Jump to content

9,3x57r - svartkrutt.


Olesøn

Recommended Posts

9,3x57R er en passe potent liten rakker. Kaliberet kommer i en rekke hylselengder fra kortere og opp til 82mm om jeg ikke husker aldeles feil.

Da herrene Nansen og Johansen forlot polarskuta Fram i 1895 for å gå mot Nordpolen hadde de med seg hver sin Husqvarna(?) kombi i 16/65 og 9,3x57R. All mat de skjøt under overvintringen på Frans Josefs Land var med disse geværene. I overgangsperioden til røyksvake kruttsorter ble svartkrutt av mange sett på som mere pålitelig i ekstrem kulde (og varme), ja noen av oss er faktisk enda av den oppfatning :mrgreen: De hadde med seg et visst antall patroner og utstyr til å lade om underveis. Det ble skutt både isbjørn og hvalross, har ikke dekning for å si om de brukte rundkule i haglepatronene eller kun kule i rifleløpet. Jeg mener at disse opplysningene er tålig korrekte jfr. boka "Jegeren Fridtjof Nansen" av salige Svein Solli iblandet litt egenerfaring. Hmm, på tide å lese den boka igjen!

Av kuler får du trolig best presisjon med de som har kort bæreflate; det finnes støpetenger tilgjengelig med redusert nesediameter som likner på de mantlede Sellier & Bellot-kulene til 9,3x72R. Diameter .366 og vekt på ca. 195 grains. Ellers kan Clarry Haglund levere .366-kuler på passe vekt men uten redusert nese. Kan være verdt et forsøk. Etter grundig polartest skulle den være mer en god nok på rådyr :-)

 

Mvh Tor Bjarne

Link to comment
Share on other sites

9,3x57R er en passe potent liten rakker. Kaliberet kommer i en rekke hylselengder fra kortere og opp til 82mm om jeg ikke husker aldeles feil.

 

Bare for å være han irriterende flisespikkerentusiasten: 9,3x57r kommer vel i hylselengde 57mm. Punktum :lol:

 

Men takk for tipsene, skal sjekke ut hva Clarry Haglund har. Har snust rundt på svartkrutt.net, så jeg skal lage meg en profil og spørre ordentlig der inne også.

Får også noen tomhylser sammen med børsa, så helt håpløst er det ikke.

Skal også bli artig å se hva jeg får gjort med hagleløpet... kal 16 svartkrutt bør bli gøy.

 

Noen som gjetter hva slags våpen det er snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en lignende sak fra kontinentet(belgia) i 16 og 12mm remington. Jeg må innrømme at det av og til har klødd i visakortet når jeg har sett sånne som din til salgs. Uansett hva man kan si om 12mm rem. er det ikke et langholdskaliber, sånn sett tror jeg 9,3x57r360 har noe bedre allroundegenskaper

Link to comment
Share on other sites

9,3x57R er en passe potent liten rakker. Kaliberet kommer i en rekke hylselengder fra kortere og opp til 82mm om jeg ikke husker aldeles feil.

Bare for å være han irriterende flisespikkerentusiasten: 9,3x57r kommer vel i hylselengde 57mm. Punktum :lol:

Da leser du meg litt feil(og jeg forklarte meg litt knotete); samme hylse i forskjellige lengder; altså kan du korte ned 9,3x72R da de er i "samme familie". Videre kan du skyteforme 8x57R(den slanke) for den er bare en nedstrupt 9,3x57R. Men såvidt jeg vet er det bare 9,3x57R i denne familien som også har en britisk benevnelse. Nok om det, grattis med 17C!

Nå kan du ta en Nansen & Johansen-tur :D

Link to comment
Share on other sites

Får børsa neste helg. Patroner er det verre med, men det var mulig at selger hadde en eller to.

Han er riktignok en av de få som er verre til å samle på alt mulig rart enn meg, så jeg får se om jeg får lurt til meg noe...

Kan godt gå ut med skyhøye kneløft og love tråd med bilder og alt mulig rart jeg.

Men hvis jeg kjenner meg sjøl rett må jeg isåfall trues med stokkeslag eller noe for å faktisk gjennomføre det. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er et svensk firma som lader 9,3x57R/360 (og endel annet ukurrant); annonserer bla i Vapentidningen.

 

En 17c står nokså høyt opp på ønskelisten; jeg tror rådyrene setter mye større pris på å bli jaktet på med en slik enn en rustfri T3 med demper og takticooliluminatedmulticolorlongrangelotsofadjustingwheelsneedsabattery sikte :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
  • 2 months later...
Jæger J skrev (På 4.12.2013 den 23.07):

9,3x57R er en passe potent liten rakker. Kaliberet kommer i en rekke hylselengder fra kortere og opp til 82mm om jeg ikke husker aldeles feil.

 

Har fått tak i 9,3x57R og 9,3x82R hylser som jeg tenkte jeg skulle lade og testskyte i helga. I tillegg så skal jeg lade opp noen 9,3x70R og 9,3x72R. De sistnevnte lades med N140 så jeg hadde tenkt å ta maksladning for 9,3x72R (som jeg har ladedata på) og bruke dette som utgangspunkt for 9,3x82R. 9,3x57R er jeg mer usikker på. Noen som har ladedata for denne?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...