Jump to content

Åpent Norgesmesterskap Poeng 2010 NBSF


Bamrud

Recommended Posts

ÅPENT NORGESMESTERSKAP BENKESKYTING – POENG 2010

NBSF inviterer med dette til NM 2010 i poengskyting på Meheia Skytesenter, Kongsberg. Fredag 02.07 - Lørdag 03.07

 

Det skytes i Jeger, Sporter, HV, LV og UNL (våpen godkjent for 500m UNL).

 

Fredag 02.07 kl. 1600 - Trening

 

Lørdag 03.07 Kl. 0900 - Jeger, Sporter, HV, LV, UNL, 100m.

(warm up) + 5 x 5

 

Søndag 04.07 Kl. 0900 - Sporter, HV,LV, UNL, 200m

(warm up) + 5 x 5

[Merk. På NBSF`s Generalforsamling 2009 ble det vedtatt tillegg i forbundets skyteprogrammer. Endringen er at det opprettes egen klasse for våpen tillatt brukt til 500 meter FRI-Klasse (Unlimited - UNL) på standardavstander 100 - og 200 meter. Det premieres bare enkeltdistanser, ikke sammenlagt for 100 og 200 meter i denne klassen. Skytestilling her er fri, dvs. sittende fra benk – eller liggende. Ved påmelding i UNL-klassen skal det oppgis skytestilling, og om det brukes rekylbrems på rifla.]

 

Se NBSF`s teknisk regelverk for 500m UNL: http://www.benchrest.no/

 

NBSF`s styre har videre bestemt at det må være påmeldt minimum 6 skyttere i den enkelte klasse for at det vil bli godkjent som Norgesmesterskap. Er det mindre enn 6 skyttere vil det ikke utdeles medaljer og ikke kåret Norgesmester. Men det vil premieres i klassen iht. til antall deltagere.

 

Det vil bli benkerotasjon.

 

FORHÅNDSPÅMELDING INNEN 26. juni.

 

REGISTRERING.

- Lørdag 03.07 KL. 0800 – 0900

- Søndag 04.07. KL. 0800 – 0900

 

STARTKONTINGENT NM:

Kr. 200,-/start innbetales innen 26. juni på konto. Bank: 6205 05 19185.

Etteranmelding kan skje – men kun om det er ledig plass i ett oppsatt lag, og da mot et gebyr på kr. 100,-

 

Påmelding.

Norges Benkeskytterforbund

Postboks 551.

Algarheimsvegen

N-2057 JESSHEIM

 

E-mail: j-flat@online.no

 

VIKTIG. Ved bruk av Nettbank – Skriv Poeng 2010, samt navn og adresse når du setter penger på bankgiro.

 

 

 

For overnatting:

Quality Hotel Grand, Kongsberg

http://www.choicehotels.no/hotels/hotel ... otel=NO052

Kongsberg Vandrerhjem.

http://www.kongsberg-vandrerhjem.no/

Best Western Gyldenløve Hotell. Kongsberg.

http://www.gyldenlove.no/

 

Med anbefaling av Vandrerhjemmet, siden det er det billigste alternativet. Det er også mulighet for Camping på område – telt eller camingbil/vogn. Dette må anføres ved påmelding.

 

Guide til Meheia Skytesenter

http://www.nbsf.no.

Kongsberg skytesenter

* http://www.benchrest.no/index.php?optio ... &Itemid=12

 

 

 

ÅPEN KIOSK BEGGE DAGER

 

 

VELKOMMEN !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skulle så gjerne vært med.......

men så er det denne jobben da.... :( skal være offshore til den 14 Juli.... :(:(

Ikke nok med det, papirene på Whicita-en er kommet også, og den riflen har jo litt av vært å "ta vare på" med tanke på poengskyting.

 

Men men, vi kommer sterkere tilbake neste år.

Lykke til med arrangementet, og måtte den beste vinne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne vært med, men jeg er verken psykisk eller fysisk forberedt. Er det planer om noen stevner seinere i sommer, eller på høsten?

 

Benkskyting er "bare" en konkuransegren, men hvilke type skyting er noe mer enn det? Jaktfelt er også "bare" en konkuransegren. Trener du f.eks jaktfelt så blir du først og fremst god til å skyte jaktfelt. Trener du praktisk pistol så blir du først og fremst god på nettopp det. Skytetrening er aldri feil i forhold til jakt.Noen skytegreiner ligger nærmere jaktskyting enn andre, men så er det også ganske store forskjeller på hva en jakter på.

Link to comment
Share on other sites

Nei det ble for kort varsel dette her. Det er ferietid og da er dessverre timeplanen tegnet tidlig på vinteren.

 

Benkeskytinga har sitt utspring i skadedyrsjakta som amerikanerne driver med, og klassene heter jo Heavy og Light Varmint. Aldri har jeg kjent at dette er særlig jaktrelatert skyting i forhold til det vi driver til vanlig her oppe, men det er knallgod trening i skyting på små mål der vindens virkning gjør seg gjeldende. Eks seljakt, vinterrype, gluggjakt på mus etc.

Link to comment
Share on other sites

Da er jag hjemme igjen etter en helg med masse skyting og trivelige mennesker.

 

Dessverre møtte det kun opp nokk med deltaker til å skyte om NM i HV men det hindret ikke at det skjøts i LV, sporter, UNL og JK i tillegg. Selv dublerte jag med LV og UNL.

 

På lørdag var det antall X som avgjorte og Reidar Berg var den som leste vinden best å stakk av med den edleste medaljen. Noe som han gjentok på søndag med flest poeng.

 

Egne erfarenheter etter helgen er at det går med mange flere patroner enn jag hadde regnet med. I UNL brukte jag ferdigrullet å trodde at 85stk var plente men det viste seg snart at p.g.a. vinden som snurret så var det behov for mange sighters. Plutselig var det kun 30 skudd igjen til søndag. Da brukte jag 5 stk som fouler/innskyting.

Resterende blev en i hver tellende blink uten at jag dreit meg helt ut.

Men det er helt klart for meg hvor dårlig jag er på å lese vind. Her er det stor forbedrings potensial.

Vinden snudde/snurret mange ganger innen en rak å si flaske.

Så lærte jag hvor lite det skal til for å ødelegge moroa. Det er nok med et kruttkorn på feil plass.

 

Men det gav mersmak for fremtiden.

 

Et stort takk til alle for en trivelig helg og på gjensyn.

Link to comment
Share on other sites

Og da forstod jeg endelig hvem du er.... :oops:

 

Men absolutt en trivelig helg dette her, og moro med poengskyting i forhold til vanlig gruppe som en liten avveksling.

 

Når det gjelder patronbruk så tror jeg at jeg klarte å sende avgårde nesten 215 stykk fordelt på to klasser i helgen - og det var vel ikke uten grunn at det gikk flest på søndagen...

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelig samvær, folkens!

Som debutant, med "lånte fjær", så må jeg få si at dette fristet til gjentakelse.

 

Vil få takke Jofla, som ga meg tilbudet om å få skyte med hans redskap, og jeg angrer ikke på at jeg sa ja............ennå i allefall. Dette KAN jo selvsagt ende med en utgift på rifle og utstyr da.... :oops:

Jeg fikk jo det hele "servert på sølvfat" med ladninger, og rifle (som går som ei stråle), men vinden fikk jeg ingen avtaler med gitt.... :roll::lol:

 

Uhell, ja, Skaaning!! Det hender!! DET kan jeg også skrive under på, da jeg fikk dratt av et skudd før jeg var klar. Uhell og mangel på rutine, for min del. Disse BR-avtrekkene skal du visst ikke sitte å gnu på, hvis du ikke vil at skuddet skal gå.........HUSK DET!

På 100m tapte jeg på et uhell, men på 200m ble jeg slått av en gammel ringrev. Jeg ledet til siste skyting, med da hadde alle vindflaggene fått ADHD og det ene etter det andre hullet ble på helt andre steder enn der jeg hadde planlagt gitt. :shock::(

Synd med avbruddet ditt, Skaaning. Sånnt er kjedelig! :(

 

Gratulerer til vinnerne!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er oversendt NBSF på mail med det jeg hadde resultater t.o.m 2008. Var jeg som oppdaterte dette frem til 2008.

 

Når det gjelder LV, så burde jeg huske det. Men har litt teflon hjene her jeg sitter på jobb.

Mener resultatene fra 2006 EM Spania fortsatt gjelder (?) ikke hørt om noen som har skutt mindre. Men her kan jeg godt ha feil!

 

Fra EM 2006 ( gjett hvem som er innehaver :mrgreen: )

LV 100 minste gr = 2,64mm

LV 100 agg = 5,092mm

LV 200 agg = 12,20mm

LV Gr.agg = 5,60mm

 

EM Spania 2006 [LINK]

Link to comment
Share on other sites

Hemmeligstemplet! :wink:

 

Siden Flatby sitter igjen på Meheia med pc'en og resultatprogrammet (på grunn av problemer med bilen som ble hentet for rep. i Notodden), så er ikke resultatene på nett ennå.

Men jeg har fått scannet kopier av listene .

 

scan0001b.jpg

scan0003tu.jpg

scan0002lc.jpg

 

Galleriet vårt er ikke operativt, så jeg har støttet meg til gode gamle ImageShack.

Link to comment
Share on other sites

Har søkt litt på nett etter hvor stor blinkene er. Fant et bilde som kan antyde at 10'ern er ca 4 cm?

 

scan-1.jpg

 

Men sikker er jeg jo ikke. Og hvordan ser blinken ut i sin helhet? Både 100 m og 200 m...

 

Edit: Dette er jo en NRA-blink, oppdager jeg etter litt videre googling...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at jegerklasse skytes kun på 100 m, men med skivene for 200 m? Altså 25,4 mm (1") tier, med 3,2 mm (1/8") X? Men LV, HV og sporter bruker 100 m skivene. Derfor kan en ikke sammenligne resultatene direkte. Ei jaktrifle som samler ca 30 mm skal i teorien kunne skyte 250 p. Egentlig 25,4 mm + 1 stk. kulediameter.

Link to comment
Share on other sites

Og da forstod jeg endelig hvem du er....

Så du koblet ikke nikk til dialekten??? :?::roll::lol:

 

Disse BR-avtrekkene skal du visst ikke sitte å gnu på

Ja du Buster, det var synd på den serien.

Jag har nå skutt ca.1200 stk med nye kassa. Avtrekker vekten er 1,5oz og det har gått en del skudd av misstak. Nå kan jag legge finger på avtrekker å føle den uten at skuddet går iveg. Fortsatt så går det av et i ny å ne men det blir lenger å lenger mellom de ganger det skjer.

 

Men alt er relativt. På UNL rifla er vekten satt ned til hele ca.650gram å det var nesten helt umulig å få av gårde de skuddene.

 

Så hjorten/elgen kan kjenne seg sikre te høsten for min .338WM står på hele 1kg. :oops:

 

Avbruddet lærte meg minst to ting:

Sjekk setterdybde på kula innen ladning så man ikke risikerer at kula står fast i bommene ved en eventuell stans (bolt ur) etter at kommando ild er gitt.

 

Pipenøkkel, rensemiddel og trykkluft på boks bør tas med til bana.

 

For øvrig er rifla fikset opp. Det låg et (1) kruttkorn oppå avtrekker som jag blåste vekk. Men for sikkerhets skyld hadde jag på rensemiddel i huset og blåste ur med trykkluft.

Nå håper jag å få brukt opp gjenværende patroner i WEB Cupen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...