Jump to content

Border Terrier


Toby

Recommended Posts

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ikke hatt sjøl, men kameraten hadde en som fungerte ok på det meste. Han var jaktelev i Sverige et par år, så hunden ble nok prega en del av det. Fungerte etter sigende bra på villsvin og annet drevvilt nede i mellom-sverige. Her hjemme brukte vi den som kortdriver på rådyr (etterhvert jagde den omtrent som dreverne med lostider mellom halvtimen og tre kvarter) og rev. Samt hihund, mest på grevling.

Link to comment
Share on other sites

Border terrier er brukt som en allrounder, dog har den sitt spesialfelt som hi-hund. Ikke alle bordere loser, og de er ikke naturlig lang-drivende, men har et snitt-drev på 5-20 minutter er jeg blitt fortalt. Den er solgt til hjortejegere på vestlandet og er populær der, og blir også brukt på elg og rådyr i tillegg til hi-jakt. Det er en del bordere som er blitt godkjente ettersøkshunder her i landet , de har bra nese! Og de er uten tvil en hund som tar seg godt frem i terrenget.

Det står utfyllende info om jakt og bruksegenskaper til border terrier på www.borderterriernorge.com

 

Lucy/BT-entusiast

Link to comment
Share on other sites

Litt ekstra reklame:

 

Må nesten legge til at det er en inmari trivelig rase sosialt sett. Går godt med andre hunder og barn, er lydhør for hverdagslydighet og fungerer utmerket som familiehund. Utmerker seg som god agilityhund etc, alt i i tillegg til å fungere som jakthund.

 

Jeg har trent eldste tispa mi først som redningshund, deretter på agility og blodspor, og alt er like moro. Hun er et arbeidsjern som liker å bruke hodet. Hjemme er hun familiehunden som helst ligger under dyna eller på fanget :wink:

 

Hun tok to 1.premier på blodspor i løpet av ei uke nå sent i høst, målet er NVch og ettersøksgodkjenning til våren.

Bare spør om du ønsker å vite mer. Vet også om kommende kull på østlandet utover ( ikke fra meg ) .

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en oppdretter som har lang erfaring med å selge bordere til klovviltjakt. "Problemet" med rasen er at en del ikke har den riktige losen ved drev, de er avlet for å lose under bakken. Jeg har ikke hørt konkret om bordere som ikke jager, og de har jo normalt jaktinstinktet i behold. Mine er veldig interesserte i vilt, og det stemmer godt med de fleste andre borderne jeg kjenner. Hvis formålet er drevjakt og de blir trent på det som en annen allrounder, skulle man tro de fungerer greit på det, selv om de muligens vil ha et noe ulikt drev fra andre drevraser.

 

Jeg kan sikkert formidle kontakt hvis noen er interessert i å vite mer om bordere som brukes på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Alle hunder har jaktinstinkt , ikke bare de vi regner som jakthunder. Det er ikke dermed sagt at de egner seg for alle typer jakt.

 

En annen tanke som slår meg er at Bordere som er avlet for klovviltjakt sannsynligvis blir for store for effektive hihunder , jeg har derimot ingen erfaring med Bordere avlet for klovvilt. Har kun jaktet med Bordere etter hilinjer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da fox terriern min ble utsatt for en jaktulykke og skutt i hi så må jeg på utkikk etter en ny hihund. Man kan ikke gi seg selv om det føles tungt å starte på scratch. Det kan se ut som om det er lettere å få tak i border terrier etter jaktlinjer. Jeg har funnet en spennende paring der hundene som er paret har godkjente prøver fra kunsthi på rev og grevling. (Apport og sprenger)

 

Det jeg stusser litt på er størrelsen på hundene, jeg synes de hørtes i overkant store ut. Hannen veier drykt 8 kg og tispa 7,5 kg. Omkrets rundt bryst vet jeg ikke.

 

Begge veier altså en kg over rasestandarden.

 

Noen som har noen formening? Blir det dinosaur valper? :mrgreen:

 

Eventuelt er det noen som vet om noen valper?

Link to comment
Share on other sites

Ok, unnskyld Foxterrier :) Slik jeg tolket det var han på let etter en ny hi hund og ikke så veldig fokusert på at rasen skulle være border, men etter at hi hunden skulle være av jaktlinjer er vel det som er viktig :) .

 

Hvis det er Border du er på let etter så kan du jo sjekke kennel Gibas i Skåne. se link: http://www.gibas.se/

der er det netopp født valper 18/2 2009

Men border er ikke min sterke side så kanskje flere som vet om border valper og linjer etter dem.

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg faktisk ikke, fikk ikke noe svar på det. Fikk bare til svar at det aldri hadde vært noe problem i nåløyene i kunsthi., har funnet et par andre borderparinger med mye mindre hunder. Men når begge er 1 kg tyngre en maksgrensa i rasestandarden synes jeg det blir litt feil.

 

Tispa på den ene paringa veier 6 kg og var liten, hannen ikke mye større. ( her har jeg satt meg opp på reserveringsliste.) Men var tydeligvis andre som også hadde lyst på border terrier, her var det en del folk før meg. Jeg er også i kontakt med en annen kennel, som jeg har blitt anbefalt.

 

Høyten har ikke stort å si, Apollo var ganske høy, (husker ikke høyden) han hadde også 2 cm for stor omkrets rundt brystet. Jeg hadde akdri noe problem med det, han presset seg gjennom. I Hiet der han ble skutt gikk han først inn i den trangeste inngangen rett etter jeg hadde sakt til jegerne at jeg ikke trodde han kom til å gå inn der da det var veldig trangt. :mrgreen: Der tok jeg feil, han presset seg gjennom der gitt, litt skrubbsår ble det men. Ble dessvere styggere sår på slutten av dagen :(

Link to comment
Share on other sites

synes høyden har alt og si jeg.

sikkert mange store hunder som kan komme seg inn i et hi, men hvor lett trur du det går når

en 40cm stor hund skal finte ut en rev/grevling som setter seg til motverge?

 

men uansett, ikke se deg blind på vekta, vil tro beinstammen spiller inn ganske mye.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi uenige der, og det må jo være lov :mrgreen:

 

Skjelden jeg er borti hi som er store nok til noen store sprell uansett størrelse.. Det er verre med en hund som har for stor omkrets, blir som en propp i hiet.:D Hunden ligger i hiet med beina flatt uansett lengde på dem.

Link to comment
Share on other sites

synes høyden har alt og si jeg.

sikkert mange store hunder som kan komme seg inn i et hi, men hvor lett trur du det går når

en 40cm stor hund skal finte ut en rev/grevling.

 

En foxterrier er raskere enn dachser og lavere terriere pga de har lengre overarmer og kryper raskere og derfor raskere i vendinga.

Dette vet drevne hijegere og kunsthifolk da dette ses raskt her.

Ett naturhi har ofte ikke ståhøyde engang for hundene.

Det er lettere for en fox å bøye seg mye enn en lavere hund med kortere overarmer.

Link to comment
Share on other sites

joano:ser den, hjelper ikke hvor myk og fleksibel kassa er da :D

 

bevergnag:hæ?

hvis du tenker på chondystrofe raser så ja, det kan jeg være enig i.

men på raser som ikke lider av dette står overarmen i forhold til resten av kroppen og blir derfor ikke en hindring for hunden.

 

jeg er nok ingen dreven hijeger, jeg har gravd for hunden min 3 ganger i høst og har sett på klosshold hvordan han jobber på grevling.

dette er grunnlaget for at jeg synes små hunder er bedre enn store.

 

edit:så vi ikke misforstår hverandre:ja, hunden krøyker seg sammen i hi, men han ligger ikke mye i ro. han spretter fram og tilbake og napper i motstanderen.

da er det greit og ha så mye plass som mulig, både over og på sidene.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt ny valp, den blir hentet på mandag. Denne gangen ble det ikke fox terrier, men en border terrier. Valpen kommer fra kennel Ottercap http://ottercap.lya.nu/

 

S&FINJ(GS)CH Rävbackens Ottercap "Utti" och Ottercap Blue Rain "Kebban" er foreldrene.

 

Da ble det bare en uke uten hund, det blir spennende, men samtidig så var ikke valp planene for 2009. Jeg håper det blir mange år til neste gang jeg må kjøpe meg ny hihund.

 

Gleder meg til å treffe min nye kompis.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ble det. Ble født 6 hanner og ei tispe. tispa skulle han ha selv. Jeg var ute etter en hannhund så det passet meget bra at det var igjen en hund der. :mrgreen:

 

Gratulerer med ny hund , har jaktet med " Utti " og hun imponerte meg stort. Har sett henne på både mink og rev , og skulle jeg hatt Border hadde jeg valgt fra Thomas ( Ottercap ) jeg også. Fin størrelse på hundene hans , send meg emailadressen din så kan jeg sende deg noen jaktbilder av Utti :D

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg faktisk tenkt på, han er født i 2009 og til høsten skal jeg sykkle birken for første gang. Har også tenkt på Sako og Elias

 

En S i navnet skal vist være fryktelig bra, da kan det ikke bli en dårlig hund :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Angående navn... En kar her oppe som fikk hunden sin ihjelslått med jernrive kalte neste hund for Riva, til minne om den forrige. Så kanskje Borderterrier Shot...? Der har du S'en din også...

 

Det er jo egentlig et ganske snaisent navn for en sånn krabat... (de går jo som et skudd når de finner det for godt...)

Link to comment
Share on other sites

Hunden jagde et rådyr som ble skadeskutt/rusa ut etter skuddet, dyret la seg rett ved et bolighus og huseieren trodde hunden var i ferd med å rive ihjel dyret, og gikk til forsvar. Han ble forøvrig frikjent for saken...

 

Frikjent ja... Jeg kan love at han ikke ville blitt frikjent om det hadde vært min hund. Rettsak, dom og soning ville blitt gjennomført på stedet. Ingen ankemulighet. Øye for øye, tann for tann.

Link to comment
Share on other sites

La oss snakke om hyggelige ting istedet. Som pest eller kolera. Eller border terrier... :wink:

 

Vet ikke om jeg har lagt ut dette før, men dette er da altså Mico, den borderen jeg kjenner fra jaktsammenheng

 

Rev_03.jpg

 

Den endte sine dager som sofahund i Stora Sta'n etter at en klabb skadeskjøt en grevling for'n. Klabben er avbildet ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hentet meg Borderterriern Kaizer for litt over en uke siden. Har tenkt å bruke han som kort driver på rådyr og hjort, men vil også få prøvd han på hijakt. Han virker uredd det meste og jeg gleder til han blir gammel nok til å slippes. Bor i oslo og har hørt at nærmeste kunsthi er i drammen, noen som hvet om dette stemmer og hvor gammel han bør være før jeg prøver?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har nå hatt bordervalpen i hus ca. en måneds tid, og hittil er vi ihvertfall fornøyde.

Skikkelig livat krabat med et fjes som kan sjarmere seg unna all mulig ugagn.

Vi kommer neppe til å bruke den til jakt, men anskaffet den som familiehund og turkompis, og det ser den ut til å egne seg fint til.

Valpen er trygg, sosial og tillitsfull og vil ha med seg alt som skjer både inne og ute.

Den fungerer helt fint sammen med vår egen katt og venner og bekjentes hunder, så dette lover godt.

Jeg har ikke hatt den med i båten ennå, men det blir nok neste test.

Til vinteren blir det snøscootertur, så den skal nok få prøvd seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...
Har jaktet med hunder fra Ottercap og de imponerte meg. Ser ut for at de venter / har valper nå.

 

http://ottercap.lya.nu/" target="_blank

 

Ja Utti skal ha valper men var mange som ville ha tispe så anser sjansen som liten, noen som kan si litt om hundene derifra, størrelse, hardhet, og bryteegenskaper??

 

Og ja jeg er nysgjerrig på foxterrier kull også..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hannen brukt / tenkt bruket vet jeg ingenting om men Tomas ( ottercap ) vet i aller høyeste grad hva han holder på med , han har lang erfaring med hijakt og Bordere. Når det gjelder Utti så har jeg jaktet med henne som unghund , tror jeg var med på hennes første sprengte rev. Hun er liten , meget bra rovviltskarphet. Hvordan hun er nå vet jeg ikke , men skulle jeg hatt Border hadde jeg valgt fra Tomas.

 

Men hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt Foxterriervalpen fra Børsemaker her inne , den er iallfall født :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...