Jump to content

Nojs spør: Partienes syn på jakt og skytesport i Norge.


Reinhard

Recommended Posts

Styret har en tid planlagt å spørre de politiske partiene, om hva de mener om noen av de sakene som er viktige for jegere og skyttere i Norge.

 

Teksten vi har sendt er som følger:

 

Partienes syn på jakt og skytesport i Norge.

 

Norsk organisasjon for jegere og skyttere, Nojs, er en ny organisasjon som har som mål å bli en bidragsyter i å fremme Norske jegere og skytteres interesser. Vårt utspring stammer fra ideen om å ha et idealistisk drevet nettbasert samlingssted for alle interesserte - Kammeret.no

Kammeret.no er etter norske forhold, et meget stort diskusjonsforum. Siden oppstart i november 2007 har vi nå over 6300 registrerte brukere, over en kvart million innlegg, og rundt 2 millioner treff pr. mnd, fra både registrerte brukere og en stor gruppe uregistrerte lesere.

 

I Norge er det rundt 380.000 registrerte jegere. Antallet skyttere som ikke er blant de registrerte jegerne er uklart, men trolig er rundt 10 % av befolkningen jegere, og skyttere.

Det ser for oss ut til at disse er like godt spredt ut over det politiske landskapet som resten av befolkningen. Den mest markante politiske likheten vi synes å se blant våre jegere og skyttere, er at spørsmål rundt vilkårene for muligheten til å drive med jakt og skyting i Norge, er en særdeles viktig sak for svært mange.

Å få klarhet i hvor de forskjellige partiene står i spørsmål som er viktige for oss er ikke så lett.

Vi vil derfor invitere dere til å bli med å prøve å gjøre det lettere for norske jegere og skyttere å få klarhet hva partiene mener om de mest sentrale spørsmålene på dette området.

 

 

1. Vi har nettopp fått en ny våpenforskrift i Norge. Den opprinnelige forskriften kom i fjor, men måtte gjennomgå betydelige endringer før den kunne settes i verk, blant annet fordi flere av bestemmelsene manglet hjemmel i lov og fordi det i stor grad var lagt opp til at materielle regler skulle utformes av forvaltningen, uten hjemmel i loven.

Forvaltningen har på våpenlovens område utvist stor evne og vilje til å gå utover lovgivers intensjoner slik de er uttrykt i loven og forarbeidene. Forvaltningen, fra justisministeren til laveste forvaltningsnivå i direktoratet, har uttrykt enten direkte eller gjennom regelendringer og rundskrivsuttalelser at sivilt våpeninnehav er et problem i Norge. I den forbindelse har vi følgende spørsmål:

 

- Hvordan ser _____partiet på Norske jegere, og skytteres mulighet til å fortsatt eie og bruke våpen til lovlige formål i Norge?

- Helt konkret, mener _____partiet at det behov for innskrenkninger i norske jegere og skytteres adgang til å eie og bruke våpen?

- Vil _____partiet arbeide for at regelverket på dette området i neste periode vil bli utformet, og forvaltet, i tråd med Stortingets intensjoner slik de er uttrykt i den aktuelle loven med forarbeider, slik situasjonen er på alle andre forvaltningsområder og stanse forvaltningens ukultur på dette området?

 

2. Høstningsbasert friluftsliv i form av bærekraftig jaktutøvelse er en tradisjonsrik, viktig og nyttig fritidssyssel for mange nordmenn, og i mange distrikter blant de få tilgjengelige rekreasjonsmulighetene for mange. Jakt er en folkesport i Norge, med brukbar tilgjengelighet for de fleste. Aktuelle spørsmål i denne forbindelse er:

 

Hvordan ser _____partiet på utøvelsen av jakt i Norge?

Mer konkret:

- Vil _____partiet arbeide for at aksept av jakt som riktig og nyttig ressursutnyttelse og verdifull rekreasjon opprettholdes?

- Statsskog og Fjellstyrene spiller en viktig rolle i dag med hensyn til å sikre flest mulig jegere adgang til jakt på rimelige vilkår. Vil _____partiet gå inn for privatisering av statlig eiendom og/eller gå inn for endring av vilkårene for og prisen på jaktmulighetene på statens eiendom i Norge?

- Vil _____partiet arbeide for at både pris og tilgjengelighet for jaktmuligheter i bedres, slik at flest mulige får adgang til å utøve jakt?

 

 

3. Rovdyrforvaltningen er en sak som berører og opptar mange jegere. Hvordan ser _____partiet på rovdyrforvaltningen i fremtiden?

Mer konkret:

- Bør rovdyrforvaltningen være politisk styrt gjennom Stortinget og lokale, valgte rovdyrnemnder eller bør det være opp til forvaltningen, gjennom regjeringen og departement/direktorat å styre rovdyrpolitikken?

- Vil _____partiet arbeide for at lokale rovdyrnemnder slik de vi har i dag får endelig bestemmelsesrett med hensyn til uttak av skadegjørende rovdyr og felling av dyr som etablerer seg utenfor de vedtatte soner eller mener partiet det er riktig at forvaltningen (bl.a. gjennom Direktoratet for naturforvaltning) skal kunne overprøve de lokale nemndene?

- Mener _____partiet at det bør være større bestander av store rovdyr i Norge, er bestandsmålene riktige pr. i dag eller bør bestandene reduseres?

 

4. Skytesport står sterkt i Norge som en tradisjonsrik folkesport, bl.a. representert gjennom Det frivillige skyttervesen og deres lokale skytterlag, gjennom skiskyting, jaktskyting i regi av Norges jeger- og fiskerforbund, Norges skytterforbund og andre skytegrener. Hvordan ser _____partiet på fremtiden for norsk skytesport?

Mer konkret:

- Vil _____partiet arbeide for å opprettholde støtte til de organisasjonene som driver organiserer skytesport i Norge?

- Vil _____partiet arbeide for at mulighetene til å drive skytesport opprettholdes og forbedres gjennom tilretteleggelse for å opprettholde eksisterende skytebaner i konkurranse med andre hensyn (ny bebyggelse nær skyteanlegg, andre fritidsinteresser)?

- Vil _____partiet arbeide for at det skal være gode muligheter til å anlegge nye (støydempede og miljøsikrede) skyteanlegg slik at skytternes behov møtes og rekruttering samt utvikling av sporten sikres?

 

 

Vennlig hilsen

Styret i Nojs.

 

www.kammeret.no

 

Disse har fått.

 

AP

Høyre

FRP

Senterpartiet

Venstre

Krf

SV

Rødt

Kystpartiet

Pensjonistpartiet.

 

Vi venter spent på svar. :wink:

 

Tillegg: Her finner du svarene etter hvert som de dukker opp. :wink:

Partienes svar: Jakt og skytesport i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt fantastisk! Dette valget stemmer jeg kun for framtidig mulighet til å bedrive skyting og jakt. Er stygt redd for at det kan bli sterke innskrenkelser framover dersom vi ikke gjør noe nå - og blir det først enda strengere så skal det mye til at det blir enklere igjen! Men om ett parti gjør noe bare fordi de har lovet det er jo en annen sak.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Prisverdig tiltak, godt formulert og gode spørsmål.

 

Synd det ikke ble sendt ut for en god stund siden slik at vi kunne hatt svarene allerede (fra de som svarer).

Jeg skal forhåndstemme i dag på grunn av reise, og har allerede bestemt meg, men dette skal bli interessant å følge med på.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre venter jeg i spenning, men ikke minst så er jeg hoppende glad, for at Nojs nå har kommet så langt at de begynner å jobbe med disse sakene. For det er ikke til å komme fra at vi lett kan leve på lånt tid, og at hvilket parti som står for hva på området jakt/skytesport, rett og slett er umuligt å finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

:D Hvordan melde seg in i nojs ? :oops:

Leif R

 

Bra det men før man melder seg inn noe sted bør NOJS svare på HVA NOJS står for av standpunkt som organisasjon.

 

Savner informasjon og styrets agenda og med hvilke argumenter NOJS har i våpen, jakt og skyttersaker.

 

Skal man melde seg inn eller sympatisere med NOJS er det viktig å vite hva NOJS står for og har som kampsaker og på hvilken måte.

 

Oppfordrer styret til konkret å fremlegge NOJS standpunkt i forbindelse med :

 

- ny våpenlov

- reviderte jakt og fangstforskrifter

- holdningen til NJFF

 

Håper at man velger en linje på saker og ikke om det er rødt/blått partipolitiske saker.

Informasjon er viktig hvis man skal melde seg inn eller sympatisere men NOJS.

 

viewtopic.php?f=28&t=24915

Link to comment
Share on other sites

Dette var bra arbeid :D

 

Jeg har vært veldig kritisk til hvordan enkelte debatter (spes rovdyr og POD-debatter) fremstiller kammeret og alle dets medlemmer. Dette er også en av grunnene til at jeg har vært skeptisk til NOJS. NOJS og kammeret er så sammensveiset at det er vanskelig å være sikker på hva NOJS står for, og hvilke ulike syn de representerer. Gjennom dette brevet ser jeg at NOJS mener alvor. Og jeg føler at NOJS kan representere meg som jeger. Dere skal ha all ros for dette :!:

 

Nå er valget snart rundt hjørnet, og det er lett at partiene prøver å unngå å svare. Jeg vil oppfordre dere til å presse på, og gjerne bruke media. Sett brevet opp på kammerets hovedside, og send ut en pressemelding til ulike mediakanaler (som sagt tidligere her). Nettavisen har tatt tak i en sak tidligere. Selv om den artikkelen ikke var den beste reklamen, ville likevel ikke vært redd for å tipse dem også.

 

Jeg sendte for en tid tilbake brev til NJFF om de kunne spørre partiene om intensjonen med statskog og andre statlige eiendommer/rettigheter. Et lite utdrag av hva jeg skrev:

 

"Det er viktig at Norges velgere får vite hva de ulike partiene står for vedrørende statskog og statsalmenningene. Jeg oppfordrer dere til å ta tak i dette, slik at partienes syn omkring dette kommer på dagsorden. For mange kan disse spørsmålene virke betydningsløse sammenliknet med eldreomsorg, skole og veier. Imidlertid er jeg redd for at mange av velgere kan få seg en kraftig overraskelse dersom de på forhånd ikke blir opplyst om partienes syn på statskog/statsallmenningene, og betydningen av dette."

 

Fikk svar fra Farstad:

 

"Hallo!

 

Beklager det seine svaret, men det har vært ganske feriestille her i juli.

 

Takk for et engasjert innlegg!

 

Vi deler ditt syn om at de statlig eide områder, enten det er statsgrunn forvaltet av Statskog, fjellstyrer eller andre statlige etater som for eksempel Statkraft, så er det viktige områder for allmennhetens muligheter til å utøve jakt og fiske. I tillegg kommer positive aspekter ved statlig styring som du er inne på, for eksempel at det kan virke dempende på hyttebygging og lignende.

 

Med dette grunnsynet i bunn har da også NJFF tegnet samarbeidsavtaler med Statskog, Norges Fjellstyresamband og Statkraft, der hovedintensjonen er å sikre den allmenne tilgjengeligheten til jakt og fiske, en god naturforvaltning på statsgrunn og selvsagt for å sikre oss en løpende dialog med landets største grunneier.

 

I år er det valgår, og det ville absolutt vært på sin plass med en avklaring av hvor de politiske partiene står i forhold til en fremtidig forvaltning av statsgrunn. Vi aner nok konturene av hvor skillelinjene går. For noen år tilbake var Høyre ute og ville selge ned statsgrunn. Daværende næringsminister Ansgar Gabrielsen sto for frontingen av den saken. NJFF engasjerte seg sterkt i den debatten under slagordet ”ikke selg arvesølvet”.

 

Frp har programfestet en avvikling av statlig eierskap. Hvor langt de vil gå er det vanskelig å si noe om før de eventuelt er i posisjon.

 

På den annen side finner du SV, Ap og sannsynligvis V og Krf. Sp står jo tradisjonelt på den private grunneiers ( les; bondens) side.

 

NJFF har hatt og har et sterkt engasjement rundt den framtidige forvaltningen av de samiske bruksområder på statsgrunn (fra Troms til nord i Hedmark). Denne saken ligger til politisk behandling og kan ventes behandlet i kommende stortingsperiode. Vi kan love et sterkt press fra NJFF for å ivareta allmennhetens interesser.

 

Jeg sender en kopi av dette svaret til redaktøren av Jakt & Fiske, til orientering. På grunn av lang trykke- og produksjonstid på Jakt & Fiske, så vil ikke en eventuell spørrerunde til partiene på dette sentrale spørsmålet rekke å komme med før valget i år. Men kanskje kunne du kunne formulere noe av dine tanker som et leserinnlegg?

 

Mvh

 

Espen Farstad

 

Infosjef NJFF"

 

Jeg personlig deler NJFF sitt syn på dette, men var veldig skuffet over at NJFF ikke ville ta dette videre. Det er greit at de ikke hadde rukket å få dette med i "jakt og fiske", men det finnes da mange andre kanaler enn dette. Feks. nettsia deres, eller media. Det er klart at ingen organisasjon som dette (eller NOJS for den saks skyld) skal ha en spesiell partitilhørighet. Men det hadde likevel vært uproblematisk å hjulpet medlemmene med å bringe frem hva de ulike partiene står for. Så blir det opp til hver enkelt medlem om hva de vil prioritere.

 

Det er derfor ekstra flott at NOJS tar opp dette, og andre viktige spørsmål. Imidlertid hjelper det lite dersom ikke alle jegere og skyttere får se resultatet. Kammerts meldemmer er bare en brøkdel av den totale jeger-/skyttermassen. Derfor oppfordrer jeg dere igjen til å bruke alle kanaler dere har til rådighet for å få dette ut før valget.

 

Takker for at dere tør:!:

Link to comment
Share on other sites

Synes Pensjonistpartiet har et fint syn på allmennhetens tilgjengelighet på jakt og fiske. Det er slik det bør være for å unngå klasseskille her og. Vet at Frp er for å avhende statseiendom til private. Dette kan fort bli utlendinger (?). Da lurer jeg på hvor dyrt det etter hvert kan bli for oss på gulvet...

 

Har et lite eksempel på det med privat grunn og jakt. Noen jeg kjenner i Østerdalen har, sammen med andre, leid ut flere tusen mål til jakt til en person/firma. Da jeg spurte hvorfor ikke selge jaktkort til allmennheten, fikk jeg som svar at det er det jo ingen penger i. Dette frykter jeg kan bli mer aktuelt med de som vil selge unna statsgrunn til private.

Link to comment
Share on other sites

Synes Pensjonistpartiet har et fint syn på allmennhetens tilgjengelighet på jakt og fiske. Det er slik det bør være for å unngå klasseskille her og. Vet at Frp er for å avhende statseiendom til private. Dette kan fort bli utlendinger (?). Da lurer jeg på hvor dyrt det etter hvert kan bli for oss på gulvet...

 

Har et lite eksempel på det med privat grunn og jakt. Noen jeg kjenner i Østerdalen har, sammen med andre, leid ut flere tusen mål til jakt til en person/firma. Da jeg spurte hvorfor ikke selge jaktkort til allmennheten, fikk jeg som svar at det er det jo ingen penger i. Dette frykter jeg kan bli mer aktuelt med de som vil selge unna statsgrunn til private.

Fra nettmøte med Kenneth Svendsen på nrk-nordland:

Statens eiendommer

jeger - 03.09.2009 kl 16:03 Hei Ønsker dere å selge statens eiendommer/landområder- les statsskog til private. Sånn at disse områdene også blir forbeholdt rike jegere? Eller ønsker dere at staten beholder disse eiendommene til det beste for alle jegere og friluftsfolk?

 

 

Kenneth Svendsen:Nei, vi ønsker at kommunen skal ta forvaltningen av det statsskog forvalter i dag. Allemannsretten står meget sterkt i Fremskrittspartiet. Kenneth

 

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Det svaret fra Kenneth Svendsen vedrørende allemannsrett vil jeg kalle for bløff. Det er ikke bare på fjellet vi har allemannsrett, den gjelder i fjæra også. Her vil FRP nærmest slippe fri hytte og bryggebygging, og det vil sterkt berøre den allemannsretten vi har i dag. Det er stritt nok å finne fine plasser å legge seg på i skjærgården i dag. Å jada, jeg vet mange er uenige med meg i dette, men slik oppfatter nå jeg forholdene langs telemarkkysten.

Det var allemansretten. Når det gjelder forvaltninga i fjellområdene mener jeg at Statsskog, med alle de feil de har, forsatt vil være det beste alternativ for helhetlig forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

ASi: Hva med privat eiendomsrett? Klart allemansretten i strandsonen skal sikres, men grunneiere må fortsatt få lov til å benytte sin egen grunn mener jeg. Jeg håper de mykner opp reglene for å få bygge nøst og brygger, men i pressområder ser jeg at det er nødvendig å fortsatt være restriktiv med tilatelse til hyttebygging. Store deler av Norskekysten er ikke pressområder, da er det meningsløst at man skal være like restriktiv her som man er i Oslofjorden.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Vel Taiko, nå kan jo du og alle andre sammenlikne det svaret, med svaret vi har fått fra Ronny Røste i Fremskrittspartiet. Frp og SP har sendt svar.

 

Desverre har vi fått en melding fra SV om at de ikke har tid til å svare.

 

De vil vel helst ikke svare kan jeg tenke meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette var jo interessant lesing.

 

Dersom man ønske gode kår for noe som har med individualitet å gjøre, uten å miste felleskapsansvaret, ja da havner man på mellompartier. Det er ikke så veldig vanskelig å se.

 

Så da spørs det, om mange ender opp med å stemme AP eller FRP som før om åra.... eller om man tenker litt nytt i år?

Link to comment
Share on other sites

Her (i komentarene under) kan dere feks lese hva Viggo Jordal, SV-topp på Nordmøre (ordførerkandidat i Kristiansund) mener om privat våpenbesittelse; http://www.tk.no/nyheter/article4550094.ece

 

Det finnes endel ting skyttere og jegere med vettet i behold ikke gjør, å stemme SV er en av disse tingene, medlemskap i Røde Kors den andre (før dere hyler opp om det siste-sjekk hva RødeKors mener om sivile skytevåpen!).

Link to comment
Share on other sites

Her (i komentarene under) kan dere feks lese hva Viggo Jordal, SV-topp på Nordmøre (ordførerkandidat i Kristiansund) mener om privat våpenbesittelse; http://www.tk.no/nyheter/article4550094.ece

 

Intersant, men slett ikke overraskende.

 

Husker jeg rett hadde Heidi Sørensen en nogenlunde paralell sak på sv bloggen sin etter at hun ble ranet av en pistolvæpenet figur i London. Så rent prinsipiellt var svaret på det å blir ranet med pistol å forby håndvåpen en gang til, samt at hun uttrykte sympati for den stakkars raneren som helt sikkert ikke ville blitt forbryter, hvis han ikke hadde kommet i kontakt med den slemme pistolen (min tolkning/oppsummer, fritt etter hukomelsen)... :roll:

 

At håndvåpenforbudet i England da hadde vært i drift noen år var det visst ikke så farlig med...

 

Stemmer ikke SV og er slettes ikke medlem i Røde Kors, men la igjen en del kroner til dem, så lenge de hadde knipsekasser... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

christianj skreiv "Det kom ikke som noen bombe at SV ikke svarer på slikt! Med tanke på hvordan en aktiv lokalpolitiker i sv svarte meg om våpen og jakt"........ :?

 

Hva var svaret du fikk christianj?

 

Han sa de ønsket sentrale lager der våpen kunn ble utlevert ved behov, og mindre våpen totalt sett.

 

For å si det enkelt mot jakt, mot våpen og mot skyting.

Link to comment
Share on other sites

At SV ikke "hadde tid" til å svare, er vel bare en annen måte å si at de ikke hadde noe positivt å komme med. Bedre å si ingeting enn å svare at de er motstander av både skytesport, jakt og våpen generelt.

 

Synes både SP og FRP svarte "bra". Eller ikke så alt for ille da.

Venter i spenning på Ap's svar. De lirer vel av seg noe dritt som vanlig.

 

Personlig oppfordrer jeg alle til å stemme noe helt annet i år. SV, AP, Sp, V, KrF, H, Frp er alle etablerte parti bestående av en liten klikk som lever i sin egen verden.

Link to comment
Share on other sites

Her (i komentarene under) kan dere feks lese hva Viggo Jordal, SV-topp på Nordmøre (ordførerkandidat i Kristiansund) mener om privat våpenbesittelse; http://www.tk.no/nyheter/article4550094.ece

 

Intersant, men slett ikke overraskende.

 

 

Når en har prøvd å diskutere sivil våpenbesittelse med flere sentrale SV-ere skjønner en fort at dette faktisk er eller har vært debatert grundig innad i SV; de argumenterer omtrent ordrett likt. Selv om de (SV) ikke vil fortelle sine velgere det er partiets holdning at sivilt våpeninnehav er noe de ønsker å fjerne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

christianj skreiv "Det kom ikke som noen bombe at SV ikke svarer på slikt! Med tanke på hvordan en aktiv lokalpolitiker i sv svarte meg om våpen og jakt"........ :?

 

Hva var svaret du fikk christianj?

 

Han sa de ønsket sentrale lager der våpen kunn ble utlevert ved behov, og mindre våpen totalt sett.

 

For å si det enkelt mot jakt, mot våpen og mot skyting.

 

Typisk sosialister :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare på fjellet vi har allemannsrett, den gjelder i fjæra også. Her vil FRP nærmest slippe fri hytte og bryggebygging, og det vil sterkt berøre den allemannsretten vi har i dag. Det er stritt nok å finne fine plasser å legge seg på i skjærgården i dag. Å jada, jeg vet mange er uenige med meg i dette, men slik oppfatter nå jeg forholdene langs telemarkkysten.

 

Etter å ha vært opp og ned mye av kysten vår er jeg ganske enkelt ikke i stand til å se at det du nevner er totalt sett noe stort problem. Klart det er visse mindre områder langs kysten som har relativt tett bebyggelse av både fastboende og hyttefolk, men å si at det er vanskelig å finne seg et sted å legge seg i skjærgården gjør at jeg lurer på om dette dreier seg mere om misunnelse en at det er egentlig et problem. For du kan faktisk legge det til på annen manns grunn (utmark) så lenge det ikke er til vesentlig sjenanse eller ulempe for grunneier. Og den strikken kan faktisk tøyes ganske langt før grunneier har rett til å be deg pelle deg vekk. :wink:

 

En annen sak er at folk burde kanskje tenke litt mere på det store bildet når det gjelder hvilken vei landet vårt skal vidreutvikles, i stedenfor å henge seg opp i en enkelsak. Det er litt som en venninne av meg som har jobbet i NINA i mange år. Hun stemte SV ved forrige valg, da hun mente at SV var det partiet som ville gi NINA økte budsjetter og dermed mere penger og oppmerksomhet til hennes interesser. Jeg sa rett ut til henne at jeg syns hun var en egosentrisk sneversynt tulling som kun tenkte på seg selv og hennes egen arbeidsplass istedenfor å tenkt på hva som er best for landet som helhet.

 

Ingen partier er 100% perfekte, og det er vel få eller ingen som alltids er 100% enig i alt et parti står for eller gjør. Man må se på hviket parti som totalt sett står for det man syns er viktig og innse at ikke absolutt alt blir helt som en drømmer om.

 

Personlig syns jeg det hadde vært ønskelig at Norge bare hadde 2 partier, da jeg syns disse små partiene (SV, SP, KRF og Venstre, for å ikke nevne alle de som er enda mindre) stort sett er mere opptatt av å stikke kjepper i hjulene til de store istedenfor å faktisk gjøre noe konstruktivt, uansett hvilket side eller sak det gjelder. :roll: Jeg må innrømme at en stemme til de er i mine øyne en bortkastet stemme...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...