Jump to content

Plotthunder


Melvin

Recommended Posts

Gjorde et kjapt søk her inne og fant ikke noe særlig med info.

Så da oppretter jeg en tråd om plotter. Arrester meg gjerne hvis jeg har feil.

Er det noen som kjenner til denne rasen og kan fortelle litt om hvordan de funker som rovvilthunder under Norske forhold.

Begynner å bli litt nygjerrig :oops:

Ser Rasmus Bostrøm og gutta har stor sukse med de som bjørnehunder.

Hvordan funker de til rev, grevling og Gaupe.

Kom gjernemed litt historier, bilder og annet snacks hvis dere har?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 210
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

La akkurat annonse for et kull kameraten har tatt på sine to hunder, begge etter samme linjer som Rasmus og gutta bruker. Tror han har to valper igjen nå, 6 uker gamle.

 

Par bilder fra i fjor:

smithrev_10feb2008_1.jpg

Mars2008%20040.jpg

 

Har en del bilder liggende, men det meste er kameraten sin, bla fra Canada. Må nesten høre med kameraten om de kan legges ut her...

 

Jaktmessig er hundene en del annerledes enn nordiske støvere. Mer priklete og enda mer hjernedøde. Forholdsvis lite elegant utseende. Må venne seg til en helt annen losføring. Et gaul fra en plotthund kan bety "her er det noe", men det kan også bety "her tror jeg det er noe" eller "her kunne det jaggu ha vært noe!".

 

Tar ganngamle spor, men bruker lang tid på å nøste opp tråden. Typisk scene fra sporleiting er en plotthund i galopp over åpent terreng, plutselig stopper nesa til hunden i et spor, resten av hunden fortsetter i en halvbue rundt nesa (pivoterer heter det vel på vakkertsk) og det kommer et gaul.

 

Men hvis en lar hunden holde på lenge nok (og det må en nesten, i allefall hvis det er framgang dvs at den kommer etter sporet sånn nogenlunde) så blir det uttak. Og etter uttaket er det ingenting å si på drevet, farta, påholdenheta. Har hatt flere veldig gode revloser med hannhunden til kameraten. Det betyr derimot ikke at alle plotthunder egner seg til revjakt - det er ikke så mange som har blitt gode på akkurat det. Noen er fabelaktige på mår. Kameraten sin fungerer stort sett på det han har prøvd så langt. Mår, rev, mink, gaupe, grevling, bjønn. Ikke skutt alt dette for han, men han jager i allefall. Tispa er innjagd på svartbjørn.

 

Fordelen i forhold til skandinaviske støvere er vel først og fremst at de tar kaldere spor og klarer å rekke opp disse, og at de har naturlige stålosegenskaper. Mye jakt og lite vett i dem. Snille som dagen er lang, utrolig hengivne og tillitsfulle hunder. Naturlig rovviltinteresse, og ser ut til å være ganske enkle å gjøre klauvviltreine. Akkurat det har vi hatt veldig lite problemer med, selv om vi er fullstendig nedlusa i både elg og rådyr. Og så er det jo morsomt å høre los da, fra hunden tas ut av bilen til du kobler. Men ellers er det jo ikke noe magisk hokus-pokus med hundene, som det har en tendens til å være med alt som er nytt og spennende... Skiten er jo at en del kommer til å kjøpe valp av rasen fordi det er noe nytt, uten at de har mulighet til å følge opp hunden med den jakta den trenger - dermed blir det en del dårlige hunder, en del ubrukelige hunder, og rasen får et dårlig rykte. Det har skjedd en del ganger før med slike "nytilkommede raser".

 

Driver og jobber med å få Rasmus over på foredrag på nyåret, en liten kickoff til gaupejakta...

Link to comment
Share on other sites

Virker til å være en spennende rase til rovvilt jakt.

Har hørt noen prate på at den er litt tung og treg til revejakt?

Er det fylkesjegere eller har de vett til å legge av etter 4-5 timer?

At rasen har evne og lyst til å ta gamle spor virker som en tiltalende egenskap for meg. I hvertfall på revejakt. Men hvor gammle spor snakker vi om 2-3 dager eller 12-24 timer.

At de er litt løse i kjeften er jo bare også en fordel på revejakt. Men ikke for naboene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å prege den på rev alt det jeg kan. Hatt hun inne på et revefall. Men har fortsatt tilgode å ha reve los, som jeg veit. Har hatt både hare, rådyr og litt ælj los. Pluss at det ikke går ann å få truger til den. Funker ikke så bra når det begynner å bli 50 sm snø. :lol: Skal ut å spore og prege den når det kommer sporsnø og se om vi får vekket opp en mikkel før vi slipper. Jeg setter nesten mere pris på reveloser enn rådyr. De turer som regel som bare det for ei kortbeint bikje. Hadde noen skikkelig gode reveloser med dachsen jeg hadde før. Og da blei jeg solgt.

Har en kompis som har to russerstøvere som vi skal begynne å jage inn til vintern. Men det er alltid litt spennede med nye raser og ting.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å prege den på rev alt det jeg kan. Hatt hun inne på et revefall. Men har fortsatt tilgode å ha reve los, som jeg veit. Har hatt både hare, rådyr og litt ælj los. Pluss at det ikke går ann å få truger til den. Funker ikke så bra når det begynner å bli 50 sm snø. :lol: Skal ut å spore og prege den når det kommer sporsnø og se om vi får vekket opp en mikkel før vi slipper. Jeg setter nesten mere pris på reveloser enn rådyr. De turer som regel som bare det for ei kortbeint bikje. Hadde noen skikkelig gode reveloser med dachsen jeg hadde før. Og da blei jeg solgt.

Har en kompis som har to russerstøvere som vi skal begynne å jage inn til vintern. Men det er alltid litt spennede med nye raser og ting.

 

Hvis du har en kompis med russerstøver og du sitter på en laika er vel mye løst spør du meg når det gjelder jakt på rovdyr.... en spisshund og en løs på drevet er jo en perfekt kombinasjon?

Link to comment
Share on other sites

Enig der Melvin,revelos med kortbeint bikkje turer kjempe bra,Ronja var fire år når jeg slapp henne bevist på rev, første turen tok hun ut rev men ingen los, andre turen uttak full los 20min før fall, siden har hun jaga rev like godt som rådyr.

Har jakta rådyr på en plass i år som det også er mye rev men har ennå ikke hatt revlos, virker som hun driter i reven så lenge det er rådyrfot å spore :D

Link to comment
Share on other sites

Virker til å være en spennende rase til rovvilt jakt.

Har hørt noen prate på at den er litt tung og treg til revejakt?

 

Tja, tung og treg... Det er vel litt hva en er ute etter det, om en vil ha noen timer med revelos som bukter fint i terrenget, eller om en vil ha et kjempegaul og en rev som sitter i ura etter 2-3 minutter. For min del synes jeg ikke det er en eneste los som er mer tiltalende enn drever på rev. Makan til trange loser, reven bare smetter foran bikkja, gjerne i åpen storskog der det er mulig å postere midt i skauen. Ypperlig, spør du meg...

 

Plotten vi jakter med fungerer godt på rev, uten at vi har den enorme erfaringa med det. Losene bukter rimelig bra, innenfor normale jaktteiger. Har hatt et par tilfeller der reven har gått inn, men det hører vel heller til sjeldenhetene.

 

Er det fylkesjegere eller har de vett til å legge av etter 4-5 timer?

 

Igjen, den vi jakter med får reven til å bukte fint innenfor normale jaktteiger. Kan ikke huske at vi har hatt loser som har vart mer enn 3-4 timer, og han returnerer jo fint så den saken er jo grei.

 

At rasen har evne og lyst til å ta gamle spor virker som en tiltalende egenskap for meg. I hvertfall på revejakt. Men hvor gammle spor snakker vi om 2-3 dager eller 12-24 timer.

 

Dagesgamle spor tar den nok ikke. Hvor gamle sporene er når de tar de opp varierer nok med vær og føreforhold. Betydelig eldre enn skandinaviske støverraser, sier de som har mer erfaring med begge hundetyper.

 

At de er litt løse i kjeften er jo bare også en fordel på revejakt. Men ikke for naboene :lol:

 

Igjen så kommer jo det litt an på hva en er ute etter. Jeg tror en løs hund som plotten tar ut reven mye mer "behagelig" enn en trang, og at reven derfor har bedre kontroll på hunden og bukter bedre i terrenget. For andre viltarter kan det motsatte være en fordel, f.eks med tanke på å sprenge gaupa rett opp i et tre, eller å få stilt grevlingen.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Jibrag i det meste bortsett fra et par småting :wink:

 

Ifølge Bostrøm selv er ikke Plotten det helt idelle til bare revejakt , men fungerer jo på flere arter enn bare rev , men som ren revehund er skandinaviske støvere etter revelinjer bedre. Dette er jo helt naturlig da de fleste linjene som finnes i skandinavia er beregnet på bjørn.

 

Jeg er ikke enig i at Plotten tar opp gamlere spor en en bra revestøver av de skandinaviske rasene gjør. Man skal huske på at den største forskjellen på en støver etter harelinjer og en støver etter revelinjer er at hunder etter revelinjer har større søk og tar opp gamlere spor. Og i Norge finnes ikke mange støvere etter bra revelinjer , og sammenlignes Plotten med støvere etter harelinjer er jeg enig med Jibrag , men ikke når det gjelder revelinjer.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Jibrag i det meste bortsett fra et par småting :wink:

 

Ifølge Bostrøm selv er ikke Plotten det helt idelle til bare revejakt , men fungerer jo på flere arter enn bare rev , men som ren revehund er skandinaviske støvere etter revelinjer bedre. Dette er jo helt naturlig da de fleste linjene som finnes i skandinavia er beregnet på bjørn.

 

Det er vel i hovedsak tatt inn hunder fra to linjer - fra Ursus Plotts som er avlet helt og holdent for svartbjørnjakt, og fra tyske plotthundlinjer (som er helt ubeslektet) som vel i utgangspunktet holdes som villsvinhunder i surkålriket. Jeg har forøvrig aldri sagt at plotthunden er ideell til revejakt, bare at den vi jakter med fungerer godt på rev. Tvert i mot er det som sagt bare noen få plotthunder som har blitt gode på rev - men om det skyldes rasen eller at eierne har satset mer på bjørn/gaupe er kanskje en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja... det var egentlig bare et spørsmål om tid...

 

litja.JPG

 

Makan til trygg valp har jeg aldri sett. Har kjørt showet her fra første minutt, løper og herjer med fetthoinn til sambo'n og virker rimelig trygg på omgivelsene allerede.

 

Historien bak dette er forøvrig at det er knøttet fra kullet til kameraten, ei lita tispe som antakelig har blitt trampa på av mora rimelig tidlig og som har hatt litt problemer med en bakfot. Avlivning var aktuelt en tid, men det gikk seg til. Jeg syntes det var best å få henne ut fra kullet, og kameraten var enig. Og når sambo'n samtykket var det jo ingenting å spekulere på...

Link to comment
Share on other sites

Historien bak dette er forøvrig at det er knøttet fra kullet til kameraten, ei lita tispe som antakelig har blitt trampa på av mora rimelig tidlig og som har hatt litt problemer med en bakfot. Avlivning var aktuelt en tid, men det gikk seg til. Jeg syntes det var best å få henne ut fra kullet, og kameraten var enig.

 

Gratulerer med ny valp, men du skal være klar over at det er en grunn til at valper selges etter 8 ukers alder. Sosialisering med andre hunder (les kullsøsken) er viktig. Har selv tatt til meg hunder som av ulike grunner ikke kan være sammen med moren helt fra de har vært 1 uke gamle og opptil 7 uker. Alle har fått sine nykker som ikke normale hunder har, bla overdrevent kontaktbehov, beskyttelsesadferd ovenfor meg og sjalusi. Dette er spesiellt viktig å tenke på med drivende hunder.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den er ca 7 uker gammel (født 11.10) så akkurat det tror jeg går bra. Ble ikke _så_ mye søvn i natt, men stort sett har hun vært rimelig eksemplarisk, tatt i betraktning at det er en valp med alle de krumspringene det medfører... Hun sovna i 3-tida og våkna ti på halv sju. Og da skulle jo jeg opp uansett...

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Jibrag i det meste bortsett fra et par småting :wink:

 

Ifølge Bostrøm selv er ikke Plotten det helt idelle til bare revejakt , men fungerer jo på flere arter enn bare rev , men som ren revehund er skandinaviske støvere etter revelinjer bedre. Dette er jo helt naturlig da de fleste linjene som finnes i skandinavia er beregnet på bjørn.

 

Det er vel i hovedsak tatt inn hunder fra to linjer - fra Ursus Plotts som er avlet helt og holdent for svartbjørnjakt, og fra tyske plotthundlinjer (som er helt ubeslektet) som vel i utgangspunktet holdes som villsvinhunder i surkålriket. Jeg har forøvrig aldri sagt at plotthunden er ideell til revejakt, bare at den vi jakter med fungerer godt på rev. Tvert i mot er det som sagt bare noen få plotthunder som har blitt gode på rev - men om det skyldes rasen eller at eierne har satset mer på bjørn/gaupe er kanskje en annen sak...

 

 

Kanskje jeg uttrykte meg klønete Jibrag , jeg mente ikke at du hadde sagt at Plottene var ideelle til revejakt. Blir moro å høre hvordan det går i fremtiden med det nye krapylet :D

Link to comment
Share on other sites

Er jo ingen andre plotter her inne.quote]

 

 

har plotthund, men kan ikke si annet enn det det sporer vanvittig nøye.

 

har slipt den en gang på gaupe og hadde en liten los.

med elendig sporsnø her er det ikke så lett å få drivd fram en rovvilt hund.

 

har sporet en det km med den og vært på en del revefall, og instinke er der.

 

helt orgasmisk i øyå pån når den er på ett revelik

Link to comment
Share on other sites

Hva var det du skaut for fetthoinn....?

Var det en bra los?

De pleier å være ganske intense i losføringa den rasen der. Spesielt når det fyres litt oppunder og tempramentet kommer fram. Kan skremme faen på flatmark og skremme livet av en bjønn....! :shock:

 

Har en amerikansk fetthoinn her, og kan høre at det finnes litt plott når losen drar i gang på sitt verste ja :wink:

Helvetes gauling :lol:

Link to comment
Share on other sites

Historien bak dette er forøvrig at det er knøttet fra kullet til kameraten, ei lita tispe som antakelig har blitt trampa på av mora rimelig tidlig og som har hatt litt problemer med en bakfot. Avlivning var aktuelt en tid, men det gikk seg til. Jeg syntes det var best å få henne ut fra kullet, og kameraten var enig.

 

Gratulerer med ny valp, men du skal være klar over at det er en grunn til at valper selges etter 8 ukers alder. Sosialisering med andre hunder (les kullsøsken) er viktig. Har selv tatt til meg hunder som av ulike grunner ikke kan være sammen med moren helt fra de har vært 1 uke gamle og opptil 7 uker. Alle har fått sine nykker som ikke normale hunder har, bla overdrevent kontaktbehov, beskyttelsesadferd ovenfor meg og sjalusi. Dette er spesiellt viktig å tenke på med drivende hunder.

 

hvorfor er det spesielt vikyig med tenke på drivede hunder?

Link to comment
Share on other sites

Hva var det du skaut for fetthoinn....?

 

Hmmm, skutt noe for alle jakthundene var det vel jeg sa... :wink:

 

Var det en bra los?

De pleier å være ganske intense i losføringa den rasen der. Spesielt når det fyres litt oppunder og tempramentet kommer fram. Kan skremme faen på flatmark og skremme livet av en bjønn....! :shock:

 

Har en amerikansk fetthoinn her, og kan høre at det finnes litt plott når losen drar i gang på sitt verste ja :wink:

Helvetes gauling :lol:

 

Tja, de fleste raser har vel sin opprinnelse som brukshundraser, men det er litt skremmende å se hvor fort slike evner forsvinner når man ikke lenger hensyntar det i avl.

 

Hmmm, her kommer det jaggu en plotthundvalp på knapt to måneder med et grevlingskinn etter seg... 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja... det var egentlig bare et spørsmål om tid...

 

litja.JPG

 

Makan til trygg valp har jeg aldri sett. Har kjørt showet her fra første minutt, løper og herjer med fetthoinn til sambo'n og virker rimelig trygg på omgivelsene allerede.

 

Historien bak dette er forøvrig at det er knøttet fra kullet til kameraten, ei lita tispe som antakelig har blitt trampa på av mora rimelig tidlig og som har hatt litt problemer med en bakfot. Avlivning var aktuelt en tid, men det gikk seg til. Jeg syntes det var best å få henne ut fra kullet, og kameraten var enig. Og når sambo'n samtykket var det jo ingenting å spekulere på...

 

Har du ikke drevere lengere da Jibrag, jeg hadde ett par meget gode revsprengere en gang.

Interessant rase. de som har kull nå, MÅ være jævlig selektive over hvor dem selger valpene, så de ikke ender opp som sofabikkjer

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke drevere lengere da Jibrag, jeg hadde ett par meget gode revsprengere en gang.

Interessant rase. de som har kull nå, MÅ være jævlig selektive over hvor dem selger valpene, så de ikke ender opp som sofabikkjer

 

Ja, kameraten er rimelig grei i tankegangen sånn sett.

 

Drevere har jeg ja, tre stk. To i daglig bruk, en som neppe blir noen stor jakthund. Var ute i dag og hadde fire flotte loser, tross møkkaføre.

Link to comment
Share on other sites

Kameraten ville at jeg skulle legge ut noen bilder for han her. Ikke bare fordi han har to valper igjen, men kanskje litt.

 

Plotthund (Smith) som står for hi

FebruarMars2008%20012.jpg

 

Plotthund som har vært en tur inne i hi...

FebruarMars2008%20017.jpg

 

Plotthund på minkjakt.

Flatanger%20juli-07%20020.jpg

 

Plotthund på gaupejakt (Flatanger)

Gaupejakt%20-07%20015.jpg

 

Plotthund på gaupejakt (Flatanger)

Gaupejakt%20-07%20016.jpg

 

Plotthund på grevlingjakt

Grevling%20Feb-07%20001.jpg

 

Plotthund på grevlingjakt (f.v: bærer, graver, dachshundfører)

Grevling%20Feb-07%20007.jpg

 

Plotthund på rev

Mars2008%20014.jpg

 

Mer rev...

Mars2008%20017.jpg

 

Mer rev...

Mars2008%20023.jpg

 

Tear og valpene

November-08%20026.jpg

 

En av valpene

November-08%20036.jpg

 

To plotthunder (smith, banditt) på rev. Overhalla

V%c5RSOMMER-08%20003.jpg

 

To plotthunder og gaupe

gaupe%20i%20tre3.JPG

 

Mer gaupe

gaupe%20i%20tre4.JPG

 

Og enda en rev...

smithrev_10feb2008_4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen ekspert på plott, men svigers hadde en slik, og den jaget rev så det dundret, men han jaget tyst. Kom kanskje en lyd i ny og ne, men var ikke akkurat spennende å sitte på post.

Mulig dette var et engangs tilfelle med akkurat denne hunden, men har hørt at det er flere som sier at de kan jage tyst. Nå skal man ikke tro alt man hører, men er det flere som har erfaring med plotter som jager tyst??

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen ekspert på plott, men svigers hadde en slik, og den jaget rev så det dundret, men han jaget tyst. Kom kanskje en lyd i ny og ne, men var ikke akkurat spennende å sitte på post.

Mulig dette var et engangs tilfelle med akkurat denne hunden, men har hørt at det er flere som sier at de kan jage tyst. Nå skal man ikke tro alt man hører, men er det flere som har erfaring med plotter som jager tyst??

 

Hvis du leser på hjemmesida til Steve Mohr, som driver kennelen Ursus Plotts - dvs opphavet til de skandinaviske plotthundene, er det rimelig klart hva skjebnen til slike hunder er. "Silent trailers are eliminated". Men en av de best kjente, kanskje _den_ best kjente plotten i Skandinavia - Bull til Rasmus Bostrøm, er en "silent trailer". Men det vil ikke si at de er stumjagere, men de er stille på kalde spor. Dvs omtrent som en vanlig skandinavisk støver. De skal derimot ikke være slik, det skal stort sett være full kauk fra nesa går i det første nattsporet...

 

Sikker på at det var en plott, og ikke en av de andre amerikanske støverrasene? (Redbone, Walker osv?) Og sikker på at det var en Ursus-plott, og ikke en som stammet fra tysk-import?

 

Jørgen: Stemmer at det er en på vei til Stjørdal fra dette kullet.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen ekspert på plott, men svigers hadde en slik, og den jaget rev så det dundret, men han jaget tyst. Kom kanskje en lyd i ny og ne, men var ikke akkurat spennende å sitte på post.

Mulig dette var et engangs tilfelle med akkurat denne hunden, men har hørt at det er flere som sier at de kan jage tyst. Nå skal man ikke tro alt man hører, men er det flere som har erfaring med plotter som jager tyst??

 

Hvis du leser på hjemmesida til Steve Mohr, som driver kennelen Ursus Plotts - dvs opphavet til de skandinaviske plotthundene, er det rimelig klart hva skjebnen til slike hunder er. "Silent trailers are eliminated". Men en av de best kjente, kanskje _den_ best kjente plotten i Skandinavia - Bull til Rasmus Bostrøm, er en "silent trailer". Men det vil ikke si at de er stumjagere, men de er stille på kalde spor. Dvs omtrent som en vanlig skandinavisk støver. De skal derimot ikke være slik, det skal stort sett være full kauk fra nesa går i det første nattsporet...

 

Sikker på at det var en plott, og ikke en av de andre amerikanske støverrasene? (Redbone, Walker osv?) Og sikker på at det var en Ursus-plott, og ikke en som stammet fra tysk-import?

 

Jørgen: Stemmer at det er en på vei til Stjørdal fra dette kullet.

 

Er helt sikker på at det var en plott ja, også sikker på at det var den amerikanske typen. Var en j.... tøff hund, ikke spessielt pen ( noe ingen plott egentlig er, etter min mening) og knall sterk.. Veldig synn det jaget tyst, er nå satt bort til noen i sverige som bruker den på bjørn med stor sukse. Men som rev/gaupe hund egner den seg ikke

Link to comment
Share on other sites

Vet du om en av disse valpene har hvanet eller kommer til å hvane på Stjørdal?

Fikk høre rykter om at en på gauplaget vårt skulle skaffe seg en plott...

Blir i såfall veldig spennende å se hvordan den vil gjøre seg på gaupejakta om et par år.. :D

 

Korrekt oppfattet Jørgen.

En plott havner "på rætt sia ælva". Blir hentet hjem denne uka.

Så da er det bare å varsle om ferske spor så får vi samarbeide om å få frem en racer.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt oppfattet Jørgen.

En plott havner "på rætt sia ælva". Blir hentet hjem denne uka.

Så da er det bare å varsle om ferske spor så får vi samarbeide om å få frem en racer.

 

Det blir jo veldig spennende! Fant gaupespor på søndag, men de var ikke ferske nok desverre! Det er vel flere som ønsker å få prøvd hundene sine hvis vi finner spor..

 

Får be til værgudene om at vi får litt nysnø i romjula så vi kan få registrert noen flere familiegrupper!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

så om jeg skulle hatt et ønske om en hund som jaget som min sveitser(skikkelig med målbruk og kjempemoro å høre på), men jeg ønsket meg også en med en form for ståegenskaper, kanskje også opptatt av at den er nogenlunde rovviltskarp. Bikkja skulle ha jaga gaupe, og gjerne bjørn, men for å være realist så er det reven som skulle fått de fleste trimturene... Ville da en "laus" plott vært noe? Og isåfall hvordan finner man frem til en med disse(eller noe i nærheten) egenskapene? Miljøet er vel fortsatt lite og genmaterialet trangt her i Norden?

Eller skulle man bare ha kjøpt seg en finsk støver med gode revlinjer? Er forsåvidt ikke jeg som skal ha hund, da jeg har ryggdekning, men snarere et søskenbarn!

 

Jeg er bare veldig nysgjerrig heg, da jeg ikke har noe som helst erfaring med dissa!

Link to comment
Share on other sites

Fin bikkje! Ja alle hundejegere burde hatt en sauebonde i nærheten og tilgang til fjøset... Det hadde løst mange konflikter mellom sau og hund, bonde og jeger.

 

Hehe, du har tydeligvis ikke hørt historien om når sauebonden (jeg) kjøpte laika... For å si det sånn - den har kosta meg like mye i erstatning og "goodwill" som den kosta i innkjøp... :?

 

Men jeg har tro på denne "metoden". Har hatt en del hunder fra valp opp gjennom årene, og enda ikke en som har vært interessert i sau. Halvstøveren sleit seg når jeg var på sautilsyn forrige sommer, midt oppi verste saueflokkene på almenningen. Han var borte over en time, jeg satt på en topp og venta på'n. Og han kom tilbake... Ikke ei eneste bjelle som ble forstyrra, samme rolige klangen hele timen. Men "far" var spent...

Link to comment
Share on other sites

Gjorde et kjapt søk her inne og fant ikke noe særlig med info.

Så da oppretter jeg en tråd om plotter. Arrester meg gjerne hvis jeg har feil.

Er det noen som kjenner til denne rasen og kan fortelle litt om hvordan de funker som rovvilthunder under Norske forhold.

Begynner å bli litt nygjerrig :oops:

 

Kom gjernemed litt historier, bilder og annet snacks hvis dere har?

 

:D Tør jeg det no da, etter all den kjeften jeg har fått :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Må vel være trofast til denne tråden istedet for å la revestøvergjengen få all moroa i tråden om revejakt med støver...

 

Kameraten slapp fra åtet i morres. Fortsatt stort sett bart i vårt område, noe skare enkelte steder men stort sett ikke snø i hele tatt. Nytteløst å se spor. Han slapp hannen først, for den er sikrest i forhold til klauvvilt. Han begynte å rote med spor, og kameraten slengte i vei tispa også (dette er foreldrene til min plott). Det ble uttak, losen gikk en runde og var på vei mot en sikker post, dvs rett bak uthuset til kameraten. Akkurat når losen kom dit, kom en E-verk bil peisende opp bakken og støkte losen. Den vinkla og gikk rett over noen store åkre og opp i en annen ås.

 

Jeg gjorde ferdig fjøset og kjørte utover, i det losen passerte over til en tredje ås. Der har vi stort sett kontroll, de gangene vi har hatt los der har reven kommet ut på en av to plasser, og nå var vi to poster. Vi tok hver vår, og etter en halvtimes tid runda losen rett oppfor posten min, og like etter smalt det to kjappe fra kameraten. En svær skabbrev hadde kommet over et beite og ned mot posten, og han fikk den i åpent terreng. Litt lurvete skyting, men reven kom ikke mange metrene før den kapitulerte.

 

Første reven vi har skutt når Tear har vært med på fallet (hun kom fra Canada i sommer).

 

Tear

tear01.JPG

 

Tear, Smith og kameraten.

tear02.JPG

 

Tear, Smith og en forholdsvis stygg - men stor - skabbrev.

tear03.JPG

 

Edit:Justerte kontrasten på bildene, de var da så mørke...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...