Jump to content

Nye regler på erhverv av praktisk rifle ?!


PerStian

Recommended Posts

Nå trenger man 2år med konkuranse-deltakelse før en kan erverve rifle (etter bestått praktisk-prøve)

12poeng x 2år. ( lvl2 stevne gir 2poeng & lvl3 stevner gir 3poeng)

Ganske strenge krav nå, og noen vil nok mene for strenge + dette vil virkelig begrense rekrutering inn i rifledelen av sporten.

 

 

Hvordan reglene er iforhold til de som allt har ervervet en praktiskrifle før dette nye regelverket, vet jeg ikke.

 

Halvauto er hvertfall åpent igjen, så en må nok nøye seg med en halvautomatisk jaktrifle som Mini14 el. i et par år.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil nok redusere rekrutteringen til praktisk rifle-delen så mye at rifleskytterne i norge ikke vil øke, de få som gjennomfører kravene vil kanskje oppveie for de som faller fra, virker på meg som en feilslått strategi for å holde liv i praktisk rifle, jo færre som skyter jo lettere å stoppe.

Er jo forsåvidt greit for gjengen som skyter nå å tilnærmet stoppe kommende konkurranse, trist for nye praktiskskyttere selv om det ikke berører meg. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Faktum er at hvis NFPS ikke hadde satt i gang med innskjerpelsene og da før 22 juli, hadde det vært kroken på døra for slike våpen nå.

Spørsmålet kan så være om man kunne ha klart det med litt mindre strenge krav... Vanskelig å si.

 

Og vil man, er det jo ikke noe problem å begynne å skyte praktisk rifle. men man får bare ikke eget kjøpe eget våpen med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig ikke dette har stort å si for rekrutteringen, NFPS ønsker at kun aktive konkurranseskyttere får anledning til å kjøpe praktiskbørser, og de som er ivrige nok vil jeg tro finner en måte for å klare dette kravet, også eliminerer man på en enkel måte alle de som bare blir praktiskskyttere for å ha en AR i våpenskapet. Det har vært et følsomt tema over lang tid og noe måtte gjøres for at sporten skulle overleve i det hele tatt.

 

Dessuten kan man fint skyte med Ruger i to år til man har samlet opp aktivitet til å kjøpe racebørse, så er det jo bare å selge Rugeren til en annen nybegynner ;)

Link to comment
Share on other sites

Redusert rekruttering (vil de si 2 nye skytter kontra 4 i året?) til rifle... kontra ikke skyte praktisk rifle...

I fail to see the problem

(men at det er frustrerende å måtte vente "lenge" for å få kjøpt er jeg med på, Jeg tok jo pistolkurset når jeg var 13 år...og har ingen i familien som skyter pistol)

Link to comment
Share on other sites

Dessuten kan man fint skyte med Ruger i to år til man har samlet opp aktivitet til å kjøpe racebørse,

Det vil i så fall være brudd på forutsetningene for erverv for de flestes vedkommende... Hvordan tror du POD/JD vil reagere hvis dette blir vanlig?

 

Nei, klubbene må nok belage seg på å låne ut både felles og private våpen hvis de ønsker at noen skal skyte med rifle i karanteneperioden. Det som imidlertid ikke er noe problem, i alle fall slik jeg har forstått regelverket, er å kun skyte pistol i de to årene. Da blir det vel også lettere å oppfylle kravene til stevnedeltakelse i de fleste delene av landet.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten kan man fint skyte med Ruger i to år til man har samlet opp aktivitet til å kjøpe racebørse

og

Det vil i så fall være brudd på forutsetningene for erverv for de flestes vedkommende

POD burde jo bare være fornøyd om folk bruker våpnene sine til flere ting? Da trengs færre våpen ute i samfunnet, noe som er et slags mantra der inne. (ett våpen til alt = nirvana?)

Vi må være oppmerksomme på at når en får tillatelse til å "erhverve og inneha", så er det på bakgrunn av et eller annet behov, f.eks. jakt - Vi må altså ha et "behov", men jeg kan ikke se at det er noe problem om man har flere behov?

Det gjør heller ikke POD, og det er flere ganger påpekt at man kan bruke våpen til andre bruksområder enn de de er søkt til. Det er ikke slik at man ikke kan jakte med konkurransevåpen, eller konkurrere med jaktvåpen.

 

Om hvordan man kan skyte i karantene perioden? Fins det ikke en manuell klasse? For boltrifler? er det en papirklasse? eller er det karantene på mausere også?

Selv kunne jeg faktisk tenkt meg å prøve på noe sånt med Saueren :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om hvordan man kan skyte i karantene perioden? Fins det ikke en manuell klasse? For boltrifler? er det en papirklasse? eller er det karantene på mausere også?

Selv kunne jeg faktisk tenkt meg å prøve på noe sånt med Saueren :roll:

 

K

 

Manuell er vel egentlig en papirklasse ja, så godt som NULL deltakelse. Var ikke nok på EM engang til å gjennomføre

Link to comment
Share on other sites

Jeg har seriøse planer om å stille i Manual Action Open med Sauern på neste riflestevne hos Lista Sportsskyttere.

Hmmm.... noen må vel sørge for å holde deg unna toppen av resultatlista da :wink: Okkesom, så ser jeg her et bruksområde til for alle de "tacticoole" riflene rundt om - la oss se om de duger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Faktum er at hvis NFPS ikke hadde satt i gang med innskjerpelsene og da før 22 juli, hadde det vært kroken på døra for slike våpen nå.
Faktum er at POD fikk forbundet til å tro dette, slik at forbundet fikk panikk og dro igang denne bestemmelsen slik at POD slapp å gjøre det selv. Og dette skjedde tydeligvis på bakrommene helt vekk fra offentlighetens lys. Det var ihverfall ingen åpen diskusjon rundt dette før forbundet kom og fortalte oss: Nå er det sånn.

 

At dette er bestemmelser (jeg tenker da på kravet til aktivitet) som er drømt opp av superdedikerte praktisk skyttere som er i stand til å prioritere praktisk skyting foran det meste og i tillegg holder til i et område hvor en slik stevneflora er greit tilgjengelig er helt tydelig.

 

Du skal faktisk ikke langt nord for Trondheim før et slikt deltagelse krav blir meget dyrt, siden det stort sett krever flyreise å komme på stevne, og da er faktisk halve Norge (ihverfall lengdemessig) ute.

 

Jeg skyter så godt som hver uke. Hver måned har vi et L1 klubbmesterskap i pistol og et i rifle, i tillegg til de "vanlige" treningene. Jeg får også greit med meg 2-3 LII stevner i området hvert år. Utenom skytinga blir det en god del adm arbeid siden jeg sitter som leder i en praktisk klubb. Jeg må innrømme at jeg blir temmelig sur når et slikt aktivitetsnivå ikke er nok til å kjøpe rifle. Det er tydeligvis kun de upperste, mest dedikerte og konkuranseinteresserte (og uten små barn) som i tillegg bort sentralt som er verdige til å ha rifle.

Hvis jeg skulle anvist dette utspillet fra forbundet er det en klar "Mike".

 

NFPS ønsker at kun aktive konkurranseskyttere får anledning til å kjøpe praktiskbørser, og de som er ivrige nok vil jeg tro finner en måte for å klare dette kravet, også eliminerer man på en enkel måte alle de som bare blir praktiskskyttere for å ha en AR i våpenskapet.
Ok, omtrent 20 level 1 pistol, og like mange level 1 rifle stevner, 2-3 level II stevner og 35-40 treningskvelder hvert år tilsier da at jeg ikke er aktiv nok for å kunne ha en rifle og jeg meldte meg inn i klubben bare for å ha den kule Bushmasteren i skapet.

Dette er i beste fall arrogant fra forbundet sin side.

 

Selv kunne jeg faktisk tenkt meg å prøve på noe sånt med Saueren :roll:

ha ha, det kunne jeg også tenke meg at du prøvde. Har du nok magasiner? En lang stage med 40 skudd hvor avstanden varierer fra 2 - 50 meter. Vet du hva M67 ? Hvis du skulle slumpe til å være i nærheten av Porsgrunn en onsdag sammen med Saueren din så tar vi en tur på banen og bygger en stage eller tre. Dette blir en skikkelig invers til langholdskurset ditt :D

Kanskje jeg skal prøve meg med den gamle toppmata HV-mauseren i 30-06 (uten sammenligning forøvrig M67). Det hadde nok blitt spenning, men ikke fart

Link to comment
Share on other sites

Problemet slik jeg ser det, er at Forbundet kun har tatt tak i en side av "problemet". De har strupet rekrutteringen.

 

Men hva med det som POD (slik jeg har hørt det) var opptatt av; antallet skyttere *med* halvautorifler som ikke bruker dem?

 

Det har ikke kommet noe krav om aktivitet for å beholde rifla etter du har fått den, kun til erverv.

 

Hvis man virkelig vil ta inn over seg en slik problemstilling så må man jo ta tak i kjernen av problem: innaktive innhavere av praktisk rifle.

 

Men, det er jo gutta boys som allerede har rifle som har laget reglene.

Link to comment
Share on other sites

Faktum er at POD fikk forbundet til å tro dette, slik at forbundet fikk panikk og dro igang denne bestemmelsen slik at POD slapp å gjøre det selv. Og dette skjedde tydeligvis på bakrommene helt vekk fra offentlighetens lys. Det var ihverfall ingen åpen diskusjon rundt dette før forbundet kom og fortalte oss: Nå er det sånn.

 

Dette er interesant informasjon, og helt nytt for meg.

 

Ettersom du bastant definerer et faktum, entar jeg du kan referere kildene og underlaget ditt?

Dette stemmer nemlig ikke med det som står i NOU'en omkring hvilken part som tok dissens på punktet, eller noe av den underliggende komunikasjonen jeg kjenner til.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det merkelig og trist at så mange legger så mye ennergi i å misstro de spm har jobbet ræva av seg for at vi kan få beholde rifle som skytegren i kongeriket. Og denne rekrutteringen man snakker så mye om... det var ikke på kødd at jeg lurte på om man var redd for en reduskjon av antall nye fra 4 til 2....'

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det merkelig og trist at så mange legger så mye ennergi i å misstro de spm har jobbet ræva av seg for at vi kan få beholde rifle som skytegren i kongeriket. Og denne rekrutteringen man snakker så mye om... det var ikke på kødd at jeg lurte på om man var redd for en reduskjon av antall nye fra 4 til 2....'

 

Går det an å begynne med praktisk rifle uten å ta omveien om pistol først?

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det merkelig og trist at så mange legger så mye ennergi i å misstro de spm har jobbet ræva av seg for at vi kan få beholde rifle som skytegren i kongeriket. Og denne rekrutteringen man snakker så mye om... det var ikke på kødd at jeg lurte på om man var redd for en reduskjon av antall nye fra 4 til 2....'

 

Går det an å begynne med praktisk rifle uten å ta omveien om pistol først?

 

Ut ifra det jeg har forstått kan du evt:

 

1: Låne pistol og utstyr for å fullføre kurs

2: Omgå 2 år karantene på rifle ved å kjøpe f.eks Ruger Mini14 og tilpasse den ditt bruk og delta i praktisk med den (forutsetter vel jegerprøve og jakt som søkegrunnlag, har du ikke det er du vel screwed..)

 

Om noen vil korrigere så gjør gjerne det, bare ikke bland inn "åhååå, har du kjøpt rifle for jakt kan du ikke bruke den til praktisk om du bytter stokk etc, for det er fyfy..", kan det gjøres, og du ikke stiller opp i skogen eller rusler rundt i byen med rifla så skal det vel helt ærlig mye til for at noen gidder å bry seg, særlig om du kun bruker den på praktisk riflebane.

Link to comment
Share on other sites

så mange legger så mye ennergi i å misstro
Nei nei Hassel ikke misstro. Jeg tror faktisk at de brenner for praktisk skyting, enda mer enn meg. Det er derfor de gjør all den jobben de faktisk gjør. Jeg bare setter spørsmålstegn ved de ærede herrer, som har definert aktivitetskravet, sin evne til å skue utover egen navle, eget aktivitetsnivå, tilgjengelighet på stevner til å utøve aktivitetsnivå og/eller mulighet til prioritere så hardt.

 

Bor du langt nord?
Nei jeg bor ikke langt nord, men jeg forsøker faktisk på å tenke på andre enn meg selv.

Jeg har det jeg trenger av rifler og pistoler så sånn sett vil ikke dette påvirke meg personlig. Det er derimot andre AKTIVE skytterne jeg vet om eller ikke vet om som ønsker seg rifle, men som ikke får mulighet til å drive med den morsomme sporten praktisk rifle, pga et altfor høyt krav til aktivitetsnivå fra forbundet.

 

Da får du arrangere level 3 da
Igjen manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon enn sin egen.

Vi er et lite lag med få medlemmer og enda færre aktive. Vi sliter faktisk med å arrangere et L2 stevne uten hjelp av lag i nærheten. Og joda, saaakte men sikkert bygger vi opp en ny stamme med aktive skyttere, men det er ikke gjort på et år !!

Jeg bodde i Oslo noen år og skøyt der og situasjonen er faktisk fundamentalt forskjellig fra "landsbygda" hvor jeg bor nå, selv om det bor 100 000 mennesker i "bygdene" rundt her.

Bare rett i nærområdet kunne jeg skyte i hula til OKTS, hula på Lillestrøm, hula i Moss og på Løvenskiold. Og nesten uansett hvor jeg var så var det jo haugevis med aktive skyttere i det lokale laget som arrangerte og ordna. Når jeg sier haugevis så mener jeg over 10 stykker som var med å arrangere og mange med rødskjorta. Klart det er lett "å bare arrangere et L2 eller L3" da. Slik er det ikke i et lite lag. Det er faktisk mye jobb å lage et L2 når vi ikke klarer å scramble fler enn 3-4 stykker til å lage stevne en helg. Et L3 stevne er det da ikke engang noe vits i å tenke på. Jeg håper dog at jeg klarer å få til flere aktive skyttere over tid, slik at L2 blir greit å arrangere og L3 innenfor rekkevidde. Jeg jobber alt jeg kan for å få til dette.

 

Og jeg gjentar det som er mitt hovedbudskap:

En helt tilfeldig skytter (megselv) som i løpet av et år har:

30 treningskvelder

20 L1

2-3 L2

regner jeg som aktiv,

det gjør ikke forbundet - Det er det som jeg har problemer med

Så kan man selvfølgelig si at det er jo bare å prioritere skytingen hardere. Jeg har faktisk prioritert bort alle andre hobbyer enn skyting (bortsett fra et par dager jakt på høsten). Familie, hus og jobb tar seg elegant av resten.

Jeg er ikke uenig i at man skal ha en list for å erhverve våpen, og høyere list for flere våpen. Det har jo POD allerede gjort, og jeg synes deres definisjon er god. Så kommer forbundet og legger lista for førstagangskjøp minst like høyt som POD sin øverste list som gir tilgang på reservevåpen (konkuranse skytteren).

 

 

Og for å fjerne eventuell tvil:

Jeg følger selvfølgelig opp de pålegg forbundet har pålagt meg og klubben.

Link to comment
Share on other sites

Kjendis,

 

Før du hoster opp referansene for de bastante påstandene dine over, sliter jeg faktisk med å ta deg seriøst.

 

Ja, jeg forstår at mange er skuffet over å måtte vente lenge og gjøre en innsats for å få lov til å kjøpe seg rifle - men det betyr ingen ting i denne samenhengen.

 

Strenge regler eller ingen rifler i det hele tatt er det som er saken, og det er en godt underbygget påstand. Ikke glem at selv om flertallets instilling ink justis mener vi skal få lov i NOU'en, er ikke denne kampen over før lov med forskrifter er endelig vedtatt.

 

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

dere får bare takke alle de som meldte seg inn i nfps kjøpte rifle og forvant. :twisted:
Mener du at det er det jeg vil ???

Leser du mitt innlegg som om at jeg ikke ønsker noe krav for kjøp av våpen ??

 

Jeg er veldig nøye når nye folk kommer til klubben. Det er lett å merke om de bare har våpeninteresse, eller om de faktisk har interesse for skytingen. Uten det siste sørger jeg for at de finner seg en soft-gun klubb istedenfor. Det ser omtrent like skummelt (noen kaller dette tøft) ut, men er mye mindre farlig.

Link to comment
Share on other sites

dk

Det var en spissformulering som ble inspirert av Cardinal:

Faktum er at hvis NFPS ikke hadde satt i gang med innskjerpelsene og da før 22 juli, hadde det vært kroken på døra for slike våpen nå.
At du ikke tar dette seriøst
Faktum er at POD fikk forbundet til å tro dette, slik at forbundet fikk panikk og dro igang
er helt ok, da det strengt tatt ikke var helt seriøst men tilnærmet lik bruk av ordet faktum litt lenger opp i tråden.

At du ikke tar meg seriøst pga denne formuleringen er tristere.

 

Joda, innskjerpingene fra NFPS gjorde helt sikkert inntrykk, det var mange fine håndtrykk ved overlevering av høringsnotat, eller var det lovutkast, og jeg tror faktisk at NFPS gjorde et bidrag til at vi fortsatt kan skyte praktisk (det er jo strengt tatt det forbundet er der for). Jeg er dog mere usikker på (selv om jeg ikke var der eller kan framlegge bevis for det jeg sier) at det var nødvendig å ofre alle de som ikke er dedikerte, konkuransefokuserte praktiske skyttere og som bor på sentrale deler av østlandet. Jeg TROR at lista kunne vært lagt lavere eller vært utformet annerledes og fremdeles oppnådd samme resultat.

Og jeg synes fremdeles at forbundet stort sett gjør en bra jobb.

 

Det jeg sliter med er deres manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon hvor det ikke er 5 klubber med over 100 aktive skyttere innenfor en kjøreradius på 1 time.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan referere en NOU, og et sitat fra Hassel som kilde på min versjon - følgelig gir jeg den ganske høg tilit.

 

Jeg må også si jeg synes du antar litt vel mye om alle andres manglene innsikt i situasjonen fra klubber i forskjellige deler av landet.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å merke om de bare har våpeninteresse, eller om de faktisk har interesse for skytingen. Uten det siste sørger jeg for at de finner seg en soft-gun klubb istedenfor.

 

Forstår hva du prøver og si, men hva er egentlig forskjellen på våpeninteresse og interesse for skyting?

Jeg vil tro at mange våpeneiere ville forsvinne dersom eneste våpenet som eksisterte var en lang tynt rør med håndtak.

Våpen i forskjellige fasonger har vært en del av oss helt siden det første mennesket plukket opp en sten. Dens utseende, historie og kraft fasinerer oss. At min kaffelatte drikkende kammerat av meg på noen og tredve lurer på hva jeg skal med et håndvåpen skremmer meg mer enn at 300 18åringer ønsker å ha det.

 

Jeg liker skytesporten veldig godt, men fordi jeg kan kombinere konkurranse, det sosiale og hele den generelle opplevelsen med en objekt som jeg også har interesse for. Det er bare sånn det er, jeg liker våpen, jeg liker jakt og jeg liker grillede pølser når de serveres på skytebanen i nydelig solskinn.

Tror du en sportsfisker ville fiske om han ikke likte fiskestenger eller vadere? Vi finner noe vi liker og skaper et miljø rundt det, ikke motsatt.

 

Personlig synes jeg de tidligere kravene til å erverve halvauto rifle til konkurranse var idiotisk lave.

18 år, medlem i klubb, bestått nødvendign sikkerhetskurs og dersom du husket å tørke bort snørret som rant fra nesen var mye gjort.

Klubbene gjør sitt for å "dekke over" "hullet" i loven best mulig. F.eks til alle jeg kom i kontakt med fremstilte jeg kravene som at egen pistol og dertilhørende tillatelser var nødvendig. Dette er jo nesten riktig også.

Det er først når en begynner å eldes en ser hvor umoden en var og får å være ærlig vil jeg ikke at en 18 åring skal kunne erverve noe annet enn en salong rifle og hagle.

 

Når alt dette er sagt synes jeg dagens forslag er litt for tøft igjen. I allefall for de som har et liv utenom skytingen.

Jeg tro det vil være vanskelig for mange å nå kravet. Noen stevner her og noen stevner der høres ikke så ille ut, men det er mye som skal klaffe for å få med seg de level 3 or 2 stevnene som arrangeres i nærheten.

 

Jeg for min del synes det er litt for drøyt å sette meg på et fly eller kjøre mer enn 3 timer for å skyte et stevne. Da prøver jeg heller å få båten på vannet eller skifter en bleie.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

øøhhhh, hæh.....

 

Forbundet har satt såpass strenge krav for å fjerne våpensamlerne, så man kan takke de som bare skal ha tøffe våpen i skapet.

 

 

Nei, de nye regelene påvirker ingen av de du omtaler som "våpensamlere".

 

 

øhhh, hvor har jeg sakt noe om det????

 

mulig det tolkes slik, men i norge så har vi IKKE tilbakevirkende kraft.

Dette fjerner fremtidige samlere som bare skal ha en ar\arsenal etc. i skapet.

 

Var det forståelig?

 

dette kravet kommer AV de som før kravet bare skulle ha en slik rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan referere en NOU, og et sitat fra Hassel som kilde på min versjon - følgelig gir jeg den ganske høg tilit.

Jeg må også si jeg synes du antar litt vel mye om alle andres manglene innsikt i situasjonen fra klubber i forskjellige deler av landet.

NOU'en sier ingen ting om at NFPS måtte legge lista så høyt for å oppnå resultatet.

 

Jeg betviler ikke at NFPS sin innsats gjorde en forskjell, jeg mener verktøyet var for grovt.

 

Du mener altså da at forbundet hadde innsikt i konsekvensene.

Dette betyr at skyttere sånn omtrent nord for Trøndelag samt alle utenom en time- eller halvannens tids kjøring fra Oslo og som ikke er supergira på konkuranskyting og ikke kan prioritere over 10% av årets helger til skyting inngår i kategorien "akseptable tap".

 

Dette betyr også at du mener at jeg som bare skyter 20 L1, 2-3 L2 og 30 treningskvelder i løpet av et år ikke er aktiv. Nærmest som en samler å regne.

 

Fint, takk for meg, du vant.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reglene påvirker ikke de ca 2500 riflene som plager POD fordi de ikke skyter stevner, så når du skriver

 

Forbundet har satt såpass strenge krav for å fjerne våpensamlerne

 

er det feil. Hadde du skrevet

 

Forbundet har satt såpass strenge krav for å hindre nye våpensamlere

 

er jeg enig. Uansett har de ikke gjort noe med problemet, de riflene som ikke er på stevner (i den grad det er et problem).

 

 

 

 

 

på siden-jeg vet av flere slike rifler som eierene gjerne vil selge, men pga lista er de ikke salgbare (FN.FAL, M14, sånn "sivil ag"); forståelig nok vil de heller ikke skrote våpnene og dermed står de i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Forstår hva du prøver og si, men hva er egentlig forskjellen på våpeninteresse og interesse for skyting?
Når jeg er leder i et skytterlag så er det faktisk skyting som er aktiviteten. Helt ok å synes at våpen er interessant, men det er skyting vi driver med i laget.

 

Også helt ok å bare være interessert i våpen, konstuksjon, historie osv uten å være spesielt interessert i skytingen med disse, men da skal du ikke være med i et skytterlag, men i et våpensamler klubb som driver med dette.

 

Personlig synes jeg de tidligere kravene til å erverve AR15 var idiotisk lave. 18 år, medlem i klubb og dersom en husket å tørke bort snørret som rant fra nesen var saken i boks.

+ forbundstilknytning.

Helt absolutt dønn enig.

Hva med for eksempel å droppe L3 kravet og la L1 stevner også telle?? Bør ikke mere til.

 

Jeg vil f.eks aldri sette meg på et fly eller kjøre mer enn 3 timer for å skyte et stevne. Da prøver jeg heller å få båten på vannet eller skifter en bleie.

Just beeing my point (selv om minstemann akkurat har sluttet med bleier).

Link to comment
Share on other sites

Med det aktivitetsnivået, burde det jo være en smal sak å søke om untak fra den gjeldende bestemmelsen.

En må da ikke gjøre ting så vanskelig hele tiden :wink:

Jammen dette blir jo mye vanskeligere. Å nedsette en streng regel for deretter å søke unntak.

Er det da ikke bedre å lage en regel som gjenspeiler hva som i praksis er ok.

Link to comment
Share on other sites

Dette betyr også at du mener at jeg som bare skyter 20 L1, 2-3 L2 og 30 treningskvelder i løpet av et år ikke er aktiv. Nærmest som en samler å regne.

 

Fint, takk for meg, du vant.

 

Hvis alle som hadde det aktivitetsnivået du beskriver over faktisk dokumenterte det ved å sette stevnene sine på terminlista og publisere resultatene, ville vi kanskje kunnet slippe unna med mindre restriksjoner en vi gjorde. Det er desverre ikke tilfelle.

 

Jeg kjenner også prosessen med utarbeiding av retningslinjer samt arbeidet i våpenlovsutvalget og mot POD i denne samenhengen svært mye bedre en de aller fleste andre, utover de som selv var til stede, og kan trygt gå god for at det neppe var noen stor overdrivelse å legge lista der man gjorde ift å oppnå det ressultate man ønsket. I slik samenheng vil jeg absolutt foretrekke at man legger inn litt sikkerhetsmarginer også.

 

Det å påstå at de som jobbet fram dette har bommet er i beste fall kunnskapsløst, og dessuten ganske respektløst.

 

Det sagt, jeg har vært hovedarangør for NM rifle på vegne av en klubb med fire aktive deltakere, og vært sentral i å bistå andre klubber som har både få medlemmer og ligger et godt stykke fra oslo i å arrangere LIII. Det er litt jobb, men det går faktisk an. Jeg har også deltatt på en hel del stevner hos bittesmå klubber med få aktive, og ser ikke dette som noe absolutt hinder for å få til noe.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Regelen fjerner vel bare de mest impulsive "samlerne". De med litt tålmodighet og ressurser vil jo kunne smykke saml... eh, våpenskapet med en AR etter to år og noen hensynsløse prioriteringer...

 

Klart det går an å bruke rugeren som allerede står i skapet til konkurranse - men jeg så liksom for meg jegerkurs etter jegerkurs fullbooket av IPSC-folk som bare var der for å få i stand kjøpetillatelse på jaktvåpen som de da skulle bruke til konkurranse. Ser nå at dette ikke er et aktuelt scenario.

 

Bare sånn av nysgjerrighet, hva skal egentlig (i korte trekk) til med hensyn til personell og fasiliteter for å arrangere level III-stevne? Jeg ser at det ligger litt info på nettet, men jeg er åndelig lat og vil gjerne at noen skal komme med et kort sammendrag.

 

Fins det dommere etc. som kan fly til andre deler av landet for å hjelpe til med å avvikle stevner, slik det gjerne gjøres i andre sportsgrener?

 

Ellers håper jeg at ingen på forumet bruker 3 timer på å skifte en bleie... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Med det aktivitetsnivået, burde det jo være en smal sak å søke om untak fra den gjeldende bestemmelsen.

En må da ikke gjøre ting så vanskelig hele tiden :wink:

 

 

Finnes det hjemmel for et untak da? Og hvorfor skal han få det, iflg de aktive rifleskytterene i NFPS er det jo null problem å oppfylle stevnekravene....

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er villig til å ta jobben med å arrangere, og kan finne en brukbar bane, er det mange både dommere og andre som gladelig kommer og hjelper til både med planlegging, bygging og avvikling.

 

Det du trenger minimum for en LIII er mulighet til å kjøre ca 8 øvelser, hvorav minimum 6 bør kunne skytes og dømmes noenlunde uavhengige av hverandre. Dette er nødvendig for å få avviklet på en fornuftig tid. Har du tilgang på ett skytebaneannlegg med jakt, dfs og haglebaner f.eks samme sted pluss bittelitt tereng rundt kommer du som oftest langt.

 

Dagfinn

 

Regelen fjerner vel bare de mest impulsive "samlerne". De med litt tålmodighet og ressurser vil jo kunne smykke saml... eh, våpenskapet med en AR etter to år og noen hensynsløse prioriteringer...

 

Klart det går an å bruke rugeren som allerede står i skapet til konkurranse - men jeg så liksom for meg jegerkurs etter jegerkurs fullbooket av IPSC-folk som bare var der for å få i stand kjøpetillatelse på jaktvåpen som de da skulle bruke til konkurranse. Ser nå at dette ikke er et aktuelt scenario.

 

Bare sånn av nysgjerrighet, hva skal egentlig (i korte trekk) til med hensyn til personell og fasiliteter for å arrangere level III-stevne? Jeg ser at det ligger litt info på nettet, men jeg er åndelig lat og vil gjerne at noen skal komme med et kort sammendrag.

 

Fins det dommere etc. som kan fly til andre deler av landet for å hjelpe til med å avvikle stevner, slik det gjerne gjøres i andre sportsgrener?

 

Ellers håper jeg at ingen på forumet bruker 3 timer på å skifte en bleie... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Finnes det hjemmel for et untak da?

Nei, men det finnes da vitterlig få lover og regler uten mulighet for å søke om unntak... Igjen... hvorfor gjøre alt så bastant og vannskelig. Det er bedra å ha en streng policy og tilate rimelige untak, en å ikke ha en sport.

Link to comment
Share on other sites

Det å påstå at de som jobbet fram dette har bommet er i beste fall kunnskapsløst, og dessuten ganske respektløst.

Kunnskapsløst, ja uten tvil. Jeg tror og mener. Jeg var definitivt ikke der.

Respektløst, tja kanskje (tror du en flaske konjakk ved en passende anledning vil hjelpe :oops: )

 

I slik samenheng vil jeg absolutt foretrekke at man legger inn litt sikkerhetsmarginer også.
med størrelsen på denne sikkerhetsmarginen er det faktisk også fort gjort å bli respektløs overfor veldig mange av de praktisk skytterne i kongeriket.

Ved å droppe L3 kravet og akseptere L1 som poenggivende, tror du ikke det ville gått veien? (Sannsynligvis mener dere ikke det siden det ble som det ble)

 

Hvis alle som hadde det aktivitetsnivået du beskriver over faktisk dokumenterte det ved å sette stevnene sine på terminlista og publisere resultatene

Jeg har også ved tidligere anledning (en lignende diskusjon her på kammeret) flagget at dette kunne være en vei å gå for å vise aktivitet, men ble da ganske klart gjort oppmerksom på at L1 stevner ikke har noe på terminlista å gjøre.

 

Edit:

Men nå må jeg på skytebanen, har ikke tid til å sitte på jobb og diskutere dette lenger.

Må ta meg av potensielt nye praktiskskyttere idag så de får en god velkomst. Da blir vi fler :D

Link to comment
Share on other sites

Det du trenger minimum for en LIII

Mange takk for info! Det du skisserer burde vel være så noenlunde overkommelig i de fleste delene av landet, forutsatt et godt forhold til nærmeste DFS-lag...

 

For ordens skyld: Jeg syns de nye kravene til erverv er bisarre, men registrerer at de er et faktum og at de som har forhandlet med våre foresatte legger til grunn at de er nødvendige. Så får man heller satse på at det går an å myke opp når sporten greier å etablere et positivt image utad.

Link to comment
Share on other sites

Det du trenger minimum for en LIII

Mange takk for info! Det du skisserer burde vel være så noenlunde overkommelig i de fleste delene av landet, forutsatt et godt forhold til nærmeste DFS-lag...

 

For ordens skyld: Jeg syns de nye kravene til erverv er bisarre, men registrerer at de er et faktum og at de som har forhandlet med våre foresatte legger til grunn at de er nødvendige. Så får man heller satse på at det går an å myke opp når sporten greier å etablere et positivt image utad.

 

Amen!

 

Det kan forresten nevnes ut i fra egen erfaring at det å komme i gang med å planlegge en LIII kan føles litt uoverkommelig. Skulle noen ha lyst til å forsøke men føler seg litt usikre, bistår jeg gjerne med hjelp og råd. Bare å spørre!.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

I denne saken er jeg nok i vesentlig grad enig med kjendis...

 

Jeg har vel generelt litt blandede i følelsene for dette forslaget. Det jeg liker er det høye aktivitetskravet over tid, det jeg ikke liker er nettopp level 3 stevnet og det er ikke for at jeg ikke deltar på det nivået.

 

Min ambisjon iforhold til dette er at jeg skal skyte ett level III stevne i året og det går som regel greit. MEN det er antagelig fordi jeg bor relativt sentralt på Østlandet og reiser hjem når konkuransedagen er over. Jeg har hverken tid, lyst eller samvittighet ovenfor familien til å dra på tur over en weekend med tilhørende kostnader og har nådd en komforfaktor som tilsier at jeg normalt ikke lenger gidder å bo i telt ved hyggeturer.

 

I senere år har jeg mellom 20-30 startpoeng i NFPS, ikke allverden, men mer enn nok å innplassere i en travel hverdag, hvor hobbydelen av livet konkurerer med huslån, tid med familien, arbeidssituasjon etcetera og hvor hobbyene forhåpentligvis ikke taper hver gang.

 

Normalt er ca 50% av min konkuranseaktivitet fra åpne stevner og da mesteparten level II, stevneresultatene er som regel så som så, da jeg ikke er spesielt konkuransegiret men har såpass stor bekjentskapskrets etter mange år i gamet at jeg hovedsaklig skyter og deltar på stevnene med konkurransen som en sosialt bakteppe og håper på å slå en kompis, slik at jeg har noen å erte.

 

Jeg er med andre ord, en relativt aktiv breddeskytter, dels fordi jeg vil og dels fordi jeg har korte geografiske avstander og aktive klubber innenfor akseptabel distanse.

 

Som nevnt innledningsvis, er jeg for ett høyt aktivitetskrav, men basert på mine erfaringer som nettopp breddeskytter er jeg sterkt kritisk til Level III pålegget. Jeg hadde heller sett at Level II var gjennomgående, når noen tydeligvis har funnet ut at Level I ikke skal ha noen betydning.

 

Grunnlaget for dette er relativ greit, fordi det er normalt er overkommelig å arrangere level II lokalt, det er sågar ett pålegg om å gjøre det fra Tinget i fjor.

 

For min del, ville jeg ha begynt i en helt annen ende enn det som nå foreligger, nemlig ved å innført ett dedikert riflekurs, rekruteringsklasser i form av manuell og/eller minirifle og krav om f.eks 6 startpoeng innen disse klassene. Da hadde vi slik jeg ser det skapt grobunn for ett praktisk riflemiljø over hele landet på sikt samt fått opp trykket på åpne, lokale konkuranser innen rifledivisjonene.

 

I idretten generellt er det en almen akseptert sannhet at "Uten bredde- ingen topp", dette er noe som NFPS godt kan legge seg på minnet, forsvinner breddeskytterne er det ingen igjen for å fylle opp toppen når dagens topper gir seg eller betale regningen for dette og hint.

Link to comment
Share on other sites

Det er så mye hyggeligere når man faktisk diskutere sak, og ikke utøver all den aggresjoenn mot styret som har gjort det de mente var det beste for å beholde rifledelen av praktisk skyting. For at det virker litt vel strengt slik det er nå, er jeg enig i. Og det er viktig å ha en viss bredde også. Samtidig så er den strenge tolkningen nettopp et tupp i stumpen til å få folk til å arrangere stevner? Vår skytesport legitimeres av aktivitet, ikke av at man kjøper tøffe våpen.

 

Men, det ser ut til at det første slaget er vunnet, takket være forrige styre. Praktisk rifle som gren og som våpen typer, er ikke foreslått forbudt.

Så kan vi vel heller evaluere og se på hvordan den veldig strenge rettningslinjen fungerer. Det er nok enklere å lette opp i ettertid, en å å prøve å kjempe mot et forbud.

Link to comment
Share on other sites

jeg normalt ikke lenger gidder å bo i telt ved hyggeturer

Å arrangere et nasjonalt stevne (som jeg oppfatter at level 3 er) uten å sørge for en god deal med lokale overnattingssteder (eller ihvertfall den lokale skolens gymsal) for tilreisende deltakere fremstår for meg som useriøst, bare så det er sagt.

 

De fleste av stevnedeltakerne er vel såpass tilårskomne at en natt eller to i telt vil ha merkbar virkning på prestasjonene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...