretur på gang :lol:

 

Gifta er ikke så mye å bry seg om hvis du ikke er alergisk mot veps og slikt da, de har samme gift men kan levere den i større doser

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...