Jump to content

Tråden om røyking av kjøtt


Mauser68

Recommended Posts

Fekk ei oppfordring på PM, om å lage ein tråd om røyking av kjøtt. Dette er ein måte eg røyker kjøttet på, som ikkje er så vanlig i desse kanter, men det ser ut til at fleire begynner å røyke på samme måte. Denne tråden er fritt for andre til å komme med sine røykemetoder. Slik at denne tråde kan bli ein nyttig ting, for hobbyrøykere som liker å sette særpreget på sin eigen mat.

 

Det som er viktig når du skal røyke kjøtt, er at kjøttet får henge til tørk minst et døgn før røyking. Dette er forutsatt at kjøttet du skal røyke er litt salt i, slik at det tåler å henge litt før røykinga. Som første bildet her viser, så henger eg opp kjøttet i kjelleren under kjeller trappa. Der står det med ei bordvifte som sirkulerer lufta, sånn at det tørker forholdsvis fort. Eg er nede og snur på kjøttet minst 1 gong, når det heng der.

1.JPG

 

Eg har et forholdsvis lite eldhus ( røykehus ) som ikkje det er plass til så masse i. Lager difor passelig mengde med pølser og anna, så eg får tatt alt i samme slengen.

Kjøttet blir hengt på staver ca 130 cm over bakken/ eldgrua. Oppå stavene ligg heile store biter med flesk ( bacon ).

I tillegg til pinnekjøtt, er det rullepølser av lam, og pølser.

3.JPG

 

Eg bruker i motsetning til mange andre, tørr orrespon, dvs spon av gråorr / gråolder. Dette kan du få tak i enkelte plasser, eller rett å slett kjøre kvister i ein flishugger og tørke dei sjølv. Eg har heldigvis ein kjenning, som selger dette til fleire store røykerier, og kjøper som regel ein full sekk i året.

Eg bruker å fyre opp i eldhuset, med et knippe med bjørkekvister, for å lage ei liten glohaug. Rett før dette er utbrent, så heller eg over ca et par gode håndfuller med orrespon, og ser at dette tar seg. Så pleier eg å helle over ca ei halv 10 liters bøtte og venter ein halv time, før eg heller på den andre halvparten.

Ca 1 gong pr. time, så heller eg over ei full 10 liters bøtte med spon. Dette varierer med vær og vind, for er det litt vind, så brenn dette fortere opp. Så dette er bakdelen med denne type røyking, du må være der heile tida. Fordelen med denne typen røyking, er at den er ganske effektiv. Du treng sjelden meir enn 4 -6 timer røyking. Likar du det godt røykt så kan du holde på frå morgen til kveld. Eg røyker stort sett 8 -12 timer, alt etter kva eg røyker.

2.JPG

 

Her er et bilde av eldhuset mitt, som dere ser, så er dette ikkje så veldig stort. Et lite dukkehus, blir vel nærmeste størrelse.

4.JPG

 

Eg pleier å begynne å røyke om morningen, så lar eg grua dø ut om kvelden, så lar eg kjøttet henge til neste dag. Eg pleier i tillegg å gjerne la kjøttet henge et par døgn etter røyking, for at den skal ta til seg skikkelig røyken.

Og med denne type røyking, så ikkje fortvil om det ikkje ser ut som det er røykt skikkelig. Med bruk av tørr spon, så får du ikkje så mørk røykprega farge på kjøttet. Men du merker fort at det er røykt etterpå.

 

Grunnen til at eg bruker tørr orrespon og ikkje fersk, er at kjøttet tar betre til seg røyken når det er tørt Tørker du kjøttet for så å henge det opp i røykehuset og røyke det med fersk eller rå spon/ved, så blir det damp, og dampen gjer at kjøttet ikkje tar til seg røyken så godt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flott tråd, Mauser68, og ein fin og praktisk turk du har. Eg pleier å bruka ferske småhogne einekvistar oppå spona, då dette gir ein fin smak på kjøtet og gjer at det held seg tryggare mot mygl. Dette er vanleg i Sognabygdane, men på Voss vert det vel tidlegare kaldt om hausten?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Bukken. Joda, tørka fungere den, men den ser litt dårlig ut med tanke på ein inspeksjon av Næringsmiddeltilsynet, he, he...

Ja det er vel kanskje litt tidligare kaldt her oppe, men det har jevna seg ut dt også, dei siste åra. Syns det er meir og meir middel temperatur blitt no.

Det kan godt stemme det du seier med einerkvistane, men du veit at i frå gamalt av, så var det også ein drøss med overtru og at metodane gjekk i arv og ingen turde å vika i frå dei. Besteforeldra mine røykte i 2 døgn, og kjøttet/pølsene var nesten mørkebrune/svarte når dei kom ut i frå røykehuset... :lol:

Brukar helst einer når eg røyker fisk, spesielt røyking av ørret og laks, det sett ei flott spiss på det. :)

Link to comment
Share on other sites

Bamrud skreiv :

Artig!

Sånne tråder trenger vi mer av.

Den eneste som ikke syntes dette er perfekt måte å konservere mat på må vel kun være den lille spurven som bor i fuglekassa over døra til eldhuset ditt.

 

He, he, takk for det, men spurven har eg ikkje sett noko til. Det er et risikofylt område for fjørfe, dei havner lett inni røykehuset, etter litt bearbeiding.

 

Hjortefant skreiv :

Jeg har ikke peiling og vil spørre et litt dumt spørsmål for å kunne stagge min uvitende med en gang; Når du er ferdig med røykinga er da pølsene ferdige eller henger de til modning som spekepølse!???

 

Neida, det er ikkje dumt å spørre om slikt. Normalt så blir dei pølsene fryst ned og spist som tilbehør til raspekaker/komle eller sammen med potetstappe, som vanlig Vossekorv. Men hvis du blander i ein del sauekjøtt og hjort og lite av svinekjøtt, så kan du fint henge dei ein plass der det er litt luftig og få ei slags spekepølse av det. Har ikkje gjort det sjølv, men har smakt et par gonger av folk som har gjort det, og det er kjempesnadder det.

Link to comment
Share on other sites

Skinn kan du bestille hos alle som tar varer fra Gilde.

 

 

At denne karen fra Voss lager gode pølser kan jeg bekrefte, skikkelig snadder, men å mase om at stakkaren må lage innlegg om pølser og røyk da gitt :mrgreen: !

 

Det jeg enda ikke helt skjønner om røykingen er hvordan en hindrer at en får et bål istedet for røyk???

Link to comment
Share on other sites

Chiefen skreiv :

At denne karen fra Voss lager gode pølser kan jeg bekrefte, skikkelig snadder, men å mase om at stakkaren må lage innlegg om pølser og røyk da gitt !

 

Det jeg enda ikke helt skjønner om røykingen er hvordan en hindrer at en får et bål istedet for røyk???

 

Takker for det Chiefen, du skal ikkje sjå bort ifrå at det dunker ned ei lita pakke med pølse seinere, som takk for litt byttevarer, he, he...

 

Det med røyking og flammer, det er i grunn med luftmengde eller om du røyker med rå eller tørr ved, som bestemmer. I distriktet her, så røyker dei fleste med rå gråorr/gråolder enno. Det blir gjort med å fyre opp, som regel i eit avkappa oljefat, som er ca 40-50 cm høgt. Det blir fyrt opp i enten bjørkeved eller orreved. Når du har fått ei skikkelig glo grue, så legg du over heile rundstykker med orr oppå, og kveler det heile med å legge ei metall plate på toppen igjen, med ei stein over. Det må selfølgelig være litt tilgang på luft i oljefatet, enten ved at det er kappa spor i det med vinkelsliper eller bort hull. Plata på toppen, må ikkje tette heile heller. Det må komme luft til for at det skal være nok gang i grua til å tære på veden. Men det skal ikkje være så mykje luft at det tar fyr. Men plata på toppen, skal hindre at flammene tar tak i kjøttet og samtidig dempe et eventuelt oppbluss av flammer.

Så der har eg ikkje konkret fasit på kor mykje luft som skal til, sidan eg har funne ein annen måte å røyke på.

Min metode kan også få det til å brenne, det har eg oppdaga ved ein anledning. Det var grunna ganske sterk vind, som blas inn døra på eldhuset, og gjorde at det brann i grua. Då må ein tette døra eventuelt fukte sponet, slik at det ikkje tar fyr.

 

Men det viktigaste med røyking er, at røykehuset, må være et stykke unna huset ditt. Du må passe godt på heile tida og ikkje reise på tur, medan kjøttet blir røykt. Det er mange som har gjort feil med dette, og det er gankse så ofte at det tar fyr i eldhus. Ikkje meir enn 3-4 år sidan et nabohus 250 meter unna meg brann ned til grunnen pga fyr i eldhus. Så dette er veldig viktig. Mitt røykehus er støpt opp og det er skifertak. Det er lite treverk i nedre del av det. Så det er litt sikrere sånn sett.

 

Ein annen metode, som faren min brukte på fisk, var å sette et gammelt kjøleskap på paller. La røyr frå ein liten vedovn, som var lagt inn i ein skråning, og fylt sand/jord over og røyret gjekk i jorda og opp i bunn av kjøleskapet. Det var vel ca 3-4 meter med ovnsrøyr. Då fyrte han opp som ein vanlig ovn, og la litt rå orreved inn i ovenen og skrudde ned trekken. Ved varmrøyking, så var kjøleskaps døra igjen, og kun ein ventil på toppen slapp ut litt røyk, ved kaldrøyking, så var det ein gløtt på kjøleskapsdøra. Dette er også mulig å gjere med kjøtt/pølser. Ristene er fine å legge fisk/pølser på, og du har høgde til å henge opp f.eks pinnekjøtt + +.

 

Lykke til med røyking chiefen. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På sluttstykket var det en som hadde murt opp en røykovn av leca-pipeelementer og forblendet den med skifer og montert benkeplate. Hadde vært fint om vedkomne var her på forumet og kunne lagt ut disse bildene på nytt.

 

Gøy å høre at noen husker denne røykeovnen :D

Gå inn på min hjemmeside http://schartnn.home.online.no så ligger det noen bilder der fra ovnen.

 

Jeg har kjøpt meg nytt hus nå, så jeg skal bygge opp en større røykeovn kombinert med en bakerovn/grue, så jeg legger ut noen bilder av det prosjektet når jeg begynner på det.

:D

Link to comment
Share on other sites

Kjempetråd dette :)

Driver med røyking av både kjøtt og fisk sjøl (til husbruk)

Har et røykeri som er støpt i nesten samme str. som trådstarter's, men bruker einer og bjørk til røykinga.

Bjørka må være uten never pga. sot og garvestoffer.

Det er mange måter å røyke kjøtt på som er enkle, og som de fleste kan få bra resultat med uten eget røykhus.

Jeg har røyka mye kjøtt i lavvo, da med tørr bjørk uten never pluss en halvsekk med einer for litt ekstra smak.

Denne metoden varmrøyker kjøttet, og det må være fyr/varme hele tiden, jeg holder det gående i ca ett døgn.

En annen metode som er veldig enkel er røyking i pipa på huset, dette har jeg ikke prøvd selv men fikk smake laks i sommer, som var røkt i pipa på bolighuset.

Den smakte helt utmerket.

Det skulle vel være unødvendig å si at en ikke må fyre med melkekartonger, eller plastikk av noe slag :mrgreen:

Flere som har prøvd røyking i loddpipa kansje :?:

Link to comment
Share on other sites

Ja gjør det, kento. Masse bilder, og gjerne målene på byggverket.

Jeg har også planer om å bygge røykehus, så alle gode råd mottas med takk.

 

Det skal jeg gjøre, det blir ikke før til våren at jeg begynner på dette prosjektet, har en del andre ting jeg må få gjort ferdig med huset før jeg kan begynne på ovnen, men skal sende så mange bilder jeg kan :D:D

 

Hvis noen har bilder eller erfaringer med oppbygging og bruk av en vedfyrt bakerovn å dele med meg så hadde det vært veldig fint :D:oops:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bygd meg røykovn jeg også. :D

 

15092008232436GnoMLx9R89yX.jpg

 

Testfyra i går og da endte jeg opp på 26-27 grader i røykhuset og det må vel være bra.

Nede i teglsteinsmuren har jeg ett stålkar for å ha muligheten til varmrøyking også. Nå venter jeg bare

på kjøligere vær så det går ann å henge kjøtt til speking. Litt varmt på dagtid her enda. Opp mot 20 grader om dagen her. Flere bilder kommer etterhvert når røukovnen blir tatt i bruk for alvor.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bygd meg røykovn jeg også. :D

 

15092008232436GnoMLx9R89yX.jpg

 

Testfyra i går og da endte jeg opp på 26-27 grader i røykhuset og det må vel være bra.

Nede i teglsteinsmuren har jeg ett stålkar for å ha muligheten til varmrøyking også. Nå venter jeg bare

på kjøligere vær så det går ann å henge kjøtt til speking. Litt varmt på dagtid her enda. Opp mot 20 grader om dagen her. Flere bilder kommer etterhvert når røukovnen blir tatt i bruk for alvor.

 

Har 2 villsauslakt hengende nå. Jeg får komme med ett sauelår slik att du får testa røkeriet :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen har bilder eller erfaringer med oppbygging og bruk av en vedfyrt bakerovn å dele med meg så hadde det vært veldig fint :D:oops:

 

Ingen erfaring eller egne bilder men her er ett par linker.

 

http://www.sprossa.no/5_bakerovner.php

 

http://www.viivilla.no/articles.asp?articleid=31439

 

http://www.weissflog.no/baker_ovn.htm

 

Takker for linkene :D

Det var en flott røykeovn du hadde fått laget deg, det skal bli spennende å følge med etter hvert som du begynner å bruke den.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg prøvd røykeriet mitt. Prøvde bare med ett rådyrlår først så ikke alt skulle bli ødelagt om jeg bomma med noe. Tørrsaltet i 2 døgn.

 

1310200803305513e232bdc542209f.jpg

 

Ovnen blei fyrt opp med tørre einerkubber til jeg fikk en god glohaug i ovnen. Deretter fylte jeg på godt med røykspon fra or toppet med mye friskt einerbar. Dette gløda og røyk i 6 timer. Da var det bare å ha på en ny dose med spon og einerbar. total røyketid blei 12 t. Temperaturen i røykhuset lå tett oppunder 20 grader.

 

131020080333e0357cd122034737ba.jpg

 

Resultatet så veldig bra ut og låret henger nå i ett bur trekt med fluenetting og ei lita vifte for å øke luftsirkulasjonen. Smaksrapport kommer når låret er ferdig tørka.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ein kompis, som har prøvd å varmrøyke rypebryst i Aburøyk. Det gjekk ikkje så aller værst, men ein Abu, kan ikkje kompensere for ein skikkelig røykeovn, der du kan velge mellom kald/varm røyking. Ein Aburøyk, må du være forsiktig å ikkje ha for mykje av det orginale sponet i. Eg har kutta orginal sponet ut, og har med meg ein tørka orrepinne ( gråorr/gråolder ) og den spikker eg av ein 6-8 småfliser og har i bunnen. Det gjer ein mildare og finare røyksmak.

I enkelte tilfeller, så er det nok å ha litt einerkvister eller tørka einebør i bunnen, men vær obs på mengden med dette også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håper det er greit at jeg låner tråden Mauser, hvis ikke gjør jeg det alikevell. :mrgreen:

 

Det har gått hardt på det røkte elgkjøttet mitt utover seinhøsten, å i går skar jeg ned et rådyr til salting.

Låra beiner jeg ut og deler opp i passe tynne flak, side og bog lar jeg være som de er, nakken beines ut men rygg (ytre og indrefilet) ble middag i går.

Passer på at alt blodslått kjøtt og hinner er skåret bort, og så er det bare å salte det ned.

 

Jeg bruker ei plastkanne som jeg har skåret hull i når jeg salta kjøttet, legger et lag kjøtt i botnet og strør et tynt lag med sukker over først, deretter strør jeg salt (grovsalt) over, men ikke så mye, bruker ca et krus pr lag med kjøtt.

Når alt kjøttet er lagt ned med sukker og salt mellom hvert lag, har jeg litt mer salt oppå toppen enn mellom laga.

 

Da har kjøttet ligget i salt i ca 20 timer, og jeg kan se det har blitt en del lake, nå tar jeg en ny stamp å fyller den litt opp med rent kaldt vann, dette gjør jeg for å skylle av saltet.

Jeg tar opp hvert kjøttstykke å rister av salt, legger alle kjøttstykkene i stampen med rent vann, og nå skylles alt løst salt av når kjøttet tas opp igjen, men kjøttet er litt salt på utsia selvsagt.

 

Da stikker jeg hull på enden i stykkene og trer tråd gjennom, fester en pinne på baksida sån at det skal holde.

Kjøttet henger jeg til tørk forran vedovnen noen timer, og dette følges nøye med på av Rago.

 

Vi rører vel ikke kjøttet Rago, gjør vi vel ?!!!...Nei nei sjef, jeg bare passer på det jeg... HELT SIKKERT ja...!

 

Rykingavkjtt.jpg

 

Nå skal det henge forran ovnen et par timer, og så henges det i trappeoppgangen til 2 etg. til i morgen etter rådyrjakta.

Da står røyking med einer for tur...

 

Fortsettelse i morra kveld.....

Link to comment
Share on other sites

Pokker ta det ble seint i kveld dette, det er for lite timer i døgnet, men nå henger kjøttet i røyken.. :D

Tok noen bilder som blir beskrevet etter hvert her.

 

Kjøttet som har vert salta å hengt siden i går er her samla i melkemaskinvaskemiddeldunken min, og er nå klart til røyking.

 

1Rdyrkjtttilryking.jpg

 

Da er det bare å ta kjøttet ned til røykeriet mitt som er ett gammelt maskinrom for ei shingelsag, der dem saga takspon før i tia, her er det gjenbruk som teller...

 

2Rykhuset.jpg

 

Her henger lekkerbiskner i taket klar til en skikkelig omgang med einerøyk, Hmm... Vidar har vist vert her å hengt noen lår og smuglabacon i røyken her...

 

3Kjttphengtilryking.jpg

 

Da skal det lages røyk... tenner opp med et par avissider (må være namdal arbeiderblad, IKKE VG) og noen trefliser, trenger ikke så mye varme for å få fyr på einene, bare sånn passe...

 

4Opptenningavvarme.jpg

 

Når det er god fyr i den sparsomme flishaugen på gulvet i hjørnet, peiser jeg en skikkelig mannsneve med god gammeldags einebusk på varmen, som dette... det gjør ingenting om einene er litt blaut/fuktige, det er ikke varme en er ute etter her, men røyk.

 

5Einerpblet.jpg

 

Da er det bare å komme seg til hel.... ut av røyken, å få stengt døra med planken.

Nå skal jeg tenne opp 3-4 ganger i døgnet i 3 dager, og da er kjøttet færdi røkt og klart til henging/tørking.

 

6Drastenges.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ligger nok et par hestehoder bak de fleste andre skriverne i denne tråden hva røykovn angår, men jeg har lyst til å prøve meg. Jeg har Sølvkrokens røykovn, en pose med spon, og med dette har jeg tenkt til å røyke en orrhøne og kanskje et par duer. Siden jeg er litt redd for å ødelegge det fine viltkjøttet kunne jeg tenk meg noen innspill på hvor lenge bryststykkene bør ligge i ovnen? Har aldri prøvd dette hverken med fugl eller fisk, så alle tips mottas gladelig :)

Link to comment
Share on other sites

Har verken prøvd å røyke hestehoder eller andre ting i sølvkrokens røykovn, men vi har røkt fisk i aburøyken, er ikke det noe lignende da?

Men dette er ikke noe som kan sammenlignes med vanlig røyking i røykeri og lignende, det er mer en måte å koke på med varmrøyk.

Tror vi hadde fisken på røyking ca en halvtime med abuen, men jeg har lite greie på akurat dette.

 

Nå driver jeg å røyker torsk i røykeriet, var ute på sjøen på søndag å fiska, vi fikk 30 torsker så fangsten var jo bra...

Noen som liker røkt torsk med bacon å erterstuing, gulrotstuing og flatbrød med heimsmør...? MMMMMMMMMM, nammis...

 

Edit: Beklager Mauser at jeg kjørte på litt fiskeprat i tråden din, du får prøve å se gjennom fingra med det.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror Mauseren fra Voss liker fisk så det går nok bra.

 

Røyka torsk er godt det, men ikke den

gule fiskelignede greiene som kalles røykt torsk i butikken, tviler på om kråka ville godtatt slikt som åte!

 

Må nesten høre med 30Herret om vi ikke skal ta en dag utpå og pilke oss noen innsigs torsk!

Link to comment
Share on other sites

Her spises fisk, over ein lav sko, så det går bra Egil Denne tråden er i grunn open for alt som har med røyking å gjere, unntatt rev og bom. Så lenge det kan spises, så går det bra... :mrgreen:

 

Har røykt litt forskjellig i ein Aburøyk, har både standard modellen og den store. Men Perpålsa, eit godt tips skal eg gje deg. Den orginale posen med røykespon, tar du og drysser i peisen neste gong du fyrer opp, så er du blitt kvitt et problem og naboene dine har noko å snakke om også.. 8)

 

Ta og finn deg eit par orrekvister ( older ) og spikk av all bark og legg til tørking inne. Det er fint å gjere no om vinteren. Eg har alltid ein orrekvist liggende i Abu`en, og så spikker du ein ca 8-10 fliser av den pinnen, kvar gong du røyker et eller anna i den. Då får du ikkje sånn stram røykesmak av fisk/kjøtt. Det er ikkje så masse spon eller kvister som skal til for å få røyk smak. Blir den for stram, så er det ikkje så godt. I dei røykeboksene, så blir det veldig høg temperatur, og det er med å effektivisere røyken mykje. Til røyking av f.eks ørret eller laks, så kan du ta et par einebær og putte oppi, kanskje ein liten kvast av einer/sprake, det funker bra.

 

Har aldri testa med fugl i den Abu`en, så eg har ikkje heilt ide om tida, men røyker du alt på ein gong, så vil eg tippe at nesten full beholder ( 3/4) med rødsprit bør duge. Hvis du har eit gamelt Triangia stormkjøkken, så kast den orginale beholdere og erstatt denne med brenneren til stormkjøkkenet. Det bruker eg på begge mine Abu`er. Du bruker mykje mindre rødsprit med den kontra det begeret som er orginalt.

 

Ellers så funker det meste til røyking, men du må prøve deg fram litt. :)

 

Og Chiefen, den torsken din hadde vært artig å testa. Spørs om eg må be om ein liten testbit ein gong.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring: Bare pass på at du ikke har den for lenge i røykovnen. Hvertfall i ABU-røyken kan fuggel-kjøtt fort bli tørt dersom du bruker rødspritkaret som følger med, mulig dette gjelder Sølvkroken sin også. Det er fort varmen som tørker det ut, samtidig med at det ikke er mye fett i kjøttet. Ville hverfall vært veldig forsiktig med duene, sjekka disse etter en 5 minutter seinest. Orrhøna kan vel gjerne få litt lengre tid.

 

Men når du får det til, så blir det godt ja! Lykke til!

 

Mvh

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Noen som har prøvd varmrøyking av rype?

Evt noen tips?

 

Jeg har ett tips til deg...

Har du en aburøyk? Fyll bunnene med spon slik at den akkurat blir dekt til. Så fyller du opp koffer for å ha spriten i. Du fyller den opp så det ca blir 2/3 full. Dermed legger du brysta på og venter til det har brunnet ut. Dette håper jeg blir ett godt måltid. Har selv smakt det når vi har røyka duebryst. En fornøyelse! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det e så godt atte!!

Har varmrøkt indrefilet av rein i en Abu-røyk og det ble bare vellykket! Først et par timer i marinade av Gin og etterpå gnidd inn med salt hvorpå den ble røkt med spon som fulgte med røyken og en einerkvist. Bruker helst å sette røyken på gloa av bålet i ca 12-15 min og etterpå stå å hvile i boksen like lenge. Det blir godt og hva som skal drikkes til, ja det vet alle!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei..Har en røykeovn. Tror det er abu sin...lurte litt på å prøve meg på røyking av kjøtt. Har blant annet noen ribbeinssider av rådyr og et halvt elghjerte i fryseren. Hvordan er det å tine dette og deretter røyke? Må kjøttet saltet først? Prøvde en gang men da saltet jeg ikke og det ble ikke særlig vellykket :? Noen som har en god fremgangsmåte til hvordan jeg gjør det? :) jeg finner sikkert svar hvis jeg leter litt men er mest med litt mer proffe røykeovner her ser jeg. Leste det om røyking av rype så vet det med spon osv.

Link to comment
Share on other sites

Personlig, så har eg ikkje vært heldig med å røyke kjøtt i dei Abu røykerne. Eg har prøvd et par gonger, men det kræsjer totalt med smaken på det i forhold til det som eg røyker i røykehuset mitt. Så eg har gitt opp det der.

Derimot, så bruker eg den til fisk, og aller helst fersk nyfiska makrell/ørret/laks, som blir salta og krydra ( peppermix ).

 

Og ja du får nok mest smak av å salte kjøttet før det skal røykes. Men vær veldig forsiktig med spon og tida.

 

Husker med gru første gongen eg skulle lage sommerkoteletter midt på vinteren i ein Abu... Grøsss...... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg kupper tråden, det er ikke meningen. Jeg lurte bare på hva dere har slags mening om bruk av kjøleskap til røykhus?

Har en liten jøtulovn og et kjøleskap(det er faktisk et kombiskap men tenkte å ta hull i mellom frys og kjøl delen) som jeg tenkte å få til et røykeri av, hvor langt røykrør bør jeg ha og i hva slags materiale?

Andre tips mottas med stor takk!

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

He, he, heilt i orden, du kupper ingenting her, så det går bra. :)

 

Far min, brukte kjøleskap som røykehus i årevis. Det funker veldig bra det. Han hadde ei lita steingrue i skråningen nedandfor, først etter grua, så brukte han vanlig røykrøyr til ovn, så ventilasjons røyr deretter. Han hadde kjøleskapet stående på et par sammensnekra paller, og røykrøyret, gjekk opp i bunn av kjøleskapet.

Han la kjøtt og fisk i hyllene, og lot kjøleskapsdøra stå på gløtt, når han skulle kaldrøyke, og igjen når han skulle varmrøyke.

Trur det var ca 4 meter med røyr frå grua til kjøleskapet. Det blei litt smått, for det meste blei heilt eller delvis varmrøykt.

 

Men det er ein fin måte å røyke på, hvis du har litt avstand frå ovnen din, til kjøleskapet.. Eller ein del meter med røyr. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

He, he, det spørsmålet ditt Reinsjeger, spolte meg tilbake i tid ca 25 år, den første røykinga som eg utførte sammen med ein kompis, det var i ovnspipa. :lol:

Det var eit heller skrint resultat, me fiska sjø ørret, og hadde lyst på nyrøkt sjø ørret til frukost. La fileten i salt nokre timar, og hengte den opp på streng i øverste feieluka på loftet. Fyrte i ovnen, og strupte ned trekken, og det var flott røyk utav pipa. Me fyrte med bjørkepinnar og kast fuktig sprake/brake på, sånn at det slutta å brenne.

He, he, resultatet blei heller dårlig, neste morgen me opna feieluka igjen, så hang strengen der, og fisken var borte. Me klarte til slutt å fiska fram fileten frå den nederste feieluka, full av sot og aske... Så det blei ein heller sær røyke oppleveles.. :lol::mrgreen:

 

Men nei, eg er nok redd for at Erikr har mykje rett i det han skriv her, det er for masse møl og sot i pipa, du får nok ikkje ein god smaks opplevelse vil eg tru. Så eg vil nok ikkje anbefale deg dette.

Men ta ein titt her i tråden, det er ikkje så veldig vanskelig eller kostbart å lage seg eit lite røykeri. :)

Link to comment
Share on other sites

Mauser68, eller andre røyke-eksperter:

 

Hva tror dere om å røyke kjøtt i pipa?

Går fint å røyke i pipa, i fjor spiste jeg en helt super røykalaks som var røkt i loddpipa til en kammerat, jeg kunne ikke kjenne noe usmak ivertfall.... Anbefaler deg å prøve, men fyr varsomt.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

OK, skal prøve det ut i pipa. Blir kanskje med fisk i første omgang. Men skal passe på at jeg henger det opp skikkelig , Mauser 68.... :lol:

Er vel viktig å sjekke temperaturen i røyken, og ha kontroll på den med fyringa.

 

Blir nok til at jeg lager meg en skikkelig røkeovn til sommeren. :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, surr den skikkelig... :mrgreen:

 

He, he, Egil, den smakte absolutt ok, den som me laga til også, når me fekk skylt den i vann og fekk vekk det værste sotet.. :lol:

Men eg trur ikkje eg ville ha røykt i pipa sånn på normal basis, men kvar sin smak... Enkelte har pipe fetish.... :shock::arrow::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...