Jump to content

Kan man lade en "vanlig" riflepatron med gummi/ paint kule?


MacLovin

Recommended Posts

Fullstendig klar over at dette er et crazy spm. og jeg har så godt som ingen forkunnskaper hva ang. lading, i tillegg til at jeg er fortsatt nybegynner med rifle. Så ikke slakte meg er dere greie;) Er det teoretisk mulig å skyte en kule av gummi og/ eller "paint (paintball)" uten at prosjektilet blir for svakt, slik at det eksploderer i kammeret eller blir for hardt slik at det skader/ dreper? Kan dette være noe noen av dere har hørt om eller har kunnskaper nok om? Går ut ifra at utgangshastigheten må være subsonisk for å oppnå dette, vil du da ha noe særlig presisjon på en 2-300 meter? På forhånd takk for svar;)

Link to comment
Share on other sites

Du har ønske om to ting som ikke lar seg kombinere. Et lett prosjektil må nødvendigvis ha en høy utgangshastighet for å nå så langt som 200 meter med et snev av presisjon. Da blir det farlig nærmere munningen. Mener å ha hørt om gummikuler som drives av kun tennhette for trening innendørs. Mulig noen kan komme med mer opplysninger før tråden blir slettet. Du var nemlig så crazy å skrive p..nt..ll. det er skumle saker det.

 

Viggo

Link to comment
Share on other sites

Det du er ute etter kalles på 'nynorsk' simunittion. Er pdd (såhvit meg bekjent) ikke tillat i privat eie. Men det er altså malingskuler som skytes med vanlige våpen, med kruttladning. (er forresten gøy å leke med :grin: )

 

 

Edit ; 2-300 meter kan du nok sikkert glemme.

Er mest brukt ifm sibo, og lignende korte forhold, men rundt 100 skal vel ikke være ett uoverkommelig problem

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, ble som forventet! Da høres det vel så greit ut å kjøpe seg et "normalt" pa..tb..l gevær da man uansett ikke får noen særlig rekkevidde. BTW. er det dette forumet som ikke vil ha prat om dette temaet eller er det politi/ stat? Bare spør så ikke jeg søppler til forumet med slike tråder. Er forøvrig ikke av særlig interesse dette med pa..tb..l men ble invitert med av noen kompiser som spiller litt iblandt.

Link to comment
Share on other sites

Simunition fins http://simunition.com/en, kommersielt produkt. Men det inkluderer en liten ombygging av våpenet så en ikke kan bytte til skarp ammo uforvarende? Og det er for proffer, med BEHOV for å trene i å skyte på folk. Sivile trener IKKE på å skyte på folk!

 

Jeg må si at jeg synes det er en svært dårlig ide å kombinere paintball-lek (eller idrett/sport om du vil) med virkelige, live våpen.

 

- du vanner ut "hindringen" du skal ha mot å rette et våpen mot andre, jeg har intet mot å blåse folk i senk med en paintballmarkør, men brekker meg ved tanken på gjøre det samme med Saueren, maling eller ikke, det er hårreisende for meg, og jeg lurer på om jeg egentlig syns at de som syns det er greit bør ha våpen?

- du har tydeligvis tenkt å peke, sikte, skyte, på mennesker med en et virkelig, skarpt skytevåpen... Forferdelig dårlig ide, strider mot alle sikkerhetsregler (sivilt, hva forsvar/politi er nødt til å trene på legger jeg meg ikke opp i)

- risiko for at "patronene" dine blir for kraftige? Paintballmarkørens 100m/s (er det ikke det omtrent?) er faen meg rikelig vondt, den gir ikke nevneverdig presisjon over 50-60m iallefall, da er du på "spray&pray"

- risiko for å ta feil ammo...

- risiko for å se FORFERDELIG lite PK ut...

- risiko for å bli misforstått, og arrestert/skutt tilbake på?

- trekke resten av skyttermiljøet ned i søla, ved å bli sett mens du sikter på folk? Man sikter ikke på folk med våre lovlig erhvervede våpen, til sånn og sånt formål, ikke inkluderende å hverken peke på folk, øve på å peke på folk, whatever.

 

Til slutt, man sikter ikke på folk - forstått! Jeg prøver å si dette litt spøkefullt, men er i grenseland til blod-alvor. I mine øyne er det 100% på linje med å holde en skarp kniv til strupen, det kan gå bra, og vi må alle barbere oss, men...

Det er sikkert ikke forbudt, men som du skjønner, så syns jeg det er en dårlig ide.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med M67, tenker du litt gjennom dette skjønner du fort at dette er en ytterst dårlig idé. Ikke tror jeg du blir godt mottatt i PB-miljøet heller.

Omtrent som PB-folk når de har vært innom og "paintet" installasjoner på vanslige skytebaner?

 

@ trådstarter: rekkevidden din på 200 - 300 meter blir drøy. Blåplasten i 7.62 nato rekker ikke så langt den heller. Og blåplast er skarp ammo, husk det. Styggfarlig på mange titalls meters avstand.

 

En annen tilnærming er trådene her om uvanlig grovkalibrede luftgeværerer. Ved lavt lufttrykk (PCP) vil disse kunne ha den rekkevidden du nevner. Men kulene blir av bly, alu eller plast med metallinsert. Har betydelig skadeevne de også, selv på de avstandene du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...