Jump to content

Dr Balder på nye eventyr....nå Zimbabwe.


Dr balder

Recommended Posts

Jepp,jeg drar på bøffeljakt til Zimbabwe snart,nermere bestemt 3 sept.

Reiser sørover med Lufthansa via Frankfurt og Johannesburg til Bulawayo.

 

Der blir jeg boende på Southern comfort Lodge

et par dager for å hilse på gamle kjente fra tidligere besøk.

 

Turen går så videre til jaktområdet Omay North som ligger helt nord i Zimbabwe ved Lake Kariba

Skal bo i en camp som heter Ume Safari camp,helt øst i jaktområdet på grensa til Matusadona Nat park.

Jaktområdet er på ca 8000 kvaderat km og drives av Martin Pieters

(som var min PH på min første tur til Afrika 1997).

 

Min PH blir Pierre Hundermark som er en meget erfaren PH.

Blir å ta med min Brno 602 kal 375 H&H lada med 270 Barnes TSX.

Trur dette kan bli meget spennende:-)

 

Oppdatering og bilder kommer.....om Daggaboy og alle de andre dyrene i Afrika vil det sånn ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Endelig,etter lang venting var dagen endelig kommet,3 Sept. setter jeg meg på bussen retning

Gardermoen.

Var ute i god tid for innsjekking av Koffert og Børse,blei da tid til en

matbit før flyet til Frankfurt tok av,flyet var av typen Airbus A319.

 

Fremme i Frankfurt hadde jeg bare 1t og 10 min før avgang til Johannesburg,litt kort tid

kanskje men det gikk veldig greit,og jeg gikk ombord i en av Lufthansa sine Airbus A380-800

for en lang flytur sørover (ca 11,5t).

normal_Fly_hjemreis.JPG

 

Pga.kort tid mellom landing i Johannesburg og avgang til Bulawayo, så valgte jeg å bli en natt

der.

Hadde ordna overnatting på Afton Guesthouse,sente de info om våpen og ammo på forhånd,så når jeg ankom

lå papira ferdig utfylt og venta på meg,sjåføren til Afton Guesthouse losa meg inn på SAPS kontoret

for en kjapp sjekk av våpen nr,og 2min seinere var vi på vei mot dagens destinasjon.

Der bodde det fleire amerikanske jegere og det blei mye jaktprat rundt Braai`n den kvelden.

 

Kan anbefale Afton Guesthouse på det varmeste,forholdsvis rimelig og meget ryddige.

 

5 sept setter jeg kursen for flyplassen ,igjen ute i god tid så det blir tid til litt shopping før

jeg entrer Sa Airlink sin Avro RJ 85 med kurs mot Bulawayo.

 

Ankomst/avgangshallen der har vært under oppussing "noen" år,har visstnok vært ferdig en stund,

men venta på en eller annen minister som skulle foreta den offisielle åpningen....

"in 1 or 2 Weeks....maybe".

Blei derfor kjørt til en hangar som var ombygd til ankomsthall,for utfylling av visum og

klarering av våpen og ammo,ikke no tull der heller,så kort tid etter møter jeg sjåføren Sunday,

og han kjører meg til Southern Comfort Lodge,hvor jeg skal bo noen dager.

Har bodd der 2 ganger før (1997 og 2000),nå var stedt oppgradert betydelig,eierne Lesly og Craigh

Hunt har gjort en formidabel jobb med dette stedet.

normal_Southern_comfort3.JPG

normal_Southern_comfort.JPG

normal_Southern_comfort2.JPG

 

 

Mandag 9 sept kommer sjåføren Sunday igjen og plukker meg opp for transport til "the end of tar",

Turen går via Gweru,Kwekwe og Gokwe til vi 5 timer seinere møter Chris som er under

opplæring til å bli PH.

 

Deretter er det ca 4 timers kjøring til Omay North og Ume river Camp,på forholdsvis dårig vei....

Der er det kun Landcruiser som gjelder.

 

Møter der min PH Pierre Hundermark, Campmanager Chris og resten av de som jobber der.

Blir vist vei til hytta jeg skal bo på og pakker ut børse og ammo,

fortsatt litt dagslys igjen,så vi rekker akkurat å sjekke at børsa går der den skal.....å det gjorde

den...."just the way of shooting i like to see" kommenterte Pierre,og da var vi klar for jakt.

 

Blei tid til en båttur på Ume River og en (eller var det to) sundowner før middag,og vi tok kvelden

tidlig.

Bilde fra spise rommet:

normal_spiserom.JPG

 

Fra hytta mi:

normal_Utsikt_fra_rom.JPG

 

Camp sett fra vannet:

normal_Camp.JPG

 

 

Neste morgen gikk reveljen kl 0430,frokost og avgårde på jakt.

Sparsomt med veier i området,men vi tok en kort runde før vi fant spor etter bøffel,men det

var ingen voksne okser i den mente de.

 

Tracking dag 1:

 

normal_Tracking_dag1.JPG

 

Kort tid seinere fant vi spor av 2 Daggaboys som hadde kryssa veien,og vi satte etter.

Spora ca 2 timer,og vi kom til en plass de hadde lagt seg ned for en kort tid og deretter gått

videre...."we are just behind them" sier Pierre,og vi fortetter mot et område med tykk "jess".

Der hører vi dem kort avstand foran oss,og ned i lav åling fortsetter vi.

Men de gutta der har vært ute en vårdag før,og de oppdager oss når vi er på ca 40m,og avgårdestikker dem.

 

 

 

 

Vi bestemmer oss for å gå tilbake til bilen og ta lunch,og la dyra få litt ro før vi prøver igjen.

Her spiser vi lunch:

 

normal_Lunch_dag1.JPG

 

Pierre hadde merka av stedet på gps`n,så etter lunch fant vi spora ganske kjapt,men fant fort ut

at de ikke hadde tenkt å stoppe med det første,så vi avslutta for dagen og returnerte til camp`n

"just in time fore an sundowner" og en bedre middag.

 

Tidlig kveld og opp igjen kl 0430,på`n igjen.

 

Denne dagen skulle vi dele oss og leite etter spor til fots,akkurat i det vi parkerer bilen

får vi øye på en bøffelflokk,ca 40 dyr men ingen store okser.

 

To trackere får tildelt en rute de skal gå,en annen tracker skal gå en annen rute,mens Pierre og jeg

sammen med en gameranger skal gå langs Ume river som er bortimot tørrlagt fra der vi er og oppover.

 

normal_Tracking_dag2_1.JPG

 

normal_Tracking_dag2_2.JPG

 

 

 

Vi har radiokontakt med de andre gutta der vi går oppover elva og der finner vi spor etter Bøffel(ingen store)

Elefant,flodhest,løver,leopard og div antiloper.

 

Når vi ankommer bestemmelses plassen får vi høre på radioen fra tracker`n som går alene:tracks of 5

daggaboys found.

 

Vi hopper i bilen og setter avgårde,vel fremme tar vi en tidlig lunch og slapper av litt i varmen.

 

Lunch:

normal_Lunch_dag_2.JPG

 

 

 

Finner fort spora av dyra,de har gått opp en fjellside,og vi setter etter i rolig tempo.

vi finner fleire liggeplasser som de har vært på,de har tydeligvis flytta seg til meir egna plasser

etterhvert som sola har begynt å varme,og varmt blei det idet vi spora opp og ned,frem og tilbake

denne fjellsida med selskap av horder av mopani fluer.

normal_Tracking_dag2_5.JPG

 

normal_Tracking_dag2_4.JPG

 

normal_Tracking_dag_2_3~0.JPG

 

normal_Tracking_dag2_6.JPG

 

 

 

Etter ca 2 timer ser vi noen trær med løv på,de eneste vi har sett så langt,der er det fin skygge å

hvile seg i sier Pierre,skulle ikke forundre meg om de ligger under der.

 

Ned i lav åling igjen og vi kryper nærmere....plutselig så stivner tracker`n som ei fuglebikkje

i stand,og han peker fremover mens han hvisker:Nyati....Nyati!

Da tar Pierre og jeg over,og kryper forsiktig fremover på alle "5",Pierre stikker forsiktig hodet

over kanten,og snur seg øyeblikkelig mot meg mens han vinker meg fremover.

Kommer aldrig til å glømme uttrykket i tryne hans....det var ikke tvil,detta var seriøse greier.

Kommer meg frem til han og kikker over kanten,der står det en Daggaboy på ca 30 meters avstand og ser i vår retning ca 1 sek,før han snur

ræva til.....dett var dett tenkte jeg.....

Brått så snur den seg rundt og jeg ser tydelig høyre skulder der den står med breisida til bak noe tynn vegitasjon,

 

Trenger ikke betenkningstid,men legger siktepunktet midt i bogen og fyrer av et skudd fra 375`n som er ladd med 1 stk 300 grs Barnes Tsx i

kammeret og 4 stk Hornady Dgs Solids i magasinet.

 

Da blei det leven foran der,bøfflene lå på kanten av ei fjellhylle,og i smellen forsvant den jeg

skaut på og resten av flokken over kanten og ut av syne for oss.

 

Vi heiv oss opp og sprang bort på kanten,der ser vi 6 bøffler som fyker avgårde i stor fart....Hva nå?

 

Brått får vi se litt bevegelse i skråningen under oss......der ligger den,bak noe stein og tørt grass.

 

"Give him another shot,just in case" sier Pierre....og jeg er ikke sein å be,fyrer av 2 solid`s

der den ligger nede etter å ha løpt ca 40 meter.

 

Da blei det stille,men Pierre ba meg om å være klar om den skulle våkne igjen:"remember it`s the

dead one that`s kills you" sier han mens vi nærmer oss forsiktig.

 

Kommer frem og Pierre pirker den i øyet...He is gone....Congratulations with your first buffalo,

it`s a really good one!

 

 

Det viste seg at første skuddet satt perfekt,tok med seg toppen av hjertet og stoppa midt inne i

bogen på motsatt side.

 

Min bøffel: :D

 

Boslashffel1_zps2aea3781.jpg?t=1379975581

 

Boslashffel2_zps169b768d.jpg?t=1379975605

 

Boslashffel3_zpseacbb0f1.jpg?t=1379975635

 

Boslashffel4_zps6406d038.jpg?t=1379975654

 

Boslashffel5_zps6896022a.jpg?t=1379975669

 

Boslashffel6_zps8b020780.jpg?t=1379975683

 

Boslashffel7_zpsff7fea5b.jpg?t=1379975702

 

Boslashffel8_zps0fe15332.jpg?t=1379975784

 

Boslashffel9_zpsbdba40d9.jpg?t=1379975802

 

Boslashffel10_zpse4bb13ef.jpg?t=1379975815

 

 

 

Og der befinner vi oss oppe i ei fjellside med x antall kg bøffel som må berges før det blir mørkt.

Ingen bil kan komme opp hit,så hva gjør vi nå?

 

Pierre og Mike setter kursen mot bilen får å kjøre den så nærme som mulig,mens jeg og resten

av gutta venter der bøffelen ligger.

 

Da Pierre og Mike ankommer bilen så er det 5 damer som sitter å venter,de hadde hørt skudda

og satt avgårde så fort de kunne i håp om å få litt kjøtt.

 

Jauda,om dere hjelper oss med å bære ned bøffelen,så skal der få "nyama",og vips så hadde vi kjærkommen

hjelp.

 

normal_Damene_venter.JPG

 

normal_Slakting3.JPG

 

normal_Slakting2.JPG

 

normal_Kniv_i_bruk.JPG

 

normal_Slakting.JPG

 

 

 

Fikk berga ned bøffelen akkurat i tide før det blei mørkt,og vi ankom camp`n ganske seint etter

å ha blitt litt forsinka pga en stor skogbrann.

 

Da var det tid for middag,etterfulgt av "the biggest buffalo party ever".

Kl blei ca 0300 før vi ga oss.

 

Litt slakke i skrotten våkna vi opp dagen derpå,med fersk bøffellever til frokost prata vi om hva gjør vi nå?

Har jo bare jakta 2 av 7 dager,så vi måtte legge en plan.

 

Martin Pieters som har jaktrettighetene i Omay har også en camp i Hwange nationalpark,

kunne jeg tenke meg å ta turen dit?

 

Vi blei enige om at jeg skulle tenke på det denne dagen,og tok oss en båttur til Tiger Bay et stykke ut

på "fjorden",kikka på div dyreliv og prøvde fiskelykken uten hell resten av dagen.

 

Fant ut at en tur til Hwange og Nehimba safarilodge kunne være en passe fin avslutning før retur

til Bulawayo og dagen etter starta vi på bilturen dit.

 

Pierre og Mike+noen av de andre gutta i camp`n kjørte meg til der vi skulle møte sjåføren som

skulle kjøre meg til Hwange.

 

6 timer senere ankom vi Hwange main camp,hvor jeg blei møtt av guiden Rob,en oldtimer som har

vært PH og Guide siden tidenes morgen.

 

Ankom Nehimba safari lodge og blei møtt av Sarah og Forest som jobber der.

 

Fikk henvist hytte og vi inntok en bedre lunch.

 

Litt utpå tok Rob meg med på en kjøretur,for å se om det var noe dyr å finne.

 

Der får vi plutselig se gribber i toppen av et tre,og setter kursen ditover.

 

Det som møtte oss der kommer jeg aldrig til å glømme....1 hunnløve og 2 hannløver hadde

ganske nylig drept en elefant (ca 6-8 år gammel),og de hadde intatt et bedre måltid

av denne når vi ankom.

 

Var første gang jeg har sett løver i vill tilstand,så detta var store greier.

 

Så totalt 11 forskjellige løver +mengder av elefanter +++++ i løpet av få dager,lar bildene

tale for seg selv.

 

Dagen var kommet og jeg måtte sette kursen mot Bulawayo igjen,Forest kjørte meg til main camp,

hvor en av Martin`s sjåfører møtte meg.

 

Var tilbake hos Southern Comfort Lodge just in time for en bedre lunch.

 

Denne kvelden blei jeg invitert ut på middag med Richard som var min PH på forrige tur,sammen med

familien hans hadde vi en trivelig kveld.

 

Dagen etter inviterte Pierre og Mike meg med på en tur til Motobo nat park,for å kikke på dyrelivet

+grille til lunch.

Det blei en meget begivenhetsfull dag for å si det sånn......bildene taler for seg.

 

Og alt har en ende,var dagen da hjemreisen var kommet,gikk greit uten problemer,sjekka bagasjen

inn i Bulawayo frem til Gardermoen.....og den kom frem!

 

Kan på det varmeste anbefale http://www.martinpieterssafaris.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank som safarioperatør,

spesielt på Big 5 i Omay North/South området,var der litt for kort tid til å si noe om

vilttettheten på plainsgame,men jeg så da noe den korte tiden jeg var der.

Og det var det for i kveld,kommer fleire bilder etterhvert......maybe :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er en tråd jeg har venta på:-)

Etter ymse drypp av reisefeber på FB, har jeg forstått at dette er noe du virkelig har gledet deg til.

God tur, Terje, dette er deg vell undt! Vi ser fram til å høre om den noble gamle 375ens tilbakekomst til Afrika :!:

Desverre så trigger jo slikt reiselysten hos oss andre som er smitta av afrikasjuken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trur detta blir meeget bra greier,kun en utfordring igjen.....må pakke til reinsjakt og bøffeljakt samtidig,må holde tunga beint i munnen da,kjipt å komme til Zim iført fjelldress med reinsrifla og fjellduk i kofferten :mrgreen:

 

Må bare dele et sitat skrevet om Bøffelen (Mbogo):

 

Sitat Robert C. Ruark: I lurched up and looked at Mbogo, and Mbogo looked at me.

He was fifty to sixty yards off, his head low and his eyes staring right down into my soul.

He looked at me as if he hated my guts.

He looked as if i had despoiled his Fiancee, murder his mother, and burned down his house.

Her looked at me as if i owed him money.

I never saw such malevolence in the eyes of any animal or human being before or since.

So i shot him.

 

Nydelig skrevet!

Link to comment
Share on other sites

Mbogo,black Death,buff kjært populært vilt med mange navn.Spennende og farlig til tider...gled deg til en fantastisk jakt på ett vilt som mange har lyst på men, ikke så mange tar seg råd til dessverre :wink: Bare litt missunnelig....... :P men neste år skal 500 min i ilden på buff også...gleder meg til reisebrev og bilder fra deg ...lykke till...... :thumbup:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det bøffel som står på listen din også? Hva slags børse drar du med deg? 375 på deg også? Blir fort nysgjerrig her;)

Fortell alt du ønsker, vi tar i mot alt av info:)

Dr Balder: Håper det går greit at jeg spør litt i din tråd. Det ble litt Zimbabwe DG-tråd plutselig. Har du mer å fortelle så kom med det:)?

Link to comment
Share on other sites

Hadde 38C i skyggen i eastern cape i fjor. Det var satans varmt, men det gikk faktisk greit. Problemet var at dyra ikke var å finne;) I Zimbawe har jeg lest om opp mot 50, da er det hett rundt øra for en nordmann, men utrolig hva man tåler så lenge man har det moro:)

Link to comment
Share on other sites

For de som skal shoppe litt på de frie markedene i Zimbabwe, så vil det sikkert gi noen vennlige blikk hvis dere tar med noen bunter med $1 sedler.

 

Det er notorisk mangel på skillemynt og dollarsedler i lave valører.

Sentralbanken sleper føttene langs bakken og vil helst ikke

framskaffe noen 40 fot containere med skillemynt for å dekke landets basale behov. Slikt koster jo penger må vite :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Svinejakt. Jeg skal jakte bøffel og leopard. Ellers så står hyene høyt på ønskelista, og så får vi om det er noe annet spennende som viser seg :D Rifla som blir med er en Sako i 375 HH ladet med 300 gr Swift A-Frame.

 

Høres helt kanon ut:) Merker jeg gleder meg på deres vegne!! Tipper nok at det kan dukke opp noe du ikke har tenkt på ja ;)

Link to comment
Share on other sites

Skitt jakt og god tur!

 

PS: tror forresten vi jakter rein i samme "nabolag"

 

Takk for det, du får skræmme no rein over til oss da om du får sjansen :winke1: (hvilket terreng er det du jakter på?)

 

Trur detta blir en jakttur som blir husket lenge,har fått rapporter derifra som er meget lovende :D

 

Har en knallhard diskusjon her med meg sjølv om kulevekt.....bruke 270 grs tsx som går meeget bra,eller gå opp i vekt til 300 eller kanskje 350 grs?

Ser for meg at det blir "up close and personal" når det gjelder skyteavstand på Mr Mbogo,så jeg velger uansett Tsx som jeg er veit tåler en "smell".

 

Hm,er ikke lett detta :roll:

Link to comment
Share on other sites

God tur Dr. Balder :thumbup:

Kom hjem fra Namibia for noen timer siden. Har sittet å hørt på løgn og historier fra outfitter, som har ca.10 elefantjakter + bøffel + leopard + hyene i året oppe i Nyae Nyae.

Skjønner at dette er noe man MÅ gjøre..... Trenger ikke forklares...kan ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er kulevalget tatt,blir 300 grs Tsx,som blei anbefalt av Martin P: and bring a few solids but the tsx are the best.

Lader opp noen Hornady 300 grs DGS (som var de eneste jeg fikk tak i),og prøver om jeg får til samme treffpunkt som Tsx.Begynner å dra seg til nå :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk testa 300 grs Tsx og 300 Grs Dgs i dag,hyggelig dag på banen får jeg si,reduserte ladningen litt i forhold til trenings ammo`n (300 grs partizan),og klemte i vei.......fikk eksakt samme fart og treffpunkt som Partisan,med glimrende presisjon :D

 

Den gamle Brno`n imponerer meg stadig,nesten uansett hva jeg forer den med,så får jeg samme treffpunkt,alt fra 235 Woodleigh til 300 grs Tsx går i samma hullet :D

 

Så da er det bare å lade opp,sette seg ned og tvinne tommeltotter til den store dagen.....om man kan kalle reinsjakt for å tvinne tommeltotter da :mrgreen:

 

Fortsettelse følger.......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skitt jakt, mange som følger spent med her når du drar nedover.

Vet ikke hviordan du skal gjøre dette, men et tips jeg ser noen gjør på afrikaforumet er å gi kamera til PH og be han å ta så mange bilder han gidder. Eller hvis du har med en appie, gi det til han. Da blir det noen bilder av deg også, ikke bare av alt annet. Noen av PHene der nede har et ganske godt øye for bildetaging. Bare be han å passe på børsa når du skal på bøffelen;)

Neste gang jeg skal nedover skal jeg ha med det nye og det gamle pocket kamera mitt. Det gamle får PH med beskjed om å ta bilde av alt han måtte føle er riktig og gidder. Er jo bare å slette det man ikke gidder. Så får du lagt ut masse bilder når du kommer hjem igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for hilsener folkens, ankom Bulawayo i dag, her er det nydelig vår vær ute (ca 26 c○ for øyeblikket).

:D

 

Turen ned hit gikk kjempefint, faktisk den turen jeg har hatt som har gått "glattest".

Ikke no tull hverken i Frankfurt eller Johannesburg, bare fryd og gammen.

 

meen nu litt malaria "medisin" :mrgreen:

 

oppdatering kommer. .....

Link to comment
Share on other sites

Skitt jakt!

 

Vi var en stund litt angstfulle for at Dr. Balder skulle komme ned til varmen med Jervenduk og vadmelsbekledning i stedet for khakishorts og solkrem.... for med reinsjakt og afrikajakt rett etter hverandre ville det være s v æ r t fort gjort å ta feil sekk med seg for å si det slik!

 

... men vi hadde full sommervarme på vidda så han kunne liksågodt smurt seg inn med kokosnøttolje og gått med bar overkropp her som der - eller hva sier du kompis :mrgreen:

 

Gleder meg til bilder og historier!!!

Link to comment
Share on other sites

Dr Balder er vel langt inne i ødemarka i Zim nå... Har bestilt bøffelku + store antiloper i 2014 som en liten lære tur før herr Dagga Boy og fru Tuskless skal prøves i 2016. Hører gjerne mer om din tur hos Martin Pieters. Har snakket så vidt med ham og oppfatter vedkommende som en seriøs kar. Noen sier imidlertid at Omay er skutt ut... konkurrent vel og merke ! Blir spennende å høre hvordan du opplever dette mht dyretetthet og jaktsituasjoner !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er man kommet trygt hjem igjen, og heile turen kan beskrives med ett ord: Suksess :D

Bilder og reiseskildring kommer så fort jeg har fått sortert tanker og bilder, men jeg kan røpe at jakta gikk veldig greit og jeg i etterkant av jakta hadde "all time high" opplevelser i Hwange nat park. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Da er man kommet trygt hjem igjen, og heile turen kan beskrives med ett ord: Suksess :D

Bilder og reiseskildring kommer så fort jeg har fått sortert tanker og bilder, men jeg kan røpe at jakta gikk veldig greit og jeg i etterkant av jakta hadde "all time high" opplevelser i Hwange nat park. :winke1:

 

Grattis :D Merker jeg gleder meg ganske mye til å høre historie og ikke minst se bilder fra dette !!

Husk "less is more" finnes ikke når det gjelder bilder fra jaktturer;)

Link to comment
Share on other sites

Gratulere så mye :) Det er akkurat sånn en bøffel jeg ønsker meg, takk for knall rapport!

Spørsmål: Kunne du ikke jakte PG etter at bøffelen var nede? Siden du dro til et annet område?

Så dokumentar om løvene i Hwange, de er spesialister på elefanter. Sted jeg gjerne skulle vært på både safari og jakt.

Nok en gang grattis! kongebøffel!!

Link to comment
Share on other sites

Man gratulerer ærbødighet med flott fangst og en meget velformulert reiseskildring og jaktrapport.

Dette er nok et av de bedre innleggene jeg har sett på trykk i dette forumet på ganske lang tid faktisk.

Nuvel.....Bøffel og sånt har jeg nada greie på, men denne så jævla stor ut :shock:

Dæven for et brøtt av et kreatur da.

 

Det eneste som er veldig negativt med denne jakta er...............reveljen.......0430 :shock:

Aaaaalt for tidlig for gamle gutter. Kreaturene må da være i live litt senere på dagen også :?::mrgreen:

 

Men som nevnt, dette har jeg ikke greie på.

Igjen......gratulerer med flott fangst og fantastisk reiseskildring.

Takk for at du deler med oss.

Link to comment
Share on other sites

Takker folkens, det var plains game igjen på kvota, men jeg hadde strekt budsjettet såpass mye allerede med bøffelen at jeg valgte å "skyte" med kamera i steden for, og har alltid hatt lyst til å besøke Hwange nat park.

Angrer ikke i det heile tatt på at jeg gjorde som jeg gjorde.

Temperaturen lå på ca 38-40 på dagen, men det var heldigvis nokså svalt om natta.

Det blir betydelig varmere fra nå og utover, med temp på over 45 om dagen og sjelden under 30 på natta.

Var endel mopani fluer der jeg skaut bøffelen, og også noen få Tse-Tse fluer.

Mygg var det endel av i campen, men med myggspray så var det ikke noe problem.

 

Kommer mere bilder om litt, meeen får vente til over helga, nu er det elgjakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...