Jump to content

Båndtvang-Fuglehunder


Johan Møkkerbakken

Recommended Posts

Etter en påske hvor jeg kunne registrere at det var godt med rype i det terrenget jeg ferierte tenker jeg på om det må være noe galt med fuglehundfolket. På dagtid går alle pent og pyntelig med hundene sine i bånd, men når kvelden kommer omvandles terrenget til arena for en god gammeldags trøndersk kaillkauk-konkurranse. LIIIIIIIIIGGGGGGGG, LIIIIIIGGGGGGG høres over perioder på 2-5 min, mens rypene flakser veggimellom og Swix-moutainstaver bøyes over kuede setterrygger. Hvis dressurmetoden er så effektiv som fuglehundfolket vil ha det til, burde det vært mulig å få ørens lyd i fjellet en aprilkveld.

 

Båndtvang trodde jeg i mitt enfold gjaldt ALLE RASER. Jeg så ikke en såkalt plendriter uten bånd denne påsken, men haugevis med fuglehunder. Så jeg må utfordre fuglehundfolket til å skrive noen linjer om hva de tror skal til for at de skal holde hundene sine i bånd etter 1. april, slik at vi andre som forsøker å holde oss til reglene ikke blir dradd over samme kam :!:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kunne ha vært hvor som helst i Trøndelag spør du meg.

Kjenner godt til de maleriske beskrivelsene. Min harehund var i allefall i bånd i påska, men jeg observerte flere settere i søk over viddene. Det eneste positive jeg ser med slik aktivitet er at Dunkeren min (av den sosiale lekende typen) trekker mye bedre når den ser en annen hund i fri utfoldelse i horisonten :?

Link to comment
Share on other sites

For det første synes jeg Johan Møkkerbakken her kommer med ett svært usympatisk innlegg som nettopp drar alle fuglehundeiere over en kam. Noe han selv frykter ifbm. med båndtvangs overtredelsene. Selvskudd er vel en grei benevnelse på slikt. Her stemples fuglehundeiere som noen brutale individer som bøyer skistaver over hunderyggen, og det er jo slik de aller fleste holder på, eller er det bare slik i Johan Møkkerbakkens fjellparadis? I tilegg har alle andre hunder enn fuglehunder fått en ny benevnelse. Nemlig "plendritere". Nå lurer jeg på hvor i fjellet trådstarter finner plener på denne årstiden. Jeg har faktisk sett en annen av forumets skribenter flittig har brukt denne benevnelsen på fuglehunder, så vi får tippe det det er en kopiering av en annen manns svake ordforråd.

Det er vanskelig å forsvare lovbrudd, slikt som brudd på båndtvangsbestemmelsen er. Samme kan jo sies om alle andre lovbrudd. Jeg har selv hytte i fjellet og har faktisk ikke sett andre løse fuglehunder enn mine egne, og da så langt vekk fra andre att jeg har vært alene om dette synet. Derimot har jeg observert en og annen løs hund i løypenettet, men dette er ikke fuglehunder, ei har jeg heller evnen til å irritere meg over slikt. Det skal litt mer til for å ødelegge min påskeferie :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å trene en fuglehund i høyfjellet rett etter båndtvangen har trådd i kraft er like vanskelig som å forsvare brudd på fartsgrensen fordi du skal rekke en ferje over fjorden. Blir du tatt, får du bot. Så enkelt er det.

Grunnen til at noen trener hund på rypa på denne årstiden er at rypene ofte trykker bedre og det blir litt mere kontrollerte forhold enn tideliggere på vinteren. Samtidig som det ikke har noe betydning for rypa om den blir støkket noen ganger så tidelig på våren. Men, ja det er ulovlig og kan ikke forsvares.

Link to comment
Share on other sites

Å trene en fuglehund i høyfjellet rett etter båndtvangen har trådd i kraft er like vanskelig som å forsvare brudd på fartsgrensen fordi du skal rekke en ferje over fjorden. Blir du tatt, får du bot. Så enkelt er det.

Grunnen til at noen trener hund på rypa på denne årstiden er at rypene ofte trykker bedre og det blir litt mere kontrollerte forhold enn tideliggere på vinteren. Samtidig som det ikke har noe betydning for rypa om den blir støkket noen ganger så tidelig på våren. Men, ja det er ulovlig og kan ikke forsvares.

 

Og hva er grunnen til at rypa er tammere og trykker bedre?

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til kjernen av problemet. Jeg tror det er bare en gruppe hundeiere som slipper hundene sine med fullt overlegg for å trene på vilt etter at båndtvangen har inntrådt og det er fuglehundfolket. Det sitter i ryggmargen på dere. Like fullt er det alle vi andre som er lovlydige, som får finne oss i innskrenkningene. Hvis ikke det fortjener sarkasme, stigmatisering og generalisering så vet ikke jeg. Men hva kan gjøres for å få slutt på uvesenet Jutul :?:

Link to comment
Share on other sites

Du får nå mene hva du vil for min del, jeg synes nå måten du legger frem problemet på ikke oppfordrer til en saklig debatt,men det er nå meg da,når det er sagt så veit jeg ingenting om ditt problem annet enn at du har sett deg lei på fuglhundfolk som slipper bikkja si og roper så det ikke er ørens lyd å få.

Forslaget mitt ligger lenger opp i tråden og er ramme alvor fra min side, ser ingen grunn til at man ikke kan slippe bikkjer i høyfjellet frem til 1 mai sålenge det ikke er rein i fjellet, da hadde man jo slått to fluer i en smekk, fuglhundfolket kunne trene bikkja med god samvittighet og du hadde berga påsken din med å slutte å irritere deg på de samme folka :D

Link to comment
Share on other sites

Rypene begynner å finne territorier før de blir par.

 

Enhver må værer seg sitt ansvar

bevisst, og slik jeg ser det er det ingen grunn til å la rypa få fred så lenge det er full vinter. Mildere netter og sol på dagen gjør rypa snillere i den forstand at den trykker bedre, og selv myndighetene gir dispansajoner til å arrangere jaktprøver til langt ut i april. Som jeg har skrevet lenger opp, så lenge det er ett lovverk som brytes har man lite å fare med mtp. på å forsvare brudd på regelverket. Men min mening er att rypa tar langt mindre skade av dette enn de som har evnen til å la sin påskeferie ødelegges av andres egenrådighet ang. dette emnet.

Husk at norge er ett langstrakt land med svært store høydeforskjeller, og at det ikke er sammeniknbart med lavland og fjell på disse tider av året.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en grei løsning det Custer. Hvis samfunnet akspterer at hunder kan være løse til 1. mai ville jo det vært fint, men da må man være klar over at det også kan skje uhell i forhold til hjortevilt i en meget sårbar periode. Nå kunne ikke jeg gitt mindre faen i om fuglehundfolket slipper hunden sine til sankthans. Om det ryker noen ryper eller skogsfugl så ligger jeg ikke våken av den grunn. MEN POENGET er at fuglehundklubbene har hatt like stor påvirkning når det gjelder regelverket i forhold til båndtvang som de andre hundeklubbene. Allikevel virker det som om de har en hevdbunden rett til å heve seg over det.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner du å debattere på en ordentlig måte, og har muligheten til å få til en tråd med debatt fremfor drittslenging. Kan ikke si att ditt innledingsinnlegg holdt samme klassenivå :wink:

 

Grizzly- Man trenger som du sier, grunneiers tillatelse til å drive bevisst trening på vilt, men dette er svært vanskelig å skille fra ordinær tur og hundelufting.

Link to comment
Share on other sites

De kommunale styresmaktene har da ingen problem medå innføre ekstraordinær båndtvang, og gjør jo dette stadig vekk. Hvorfor ikke gjøre den ordinære båndtvangen på samme måte. Holde øye med vær og føre i høyfjellet og innføre båndtvang etter dette.

Ellers er det ikke som Johan Møkkerbakken sier, en hevdbunden rett til å heve seg over regelverket. Men ingen annen hundeeiergruppe benytter fjellet på den måten vi gjør. Så att noen bryter regelverket er veldig lett synlig, om en ikke da har vett til å komme seg vekk fra andre mennesker når denne lyssky hobbien skal utøves.

Link to comment
Share on other sites

Etter nokre dager i påskefjellet så har eg lagt merke til noko av det samme som Johan Møkkerbakken. Men det var ikkje berre fuglehunder men også sokalla plendritara som sprang lause. ( definisjon på plendritar hos meg er hunderaser som ikkje er jakthund. eks. mops). Det som var felles for nesten alle hundane var eigara som bur i eller rundt Oslo-gryta (sentrale austland)(var på fjellet i Flå kommune). Ekstraordinær bandtvang hadde det vært ein periode pga. tamrein, dette var skilta men som han eine sa "reinen er ikke her nå!".

 

Så mitt inntrykk er at det er "byfolk " som tek minst hensyn til at det er bandtvang. Hadde foresten min hund i band heile påsken.

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver her, beagle, betyr att båndtvangen til fjells er en lov som svært få finner logisk og ergo brytes den med overlegg. Kanskje det da er behov for å se på disse reglene en gang til og se om noe er galt med regelverket?

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver her, beagle, betyr att båndtvangen til fjells er en lov som svært få finner logisk og ergo brytes den med overlegg. Kanskje det da er behov for å se på disse reglene en gang til og se om noe er galt med regelverket?

 

Nei, det eg beskriver er folk sin manglande respekt for lover. Om lova er lite logisk for einkelte så har dei ikkje rett til å bryte den.

Sjølv så har eg stor forståelse for den generelle bandtvangen slik den er i dag. Og som det er sagt før i tråden trening av hund krever godkjenning av grunneigar. Gjev ein f... i dette så er det fort kroken på døra for jakt og trening med hund mange plasser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett fuglehunder i fri utfoldelse i påskesol (ikke i år), og det er leit. Men også slike små fetthoinna (les: skjødehund) som går løse i skiløypa i rompa på hu mor. De bryter jo også loven, men de beveger seg heller aldri mer enn fem meter vekk fra mors trygge skjød, og deres trussel mot dyre- og fugleliv er begrenset.

 

Jeg tror nok mange eiere av drivende hunder har lyst til å slippe bikkja og er ikke et hår bedre i tankene sine, men de vegrer seg fordi losen høres godt i tillegg til at bikkjene synes like godt som en fuglehund.

 

Det er bedre å jobbe for å endre regelverket til en mer fleksibel løsning som Custer og flere er inne på, men inntil det skjer må vi alle føye oss etter de regler som er pr i dag.

 

Kommer jeg over en løs hund i fjellet en gang til, så kobler jeg den om jeg kan og ringer eier etterhvert. Kanskje vente lenge nok til at vedkommende får en lærepenge (være seg setter eller støver). Ser eieren at jeg kobler, ja da får han komme og hente bikkja og forklare seg. Og hvis jeg kobler hunden så blir det én hund mindre løs til alles beskuelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har jeg skrevet att folk har rett til å bryte loven. tvertimot har jeg skrevet att om en bryter loven har en ingen unnskylding for dette. Bot får man uansett om en blir tatt. Derimot mener jeg at det er behov for å revurdere en lov som svært mange ikke finner hensiktsmessig og ei heller håndhever. Byfolk eller bygdeflok spiller vel i og for seg ingen rolle. Alle har vi de samme lover å forholde oss til.

Det finnes inge lov mot å gå på tur med hunden løs utenfor båndtvangperioden, så dette har grunneieren ingen rett til å kreve kobling av hund i utmark og på fjellet. Derimot må vi alle hundeiere bruke litt sundt vett og sørge for at vi ikke er til byrde for andre mennesker når vi også utøver vår hobby. Litt toleranse må man kunne vise til folk med en annen interesse enn akkurat vår egen.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel like gjerne innse at vi diskuterer tjuvtrening av fuglehunder. Tjuvtrening foregår om våren, samt om høsten etter at eggene er klekt.

Ofte benyttes terrenger en selv ikke disponerer, for ikke å ødelegge for seg selv til jakten.

 

I tiden før påske benyttes hverdagene, i påsken er det bare amatører som viser seg, etter påske er det fritt frem med lite folk i fjellet.

 

Hensikten kan være å skaffe seg en fordel i over de andre deltagerene på jaktprøvene.

Unnskyldningene for tjuvtrening er "alle gjør det" , "gjør ingen skade" etc.

 

Det er en uting synes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en har god begrunnelse kan en jo søke til kommunen. vet at det til og med her på sørlandet er plasser som er fritatt båndtvangen omtrent hele året. når det gjelder tråden her så syns jeg det er litt dumt å skjære alle under en kam, jeg vet også om folk som har drivende hunder som jager både høst, vinter, vår og sommer men jeg mener det går på personer og ikke folk som har en type hunder. det er nok folk som driter i båndtvangen og folk som tar den seriøst uavhengig av hundetype.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både sett og erfart at båndtvang er et fremmedord for NOEN fuglehundeiere, i påskefjellet og ellers finner du folk som TRENER hunder etter at båndtvangen trer i kraft. Både med dekken og peilere. Ta en tur utenfor oppkjørte løyper, så vil du finne dette. Enda et eksempel er jo at det hvert år arrangeres flere fuglehundprøver innenfor båndtvangsperioden. Selvsagt er dette søkt disp for, men etter min mening helt forkastelig med tanke på de dyra som skal ha ro i denne perioden. Det er nå en gang slik at det ikke bare er fugl noen av disse hundene er interessert i. Jeg er selv ivrig jeger som har flere jakthunder i hus deriblant fuglehund, men båndtvangen er en lov som alle burde følge. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både sett og erfart at båndtvang er et fremmedord for NOEN fuglehundeiere, i påskefjellet og ellers finner du folk som TRENER hunder etter at båndtvangen trer i kraft. Både med dekken og peilere. Ta en tur utenfor oppkjørte løyper, så vil du finne dette. Enda et eksempel er jo at det hvert år arrangeres flere fuglehundprøver innenfor båndtvangsperioden. Selvsagt er dette søkt disp for, men etter min mening helt forkastelig med tanke på de dyra som skal ha ro i denne perioden. Det er nå en gang slik at det ikke bare er fugl noen av disse hundene er interessert i. Jeg er selv ivrig jeger som har flere jakthunder i hus deriblant fuglehund, men båndtvangen er en lov som alle burde følge. :twisted:

Tror du kommunene rundt forbi hadde gitt disp til fravikelse fra båndtvangbestemmelsen om de mente dette var til skade for dyrelivet? Det tror ikke jeg. Nok engang er det forskjell på lavland og høyfjell

Link to comment
Share on other sites

Balter, bare en liten pressisering. Rypa klekker rundt St. Hanstider, og ikke høsten.

Skulle nesten tro du var ihuga prøvemann, så godt som du kjenner til miljøet :D

 

Vedrørende klekketid: Du har rett selvsagt.

Vedrørende tjuvtrening: På seg sjøl kjenner en andre. Har hatt fuglehund i snart 25 år og vært endel ute.

 

Fredningen og båndtvang er til i første rekke for å værne viltet, fugl og firbeint.

Prøver å holde meg innenfor loven.

 

Ville vi Hensigten, saa maae vi ville Midlerne

Christian Magnus Falsen

Link to comment
Share on other sites

Her har det jo virkelig vært på sin plass med en avstemming på toppen; Har du sluppet hund med hensikt i båndtvangperioden. :wink: Kunne jo vært interessant å se hvor hyppig forekommende dette er, selv om man må opp på et visst antall stemmer for at statistikken skal bli signifikant.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvor mange ganger tror du?

Jeg veit at i enkelte tilfeller blir kulla leita opp en gang pr dag :wink:

Enten ved bruk av hund eller peiler.

 

Jeg vet ikke hvor du har denne informasjonen fra, men så vidt jeg vet stemmer ikke dette.

Når man peiler for å finne posisjon, så skal man bestrebe å ikke støkke rypa. En trent peiler klarer dette stort sett uten problemer.

Ved taksering går linjene kun en gang og fugl støkkes i de aller fleste tilfeller kun en gang.

Jeg kjenner heller ikke til prosjekter der man gjentatte ganger leiter opp samme fugl med hund bevisst. Ved fangst av voksenrype på vinter eller voksenrype og stor kylling på sommeren vil man nødvendigvis ta opp enkelte ryper flere ganger i løpet av noen uker, men langt ifra hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Båndtvang er Båndtvang.

Slik er lovverket og da skal det overholdes.

Om det gjelder Fuglehunder eller andre er knekkende likegyldig. Båndtvangen er innført fordi alle dyr i naturen går inn i kalve, yngle og hekketid.

Ser lausbikkjer i skog og fjell til stadighet :evil: .

Og dessverre så er det fuglehundeierne som er verstinger i klassen :( .

Egentlig burde grunneiere, SNO, og Politi sørget for noen saftige bøter til de som ikke kan lære seg å overholde lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Tja, er nå rimelig mange dager og slippe på mellom 21.aug og 1.april så ser nå ingen grunn til at det burde vera unntak for fuglehundar.

Ei rype som blir letta gong på reise vil nå eg tru at blir stressa og at stressa dyr blir dårlegare avlsdyr er heva over tvil.

Og kvifor? eg skjønar ikkje eit einaste argument for at det er nødvendig å trene hunden på rype etter 1.april. Men det er vel det at fuglehundprøver er så statusprega at alle midler må nyttast for å nå målet? Lite grunnlag sidan eg sjølv ikkje har vore i fuglehund miljøet, men eg ser nå realiteten i fjellet.

Og kvifor skal båndtvangtida tilpasses fuglehundfolkets behov heller enn at det tilpasses viltet jutul?

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...