Jump to content

Håndvåpen - aktvitetskrav for reservevåpen.


Think!

Recommended Posts

Denne tråden passer under lover og regler men den er skrevet under Praktisk skyting fordi lesere av denne forumdelen har best forutsettninger til å vurdere min "aktivitet".

 

Jeg har bestemt meg for å selge HK P30'en og kjøpe ny 9 mm pistol som reservevåpen med tanke på å velge den beste av CZ Shadow og Sig P226 Blackwater Tactical (fikk prøve den 2 magasin på Angry Moose og ble positivt overrasket) som "hovedvåpen".

 

Jeg har en mistanke om at jeg har nok poeng til å kvalifisere til reservevåpen, men finner ikke forskriften som regulerer poeng givningen. Jeg har deltatt på flere NM arrangemang men kun en gang i NM klassen, men kvalifiserer dette til NM poeng i forskriften. Min aktivitet har i 2009 vært:

 

Flekkesmellen 2009 - Level II - Jeg skjøt production.

SNO2009 - Level III - Bærum - NM standard divisjon - jeg skjøt production.

Gøteborg Open - Level III - Sverige - jeg skjøt production.

Kongsvinger Open - Level III - NM Production divisjon - jeg skjøt production = deltok i NM.

Red Appel - Level III - Holmestrand - NM revolver divisjon - Nordisk standard - jeg skjøt production.

Sandaknallen 2009 - Level III - Sverige - jeg skjøt production men ble DQ på andre stage.

Angry Moose - Level III - Løten - NM Open divisjon - jeg skjøt production.

 

Kan noen regne poengene og henvise til forskriften, jeg finner den på jobb på lovdata bare jeg ahr dato for vedtak

Link to comment
Share on other sites

Man må ha 10 "stevner" for å kvalifisere til "konkurranseskytter" og dermed kvalifisere til reservevåpen. Skal vi se:

 

1 stk Level II teller som 2 stevner = 2 "stevner"

5 stk level III (fullført) teller som 4 "stevner" hver = 20 "stevner"

1 stk Level III (startet men DQ) Teller det ?

 

Tilsammen 22 "stevner" = jeg er konkurranse skytter = jeg er overkvalifisert til å ha reservevåpen :lol: ( i juridisk forstand selvfølgelig :lol::lol:8) )

Link to comment
Share on other sites

Ut fra den aktiviteten du beskriver her, så kvalifiserer du som konkurranseskytter i Production. Så lenge du trener 2-3 ganger i måneden i tillegg :mrgreen:

 

I snitt så har jeg minst vært 2 ganger pr mnd på trening.

 

Til din opplysning har jeg vært å hentet papirene hos politiet. Nå gjennstår bare bekreftelse på aktivitet fra klubben og prisforhandlinger med Sportsvåpen DA.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Men, gjelder dette pr kalenderår, el per 12 mnd....?

 

De færreste har jo ikke akkurat 10starter+ i februar....

 

Så skal jeg regne fra dagen i fjor da....?

 

I så fall så er det for min del da:

2010.03.07 Klubbstevne LVL1 = 1 start

2010.04.10 OKTS classifier LVL2 = 2 starter

2010.07.04 RAO LVL 3 = 4 starter

Totalt for meg 7 starter siste 12 mnd

 

Noen klubbstarter el et level 3 stevne før mars burde da kvalifisere meg for et reservevåpen da....?

Link to comment
Share on other sites

Er med Hassel på denne, da det så langt virker som om våpenkontorene også er på den linjen. Teksten i rundskrivet er "pr år", så jeg har oppfattet det dithen. At man først må ha ett fullt år (1-12) i boks, før de blir akseptert "flytende"/forige års beregning av starter. Dette da det ikke er spesifisert innehverende år i rundskrivet, slik at man kan bruke året før som dokumentasjon (men det er naturlig at våpenkontoret, ønsker å se at man har opprettholdt aktiviteten i søke året også).

 

Jeg legger alltid med en oversikt over alle starter for foregående og inneværende år, når jeg dokumenterer aktivitet ved søknader.

Husk at kravet for reserve/tilleggsvåpen, i utgangspunktet gjelder hvert eneste år man innehar slike våpen (og for hvert program man har slike våpen i).

Link to comment
Share on other sites

Ja, har bare skutt i produksjon så det er jo for en 9'er som "back-up" for denne det gjelder.

 

Sliter mer med å dokumentere antall starter for en reserve-fin-panger... ikke så lett når hver stevne teller 1 start bare, uansett størrelse...

 

Joa vingemutteren, kravet betyr vel at man skal ha behov for det hvert år for å kunne beholde reservevåpenet, men det sees vel litt gjennom fingrene på om dette går, ikke så lett for de å kontrollere er det da heller...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...